• Dejli

Enkla kakor som går bra att frysa

Jag ska på en möhippa som har temat "Kafferep". Den blivande bruden gillar att virka spetsdukar, baka småkakor och andra "tantsysslor". Tanken är att vi ska baka så många olika sorters kakor vi kommer på och äta under dagen  när vi har "kafferep" med olika påhitt. Jag fick i uppdrag att komma på vad vi ska baka och sedan fördela ut recepten...

Mina bakkunskaper sträcker sig ungefär till chokladbollar och moccarutor. Vad har ni för tips på kakor och bakverk som är enkla och som går bra att frysa in så man kan göra dem i förväg?

De jag kommit på själv är bondkakor, sockerkaka, kolasnittar och schackrutor. Vad finns det med för mjuka bakverk som går bra att göra i förväg? Hur är det med amerikanska muffins (som jag tänker mig att man spritsar i efterhand), funkar det?

• Svar på tråden Enkla kakor som går bra att frysa
  • Kattpoet

Först väljer du om du ska göra skurna kakor  eller kavel kakor.
    Skurnakakor är lättast att göra i olika smaker. 

Du kan ha i  hackad torkad frukt, russin,  choklad, nötter, mandlar och kolor i dem,  du kan smaksätta dem med kumin, kanel, kardemumma, pepparkakskrydda, saffran och vanilj.

Du kan rulla degen i  färgat socker eller  hackad mandel eller nötter.

Du kan sylt kakor med vilken sorts sylt som du vill.

Om du gör kavlade kakor kan du göra runda kakor och fylla dem med sylt. 

• Dejli

Gjorde en sats med brysselkex idag, och de blev väldigt goda :) Jag som alltid lyckas bränna kakor, men dessa verkade vara ganska tåliga :P

• Syrinx
    marinao skrev 2011-08-16 12:46:58 följande:
    Åh Gud vilken bra ide! Jag ska dra ihop ett gäng och börja ha kafferep. Kaffe och småkakor är ju bara så gott. Och dessutom är det extremt kul att baka! Tack för tipset
    Jag blev också jättesugen! Höstens livlina kanske? Träffa vänner, äta kakor och dricka kaffe, prata massa strunt, kanske sticka lite eller dela bokerfarenheter. Åh, tantigt är underbart! {#emotions_dlg.flower}

Dejli, kladdkakor är superlätt, supersnabbt och blir väldigt bra även sedan man fryst dem. Annars håller jag med ett par andra skribenter - köp eller låna på bibliotek "Sju sorters kakor" och baka så många kakor ni hinner och orkar med från framför allt småkaksdelen. Jag har gjort många av dem och alla är goda!
  • passionsblomman
    Kattpoet skrev 2011-08-16 10:52:36 följande:
    Dejli och marino,  jag var eng[ng i tiden med i en grupp som kallades Kafferepets vänner, vi försökte tvätta bort tant stämplen för vi hade tröttnat på  alla dessa  jäkla vinkvällar med ost som var poppis då. 

Så mig är kafferep inte tantigt, det är svenskt, mysigt och det skoj sätt att få visa upp hur bra man är i köket utan att folk blir fulla och gråtmilda. 
    Jag var en gång i tiden, i begynnelsen av min BT-tid, medlem i ett gäng som umgicks i tråden "Tantvarning" : Den startades nog av en tjej med syfte att skratta lite åt sina egna och nadras tantvarningar-men den utvecklades och återskapades många gånger om som en vänskapstråd och en hyllning till tanten. mend frihet att vara annat än en flicka, en mamma eller vad det nu är som är bra att vara som kvinna. Vi insåg dessutom efter en del funderande att man inte ens behöver vara kvinna för att vara tant-så just den trådens kafferep hölls ofta med fler manliga deltagare "runt bordet" än i övriga forumet.
    Vi har bakat virtuella kakor i åratal och för flera av oss har umgänget övergått till tredimensionellt sådant, med både kafferep och vinkvällar.

Så vi gjorde lite som ni, men det vi tvättade bort var det negativa i ordet tant. Jag är en sann tant och stolt och tacksam över det.

På ett kafferep vill jag ha en blanding av mördeg, smördeg och så lite choklad och nötter, och konsistenser som mjukt, segt, knäckigt, smälter-i-munnen och hårda samt kladdiga.

Kokoskakor
    Kolakakor
    Drömmar
    Nötrutor
    Knäckflarn
    Kanapéer
    mjuk pepparkaka

gjorde jag nu i sommar, samt bullar då, givetvis-och tårta.
    Det är sant att man måste tänka på det där med att det ska vara munsbitar (som det faktiskt heter-det är en liten bit för munnen, inte "mumsfilibabbat", som ordet munsbit syftar på. En munsbit är alltså per definition något som är så litet att det i en enda bit är lagom att stoppa i munnen.
    Undrar om någon ens sett så små kakor längre? Jag gjorde iallafall för stora-trots att jag tänkte på det.

Jag avstod en del favoriter just pga det svåra att göra dem små nog. Som chokladrulltårta med smörkräm och hallongrottor.

Jag tror kafferep kommer att bli en trend-den dag folk ledsnar på att räkna kolhydrater...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aleta
    passionsblomman skrev 2011-08-22 00:37:59 följande:
    Jag var en gång i tiden, i begynnelsen av min BT-tid, medlem i ett gäng som umgicks i tråden "Tantvarning" : Den startades nog av en tjej med syfte att skratta lite åt sina egna och nadras tantvarningar-men den utvecklades och återskapades många gånger om som en vänskapstråd och en hyllning till tanten. mend frihet att vara annat än en flicka, en mamma eller vad det nu är som är bra att vara som kvinna. Vi insåg dessutom efter en del funderande att man inte ens behöver vara kvinna för att vara tant-så just den trådens kafferep hölls ofta med fler manliga deltagare "runt bordet" än i övriga forumet.
    Vi har bakat virtuella kakor i åratal och för flera av oss har umgänget övergått till tredimensionellt sådant, med både kafferep och vinkvällar.

Så vi gjorde lite som ni, men det vi tvättade bort var det negativa i ordet tant. Jag är en sann tant och stolt och tacksam över det.

På ett kafferep vill jag ha en blanding av mördeg, smördeg och så lite choklad och nötter, och konsistenser som mjukt, segt, knäckigt, smälter-i-munnen och hårda samt kladdiga.

Kokoskakor
    Kolakakor
    Drömmar
    Nötrutor
    Knäckflarn
    Kanapéer
    mjuk pepparkaka

Det är sant att man måste tänka på det där med att det ska vara munsbitar (som det faktiskt heter-det är en liten bit för munnen, inte "mumsfilibabbat", som ordet munsbit syftar på. En munsbit är alltså per definition något som är så litet att det i en enda bit är lagom att stoppa i munnen.
    Undrar om någon ens sett så små kakor längre? Jag gjorde iallafall för stora-trots att jag tänkte på det.

Jag avstod en del favoriter just pga det svåra att göra dem små nog. Som chokladrulltårta med smörkräm och hallongrottor.

Jag tror kafferep kommer att bli en trend-den dag folk ledsnar på att räkna kolhydrater...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Och som lycklig tant som fick vara med om detta kafferep på riktigt (tack!) kan jag bara meddela att Passionsblommans kakor var perfekta både till smak och utseende!
    Bra kombination också. 
    Eftersom åtminstone jag var fast besluten att äta en av varje sort trots att de inte var pyttesmå (men heller inte jättestora) så rullade jag sedan glatt ner från soffan.
  • bumbibjörn

Vilken härlig tråd, varför har jag inte hittat hit tidigare? :) tror ni redan har gett de tips som jag kan komma med drömmar(enklaste småkakan), kolakakor, chokladsnitt, syltkakor, hallongrottor(går att göra små;)), bondkakor, korintkakor, Finskapinnar, mördegskakor (enkelt doppa ena änden i choklad & ha något roligt strössel på)

• Dejli
    passionsblomman skrev 2011-08-22 00:37:59 följande:
    Mina brysselkex blev verkligen munsbitar (jag kommenterade det t o m för min sambo som kom hem i fredags). I receptet stod det att man skulle rulla ut kakdegen till rullar i tjocklek som ett kvastskaft, och de brukar ju alltid flyta ut lite. Men icke... de är stora som femkronor ungefär :P Men väldigt goda, och man kan äta flera stycken med gott samvete (eller ja... samvetet får man lämna nån annanstans kanske :P)

Kanapéer har jag aldrig ätit, vet inte ens hur de ser ut. Får nog googla lite...
  • Dejli
    Dejli skrev 2011-08-22 08:05:53 följande:
    Kanapéer har jag aldrig ätit, vet inte ens hur de ser ut. Får nog googla lite...
    Så dum jag är... jag var ju helt inne på småkakor, men jag antar att du menar "aptitretarna" kanapéer som är mer som en miniförrätt eller tilltugg?
  • Syrinx
    Aleta skrev 2011-08-22 01:14:54 följande:
    Och som lycklig tant som fick vara med om detta kafferep på riktigt (tack!) kan jag bara meddela att Passionsblommans kakor var perfekta både till smak och utseende!
    Bra kombination också. 
    Eftersom åtminstone jag var fast besluten att äta en av varje sort trots att de inte var pyttesmå (men heller inte jättestora) så rullade jag sedan glatt ner från soffan.
    Lyckliga du! Det låter underbart!
  • Kattpoet

Detta är en kanapee

Detta är visserligen en dubbel men oj vad jag älskar dessa kakor. 

Svar på tråden Enkla kakor som går bra att frysa