• Morsia­n2011
    Äldre 12 Jul 13:54
    16254 visningar
    58 svar
    58
    16254

    Ni som har påkostat bröllop- alltså riktigt påkostat- vad gör ni?

    Ni som har riktigt påkostat bröllop, vad innebär ert bröllop då? Vi har ett riktigt exklusivt bröllop på gång om 25 dagar :D Budget är C.a 250 000 SEK + resa..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-12 14:54
    Vi har 6 tärnor som vi köpt en likadan rosa klänning till, och en brudnäbb som också har en rosa klänning som vi köpt (hon är 3 år). Sedan har vi en professionell sångerska Victoria Tocca med pianist som sjunger i kyrkan. Vi har en Chrysler Limousine, och en yacht båt som vi åker tillbaka till festen till efter fotografering (överraskning). Vi har 2 st trubadurer som underhåller gästerna i bussen på väg till festen, och fortsätter spela sen under mingeln. Vi har massor av rosor och dekorationer, massor av prinsessapynt men ändå väldigt klassiskt såsom vita stolsöverdag, rosa rosetter på ryggen och silvriga kandelabrar. Vi har en kock som har vunnit kocklandslaget i VM och OS.. och vi har en pianist som spelar middagspiano på middagen och en DJ som spelar på kvällen. Vi bor på en svit för 125 kvm med jacuzzi på taket och egen bastu i badrummet :) Drömbröllop med andra ord.. för oss!

  • Svar på tråden Ni som har påkostat bröllop- alltså riktigt påkostat- vad gör ni?
  • Nudax
    Äldre 2 Mar 21:21
    #41

    En nyfiken fråga: Ni som lagt 300.000 eller mer , som skrivit här på slutet, hur har ni finansierat detta? Intjänade/sparade pengar, arv, pengavinst, lån....? Tycker det är spännande =) Ni behöver naturligtvis inte svara om ni inte vill!

  • Margau­x
    Äldre 2 Mar 21:57
    #42
    Nudax skrev 2012-03-02 21:21:52 följande:
    En nyfiken fråga: Ni som lagt 300.000 eller mer , som skrivit här på slutet, hur har ni finansierat detta? Intjänade/sparade pengar, arv, pengavinst, lån....? Tycker det är spännande =) Ni behöver naturligtvis inte svara om ni inte vill!
    Vi fick en del av min mamma(50'), resten betalade vi med våra löner och något sparat! Det går ju inte ut på samma dag alltsammans.
  • Nudax
    Äldre 3 Mar 08:34
    #43
    Margaux skrev 2012-03-02 21:57:29 följande:
    Vi fick en del av min mamma(50'), resten betalade vi med våra löner och något sparat! Det går ju inte ut på samma dag alltsammans.
    Nä det förståss, men som i vårt fall - då vi haft ett år på oss att spara ungefär - så har vi ändå inte möjlighet till just 300.000. Men det är det som är intressant att höra =) Planerade ni ert bröllop länge?
  • 1700ta­l
    Äldre 3 Mar 08:54
    #44
    Nudax skrev 2012-03-03 08:34:59 följande:
    Nä det förståss, men som i vårt fall - då vi haft ett år på oss att spara ungefär - så har vi ändå inte möjlighet till just 300.000. Men det är det som är intressant att höra =) Planerade ni ert bröllop länge?
    Nu hör vi väl egentligen inte hemma i den här tråden. Vi har inget lågbudgetbröllop men några 300 000 hamnar vi inte på. Men tänkte ändå inflika att det går om man vill, allt beror ju på hur man lägger sina prioriteringar runt omkring. Vi bor pyttemått inne i stan med en total boendekostnad under 2000 kr. Men 2 skapliga löner på det, då växer pengarna snabbt på hög. Sen om man vill lägga dem på ett bröllop, kul! Är också gruvligt trött på den svenska jäntelagen. Har man slitit ihop och sparat pengar så står det en fullkomligt fritt att spendera dem som man vill. Vi har siktet på en framtida lånefri bostad istället.
  • Nudax
    Äldre 3 Mar 16:04
    #45
    1700tal skrev 2012-03-03 08:54:19 följande:
    Nu hör vi väl egentligen inte hemma i den här tråden. Vi har inget lågbudgetbröllop men några 300 000 hamnar vi inte på. Men tänkte ändå inflika att det går om man vill, allt beror ju på hur man lägger sina prioriteringar runt omkring. Vi bor pyttemått inne i stan med en total boendekostnad under 2000 kr. Men 2 skapliga löner på det, då växer pengarna snabbt på hög. Sen om man vill lägga dem på ett bröllop, kul! Är också gruvligt trött på den svenska jäntelagen. Har man slitit ihop och sparat pengar så står det en fullkomligt fritt att spendera dem som man vill. Vi har siktet på en framtida lånefri bostad istället.
    Nu vet jag inte om du menade det så, men uppfattar ditt inlägg som om du tror att jag med mitt ifrågasatte budgeten? Det gjorde jag på inget vis! Jag skrev både i det och mitt inlägg längre upp att jag var intresserad och nyfiken på hur man finansierat sitt bröllop - sparade pengar, lån, arv, vinst etc. Jag jämförde det inte på något vis till mitt utan skrev som svar på Margaux "allt går ju inte ut på en dag" att det förstår jag, och att vi å vår sida också fördelat våra kostnader under 1 år, men -  utifrån hur vi valt att bo och leva - inte har möjlighet till just 300.000kr. Hade jag den möjligheten skulle jag alla gånger också lägga mycket pengar på mitt bröllop och dömer verkligen ingen som gör så, men är också själv väldigt nöjd med det bröllop vi ska ha. Skrev det inte som en jämförelse eller ett ifrågasättande. Ställde som nyfiken och intresserad en fråga. Förstår inte riktigt vad du ville med ditt svar till mig?
  • 1700ta­l
    Äldre 3 Mar 17:00
    #46
    Nudax skrev 2012-03-03 16:04:13 följande:
    Förstår inte riktigt vad du ville med ditt svar till mig?

    Nej nej, jag förstod din uppriktiga nyfikenhet och tolkade inte alls ditt inlägg som ett ifrågasättande. Varken av budget eller annat. Det jag ville med mitt svar till dig var att delge hur man kan få ihop så stora summor pengar på ett års tid, det var bara ett exempel. Som du sa, du ställde en nyfiken och intresserad fråga hur man kunde finansiera det hela. Jag svarade hur det kan gå till (i vårt fall). Det var väl inget konstigt? Sen lägger vi samma summa på kontantinsats istället för ett bröllop men det hade lika gärna kunnat vara tvärtom, det är ju inte det väsentliga. Det var sparplanen av så mkt pengar det handlade om ju.


     


    Sen får jag kanske tillägga att när jag skrev att "jag är också så trött på jäntelagen osv" så var det inte riktat till dig, precis tvärtom. Jag, som du, är uppriktigt intresserad av hur man lägger upp det, hur man prioriterar och hur man sparar ihop till pengarna (eller hur man nu får tag på dem).

  • Thinke­rbelle
    Äldre 3 Mar 17:09
    #47

    Takk for deres søte ord:) Det var som sagt på Kragga herrgård ja, på midsommardagen:) Vi er helt utrolig nøyd med våre bilder, fantastisk å få minnene dokumentert:) bare å fråga om det er noe:)


  • 1700ta­l
    Äldre 3 Mar 17:17
    #48

    Thinkerbelle, tittade också på ert bildspel förut. Mkt vackra bilder!

  • Nudax
    Äldre 3 Mar 17:43
    #49
    1700tal skrev 2012-03-03 17:00:09 följande:

    Nej nej, jag förstod din uppriktiga nyfikenhet och tolkade inte alls ditt inlägg som ett ifrågasättande. Varken av budget eller annat. Det jag ville med mitt svar till dig var att delge hur man kan få ihop så stora summor pengar på ett års tid, det var bara ett exempel. Som du sa, du ställde en nyfiken och intresserad fråga hur man kunde finansiera det hela. Jag svarade hur det kan gå till (i vårt fall). Det var väl inget konstigt? Sen lägger vi samma summa på kontantinsats istället för ett bröllop men det hade lika gärna kunnat vara tvärtom, det är ju inte det väsentliga. Det var sparplanen av så mkt pengar det handlade om ju.


     


    Sen får jag kanske tillägga att när jag skrev att "jag är också så trött på jäntelagen osv" så var det inte riktat till dig, precis tvärtom. Jag, som du, är uppriktigt intresserad av hur man lägger upp det, hur man prioriterar och hur man sparar ihop till pengarna (eller hur man nu får tag på dem).


    Okej, då förstår jag. För det var just den delen "Är också gruvligt trött på den svenska jäntelagen. Har man slitit ihop och sparat pengar så står det en fullkomligt fritt att spendera dem som man vill." som gjorde att jag kände det som om du missförstått mig. Vi skulle också kunna spara betydligt mer om vi bodde billigare och satsade mer etc, men vill ha ett enklare bröllop. Vi ska som ni istället senare flytta till hus etc och lägga pengr på det =)
  • 1700ta­l
    Äldre 3 Mar 17:52
    #50
    Nudax skrev 2012-03-03 17:43:54 följande:
    Okej, då förstår jag. För det var just den delen "Är också gruvligt trött på den svenska jäntelagen. Har man slitit ihop och sparat pengar så står det en fullkomligt fritt att spendera dem som man vill." som gjorde att jag kände det som om du missförstått mig.
    Ah, sorry. Insåg i efterhand att just den biten verkade riktat till dig men det var mer riktat uppåt i tråden. Som ett medhåll till brideo i inlägg #38 typ.
  • Margau­x
    Äldre 3 Mar 19:09
    #51
    Nudax skrev 2012-03-03 08:34:59 följande:
    Nä det förståss, men som i vårt fall - då vi haft ett år på oss att spara ungefär - så har vi ändå inte möjlighet till just 300.000. Men det är det som är intressant att höra =) Planerade ni ert bröllop länge?
    Vi planerade i lite mindre än ett år!
    Hade helt säkert kunnat hitta mkt vettigare saker att lägga pengarna på men så här i efterhand så känns det som väl investerade pengar. Vi hade en otrolig fest och flera oförglömliga dagar mad vänner och familj.
  • Nudax
    Äldre 3 Mar 19:44
    #52
    Margaux skrev 2012-03-03 19:09:06 följande:
    Vi planerade i lite mindre än ett år!
    Hade helt säkert kunnat hitta mkt vettigare saker att lägga pengarna på men så här i efterhand så känns det som väl investerade pengar. Vi hade en otrolig fest och flera oförglömliga dagar mad vänner och familj.
    Låter härligt! =D Det finns inga bilder på ert bröllop som du har lust att visa? Eller iaf en ungefärlig uppställning av vad pengarna gick till för huvudposter? =)
  • Margau­x
    Äldre 3 Mar 20:44
    #53

    Om du klickar på min profil så ligger det några bilder på klänning, ringar och tårta....

  • Äldre 3 Mar 23:26
    #54
    1700tal skrev 2012-03-03 08:54:19 följande:
    Är också gruvligt trött på den svenska jäntelagen. Har man slitit ihop och sparat pengar så står det en fullkomligt fritt att spendera dem som man vill. Vi har siktet på en framtida lånefri bostad istället.
    Jag haller fullkomligt med pa det har! Man ska val inte behova be om ursakt for att, eller hur, man spenderar sina hart intjanade pengar, arvda pengar, gavor eller lottovinster! Vi har ingen gigantisk budget, men vi har fatt en stor del av den fran min fastmans familj, da dem ar engelsk sa ar det stor tradition att ge pengar till barnens brollop. Vi sparar sa hart vi kan sjalva och kommer ha mycket DIY - mest for att vi bada gillar det kreativa sjalv men sjalvklart for att spara pengar, jag har betalat for min klanning helt sjalv, som eg. var alldeles for dyr, men jag har jobbat och sparat hart som bara den och det tanker jag inte skammas for. Tycker det ar uppfriskande att lasa denna trad och intressant att lasa om manniskors olika budgetar, precis som att ett dyrt lyx brollop ar intressant att lasa tycker jag det ar lika intressant att lasa om dem som har mindre, intima budget brollop - dem fascinerar mig lika mycket och jag domer inte nan for deras val!
  • Charli­e79
    Äldre 4 Mar 13:11
    #55
    Estelle skrev 2012-03-02 20:00:48 följande:
    Och jag fick (enligt hur jag uppfattade det) skäll för att jag var dum som trodde att det fanns fler med budgeten över 300 000 SEK. Här har vi ju dig/er! :)
    Så har även jag uppfattat många kommentarer här, men det är inget att bry sig om. Att man tycker att det är kul att läsa om klänningar, ringar etc har ju ingenting med budget att göra. Och bara för att man har en "högre" budget än många andra betyder ju inte det att man inte vill ha/behöver inspiration till hur man kan göra sin dag speciell och personlig eller för den delen gör många saker själv. 
  • Charli­e79
    Äldre 4 Mar 13:21
    #56
    Nudax skrev 2012-03-02 21:21:52 följande:
    En nyfiken fråga: Ni som lagt 300.000 eller mer , som skrivit här på slutet, hur har ni finansierat detta? Intjänade/sparade pengar, arv, pengavinst, lån....? Tycker det är spännande =) Ni behöver naturligtvis inte svara om ni inte vill!
    Så som många andra som svarat på detta så är det en kombination. Vi har väldigt generösa föräldrar på båda sidor som bidrar med större delen till festen, resten betalar vi själva (resa, ringar, klänning etc) med sparade medel (lite från redan befintligt sparande men merparten från löpande sparande). 
  • Estell­e
    Äldre 4 Mar 15:00
    #57
    Nudax skrev 2012-03-02 21:21:52 följande:
    En nyfiken fråga: Ni som lagt 300.000 eller mer , som skrivit här på slutet, hur har ni finansierat detta? Intjänade/sparade pengar, arv, pengavinst, lån....? Tycker det är spännande =) Ni behöver naturligtvis inte svara om ni inte vill!

    Generösa föräldrar ;)


    Jag är för ung för att "redan" ha tjänat/sparat ihop så mycket pengar.

  • Äldre 5 Mar 10:44
    #58

    Hej!

    Vår bröllop kommer att landa på ca 250.000 kr, men då är inte smekmånad,
    våra ringar och kläder inräknade i priset.

Svar på tråden Ni som har påkostat bröllop- alltså riktigt påkostat- vad gör ni?