• Stintan82

    Gifta sig utan att förlåva sig?

    Jag undrar om det fins nån här som har gift sig utan att ni förlåvat er före? Min sambo verkar inte förlova sig als. För mig skulle det inte spela nån roll men hur vanlikt är det?

  • Svar på tråden Gifta sig utan att förlåva sig?
  • BrudInnan 30

    vi gifte oss utan att vara förlovade innan borgligt men fint och precis så stort som vi ville ha det! kommer bara bära en ring.

  • Mace
    didis skrev 2011-06-20 18:14:22 följande:

    En gång i tiden var förlovningen just att man bestämt sig för att gifta sig och - i vilket fall för allmogen - var det då fritt fram att nuppa (de flesta hade nog gjort det redan innan men efter förlovningen var det ingen skam att bli gravid).


    Idag lever förlovningen ett eget liv och har fått ny betydelse. En del är förlovade utan en tanke på att gifta sig, andra gifter sig utan att vara förlovade. Det är med andra ord precis som det ska, ord och företeelser följer med sin tid och förändras (även om den del konservativa inte hänger med ).


    Alltså - numer går det utmärkt att gifta sig utan att vara förlovade först.


    Fast vad baserar du det på? Att betydelsen ändrats, menar jag? 

    Rent generellt är ni förlovade då ni bestämmer er för att gifta er med varandra. Det har alltid varit vad förlovning betyder, dvs att man lovar sig åt varandra.

    Ringarna är en gammal tradition som bygger på panter och annat, men det var långt ifrån alla som hade förlovningsringar. Det är med andra ord en helt annan sak.

    Skilj på förlovning (=att bestämma sig för att gifta sig) och förlovningsceremoni (=att växla ringar). 
  • bruden

    SKa man nu vara RIKTIGT petig med det gamla så heter det inte förlovad utan trolovad Citerar Wikipedia:

    Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap eller registrerat partnerskap. Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats.
    Förlovning hette i äldre tid trolovningen, då den tidigare inte hade funktion som försteg till äktenskapet. Namnet trolovning är det som användes i juridiska texter om förlovningar så länge dessa hade juridisk bäring.[1] I skrift förekommer ordet förlovning första gången 1739[2], kort efter att trolovningen förlorat sin status som alternativ till giftermål. 

  • Mace
    bruden skrev 2011-06-20 20:32:57 följande:
    SKa man nu vara RIKTIGT petig med det gamla så heter det inte förlovad utan trolovad Citerar Wikipedia:

    Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap eller registrerat partnerskap. Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats.
    Förlovning hette i äldre tid trolovningen, då den tidigare inte hade funktion som försteg till äktenskapet. Namnet trolovning är det som användes i juridiska texter om förlovningar så länge dessa hade juridisk bäring.[1] I skrift förekommer ordet förlovning första gången 1739[2], kort efter att trolovningen förlorat sin status som alternativ till giftermål. 
    Njaej.... 

    Trolovning är alltså om förlovningen har juridisk status.

    Förlovning är när man bara kommer överrens om att gifta sig.

    Det är en skillnad där, för trolovning finns inte i Sverige idag.  
  • BlackWIngedAngel
    bruden skrev 2011-06-20 20:32:57 följande:
    SKa man nu vara RIKTIGT petig med det gamla så heter det inte förlovad utan trolovad Citerar Wikipedia:

    Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap eller registrerat partnerskap. Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats.
    Förlovning hette i äldre tid trolovningen, då den tidigare inte hade funktion som försteg till äktenskapet. Namnet trolovning är det som användes i juridiska texter om förlovningar så länge dessa hade juridisk bäring.[1] I skrift förekommer ordet förlovning första gången 1739[2], kort efter att trolovningen förlorat sin status som alternativ till giftermål. 

    Sedan är ju Wikipedia inte den mest tillförlitliga källan heller. Flört Registrerat partnerskap är ju borttaget och frieri från ena partnern är ju ingen gammal tradition i Sverige. Här har man ju växlat ringar efter gemensamt beslut istället. 

    Så TS: Det beror på hur man ser det lite grann. Det finns inget måste i att bära ringar som tecken på förlovningen, men har man väl lovat varandra att man ska gifta sig så är ju det i sig en förlovning och den är ju svår att komma undan. Flört
  • majflicka

    Inte för att det gör mig varken till eller ifrån ... men har man bestämt sig för att gifta sig är man väl förlovade? Mina föräldrar var förlovade 20 år innan de gifte sig o när de väl gifte sig var det av skatteskäl så jag är helt med på att folk gör på olika sätt ;) Men jag förstår inte riktigt varför så många menar att de inte var förlovade innan de gifte sig. Definitionen av ordet innebär ju att man bestämt man ska gifta sig (någongång) o gifter man sig har man ju ngn gång bestämt man ska göra precis detta... Sedan att vissa tonåringar förlovar sig till höger o vänster utan att tänka är ju en bisak o det ändrar ju inte betydelsen av förlovning utan bara att vissa inte helt förstått vad det innebär. Växla ringar är ju en liten del i sammanhanget.

    I vilket fall som helst önskar jag TS och alla er andra lycka till med både era ev förlovningar o äktenskap! ;)

  • bruden

    Att Wikipedia inte är en tillförlitlig källa vet jag men googlar man så finner man samma svar på andra ställen Jag skrev dessutom att om man ska vara petig med det gamla, alltså det som var förr Trolovning finns inte idag, det vet jag men förlovningen sägs härstamma från detta.

  • Mace
    bruden skrev 2011-06-21 07:27:55 följande:
    Att Wikipedia inte är en tillförlitlig källa vet jag men googlar man så finner man samma svar på andra ställen Jag skrev dessutom att om man ska vara petig med det gamla, alltså det som var förr Trolovning finns inte idag, det vet jag men förlovningen sägs härstamma från detta.
    Japp, det härstammar, men en trolovning är inte samma sak som förlovning eftersom det verkligen finns två olika innebörder i det. Trolovning finns dock fortfarande i en del andra länder, där en bruten trolovning fortfarande kan innebära att någon får betala skadestånd.

    Fast vi är ju egentligen överrens. Poängen är just att man är förlovad när man bestämt sig för att gifta sig - ringar eller ej. 
  • Kattpoet

    Så varför är  så häftig att INTE förlova sig till någon??

    Det är som att äta  soppa utan sked. 

  • Vickymb

    Jag friade till min man...för han var så jävla seg så jag insåg att det är bättre att jag gör det själv ;)
    Och eftersom jag inte köpte en förlovningsring och vi började direkt att planera vårat bröllop så blev vi heller inte förlovade....det funkade super för oss MEN det enaste jag saknar är en förlovningsring. Jag fick en magiskt och helt underbar vigselring men jag tycker den är lite själv på fingret så jag funderar på att köpa en ring till min vigselring =)

  • bruden
    Mace skrev 2011-06-21 12:00:29 följande:
    Fast vi är ju egentligen överrens. Poängen är just att man är förlovad när man bestämt sig för att gifta sig - ringar eller ej. 
    Precis
  • Mace
    Vickymb skrev 2011-06-21 14:01:04 följande:
    Jag friade till min man...för han var så jävla seg så jag insåg att det är bättre att jag gör det själv ;)
    Och eftersom jag inte köpte en förlovningsring och vi började direkt att planera vårat bröllop så blev vi heller inte förlovade....det funkade super för oss MEN det enaste jag saknar är en förlovningsring. Jag fick en magiskt och helt underbar vigselring men jag tycker den är lite själv på fingret så jag funderar på att köpa en ring till min vigselring =)
    Förlåt, men.... läser du inte alls tråden?

    Du ÄR förlovad när ni bestämt er för att gifta er. Om din man svarade ja när du friade så var ni förlovade. Om ni hade ringar eller ej är helt ointressant.

    Ledsen för lite irriterad ton, det har varit precis likadant i varenda sådan här tråd. Man är förlovad när man bestämt sig för att gifta sig. Det har ingenting med ringar att göra. Lagom till TS har fått det förklarat kommer alltid någon in och säger att "vi var inte förlovade" trots att det i Sverige är helt omöjligt att inte vara förlovad innan, eftersom man ju måste beställa en hindersprövning (och det gör man ju inte utan att ha bestämt sig).

    Ringar är bara en symbol. Du kan vara gift utan att växla ringar också.  
  • Kattpoet

    Jupp,  två vänner till mig har vare sig förlovnings ring eller  vigselring och de har varit gifta i 25 år nu.
    Hon avskyr ringar och han jobbar med något där ringar är en omöjlighet. 

  • didis
    Mace skrev 2011-06-20 20:19:24 följande:
    Fast vad baserar du det på? Att betydelsen ändrats, menar jag? 
    Det är bara att läsa tråden så inser man att betydelsen av förlovning har ändrats med tiden. Folk förlovar sig idag utan en tanke på kommande äktenskap och "bara" för att visa att man hör ihop och har ett seriöst förhållande.

    Vilket inte är fel, bara något annat än att förlova sig för att man planerar äktenskap.
  • Vickymb
    Mace skrev 2011-06-21 14:35:06 följande:
    Förlåt, men.... läser du inte alls tråden?

    Du ÄR förlovad när ni bestämt er för att gifta er. Om din man svarade ja när du friade så var ni förlovade. Om ni hade ringar eller ej är helt ointressant.

    Ledsen för lite irriterad ton, det har varit precis likadant i varenda sådan här tråd. Man är förlovad när man bestämt sig för att gifta sig. Det har ingenting med ringar att göra. Lagom till TS har fått det förklarat kommer alltid någon in och säger att "vi var inte förlovade" trots att det i Sverige är helt omöjligt att inte vara förlovad innan, eftersom man ju måste beställa en hindersprövning (och det gör man ju inte utan att ha bestämt sig).

    Ringar är bara en symbol. Du kan vara gift utan att växla ringar också.  
    Men orka grotta in sig i detaljer.....vi var INTE förlovade i våran mening och vi kännde os inte förlovade oavsett vad konstens alla jävla regler säger!
  • Kattpoet

    Så om man inte har ringar är man inte förlovad  och då borde gälla samma sak  med giftemål,  alltså blev aldrig mina föräldrar gifta eller förlovade.
    Ringarna deras satt fast i en  arv tvist. 

Svar på tråden Gifta sig utan att förlåva sig?