• Future Mrs S

Doftljus på borden

Vad tycker ni om doftljus på borden? Jag vet att många är doftkänsliga men ingen av våra gäster är det (95% säker på det).. 

Vad tycker ni om doftljus på borden? jag tänker att det kan vara mysigt med något doftljus emellan alla vanliga doftfria men jag blir ändå osäker.. blir det kanske lite "äckligt" med doft när man sitter och äter? :S
    Vad tycker ni?

Doftljus på borden: Good/anus
    Doftljus på toa: Good/anus
    Doftljus på presentbordet: Good/anus
    Doftljus på drickabordet som står framme hela kvällen Good/anus

Tips och åsikter :)
    Själva tycker vi om doftljus och använder det ofta.. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-11 22:15
    Det blir alltså inga doftljus där/när vi sitter och äter :)

• Svar på tråden Doftljus på borden
  • förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-08-11 12:36:09 följande:
    Jag skulle inte klara av att vara i lokalen med ett doftljus men jag är doft känslig. Och om det inte märks i stort rum då är det väl onödigt att ha det.

Om du vill ha något dofta gott på toa så finns det doft stickor som inte använder eld och är en mindre brandrisk, eftersom oaktsamhet kostar då är det du som får stå för brandkårens utryckning.
    Eller ett doftkrus kanske? :)
  • Chicita

Jag måste säga att jag gillar pot-purrie på toaletten.
    Det ser vackert ut och doftar gott...

• baby freeze

Inte doftljus under middagen om jag får bestämma!

Men du kan ju ställa fram dem efter middagen, för jag tycker också att det är en stämningshöjare med doftljus (bara de är fina milda dofter). Inne på toa kan du som sagt ställa ett lite säkrare ljus i en kopp. Det brukar ju inte finnas så där jättemycket får elden att fatta tag i sådana utrymmen.

• cuteanniis

Det är just partylites doftljus som jag reagerar på... men vad är det för charm med doftljus om ingen ändå märker att man har det på bordet? Då kan det ju lika gärna kvitta??

Lägg hellre pengar på att dekorera era ljus vackra, kanske med ett avckert band eller som jag tidigare länkjat om med stämplar... Är min åsikt men man gör ju alltid som man själv vill Flört

KirsiLaa skrev 2011-08-11 12:45:26 följande:
    Jag är lite av en ljusfetishist. Tänder gärna ljus ofta och i mängder. 

När det kommer till dofljus så finns det ju såna med lite svagare doft som inte "stör" så mycket. Värmeljus med doft överlag brukar vara lite diskretare i doften. Jag planerade att byta ut ungefär var tredje ljus på middagsbordet mot doftljus.

Vi hade en fest här för ett par veckor sedan och jag hade (minst) ett doftljus tänt i varje rum. Ingen reagerade på något vis, varken att det doftade för starkt eller att det doftade öht. Partylites ljus är väldigt behagliga i doften.

Ett värmeljus i en ljuskopp kan mycket väl lämnas på toaletten. Värre är det med block- eller kronljus där lågan får härja helt fritt.  
  • Kattpoet

Toapapper? Tapet?  det finns en drös saker som kan brinna på toa, saker som man inte tänker på och det räcker med någon mindre nykter vippar ett ljus eller att doft ljuset exploderar, ja det har hänt  så har man en  brand.

• Chicita

Instämmer med Kattpoet...

Men visst, kan man ställa ljuset säkert och försöka ha lite koll också så kan det funka.
    Men att bara ställa det i en kopp på handfatet exempelvis är inte säkert. Om någon puttar till koppen så den ramlar ner i papperskorgen under så är katastrofen ett faktum.

Problemet med levande ljus är att det går så fort om det händer något...
    Är verkligen inte ute efter att vara en "party-pooper". Vi ska ha massor av levande ljus. Men inga obevakade...

• baby freeze

Jag har ett annat bra tips på hur man gör en egen sk "reed diffuser"! Typ såna här:

Funkar alldeles utmärkt istället för doftljus eller potpurri.

Det man behöver är:
    En behållare till oljan, jag har hittat superfina småvaser på loppis.
    10 grillspett av bambu (finns i alla mataffärer)
    En neutral olja, vanlig matolja funkar utmärkt
    Doftolja
    Avbitartång
    Skål att blanda olja i

Mät upp hur mycket olja du behöver för att fylla vasen till trekvarten, och blanda sedan matoljan med din doftolja. 10 droppar eterisk olja per dl olja funkade för mig. Häll sedan din doftolja i vasen/flaskan. Knipsa av de vassa spetsarna på grillspetten och kolla att de har en lagom längd. Ställ sedan ner pinnarna i flaskan och låt den suga upp olja, och snart sprider den lagom mycket väldoft!
  • förlovadflicka

Om ni verkligen måste ha levande ljus så känns flytljus placerade på ett ställe där ingen kommer åt som ett säkrare alternativ :) Vi tänkte inte ha några ljus alls på vårt öppet hus eftersom folk rör på sig mycket och det kommer mycket barn osv, men flytljus mitt på borden känns säkrare, svårt att välta stora skålar och välter de så släcks nog ljusen automatiskt :)

• ClaraH

Jag tål inte doftljus, eftersom jag är astmatiker, men förutom det så tycker inte att det tillför något. Det är bättre om blommor kan dofta istället. Konstigt nog är jag inte känslig för blommor men vi hade ett doftljus (otänt) i vårt sovrum ett tag och innan jag kom på vad det var blev jag riktigt dålig i astman.

Svar på tråden Doftljus på borden