• bumbib­jörn
    Äldre 13 Aug 19:39
    6278 visningar
    26 svar
    26
    6278

    Hjälp jag har bråkat med min blivande svärfar (långt)

    Fy mår så hemskt så jag måste bara skriva av mig. Min blivandes föräldrar är väldigt speciella & idag har vi en fungerande relation, men vägen dit har inte varit lätt. Min blivande har nån form av hatkärlek till sina föräldrar, han känner att de är inga som han kan lita på eller räkna med, men det är svårt för de är iaf hans föräldrar. Han är van med att de beter sig konstigt & han väljer bara att strunta i det. Vi har pratat mycket så jag vet hur hans barndom var. Nu till saken en av hans bästa vänner har ordnat en svensexa till honom & det enda jag har gjort är att ha svälla med namn & nummer till alla manliga gäster. Jag vet vad som har varit på gång då dels kompisen har ringt & frågat lite, dels att min pappa har varit väldigt involvera då de ska hem tillmina föräldrar & grilla & ha 5kamp på kvällen. Igår kväll fick jag reda på att min blivandes pappa hade kommit på en egen ide. Tanken var att alla kompisar skulle komma & ringa på lörda morgon & överraska & röva bort blivande, sedan skulle gamlingarna/släkten stå vid goo-car & vänta. Men MB pappa hade kommit på en annan ide att han skulle komma & ha en överraskning i bilen i form av en trumma & sen skulle kompisarna komma. MB hade en svensexa anordnad av arbetskompisar där han bl.a. fick spela trumma & han tyckte det verkligen var HEMSKT.. Tyckte även synd om kompisen som ordnat & fixat med allt. Dum som jag är ringde jag till blivande svärfar, för det kändes inte rätt i hjärtat. Men helvetet bröt verkligen löst... jag har aldrig upplevt nå liknande. Märkte att han hade druckit men. Jag fick höra att han kände sin son så jag skulle inte säga åt honom vad han skulle göra, jag försökte förklara att han verkligen hade tyckt trumman va hemsk & förnedrande så att det inte kändes som nå bra sätt att starta svensexan på & att det kanske vore skoj för kompisen som har fixat allt detta att få vara den som ringer på dörren & jag vet att de planerat lite tok. Men jag skulle inte säga något, han hade förlorat en son. Då börjar jag bli upprörd & säger detta att nu börjar jag bli arg varpå han skriker att jag inte kan/ska hota honom. Ingen ska tala om för honom vad han ska göra, han är 57 år. Jag försöker andas & förklara att jag inte vill bråka & att det kändes tokigt. Det slutar med att han slänger på luren i örat på mig. Fy. Jag börjar bli riktigt ledsen, men ringer på nytt upp. Blivandes mamma svarar & jag säger det att jag prata med pappan & att han slängde på, hon vill inte vara någon mellanhand jag ber henne lyssna på mig & säger det att MB kände sig förnedrad av trumman & jag tyckte det kändes som en tokig ide & att det sista jag vill är att bråka, hon säger att hon ska hämta pappan till luren & säger åt honom att lyssna. Jag försöker lungt förklara att jag inte vill trampa nån på tårna, men att det inte kändes rätt & att jag då ville prata med honom då det var hans ide. Han gormar & skriker & säger det att han verkligen känner sin son & att anat inte ska säga nå. Jag försöker förklara att visst pratar du & din fru med varandra, MB är min bästa vän & för mig berättar han saker som han inte gör för andra. Till saken hör oxå att de två inte har någon bra relation & att blivande aldrig skulle prata med honom djupare. Jag bara sväljer & sväljer & försöket be om ursäkt, vill inte starta något även om jag har god lust att berätta precis vad jag tycker & tänker & att jag vet vad han har gjort under min MB uppväxt. Jag säger det att jag vill inte bråka. Får då höra att det är han som bråkar & att han oxå har känslor. Jag har aldrig sagt något annat. Han kommer inte kunna sova i natt, sen säger han det jag skiter i alltihopa

  • Svar på tråden Hjälp jag har bråkat med min blivande svärfar (långt)
  • Äldre 19 Aug 16:14
    #11

    Men du kommer inte ha dem nära dig så du behöver prata med dom vid honörsbordet direkt.


    Du har din man till bordet sedan din pappa på andra sidan och din pappa har din svärmor som bordsdam.


    Och din man har din mor på sin andra sida och sedan sitter svärfar bredvid din mor som hennes bordsherre så de sitter en bit från dig.


    Så om ni inte har runda bord borde det inte vara något problem.


    Vänta med att ta några beslut med att bryta med släktingar till efter bröllopet så inte det beslutet sammanblandas med minnanrna av bröllopet. Låt minnena av bröllopet bli i största mån glada sådana och att NI gjort allt för att det ska bli så.


    Sen efteråt kan ni ta tag i sånt som flutit upp till ytan. men inte nu när ni är stressade och känsliga av bröllopet, JAG tror det är ett misstag, likadant att göra markeringar på bröllopet så det riskerar att bli bråk och tjafs där.

  • aniara
    Äldre 19 Aug 19:52
    #12

    Angående din blivande svärmor så tycker jag hon gjorde rätt som inte sa något. Hon är inte inblandad, det är du och din blivande svärfar som har en konflikt. Ska du blanda in någon så är det din fästman (vilket du nu gjort). Jag skulle tro att din svärmor säkert bearbetar svärfar i hans tjurighet fast du inte märker det. Det är inte omöjligt att det var tack vare henne som han faktiskt dök upp på svensexan ändå. Men din svärmor har INTE något ansvar för att hennes man uppför sig som folk, jag tycker inte du ska lägga på henne en sådan roll. Jag förstår dock att det är en väldigt tråkig och stressande situation.

  • bumbib­jörn
    Äldre 19 Aug 20:08
    #13

    Ni säger mycket klokt! Ja, jag tror att han är psykopat & kan mycket väl vara så att han är alkolist. Min blivande är van vid detta beteende att det kan komma utskällningar, tokutbrott, att han försöker trycka ner en och manipulera. Han blev tokarg då han inte tycker detta är något jag behöver bli utsatt för. Jag har aldrig varit med om något liknande, men ville verkligen inte förstöra blivandes svensexa så jag sa inte ett och annat som jag hade velat. Fy, tycker så synd om blivande som har växt upp med denna man som pappa. Tycker det är fatastsikt att han har blivit den varma människa han är. Vi hrbeslutat oss för att inte göra något... Vi vill få ett underbart bröllop och det skulle vi inte få om vi flytta dem bort från honörsbordet, jag & blivande sitter ju brevid varandra & det är vi mot världen! Sen efter får vi fundera på vilken relation vi ska ha

  • Äldre 19 Aug 20:45
    #14

    Tycker du gjorde rätt!

  • Fröken Emma
    Äldre 19 Aug 21:56
    #15

    Känner som om du berättar en händelse ur mitt liv!! Mina svärföräldrar är totalt hopplösa. Haf jag fått välja så skulle jaginte bjuda dom. Men men, dom är ju ändå farmor o mfarfar till mina barn, fast barnen inte vet hur dom ser ut när vi bara träffas 1 fånf omårdet o det är mindre än 10 mil mellan oss. ( dom har 10 barn barn och 6 av dom ska vara glada om dom får ett kort på födelsedagen.


    Oj, lite för mycket om mig själv. sorry.


     


    Men BUMBIBJÖRN. Det var helt rätt av dig att ringa. Och tyvärr kan man inte komma överäns med alla, fast man verkligen verkligen vill det. Jag vet, jag har försökt. Och blivit så fruktansvärt sårad.


    Jag ser ist dom jag har och dom jag älskar, så får svärföräldrarna bara finnas där i skuggan.

  • Nanna
    Äldre 20 Aug 20:52
    #16

    Du gjorde helt rätt! Vad gäller bordsplaceringen så ska du välja dnen bordsplaceringen som känns rätt för ER o inte för någon annan. Man behover inte ha ett honörsbord om inte vill det. Det är ni som bestämmer för det är eran dag.  INGEN ANNAN får lov att bestämma!!!

  • Äldre 20 Aug 22:34
    #17
    bumbibjörn skrev 2011-08-19 20:08:35 följande:
    Ni säger mycket klokt! Ja, jag tror att han är psykopat & kan mycket väl vara så att han är alkolist. Min blivande är van vid detta beteende att det kan komma utskällningar, tokutbrott, att han försöker trycka ner en och manipulera. Han blev tokarg då han inte tycker detta är något jag behöver bli utsatt för. Jag har aldrig varit med om något liknande, men ville verkligen inte förstöra blivandes svensexa så jag sa inte ett och annat som jag hade velat. Fy, tycker så synd om blivande som har växt upp med denna man som pappa. Tycker det är fatastsikt att han har blivit den varma människa han är. Vi hrbeslutat oss för att inte göra något... Vi vill få ett underbart bröllop och det skulle vi inte få om vi flytta dem bort från honörsbordet, jag & blivande sitter ju brevid varandra & det är vi mot världen! Sen efter får vi fundera på vilken relation vi ska ha

    Du och din MAN sitter bredvid varandra ;) och sen har ni dina föräldrar som en buffert mot resten av världen. Det kommer att gå så bra så. dina svärföräldrar kommer att skärpa till sig på dagen D eller svärmor kommer se till att svärfar skoter sig ska du se. Så sluta oroa dig för det.


    Glada tankar nu i fortsättningen och possetiva vibbar ;) lycka till allt kommer bli bra

  • bumbib­jörn
    Äldre 21 Aug 13:57
    #18

    Ja glada tankar har vi men detta är som ett moln på mörk himmel! Tror inte svärmor kommer göra något... Hon är som hon är, speciell helt & hållet egocentrerad. Smsa blivande i helgen att de va länge sen de hördes & fråga hur svensexan va. Blivande blev sur & muttra va fan tror hon! Önskar att problemet vore så enkelt att det bara va psykopat svärfar men icke. Men orkar inte med dem. Tror vi kommer få det toppen med alla andra som är där. De blir lite som statister i bakgrunden nu eller något sånt. Tycker mest synd om blivande. Dock har både svärfar o svärmor tidigare sagt att de ska vara nyktra, så vi får väl se men det är ju alltid nätit då de verkar ha bättre koll på sig själva då. Tack alla snälla för era stöttande ord!

  • Fröken Emma
    Äldre 21 Aug 17:33
    #19
    bumbibjörn skrev 2011-08-21 13:57:03 följande:
    Ja glada tankar har vi men detta är som ett moln på mörk himmel! Tror inte svärmor kommer göra något... Hon är som hon är, speciell helt & hållet egocentrerad. Smsa blivande i helgen att de va länge sen de hördes & fråga hur svensexan va. Blivande blev sur & muttra va fan tror hon! Önskar att problemet vore så enkelt att det bara va psykopat svärfar men icke. Men orkar inte med dem. Tror vi kommer få det toppen med alla andra som är där. De blir lite som statister i bakgrunden nu eller något sånt. Tycker mest synd om blivande. Dock har både svärfar o svärmor tidigare sagt att de ska vara nyktra, så vi får väl se men det är ju alltid nätit då de verkar ha bättre koll på sig själva då. Tack alla snälla för era stöttande ord!
    Ja, hoppas oxå på att mina svärisar håller sig nyktre på vår dag.
    Men jag är lite tveksam, eftersom vi kommer befinna oss på annan ort, så då kan dom inte supa till när dom kommer hem. Hans mamma brukar vara duktig, men svärfar brukar ofta somna efter maten. :(
  • Äldre 22 Aug 10:29
    #20
    Fröken Emma skrev 2011-08-21 17:33:15 följande:
    Ja, hoppas oxå på att mina svärisar håller sig nyktre på vår dag.
    Men jag är lite tveksam, eftersom vi kommer befinna oss på annan ort, så då kan dom inte supa till när dom kommer hem. Hans mamma brukar vara duktig, men svärfar brukar ofta somna efter maten. :(

    Se det possetiva i att han somnar då ställer han inte till med några pinsamheter eller så hooppar det några grodor ur munnen på honom ;)


    "en som sover syndar inte ;) "


    Ibland får man försöka att lite desperat att försöka hitta det possetiva i det mst negativa, jag lovar man mår bättre då. Även om det låter skitlarvigt jag har inte ens varit medveten om att jag gör så, förens det var några som påpekade det för mig för några år sedan att jag alltid kunde hitta något possetivt i en negativ situation. Det kommer nog av min uppväxt plus att jag är kroniskt sjuk och jag orkar inte vara deprimerad jämt det är så tråkigt ;)

  • Fröken Emma
    Äldre 22 Aug 15:26
    #21
    Houdini skrev 2011-08-22 10:29:39 följande:

    Se det possetiva i att han somnar då ställer han inte till med några pinsamheter eller så hooppar det några grodor ur munnen på honom ;)


    "en som sover syndar inte ;) "


    Ibland får man försöka att lite desperat att försöka hitta det possetiva i det mst negativa, jag lovar man mår bättre då. Även om det låter skitlarvigt jag har inte ens varit medveten om att jag gör så, förens det var några som påpekade det för mig för några år sedan att jag alltid kunde hitta något possetivt i en negativ situation. Det kommer nog av min uppväxt plus att jag är kroniskt sjuk och jag orkar inte vara deprimerad jämt det är så tråkigt ;)


    Ja visst är det så!! Ska ge honom en stol på hjul så vi kan rulla in honom i en vrå eller nåt 'asg*
  • bumbib­jörn
    Äldre 22 Aug 19:47
    #22

    Underbart med människor som ser positivt på saker & ting! Världen behöver fler av er!!

  • bumbib­jörn
    Äldre 22 Aug 19:49
    #23

    Lider med dig Fröken Emma, men det är svärfar man tycker är pinsam & inte du! Mina svärföräldrar bli aldrig så fula att de somnar kan bara hoppa värre grodor ur munen:(

  • Äldre 22 Aug 19:58
    #24

    Folk tenderar att bli irreterade på mig ;) för jag blir inte arg heller. Det tar nämligen för mycket energi att bli förbannad tycker jag, plus att det lönar sig sällan.


    Men jag mår bättre av att inte oroa mig över saker jag inte har kontroll över, att försöka vända negativa saker till något possetivt. Osv Därmed inte sagt att jag är en mespropp jag säger ifrån när det behövs och får oftast min vilja igenom då, om det blivit fel i en affär ex. Men jag är i grunden en glad person som har lätt att ats med folk trots att jag har social fobi.


    Och jag kom en dag till en punkt i livet när jag fick nog av att vara sjuk och deprimerad och hindrad av allt det så nu tar jag saker från den glada sidan hur svårt det än är ibland det är därför jag förespråkar att inte ta bråk före bröllopet. Låt inga tunga moln tynga ner dagen-D som man kan undvika.

  • bumbib­jörn
    Äldre 23 Aug 20:07
    #25

    Underbart precis så skulle jag vilja vara! Är eg en positiv människa & försöker tänka att glaset faktiskt är halvfult & inte halvtomt:) känner att jag inte orkar lägga mer energi på mina svärföräldrar. Dagen är min & blivandes & jag vet att det kommer finnas så ånga människor som verkligen vill vara där & fira dagen med oss så de e dem jag kommer fokusera på:) på lördag är det upp till bevis!

  • Äldre 23 Aug 20:47
    #26
    bumbibjörn skrev 2011-08-23 20:07:13 följande:
    Underbart precis så skulle jag vilja vara! Är eg en positiv människa & försöker tänka att glaset faktiskt är halvfult & inte halvtomt:) känner att jag inte orkar lägga mer energi på mina svärföräldrar. Dagen är min & blivandes & jag vet att det kommer finnas så ånga människor som verkligen vill vara där & fira dagen med oss så de e dem jag kommer fokusera på:) på lördag är det upp till bevis!

    Precis koncentrera er på dom som vill er väl och skit rent ut sagt i de andra ;)


    Sen kan man hålla skenet uppe och därmed stämmningen på midagen med hjälp av bordsplaceringen. Att ni kör traditionell placering så orsakar det inget tjafs.


    Och som sagt dina föräldrar sitter som en buffert och skyddar dig och din nyblivna man.


    Dagen kommer bli precis som du vill ha den om du tillåter dig att tro på det och slappnar av och inte glömmar att andas och njuta av dagen.

Svar på tråden Hjälp jag har bråkat med min blivande svärfar (långt)