• Dejli

Enkla kakor som går bra att frysa

Jag ska på en möhippa som har temat "Kafferep". Den blivande bruden gillar att virka spetsdukar, baka småkakor och andra "tantsysslor". Tanken är att vi ska baka så många olika sorters kakor vi kommer på och äta under dagen  när vi har "kafferep" med olika påhitt. Jag fick i uppdrag att komma på vad vi ska baka och sedan fördela ut recepten...

Mina bakkunskaper sträcker sig ungefär till chokladbollar och moccarutor. Vad har ni för tips på kakor och bakverk som är enkla och som går bra att frysa in så man kan göra dem i förväg?

De jag kommit på själv är bondkakor, sockerkaka, kolasnittar och schackrutor. Vad finns det med för mjuka bakverk som går bra att göra i förväg? Hur är det med amerikanska muffins (som jag tänker mig att man spritsar i efterhand), funkar det?

• Svar på tråden Enkla kakor som går bra att frysa
  • Dejli
    Kattpoet skrev 2011-08-22 10:39:37 följande:
    Detta är en kanapee

Detta är visserligen en dubbel men oj vad jag älskar dessa kakor. 
    Då lärde jag mig nåt nytt... en kanapé för mig är typ en bit bröd med nåt klet på :P Eller en möbel...
  • Kattpoet

Japp  eller en söt kaka.

När jag var liten så kunde man få dem doppade i choklad och det var himmelriket för ett barn 

• Kattpoet

Dejli, ni måste göra en sak på möhippan , ni måste klaga på dagens ungdom och  sedan säga annat var det på min tid och sedan dra rövare historier  om att gå 80 mil i motvind för en liter mjölk och sedan måste nästa person vara värre och så vidare.

• Dejli
    Kattpoet skrev 2011-08-22 11:01:15 följande:
    Dejli, ni måste göra en sak på möhippan , ni måste klaga på dagens ungdom och  sedan säga annat var det på min tid och sedan dra rövare historier  om att gå 80 mil i motvind för en liter mjölk och sedan måste nästa person vara värre och så vidare.
    Haha, kul idé! Jag ska komma ihåg det! Det är ett ganska bra tag tills hippan äger rum.
  • Kattpoet

Kom ihåg att ni måste hålla med varandra och beter som att det är dagens sanning att ni var tvunga att gå 80 mil över kallfjället i snålblåst för att ta er till skolan.

• Sara Eriksson Olivers

Fruktpajer av olika slag är ju trevligt att bjuda på också! Där kan du frysa det förgräddade pajskalet och grädda med frukt eller bär dagen möhippan äger rum. :)

• Kattpoet

Nej du paj ska det inte vara på ett kafferep,  man ska ha en fin hembakt tårta som  slutkläm,  lita på mig jag har några böcker om hur man bjuder till kafferep, hur man uppför sig på kaffe rep  och hur man bjuder prästen på kafferep.

• passionsblomman

Kattpoet, kan du inte dela med dig boktitlar? Jag tror jag ska vidareutveckla mitt första kafferep till en tradition för mig och de andra Tanterna. Och ska det vara, så ska det vara ordentligt, enligt äkta Tantinställning.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Kattpoet

Böckerna är gamla så det är nog lite svårt att hitta dem.  

Mustads  småkakornas bok,  1923, det  Mustads gjorde margarin på den tiden.  

På Kafferep med prästen,  1940.

Husmoderns  ettiketsbok till unga damer 1935 

Skvallertanternas kafferep, den är från 1970, det är en tunn liten bok.

Kafferepets hörnstenar är  gott ny bryggt kaffe,  småkakor, bullar, mjukkaka och tårta för att visa  Värdinnas  kunnanden i köket.   Man skall också komma ihåg att  bytas om  så man inte  gör slut på en person kaffe och socker förråd, man måste kunna bjuda tillbaka annars bör man ej gå  om det endast är en social händelse.

• passionsblomman

Åh dessa underbara gamla böcker!

Ja, jag checkar i vart fall av alla hörnstenarna. Dem hade jag-gammal som jag själv också är, faktiskt koll på.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Enkla kakor som går bra att frysa