• Januaribruden

Kan man göra sin egen bruduppsättning?

Vi har ingen stor budget så att lägga 2000 kr på mitt hår har hela tiden kännts lite onödigt. Men nu har jag med hjälp försökt provgöra mitt hår men det har båda gångerna blivit en katastrof!!!
    Jag har långt, spikrakt hår och på bröllopet vill jag för en gång skull ha mjuka hollywoodlockar. Efter mitt försök så ser håret bara ut som ett enda kaos. Endel lockar är bra medans andra inte lockats alls.
    Efter tips har jag köpt värmespolar, locktång och svindyr hårspray. Men det har inte hjälpt!
    Som det ser ut nu så måste jag ändå gå till frisören och försöket att komma undan billigt blev istället 1000 kr kastade i sjön + 2000 för en bruduppsättning.
    Nu sitter jag hemma och gråter och hoppas på något annat tips här, nåt jag inte tänkt på.
    Jag önskar att jag ine varit så snål från början utan direkt hade bokat in mig hos frisören...

Vill tillägga att jag funderat på att bara göra en "vanlig" uppsättning och inte en bruduppsättning men kommit fram till att mitt långa spikraka hår behöver den extra tiden och fixet som man får på en bruduppsättning.

Så vad gör man? Sparar in på allt annat för att tjäna in pengarna som detta kostat/kommer kosta? Eller ska jag försöka (med hjälp såklart) locka mitt hår igen?

• Svar på tråden Kan man göra sin egen bruduppsättning?
  • Dolly P
    Januaribruden skrev 2011-10-30 19:07:42 följande:
    Ja det borde det ju. Men jag fick bara nej som svar på mina mail
    ok. vad tråkigt. Prata med dom igen.
  • Chicita

Läggningsvätska brukar gå att köpa på vanliga typ ICA-butiker om man inte vill ha något speciellt märke. Och jag tror inte att det är någon större skillnad.

Jag har hår som är rakare än spik och så långt att jag sitter på det. Att försöka få stora fina lockar som håller hela dagen är helt kört för mig, oavsett teknik och produkter.

Det som funkar bäst för mig är att lägga mig med fuktigt och flätat hår, då får jag i alla fall vågigt hår. Om jag vore som du och jag hade tid att prova så skulle jag prova att sova med mjuka spolar och hårnät över hela paketet. Antingen fukta igenom håret med läggningsvätska (det kan man hälla på efter att man rullat, eller använda något annat preparat oavsett om det är spray eller mousse. Men det viktigaste är att det är fuktigt och att det sitter i 8-10 timmar ungefär.

Själv valde jag en slät stor knut istället eftersom jag vet att även om jag får till lockar så håller dom inte hela dagen. Och jag ville inte riskera att få en frisyr som "vissnade" efter ett tag Obestämd 

Lycka till med lockar och uppsättning Solig 

• lovingyou

Du kan inte lägga dig med blött, flätat hår då?

• Tärna 2011

Som någon skrev, gör en hair donut MEN gör den när håret är lite, lite fuktigt och sov med den (gör två på varsin sida om huvudet för att få mindre lockar). Saltvattenspray is the shit, om du inte provat ännu (REF är ett bra märke). Sen skulle jag satsa på mousse också i hela håret. Youtuba "hair bun" så hittar du massa enkla "göra-själv"-filmer.

• Januaribruden

Jag bor söder om stockholm.

Sova med fläta får jag vågigt hår av. Hmm.. kanske skulle jag göra många flätor kvällen innan och sova med dem och sen spraya en massa när jag tagit ur dem? :)
    Annars kaske jag bara ska acceptera att mitt hår är omöjligt och istället tänka om... Jag ger det ett par veckor till. Ska ordna flätor i veckan och se hur det blir. Även leta reda på läggningsvätska.

Tack för alla svar!!!!

• Anneli256

Hej
    Har du funderat på att lägga i lite permanent i håret.. kanske skulle vara lättare att fixa det sen.. lycka till 

• Chicka

Mitt tips är att du tvättar håret och sprutar i saltvattenspray och sen torkar håret. Locka det med en helt vanlig locktång, spraya ordentligt. Till en början ser lockarna ut som docklockar men efter en stund hänger dem ut sig och blir fina mjuka lockar. 

• Brummelisa
    Januaribruden skrev 2011-10-30 18:31:51 följande:
    Jag har varit i kontakt med frisörskolor men dem gör inget i januari, det var tydligen för tidigt för eleverna.
    baby freeze skrev 2011-10-30 17:52:58 följande:
    Det är ju faktiskt bara du som kan avgöra hur viktig frisyren är, och om det är värt pengarna. Du kan alltid försöka sälja värmerullarna och locktången och få tillbaka några hundra om de nu inte funkar på ditt hår ändå?

Om frisyren var viktig för mig, så hade jag betalat vad det kostar, och försökt spara på något annat mindre viktigt.
    Vad tråkigt att skolan inte kan hjälpa dig, det finns väl de som går i trean som kan göra ditt hår? Det finns ingen annan skola i närheten som kan göra?

Jag kontaktade Brinellgymnasiet i Nässjö, de var inte alls intresserade av att hjälpa mig. Därför kontaktade jag John Bauer gymnasiet i Jönköping och de var riktigt tillmötesgående.
  • pernillaochhenrik

Ja, det där med hår är jobbigt alltså.. Jag har med spikrakt långt hår.. När jag ska fixa lockar så brukar jag köra med ett volympuder från osis en liten röd burk. Man häller lite i hårbotten och ''masserar'' man kan även ta lite på håret, men man får vara försiktig för att inte ta för mkt puder. Håret blir lite strävt.. Jag har en rätt så tjock lockrång som jag lockar med.. Sen en massa spray.. Det fungerar för mig. Jag har som sagt långt hår, men iofs. inte så tjockt. Alla hår beter ju sig olika..

Ett tips som en frisör gav mig var att klippa håret i lite ''nivåer'' då kan det vara lättare att ''puffa'' upp lockarn..

Som någon annan sa.. Övning övning övning.. Jag har misslyckats mååååånga gånger innan det blev bra...

Lycka till nu. Hoppas du hittar ett sätt som fungerar för dig!!

Svar på tråden Kan man göra sin egen bruduppsättning?