Kattpoet skrev 2011-08-16 10:52:36 följande:
Dejli och marino, jag var eng[ng i tiden med i en grupp som kallades Kafferepets vänner, vi försökte tvätta bort tant stämplen för vi hade tröttnat på alla dessa jäkla vinkvällar med ost som var poppis då.
Så mig är kafferep inte tantigt, det är svenskt, mysigt och det skoj sätt att få visa upp hur bra man är i köket utan att folk blir fulla och gråtmilda.
Jag var en gång i tiden, i begynnelsen av min BT-tid, medlem i ett gäng som umgicks i tråden "Tantvarning" : Den startades nog av en tjej med syfte att skratta lite åt sina egna och nadras tantvarningar-men den utvecklades och återskapades många gånger om som en vänskapstråd och en hyllning till tanten. mend frihet att vara annat än en flicka, en mamma eller vad det nu är som är bra att vara som kvinna. Vi insåg dessutom efter en del funderande att man inte ens behöver vara kvinna för att vara tant-så just den trådens kafferep hölls ofta med fler manliga deltagare "runt bordet" än i övriga forumet.
Vi har bakat virtuella kakor i åratal och för flera av oss har umgänget övergått till tredimensionellt sådant, med både kafferep och vinkvällar.
Så vi gjorde lite som ni, men det vi tvättade bort var det negativa i ordet tant. Jag är en sann tant och stolt och tacksam över det.
På ett kafferep vill jag ha en blanding av mördeg, smördeg och så lite choklad och nötter, och konsistenser som mjukt, segt, knäckigt, smälter-i-munnen och hårda samt kladdiga.
Kokoskakor
Kolakakor
Drömmar
Nötrutor
Knäckflarn
Kanapéer
mjuk pepparkaka
gjorde jag nu i sommar, samt bullar då, givetvis-och tårta.
Det är sant att man måste tänka på det där med att det ska vara munsbitar (som det faktiskt heter-det är en liten bit för munnen, inte "mumsfilibabbat", som ordet munsbit syftar på. En munsbit är alltså per definition något som är så litet att det i en enda bit är lagom att stoppa i munnen.
Undrar om någon ens sett så små kakor längre? Jag gjorde iallafall för stora-trots att jag tänkte på det.
Jag avstod en del favoriter just pga det svåra att göra dem små nog. Som chokladrulltårta med smörkräm och hallongrottor.
Jag tror kafferep kommer att bli en trend-den dag folk ledsnar på att räkna kolhydrater...