• Future Mrs S

Doftljus på borden

Vad tycker ni om doftljus på borden? Jag vet att många är doftkänsliga men ingen av våra gäster är det (95% säker på det).. 

Vad tycker ni om doftljus på borden? jag tänker att det kan vara mysigt med något doftljus emellan alla vanliga doftfria men jag blir ändå osäker.. blir det kanske lite "äckligt" med doft när man sitter och äter? :S
    Vad tycker ni?

Doftljus på borden: Good/anus
    Doftljus på toa: Good/anus
    Doftljus på presentbordet: Good/anus
    Doftljus på drickabordet som står framme hela kvällen Good/anus

Tips och åsikter :)
    Själva tycker vi om doftljus och använder det ofta.. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-11 22:15
    Det blir alltså inga doftljus där/när vi sitter och äter :)

• Svar på tråden Doftljus på borden
  • Future Mrs S
    cuteanniis skrev 2011-08-11 16:08:40 följande:
    Usch nej så allvarligt är det inte för mig.. då hade jag ju aldrig kunnat gå på krogen eller dylikt... men vissa tant parfyrmer är ofta jobbigt och just partylite ljusen tål jag inte alls....

Det är tyvärr svårt att accepteras andras allergier ibland tror jag då det är svårt att sätta sig in i hur dens situation är... Jag har en i släkten som är allergisk mot nästan allt.... måste alltid ha med sig egen mat vart han än är,.... Är tydligen allergisk mot citronsyra och det är i nästan allt... + att han är nog allergisk mot vissa andra ämnen också som utesluter mkt gott... Ibland så har till och med jag svårt att acceptera detta då han måste ha med egen mat på vårt bröllop och så.. men det är bara att gilla läget att han får springa där med sina plastburkar och värma mat....
    Oj blev lite off topic Flört
    Usch stackars människa, va man går miste om mycket ändå när man är allergisk.. mat, djur, resor osv.. :/ 

klart det är svårt att förstå för den som inte är allergisk själv.. men det finns ju grymt mkt som man inte tänker på fören man är där själv. Endel får man ju liksom ta men jag tycker att just dofter ska hållas ifrån sjukhus och dylikt, sen kan man ju inte låta bli att använda allt parfymerat för att man kan råka ut för en olycka och hamna på just sjukhus heller ;D 
  • cuteanniis

Haha Nej det hade väl vart lite å ta i ifall man skulle ha oturen att hamna på akuten ;o)

• Vott

Jag vet inte vad alla andra sagt men jag skulle inte välja att ha doftljus på borden av respekt för mina gäster. Bara för att du tror att ingen är doftkänslig behöver inte betyda att det inte finns.

Vissa dofter reagerar jag väldigt starkt på och de triggar igång min migrän. Jag vet inte ens om någon i min närhet vet om att jag reagerar så det är ingenting jag brukar prata om. Mina vänner använder inte för mycket parfym så det är inget problem i vardagen. 

Men långvarig doftexponering av det lite mer ihärdiga slaget - doftljus, rökelse stark parfym mår jag inte bra av och jag skulle bli lite ledsen och besviken om jag kom till en middag och blev placerad vid ett doftljus. Påverkar inte ett doftljus matupplevelsen också?

• baby freeze

Jag tror att TS skulle veta om någon av hennes gäster reagerar så starkt på doftljus, iom att hon skriver att de alltid har sådana hemma.
    Sedan är ju inte alla doftljus starka eller kvalmiga, det finns sådana som gjorts på naturliga oljor som är väldigt fina. Jfr en dyr parfym med wunderbaum, typ.

Det är nog en dålig idé att ställa fram doftljus under middagen, men efteråt kan det absolut bidra till en mysigare atmosfär. Om man väljer med omsorg, och satsar på god kvalitet, så behöver ingen uppleva det som obehagligt heller.

Sedan måste man ju få lite utrymme att göra som man vill, även om man har många gäster. Vet man att ens gäster har problem med vissa saker så bör man ju ta det i beräkningarna, men det finns väldigt många saker som rent hyptetiskt kan framkalla migrän, epilepsi, astma osv, och ska man ta bort alla dem så blir det inte mycket kvar. En kompis till mig kan inte vistas så länge i rum med tända ljus, eftersom hon har dåliga lungor så tar ljusen för mycket av syret, men behöver det betyda att alla i Sverige ska undvika levande ljus?

• ClaraH
    Kattpoet skrev 2011-08-11 16:27:58 följande:
    I mitt fall är det en intolerans, det är som att konstant sniffa peppar,  kroppen ska ju nysa av det och min kropp tycker att samma sak gäller för parfymer.  Så då snorar näsan,  saliven sätter igång och ögonen börjar rinna och efter ett tag  så känns det som om man drunknar i snor, det kvittar hur mycket man snyter det blir mer och mer. Vi har provat olika mediciner, för vissa dofter funkar standard allergi mediciner  , andra är det bara frisk luft som gäller.

Man blir van att vara snorig men ibland får man be  folk att sätta sig någon annanstans på bussen . 
    Jag har samma problem men det hjälper om jag använder en allergimedicin dagligen (som mot pollen). Förut köpte jag receptfritt på Apoteket, men nu får jag det på recept och det lindrar verkligen även om jag inte är helt symptomfri.
  • Kattpoet

Nej Baby Freeze det berytder bara att ni som är hennes vänner ska vara rara nog att se till att ljusen är släckta när hon är där och även hitta en mysig cafe utan ljus när ni är med dem.

Jag är van folk skiter i andras allergier man blir van  när man har det själv men som person så vill jag att  mina gäster ska ha det bra. Så inget rött ljus, inga blixtar inomhus om G är med , special mat till vänner även om det betyder  laga 3 förätter, 3 huvudrätter och 6 efterätter. 

• marimekko86

Kan inte ha doftljus överallt, har en känslig farmor. men skulle inte haft det överallt ändå även om hon inte varit känslig.

Kommer ha doftljus inne på toaletten och inne i hallen/loungen. Kommer ha ett mindre "träd" där i ett hörn och hänga ljuslyktor i det som kommer dofta litegranna så det känns välkomnande

Annars blir det vanliga ljus. MASSA.

• Zelmah

jag är inte känslig mot dofter men kan tala om att när vi hade 50-årskalas för min pappa för ett gäng år sedan så ställde vi doftljus på alla borden och tyckte att det skulle bli myspys... MEN! det blev så intesivt och stark doft att alla vi - som inte är doftkänsliga, reagerade efter en väldigt kort stund och fick huvudvärk och ont i näsorna... TUR att gästerna inte hunnit kommma än så att vi kunde släcka ner minst 3/4 delar av alla ljusen och vädra ut luften...

Det jag vill komma till är att även fast man inte är känslig eller har allergi så kan det bli alldelses för intensivt med så mkt doftöjus på en gång. Att ha nåt på toan däremot kan ju vara mysigt och trevligt när ni vet att ingen är överkänslig. Men jag hade definitvt skippat det på borden och bland drickan. nåt enstaka på presentbordet kanske funkar och på toan kanske (om doften inte är allt för stark! Bra om folk lämnar dörren på glänt efter sig oxå eftersom det blir väldigt syrefattigt därinne annars. Ljuset (oavsett doft eller ej) slukar ju syret så det kan jag ibland uppleva när man kommer in på en väldigt liten toalett att det blir jobbigt att andas om där är tända ljus. Men är toan större är det lugnt!

För starka parfymerade dofter när man äter kan också förstöra smakupplevelsen eftersom luktsinnet är så starkt sammankopplat med hur man upplever smaker. Så om ni vill att maten ska smaka bra så bör ni ju definitivt hoppas doftljusen på bordet!  

• baby freeze
    Kattpoet skrev 2011-08-11 19:23:53 följande:
    Nej Baby Freeze det berytder bara att ni som är hennes vänner ska vara rara nog att se till att ljusen är släckta när hon är där och även hitta en mysig cafe utan ljus när ni är med dem.

Jag är van folk skiter i andras allergier man blir van  när man har det själv men som person så vill jag att  mina gäster ska ha det bra. Så inget rött ljus, inga blixtar inomhus om G är med , special mat till vänner även om det betyder  laga 3 förätter, 3 huvudrätter och 6 efterätter. 
    Det där är självklarheter.

Det jag menade var: Om det inte finns någon bland gästerna som är överkänslig mot doftljus, så finns det väl ingen anledning att hoppa över det om man nu gillar sådana?
  • Trivia

Nja....jag skulle nog inte gilla doftljus på bordet. Folk är ju oftast så parfymerade endå. Å man vill ju känna vad maten luktar. Har aldrig varit med om att det varit värmeljus på en restaurang.
    Men på toa hel okej...och presentbordet om det inte står för nära matborden. Passa bara så inte presenterna brinner upp! =)

Det finns många som inte gillar doftljus även om de inte är allergiska.

• Future Mrs S

Tack  för alla inputs, det blir som sagt inga dofljus på borden när vi äter men vi kommer köpa lite extra att slänga fram efteråt om det verkar funka bra :)

Det blir doftljus på toaletterna  och vid present/gästboksbordet.. :D tror det blir super bra!

Jag vill gärna ta hänsyn till våra gäster men man kan liksom inte göra alla till lags, vi ska bara ha de närmsta och där finns ingen doftkänslig men det finns barn och därför har vi tänkt bara ha något enstaka ljus med doft..
    Sen finns det vegetarianer, epileptiker, infektionskänsliga, diabetiker, gultenallergiker, mjölkallergiker och kräsna barn och vuxna.. Så det finns endel krav att fylla liksom ;D 

• Lysdioda

Jag fick veta inför vårt bröllop att doftljus meckar upp och förstör smaklökarna/känsligheten så det är ett säkert kort om man vill sabba maten.

Så. Satsa inte på doftljus vid maten och där man sitter och äter.

Toaletten är också dumt, utifrån att fok dräller papper omkring sig, satsa hellre på några rökelser (som även doftar gott utan att behöva vara tända).

Svar på tråden Doftljus på borden