• FelizL­ane
    Äldre 16 Oct 20:14
    7780 visningar
    45 svar
    45
    7780

    Vad bär era blivande på bröllopet?!

    Jag och min man diskuterar om vad han ska ha på bröllopet..

    Vad säger ni om etiketterna?
    Kan man ha smoking, fast det står att man inte bör bära det före kl 18.00?

    Jag tycker att det är välidgt snyggt med en slimad kavaj...

    Snälla hjälp oss i djungeln!! 

     

  • Svar på tråden Vad bär era blivande på bröllopet?!
  • Jane
    Äldre 18 Oct 13:42
    #31
    FelizLane skrev 2011-10-18 11:15:39 följande:
    Min karl vill ju så gärna köra det här med james bond stilen! Men vi ska gifta oss kl 15.00 Jag personligen tycker också att det är snyggt med smoking och jag kommer troligen ha en empireklänning med chifong.. Inget fluffluff!
    Han tycker också att det känns festligare med fluga än med slips... 
     :P 

    Kan man ha vanlig kostym med väst och kravatt, om man nu inte gillar det här jätteuppklädda?

    Vi väljer väl mellan att ha mörkostym och kavaj som klädkod. 

     
    Spontant tänker jag så här: haka inte upp er på klockslaget ni är ändå värdparet och får väl vara lite finkläddare än dom andra? Glad Min man kommer ha smoking och vi kommer vigas kl 15.00 men festen börjar 19.00-02.00 så han kommer inte byta om och jag tycker inte det spelar någon roll.
    Jag tycker din man ska köra med smoking och fluga om han tycker det är snyggast, sen kan ju gästernas klädkod vara mörkkostym eller kavaj.
  • Jane
    Äldre 18 Oct 13:43
    #32
    Niini skrev 2011-10-18 10:54:32 följande:
    Köpte makens kravatt därifrån, tog ett tag att få den men den var superfin o välsydd :) Ett plus att de sände till Finöland :)
    Jasså, så ni var nöjda? hur lång tid tog det att få den? Skulle du rekommendera dem till mig? Vill nämligen designa egen smoking därifrån.
  • Jane
    Äldre 18 Oct 13:46
    #33
    Niini skrev 2011-10-18 10:54:32 följande:
    Köpte makens kravatt därifrån, tog ett tag att få den men den var superfin o välsydd :) Ett plus att de sände till Finöland :)
    Förlåt det blev fel på sidan Glad hur lång tid tog det tills ni fick den? Skulle du rekommendera dem till oss som vill designa egen smoking? Tycker du dom är seriösa nog?
  • FelizL­ane
    Äldre 18 Oct 15:26
    #34
    Jeni skrev 2011-10-18 13:42:07 följande:
    Spontant tänker jag så här: haka inte upp er på klockslaget ni är ändå värdparet och får väl vara lite finkläddare än dom andra? Glad Min man kommer ha smoking och vi kommer vigas kl 15.00 men festen börjar 19.00-02.00 så han kommer inte byta om och jag tycker inte det spelar någon roll.
    Jag tycker din man ska köra med smoking och fluga om han tycker det är snyggast, sen kan ju gästernas klädkod vara mörkkostym eller kavaj.
    Vad du är hjälpsam :) Ja, han ska få ha vad han vill! Våran fest börjar ca 18.00..  Hyr ni eller köper smoking?! Syr upp i kina?
  • Jane
    Äldre 18 Oct 15:39
    #35
    FelizLane skrev 2011-10-18 15:26:47 följande:
    Vad du är hjälpsam :) Ja, han ska få ha vad han vill! Våran fest börjar ca 18.00..  Hyr ni eller köper smoking?! Syr upp i kina?
    Vi kommer gifta oss utomlands så vi kan inte hyra. Min man vill ha James Bond-liknande smoking med fluga och lackskor, han har inte börjat leta efter smoking än och jag vet inte om han ska köpa den i affär i sverige eller i vårt hemland. MEN jag hittade en superbra webbsida www.suitopia.se där man kan designa egen smoking, frack, kostym osv. för billiga pengar (ca 1500kr, beror på materialet). kläderna därifrån sys i Kina men har en svensk mellanhand, vad jag vet och har läst så har dom jättemånga nöjda kunder. Så kolla in sidan så kanske du får någon idé kanske.
  • Future Mrs S
    Äldre 18 Oct 16:43
    #36

    Min m2b kommer ha svart smoking.. :) Vigseln är klockan 15.00 och klädseln är kavaj så det är väl inte direkt ettikett med smoking men det brydde vi oss inte om. Vi gillar inte alls när kavajen hänger ner över baken, absolut inte två såna flärpar som typ frack.. det är verkligen inte "vi" och jag höll tummarna för att m2b höll med mig och jag hann inte ens säga vad jag tyckte innan han sa att han vägrar frack ;D ;D 

    Så vi hyr svart smoking, under kavajen har han en svart slimmad väst med lite snirkligt mönster på.. får se om han kommer ha svart eller röd fluga till.. sen svarta lackskor hyrda även dom.. skitsnyggt tycker vi! :D Så gömms inte m2bs bästa sida av kavajen heller ;D ;D;D HAhHA 

  • Äldre 18 Oct 18:21
    #37
    aniara skrev 2011-10-17 20:42:33 följande:
    Fast brudklänningen är ju faktiskt alltid undantagen klädkoden. Vilket brudgummens kläder inte är.

    Jag kan också tycka att detta inte är den viktigaste etikettregeln men jag håller med min namne Aniara4 om att man bör ta reda på vilka etikettregler som finns innan man väljer att bryta mot/ignorera dem.
    Det har jag i och för sig aldrig hört förut. Att brudens klädsel skulle vara ett undantag och att brudparet således inte skulle klä sig på samma nivå har jag varken hört som etikettregel eller sett på något bröllop, som jag hittills varit på. Om brudparets klädsel inte passar ihop skulle jag tycka var konstigare än om de inte passar ihop med övriga. 

    Visst, färgen utmärker bruden, men inte finhetsgraden och framförallt inte jämfört med maken. På gamla bröllopsfotografier har ju män som gifter sig i mörk kostym en brud bredvid sig i kort alt rakare, enklare klänning vilket hör ihop. Om brudgummarna däremot bär frack har ju bruden oftast balklänningsstuket på sin klänning istället. 
  • Äldre 18 Oct 18:42
    #38

    Min man hade en grå kostym med off white paisleymönstrad väst och lila slips. Jag påverkade honom nog med att välja väst men han tror nog att han valde det själv. Skrattande

    Han finns på bloggen. www.carinpeter.blogspot.com


  • aniara
    Äldre 18 Oct 20:40
    #39
    BlackWIngedAngel skrev 2011-10-18 18:21:23 följande:
    Oavsett om du hört det eller inte så är det så etiketten är. Brudklänningen är undantagen klädkoden. Kolla länken i inlägget under det du citerade så ser du vad Magdalena Ribbing säger (är det någon som kan svensk etikett så är det M Ribbing).
  • MyWedd­ingday
    Äldre 19 Oct 10:40
    #40

    Min man (blivande) kommer ha detta fast i en ljusare beige =)


  • MyWedd­ingday
    Äldre 19 Oct 10:42
    #41

    Detta har han köpt


  • Äldre 19 Oct 21:01
    #42
    aniara skrev 2011-10-18 20:40:04 följande:
    Oavsett om du hört det eller inte så är det så etiketten är. Brudklänningen är undantagen klädkoden. Kolla länken i inlägget under det du citerade så ser du vad Magdalena Ribbing säger (är det någon som kan svensk etikett så är det M Ribbing).
    Fast jag tycker inte att det framgår av inlägget, åtminstone inte på det sätt jag talar om. Att hellånga brudklänningar har släp, är liksom färgen något som är undantaget för just brudklänningen jämfört med andra klänningar på festen. Men det omnämns ju ex kungligheter och där har ju brudgummen frack när bruden har balklänningsstilen. Så då passar de ju fortfarande ihop utifrån det sätt jag beskrivit tidigare. Om brudgum har folkdräkt "ska" ju bruden ha det också, ur etikettsynpunkt alltså. Således brukar man ju inte välja två helt olika nivåer på kläder brudparet emellan.
  • Äldre 19 Oct 21:12
    #43

    Tycker absolut det framgår, hur tolkar du annars:


    "Att brudens klänning är på högre nivå än gästernas och brudgummens klädsel är traditionellt rätt"


    Hon skriver ju här att hon tar kungligheter som exempel eftersom det är de man ser i media


    "se på alla kungliga brudar med långa släpande klänningar där brudgummarna har samma klädnivå som gästerna, motsvarande mörk kostym (jag tar kunglighet som exempel eftersom det är dem man ser i medierna)."


    Att brudgummen bär frack innebär ju att han matchar klädkoden som i många fall är just frack(afton/bal klädsel)


     

  • Äldre 20 Oct 20:42
    #44
    Sara 120707 skrev 2011-10-19 21:12:40 följande:

    Tycker absolut det framgår, hur tolkar du annars:


    "Att brudens klänning är på högre nivå än gästernas och brudgummens klädsel är traditionellt rätt"


    Hon skriver ju här att hon tar kungligheter som exempel eftersom det är de man ser i media


    "se på alla kungliga brudar med långa släpande klänningar där brudgummarna har samma klädnivå som gästerna, motsvarande mörk kostym (jag tar kunglighet som exempel eftersom det är dem man ser i medierna)."


    Att brudgummen bär frack innebär ju att han matchar klädkoden som i många fall är just frack(afton/bal klädsel)


     


    Som jag sa: Åtminstone inte på det sätt jag talar om.

    Ja, frack hör balklänning till (dock är det ju inte det samma som aftonklädsel). Men min poäng var ju just att visst är brudklänningen i en egen färg och med släp etc, men nivån på klädseln passar ju normalt ihop med brudgummens. Ja, brudgummen bär frack precis som övriga manliga gäster på frackbröllop, men även om brudens klänning har vissa särskilda egenskaper så bär bruden fortfarande en brudklänning i balklänningsstil och balklänningar är ju vad övriga gäster bär när männen har frack. Så brudparets kläder hör ihop, det var det jag menade med att de klär sig på samma nivå.
  • aniara
    Äldre 20 Oct 21:33
    #45

    Kanske att både jag och Sara missuppfattat dig men jag uppfattade i alla fall att du menade att brud och brudgum ska vara på samma nivå i klädkod. Vilket M Ribbing skriver inte alls behöver stämma.


    "Att brudens klänning är på högre nivå än (...) brudgummens klädsel är traditionellt rätt"


    Har jag missuppfattat dig?

Svar på tråden Vad bär era blivande på bröllopet?!