• Dejli

Enkla kakor som går bra att frysa

Jag ska på en möhippa som har temat "Kafferep". Den blivande bruden gillar att virka spetsdukar, baka småkakor och andra "tantsysslor". Tanken är att vi ska baka så många olika sorters kakor vi kommer på och äta under dagen  när vi har "kafferep" med olika påhitt. Jag fick i uppdrag att komma på vad vi ska baka och sedan fördela ut recepten...

Mina bakkunskaper sträcker sig ungefär till chokladbollar och moccarutor. Vad har ni för tips på kakor och bakverk som är enkla och som går bra att frysa in så man kan göra dem i förväg?

De jag kommit på själv är bondkakor, sockerkaka, kolasnittar och schackrutor. Vad finns det med för mjuka bakverk som går bra att göra i förväg? Hur är det med amerikanska muffins (som jag tänker mig att man spritsar i efterhand), funkar det?

• Svar på tråden Enkla kakor som går bra att frysa
  • Dejli

På kafferep med prästen låter som en spännande bok :P Kan man få några smakprov på vad som var extra lämpligt att bjuda på just vid de tillfällena?

• Kattpoet

Dejli,  präster ska ha  grädde och socker till kaffet,  finaste slagna grädden  och fruktkompotten till tårtan, det är mycket fet och fin siktat mjöl  och de bästa av allt till  prästen.    

• Dejli
    Kattpoet skrev 2011-08-25 12:54:35 följande:
    Dejli,  präster ska ha  grädde och socker till kaffet,  finaste slagna grädden  och fruktkompotten till tårtan, det är mycket fet och fin siktat mjöl  och de bästa av allt till  prästen.    
    Det förklarar "pondusen" hos vår präst då :P Han ser ut att gå på många kafferep...
  • Kattpoet

Ibland tycker man synd om prästerna förr när de skulle besöka gårdarna,  allt var ju det bästa och det fetaste, tänk om de inte gillade socker och grädde i kaffet och var för artiga för att säga nej.

• kardemumma

Vilken rolig idé för möhippan! Här kommer mina tips:
    Lite "finare" bullar tex Rimbobullar (kan enligt ett recept jag läst frysas ogräddade om man vill grädda "på dagen")
    Mjuk kaka: Kardemummakaka
    Småkakor:
    Chokladcigarrer
    kokostoppar
    nötkakor (bra för de funkar både för laktos- och glutenintoleranta)
    korintkakor
    wienerstänger
    apelsinsnittar (lite plock men otrooooligt goda)
    och varför inte någon "lyxigare" kaka -chokladbiskvier är inte så svårt att göra men brukar bli väldigt uppskattat
    ...och så en fruktig gräddtårta eller schwarzwaldtårta på det!

• pluggisen

När jag tänker på småkaka så är det vissa som är obligatoriska:

Kolakakor, hallongrottor, finska pinnar, chokladrutor,  Toscarutor, Kokostoppar, drömmar, chokladsnitt,

sedan har du ju: schackrutor, brysselkex, vanliga bullar, chokladbeskvier, rulltårta, citronrutor, milanostänger mfl.

Allt som går att baka i långpanna är bra tycker jag...........

Hoppas du hittar något,

• Dejli

Den här veckan har jag gjort något jag aldrig gjort förut, också lite tantvarning: Hemgjord äppelmust! Provsmakade i förrgår, och det blev jättegott! Rekommenderas verkligen, och superlätt...

För ca 10 liter:
    5 l skivade äpplen (urkärnade)
    6 lv atten
    1 msk vinsyra
    1 tsk natriumbensoat
    1 dl socker per liter avrunnen must

Låt ligga i 5 dgr (mitt stod i en rostfri hink på diskbänken med en tallrik på för att trycka ner äpplena, och en duk över för insekternas skull). Man rör om minst en gång om dagen (jag gjorde morgon och kväll).

Jag köpte en sån där grej som kärnar ur och gör klyftor i ett. Finns på IKEA bl a.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90152999. Köpte glasflaskor med kork därifrån också och hällde upp i, och satte etiketter på. Superfint!
    Ska hålla sig länge i flaskorna om man steriliserar dem först, men det som inte kommer att gå åt den närmsta tiden häller jag i pet-flaskor och fryser istället.

• Dejli

10 liter blev fel (jag gjorde dubbel sats, så det blev 10 liter färdig för mig). Det blir drygt 5 liter på det här receptet.

• Aleta

Jag antecknar receptet Dejli! Vi har en massa äpplen som inte är så goda att äta, kanske blir fin must?

• Dejli

Testade några olika sorter (mamma o pappa har ca 10 sorter i sin trädgård), och de jag tycker blir bäst är de som har god smak men är lite för sura för att äta. Till nästa sats ska jag nog minska mängden socker också en aning, den blir väldigt söt efter några dagar... Men det är ju bara att testa :)

• Kattpoet

Aleta är du säker på att de inte är sen eller vinter äpplen du har?   Vinter äpplen  smakar gott först fram vid jul, om man  plockar ner dem och packar in dem i lådor.

• Aleta
    Kattpoet skrev 2011-08-29 10:21:11 följande:
    Aleta är du säker på att de inte är sen eller vinter äpplen du har?   Vinter äpplen  smakar gott först fram vid jul, om man  plockar ner dem och packar in dem i lådor.
    Ja, så brukar vi göra, men vi har en del som alltid är så fula så ingen vill äta dem, men must silar man väl?
  • Dejli
    Aleta skrev 2011-08-31 18:54:37 följande:
    Ja, så brukar vi göra, men vi har en del som alltid är så fula så ingen vill äta dem, men must silar man väl?
    Ja, man plockar bort alla äppelbitar och sedan silar jag den två gånger genom en saftsil...
Svar på tråden Enkla kakor som går bra att frysa