Anonym skrev 2011-11-12 15:07:49 följande:
Hej!
Skulle gärna vilja dela med mig av mina tankar avseende eventuell gravidiet och höra hur ni ser på det.
Vi gifter oss i juni 2012 och planerar bröllopsresa i november för att åka till Afrika i 15 dagar och delvis Malariainfekteratområde i 5 av dessa dagar.
För bara 6 månader sedan var vi i ett helt annat läge när det gäller att skaffa barn. Då kände vi båda två att vi skulle börja försöka nu denna höst. Sedan så har jag bytt jobb hoppas att få fast till sommaren och så har vi nu bestämt oss för att gifta oss.
Kan väl tänka mig att vara gravid på bröllopet men är lite tveksam till en graviditet på bröllopsresan eftersom att vi tänkt dra iväg så långt och måste käka malariaprofylax. Så på sätt o vis kanske bättre att vänta till efter bröllopsresan men då dyker tankarna upp "tänk om det inte går" "kanske vore bra att försöka tidigare" Kan väl också tillägga att jag har problem med både vestibulit och vagnism så att bli gravid är inget som vi bara kan försöka på måfå och hoppas att det tar sig. Ska vi testa så blir det tyvärr så att vi får göra självinsemination eller få hjälp med det via Gyn.
När ni läser detta hur resonerar ni då? Lämpligt/olämpligt att vara gravid vid resa till Afrika?
Tackam för era synpunkter
Hej,
Jag ska försöka mig på ett råd här...
Lite beroende på hur viktig själva bröllopsresan är så blir svaret därefter. Kan ni tänka er att ställa in resan om du blir gravid så skulle jag ha satsat och kört på. Det kan ju som sagt ta tid. Ni får tänka på att du bara får flyga fram till ungefär v27-30 lite beroende på flygbolag och detta BARA om du har en helt problemfri och "normal" graviditet. Om du nu har andra problem eller om din graviditet kan bedömas som en riskgraviditet så är det inte troligt att du får flyga alls som gravid, åtminstone kommer din barnmorska troligen att avråda från det. Om ni sedan åker i alla fall så riskerar ni att inga försäkringar kommer att gälla om något skulle hända. Alltå skulle jag säga att om resan är väldigt viktig för er så vänta med att bli gravida!