• Morsian2011

    Ni som har påkostat bröllop- alltså riktigt påkostat- vad gör ni?

    Ni som har riktigt påkostat bröllop, vad innebär ert bröllop då? Vi har ett riktigt exklusivt bröllop på gång om 25 dagar :D Budget är C.a 250 000 SEK + resa..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-12 14:54
    Vi har 6 tärnor som vi köpt en likadan rosa klänning till, och en brudnäbb som också har en rosa klänning som vi köpt (hon är 3 år). Sedan har vi en professionell sångerska Victoria Tocca med pianist som sjunger i kyrkan. Vi har en Chrysler Limousine, och en yacht båt som vi åker tillbaka till festen till efter fotografering (överraskning). Vi har 2 st trubadurer som underhåller gästerna i bussen på väg till festen, och fortsätter spela sen under mingeln. Vi har massor av rosor och dekorationer, massor av prinsessapynt men ändå väldigt klassiskt såsom vita stolsöverdag, rosa rosetter på ryggen och silvriga kandelabrar. Vi har en kock som har vunnit kocklandslaget i VM och OS.. och vi har en pianist som spelar middagspiano på middagen och en DJ som spelar på kvällen. Vi bor på en svit för 125 kvm med jacuzzi på taket och egen bastu i badrummet :) Drömbröllop med andra ord.. för oss!

  • Svar på tråden Ni som har påkostat bröllop- alltså riktigt påkostat- vad gör ni?
  • pulmonate

    Happiness, 

    Jo, jag skulle faktiskt hellre ge pengarna till välgörenhet. Och som jag har sagt innan, så hade jag kostat på mig lite mer, jag säger inte att det skulle kosta exakt samma som nu.  Även om jag hade varit multimiljonär så hade jag inte lagt över en viss summa ändå. Men det är bara jag. Ni får göra som ni vill.

  • Thinkerbelle

    Vi arrangerte vår drømmebryllup midsommardagen i år: Bryllupet ble holdt på Kragga Herrgård utenfor Stockholm, og vi hadde stedet for oss selv hele helgen, kjentes herlig. Vi hadde da midsommerfest på fredagen med alt inkludert for gjestene. Hele bryllupsdagen hadde vi en bryllupsfotograf med (underbar tjei!). under vigselen hadde vi en superflink sanger og pianist. Etter vigselen kjørte vi limousine tilbake til herrgården og våre gjester ble servert mat og drikke før de deretter tok vår hyrde buss. Under dagen var det fireretters, og så mye drikke våre gjester ønsket. Vi hadde anlitad et eventbyrå for å fikse herrgårdens lokaler og det presis som vi ønsket:) Jeg kjøpte min drømklanning og min man en smoking fra Hugo Boss. Våre ringer designet vi hos Artinians Juveler, og bryllupsreisen var 2 uker på lyxhotel i Maldivene. Ellers hadde jeg Mia Høgfeldt til å ordne hår og sminke, supergullig:) Alt i alt er det ingenting superlyxig over vårt bryllup, men pengene drar likevel ivag: saker som ringer og reise koster masse, selv om den totale fakturaen hos herrgården ble den største:)


  • LaKatiiX

    Jag är lite nyfiken nu hur ni alla gör med pengarna, har ni dessa summor eller sparar alt. lånar pengar ? Vårt bröllop har mer fokus på resan än själva bröllopsfesten, fast vi har ju självklart fixat snyggt där med! Summan hamnar strax över 220 000 inkl resa!

  • gbg2012

    Riktigt påkostat vet jag inte men ja ganska. Vår budget är ca 180 000 kr med bröllopsresan. Men då kommer vi "bara "bjuda 60 gäster för att vi vill ha de närmsta. Vi tänkte anlita solist till kyrkan men blir nog min moster som sjunger i kör och är otroligt duktig. Kyrkan och lokalen ligger på gångavstånd. Vi kommer gifta oss i en 1800-tals villa så trerätters och tårta(brudskål och alkohol till maten). Florist, konditor och bröllopskoordinator kopplat till lokalen. Heldagsfotograf, smink och make up av en Caroline Nilsson som gjort uppsättningar för senaste bröllopsmagasinet. Två tärnor och två marshalkar. Bröllopsklänningen blev billigare än tänkt och är jättenöjd. En brudklänning av Alicja Eklöw. Egendesignade vigselring med inneslutna diamanter. Vi kommer att ha ett liveband hela kvällen och kommer bo på det nybyggda hotellet hotel post som öppnar i januari. Sedan bor jag med tärnorna i en hotellsvit kvällen innan fast ett annat hotell närmare salongen. Har inte bestämt transport än men lutar åt någon fin veteranbil. 

    Bröllopsresan blir en två veckor lång till maldiverna eller västindien, vi har inte bestämt än. =) 

  • gbg2012

    Vi skulle hyrt ett slott enbart för vigseln men det strulade till sig då de hade tänkt ha visning av slottet då(jättedåligt!)så nu tjänar vi in 8000 kr på att gifta oss i kyrka. 

  • jkbr
    Thinkerbelle skrev 2011-11-01 13:59:21 följande:
    Vi arrangerte vår drømmebryllup midsommardagen i år: Bryllupet ble holdt på Kragga Herrgård utenfor Stockholm, og vi hadde stedet for oss selv hele helgen, kjentes herlig. Vi hadde da midsommerfest på fredagen med alt inkludert for gjestene. Hele bryllupsdagen hadde vi en bryllupsfotograf med (underbar tjei!). under vigselen hadde vi en superflink sanger og pianist. Etter vigselen kjørte vi limousine tilbake til herrgården og våre gjester ble servert mat og drikke før de deretter tok vår hyrde buss. Under dagen var det fireretters, og så mye drikke våre gjester ønsket. Vi hadde anlitad et eventbyrå for å fikse herrgårdens lokaler og det presis som vi ønsket:) Jeg kjøpte min drømklanning og min man en smoking fra Hugo Boss. Våre ringer designet vi hos Artinians Juveler, og bryllupsreisen var 2 uker på lyxhotel i Maldivene. Ellers hadde jeg Mia Høgfeldt til å ordne hår og sminke, supergullig:) Alt i alt er det ingenting superlyxig over vårt bryllup, men pengene drar likevel ivag: saker som ringer og reise koster masse, selv om den totale fakturaen hos herrgården ble den største:)
    Hej! jag har inte sett dig här på länge:)
    jag har tittat in på din blogg men du har ju inte skrivit nått om bröllopet  :)
    Men Grattis!! Hoppas ni hade det underbart:) 
     
  • KhiraLii

    Vi kommer nog komma upp i 180-220 000 ungefär inkl resa. Vår ursprungliga budget låg på 180 men det handlas en hel del smågrejer från lönen som det är svårt att hålla koll på.

    För dessa pengar så kommer vi bjuda ca 90 gäster. Det kommer serveras buffé för kulturen hos min sambos släkt är att det skall finnas väldigt mkt mat och man skall kunna ta många gånger, så då passar det inte med trerätters. Utöver det så känner vi cateringfirman och svärfar är jägare/fiskare och kommer bidra med en hel del kött. Kostnaden för maten kommer således itne vara någon stor del.

    Vi har också turen att ha flera proffsfotografer i bekantskapskretsen och blivande svägerskan är frisör.

    Jag bakar bröllopstårtor själv så jag har möjligheten att fixa alla dekorationer och småpill som kostar. Göra själva tårtorna själv tänker jag dock inte göra.

    Vad vi däremot kommer slösa pengar på är våra kläder, smycken, bukett och all inredning i lokalen.

    Jag kommer ha en couture klänning helt täckt i äkta alenconspets inköpt ifrån Kleinfelds på Manhattan. Mannen kommer få en Nehru uppsydd i äkta siden.

    Mina smycken är vintage art deco som jag handplockar en efter en och jag kommer även ha en broschbukett som jag tillverkar för hand. Försöker hitta så många art deco-broscher i fint skick som möjligt och de landar på mellan 100-500 kr styck.

    Min vigselring är den helt klart största posten i budgeten och landar på ett antal karat. Vill inte gå närmare in på den med tanke på att den här tråden är offentlig.

    Dekorationer i lokalen består av ljusgrå sidendukar med medaljonger, ca 35 buketter i kristall eller silvervaser (vintage) och massa ljuslyktor i fattigmanssilver. Kommer låta sy upp stolsöverdrag för ca 5000. Dekorationerna är också en riktigt stor post i budgeten men jag småhandlar väldigt mkt så det är svårt att hålla koll. Får gå igenom kontoutdragen nån gång.

    Vi har valt en lokal där man får ta med mat och dryck pga att det skall finnas vissa traditionella spritsorter enl mannens kultur och det blir så mycket enklare om man får sköta sådant själv. Vi ville inte ha en sportstuga så hyran för lokalen är relativt dyr i jämförelse med andra lokaler där man får ta med egen dryck.

    Jag kan väl tillägga att vi är väldigt ekonomiska jag och min sambo så vi ser till att få mkt grejer för pengarna. 90% av dekorationer, smycken, inbjudningar etc är inköpt ifrån USA för utbud och priser är enormt mkt bättre där.

    Resa blir nog Cook öarna eller Tahiti

  • Thinkerbelle

    Jkbr: takk så mye:) Ja uff, jeg vet! Bloggen er min dårlige samvittighet, men har planer om å sette igang igjen nå:) Det har vært litt annet å ta tak i dag jeg er blitt gravid - og det på vår bryllupsnatt


  • jkbr
    Thinkerbelle skrev 2011-11-02 15:04:42 följande:
    Jkbr: takk så mye:) Ja uff, jeg vet! Bloggen er min dårlige samvittighet, men har planer om å sette igang igjen nå:) Det har vært litt annet å ta tak i dag jeg er blitt gravid - og det på vår bryllupsnatt
    Men åh vad härligt!  Grattis!!  Det hade i alla fall varit kul att få se bilder :)
Svar på tråden Ni som har påkostat bröllop- alltså riktigt påkostat- vad gör ni?