Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

    Vad bär era blivande på bröllopet?!

    Godis skrev 2011-10-16 21:02:13 följande:
    Vi ska bli man och hustru i ett kapell vid havet.....så inget kyrkobröllop.

     
    Fast kapell är ju också en typ av kyrkobyggnad...?
  • BlackWIngedAngel
    Godis skrev 2011-10-17 00:28:16 följande:
    Jo man kan tro det fast detta är ett gammalt fiskeskjul som blivit kapell. Så det är ingen stor ståtlig byggnad. Mer så jag menade Glad
    Då är jag med. :)
    FelizLane skrev 2011-10-16 21:58:55 följande:
    tycker ni man ska vara etikett trogen!?
     Tja, alla är vi olika. Jag tycker ex inte det är så viktigt att att brudparet har samma "nivå" på kläderna som gästerna. Som någon annan poängterade så är det många kvinnor som gifter sig i hellång klänning utan att högtidsdräkt är föreskrivet för gästerna. Således tycker jag att frack till brudgum passar om man har mörk kostym som klädkod och att frockcoat passar även till klädkod kavaj. 

    Däremot är just smoking något jag är lite petig med eftersom det inte riktigt är snäppet finare, utan en egen kategori. Smoking är aftonklädsel och "ska" inte bäras för kl 18:00. Har man däremot kvällsbröllop tycker jag att idén med smoking och brudklänning i aftonklänningsstuk, kan vara riktigt läckert. Men fluffig balklänning till bruden "skär" ju sig mer än gästernas klädsel i det läget. 
  • BlackWIngedAngel
    aniara skrev 2011-10-17 20:42:33 följande:
    Fast brudklänningen är ju faktiskt alltid undantagen klädkoden. Vilket brudgummens kläder inte är.

    Jag kan också tycka att detta inte är den viktigaste etikettregeln men jag håller med min namne Aniara4 om att man bör ta reda på vilka etikettregler som finns innan man väljer att bryta mot/ignorera dem.
    Det har jag i och för sig aldrig hört förut. Att brudens klädsel skulle vara ett undantag och att brudparet således inte skulle klä sig på samma nivå har jag varken hört som etikettregel eller sett på något bröllop, som jag hittills varit på. Om brudparets klädsel inte passar ihop skulle jag tycka var konstigare än om de inte passar ihop med övriga. 

    Visst, färgen utmärker bruden, men inte finhetsgraden och framförallt inte jämfört med maken. På gamla bröllopsfotografier har ju män som gifter sig i mörk kostym en brud bredvid sig i kort alt rakare, enklare klänning vilket hör ihop. Om brudgummarna däremot bär frack har ju bruden oftast balklänningsstuket på sin klänning istället. 
  • BlackWIngedAngel
    aniara skrev 2011-10-18 20:40:04 följande:
    Oavsett om du hört det eller inte så är det så etiketten är. Brudklänningen är undantagen klädkoden. Kolla länken i inlägget under det du citerade så ser du vad Magdalena Ribbing säger (är det någon som kan svensk etikett så är det M Ribbing).
    Fast jag tycker inte att det framgår av inlägget, åtminstone inte på det sätt jag talar om. Att hellånga brudklänningar har släp, är liksom färgen något som är undantaget för just brudklänningen jämfört med andra klänningar på festen. Men det omnämns ju ex kungligheter och där har ju brudgummen frack när bruden har balklänningsstilen. Så då passar de ju fortfarande ihop utifrån det sätt jag beskrivit tidigare. Om brudgum har folkdräkt "ska" ju bruden ha det också, ur etikettsynpunkt alltså. Således brukar man ju inte välja två helt olika nivåer på kläder brudparet emellan.
  • BlackWIngedAngel
    Sara 120707 skrev 2011-10-19 21:12:40 följande:

    Tycker absolut det framgår, hur tolkar du annars:


    "Att brudens klänning är på högre nivå än gästernas och brudgummens klädsel är traditionellt rätt"


    Hon skriver ju här att hon tar kungligheter som exempel eftersom det är de man ser i media


    "se på alla kungliga brudar med långa släpande klänningar där brudgummarna har samma klädnivå som gästerna, motsvarande mörk kostym (jag tar kunglighet som exempel eftersom det är dem man ser i medierna)."


    Att brudgummen bär frack innebär ju att han matchar klädkoden som i många fall är just frack(afton/bal klädsel)


     


    Som jag sa: Åtminstone inte på det sätt jag talar om.

    Ja, frack hör balklänning till (dock är det ju inte det samma som aftonklädsel). Men min poäng var ju just att visst är brudklänningen i en egen färg och med släp etc, men nivån på klädseln passar ju normalt ihop med brudgummens. Ja, brudgummen bär frack precis som övriga manliga gäster på frackbröllop, men även om brudens klänning har vissa särskilda egenskaper så bär bruden fortfarande en brudklänning i balklänningsstil och balklänningar är ju vad övriga gäster bär när männen har frack. Så brudparets kläder hör ihop, det var det jag menade med att de klär sig på samma nivå.
Svar på tråden Vad bär era blivande på bröllopet?!