• Januaribruden

Kan man göra sin egen bruduppsättning?

Vi har ingen stor budget så att lägga 2000 kr på mitt hår har hela tiden kännts lite onödigt. Men nu har jag med hjälp försökt provgöra mitt hår men det har båda gångerna blivit en katastrof!!!
    Jag har långt, spikrakt hår och på bröllopet vill jag för en gång skull ha mjuka hollywoodlockar. Efter mitt försök så ser håret bara ut som ett enda kaos. Endel lockar är bra medans andra inte lockats alls.
    Efter tips har jag köpt värmespolar, locktång och svindyr hårspray. Men det har inte hjälpt!
    Som det ser ut nu så måste jag ändå gå till frisören och försöket att komma undan billigt blev istället 1000 kr kastade i sjön + 2000 för en bruduppsättning.
    Nu sitter jag hemma och gråter och hoppas på något annat tips här, nåt jag inte tänkt på.
    Jag önskar att jag ine varit så snål från början utan direkt hade bokat in mig hos frisören...

Vill tillägga att jag funderat på att bara göra en "vanlig" uppsättning och inte en bruduppsättning men kommit fram till att mitt långa spikraka hår behöver den extra tiden och fixet som man får på en bruduppsättning.

Så vad gör man? Sparar in på allt annat för att tjäna in pengarna som detta kostat/kommer kosta? Eller ska jag försöka (med hjälp såklart) locka mitt hår igen?

• Svar på tråden Kan man göra sin egen bruduppsättning?
  • Cosy

Hej
    jag håller med några av de ovanstående svaren att du måste öva öva och åter öva på den bröllops frisyren som du vill ha.

Att sova med flätor gör att håret blir vågit och många små flätor gör att håret blir mer vågit men vågorna är mindre. Jag tycker du ska försöka pröva att rulla upp håret med små bullar och sova med dem. Det finns massor av tuturials på nätet

Några tutorials
    http://abeautifulmess.typepad.com/my_weblog/2011/07/diy-curls-how-to-rag-roll-your-hair-.html

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3MQeDA_R5pM 

">

Fördelen med detta är att du kan öva varje dag utan att håret slits pga värmen. Själv har jag lockigt hår och när mitt håt blir för långt så är det bara nedre delenn som är lokig och resten är rak/vågig vilket gör att med en vanlig page frisyr så ser jag ut som en kon, därför har jag en uppklippning vilket gör att lockarna kommerfram bättre. MEn nu ska vi inta prata om mig.

Ett förslag är att du kompromissaa med ditt hår och gör en halv uppsätning så att du kan ha hår som hänger med lockar men att du har en uppstättning någonstans så ifall lockarna går ut så är det bara du som märker det och alla kommer fortsätta att beundra din frisyr och hur duktig du är som gjort den själv.

men öva öva öva 

• Drullen

Lärare kan va såna, mitt tips är att gå dit. Dom har säkert nån salong, prata med nån av eleverna direkt istället för via deras lärare.

Så va det när ja hjälpte min syrra att i sista sekund hitta någon som kunde severa, ringde skolor, men lärarna va inte intresserade konstigt nog. Ja åkte dit o prata med några elever, dom ville gärna hjälpa till o kunde med kort varsel oxå.

Lycka till hoppas det löser sig.

• jkbr

Alla frisörer tar väl i 2000 för att locka håret?  Har du kollat överallt?
    Jag tycker absolut det är värt pengarna, har du tungt hår så kanske det måste rullas på riktiga spolar och torkas under värme på salong. Annasr håller det inte, men det beror ju på vad du har tänkt dig.  
    Tänk också på att elever tar typ 3 gr om inte mer tid än erfarna frisörer. Det tar nog också mycket längre tid för dig och dina vännner  och det kan absolut vara värt pengarna att inte kasta bort flera timmar av dagen som går så fort ändå. Det är jobbigt att sitta i tre timmar och fixa håret när man är små nervös och har massa annat att tänka på.

• Jane

Har du testat med hårmousse? det blir ju inte lika fina hollywoodlockar men ändå...
    Jag tipsar dig att prova igen att locka håret , men att göra det själv är jättesvårt, så det är bäst att be någon kompis att hjälpa till. Om du har envist hår som inte vill locka sig ska du tänka på att hålla i med locktången lite längre tid/ha i spolarna längre. Så fort du gjort en lock ska du spraya den på direkten med en stark hårspray. Och kom ihåg att man måste spraya flera gånger så att det håller, man kan inte spraya håret en gång, när man lockat håret. Sprayar man håret när man har lockat klart det brukar det ha blivit platt, man tappar volymen.

• Jenny 03

Kan du inte be någon hjälpa dig av dina vänner att lägga upp ditt hår på små spolar och locka det åt dig?
    Alltid lättare om nån annan gör det och gör det i små slingor..

• Erin

Hej Januaribruden!

Jag förstår dig, det är inte alltid lätt att fixa sitt eget hår.
    Jag är liteee nyfiken nu :) Vilka salonger har du vart på där dem tar 2000 kr
    för att locka ditt hår???  det låter ju väldigt konstigt.

Min bruduppsättning kommer att
    kosta 2500 kr, men i det ingår en provuppsättning, samt att min uppsättning kommer
    att va lite komplicerad, jag ska ha 30-tals inspirierat med vågor och en spansk knut
    liknande i nacken med en massa vågor.

Det jag vill komma fram till är att dem inte tar 2000 kr för att locka ditt hår, varför säger
    jag så, jo dels för att jag själv har jobbat som frisör o dels för att min vännina gjorde sin
    bruduppsättning där dem enbart lockade håret för ca 700 kr och det vart jätte fint.
    Det dukan göra är att använda lite löshår som får det att se lite fylligare ut.

En sak till, du verkar inte vara så kräsen på hur ditt hår kommer att se ut med tanke
    på att du har övervägt att göra den hemma, då tycker jag att du kan gå in till en salong
    och säga bara att du vill ha en festuppsättning / styling av lockar och volym för kanske ca
    en 400-500 kr och tro mig det kommaer att bli lika fint.  Om jag vore dig så skulle jag köpt lite löshår
    istället gått till en salong och gjort en festuppsättning.

Var i stockholm bor du??
    Mvh / erin

• Krystal

Vet ju inte riktigt vilken typ av frisyr du vill ha, om du nu vill ha allt utsläppt eller bara en del. Jag funderar också på att själv fixa min frisyr (och mest pga budgeten), har också långt hår och jag har köp en sådan här grej att sätta upp håret med. Testade här om dan, och det var jätte lätt.

Har inte riktigt bestämt mig hur jag mer vill ha det..men jag funderar på att kombinera detta med lite lösa hängade lockar i nacken. Jag ska nog ha slöja med så jag skulle sätta skrullen högre upp på huvudet är hon på bilden. Sen kanske sticka i hårnålar med pärlor eller bling-bling i själva bollen för att piffa till det mer.

• Januaribruden

Tack för alla råd och tips!
    Jag har läst allt och funderat lite. Någon skrev att det inte kostar som en vanlig bruduppsättning att bara locka håret. Här i stockholm kostar nämligen en bruduppsättning runt 2000 kr. Jag ska ringa runt till alla salonger jag har funderat på och förklara hur jag vill ha håret och be om pris för det. Självklart vore det underbart att slippa stressa och vara nervös över detta på bröllopsdagen....
    OM jag kan få någon att fixa mitt hår för max 1000 kr så gör jag det!
    Det skulle vara så skönt att slippa tänka på det här med att ordna det "själv". Vi ska ju göra allt annat själv också inför bröllopet.
    Men hittar jag ingen som tar under 1000 kr så försöker vi nog ordna det hemma igen. Då tror jag att jag köper sån där läggningsvätska och använder saltvattenspray innan. Det kan kanske funka. Och sånt där vitt kalkpuder har jag hemma, det kan jag testa i hårbotten...
    Håll tummarna för att jag ska slippa detta, haha.

TACK FÖR ERT STÖD <3

• Brummelisa

Men om du bor i Stockholm borde det finnas MÄNGDER med skolor som kan göra en håruppsättning? Eller?

Min frisyr kostade 250 (!!!) kronor att göra, och gjordes av en elev på John Bauergymnasiet. Det ingick även provuppsättning i det priset.  Seriösa skolor anpassar sig, meningen är att eleverna ska lära sig!

• augustesen

Du gifter dig en gång och jag tycker absolut du ska unna dig att någon fixar håret åt dig på bröllopsdagen! Som flera stycken sagt - gör en festuppsättning vilket är lite billigare men kan absolut vara galet snyggt om man inte är lika petig och vill ha en massa tjafs :) Jag skulle inte valt någon frisörskola utan gått till en riktig salong för en lättare uppsättning!
    Lycka till!

Svar på tråden Kan man göra sin egen bruduppsättning?