• Stintan82

    Gifta sig utan att förlåva sig?

    Jag undrar om det fins nån här som har gift sig utan att ni förlåvat er före? Min sambo verkar inte förlova sig als. För mig skulle det inte spela nån roll men hur vanlikt är det?

  • Svar på tråden Gifta sig utan att förlåva sig?
  • Pinkgrape

    Man behöver absolut inte vara förlovad för att gifta sig. Vi köpte förlovningsringar, men använde dom aldrig. För oss har det aldrig varit en stor grej med förlovning. Nu ska vi dock gifta oss och det går så bra så, utan att ha varit ordentligt förlovade :)

    Vill din sambo gifta sig då? Det är väl den största frågan.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Aniara4

    Strängt taget är man väl förlovad när man har kommit överens om att gifta sig, men det är inte alls nödvändigt att skaffa särskilda ringar och ha något ceremoni bara för det. Det går utmärkt att gifta sig direkt. Men vill han gifta sig då, om han inte vill förlova sig?

  • BrudiMaj2012

    En förlovning är ju gammal tradition, men absolut inget måste menar du att han inte alls vill förlova sig, men att gifta sig går bra..?

  • Stintan82

    Jag och min sambo har varit i hop i 12 år och har en son på 3 år. jag har nu smått börjat bli sugen på brölopp. Sambon har dessvärre sakt att han ska ALDRIG gifta sig men i dag kläckte han ur sig att vi hadde kunnat göra det borgelikt men inte så märkvärdikt som utan klänning och ring=( Jag som verkligen vill ha klänning och en blomma och ring. Men jag får ge det lite tid tror jag. Han kan ju ändra sig får man hoppas.

  • bruden
    Stintan82 skrev 2011-06-20 18:07:37 följande:
    Jag och min sambo har varit i hop i 12 år och har en son på 3 år. jag har nu smått börjat bli sugen på brölopp. Sambon har dessvärre sakt att han ska ALDRIG gifta sig men i dag kläckte han ur sig att vi hadde kunnat göra det borgelikt men inte så märkvärdikt som utan klänning och ring=( Jag som verkligen vill ha klänning och en blomma och ring. Men jag får ge det lite tid tror jag. Han kan ju ändra sig får man hoppas.
    Min blivande var helt emot giftermål. Onödigt tyckte han. Sen gick det mer än 5 år och ett flertal TV-bröllop senare (inkl. Vickans förra året när jag bölade som en liten unge) så ploppade han frågan på Alla hjärtans dag i år.
    Ge inte upp utan bearbeta honom lite så kommer snart frågan  
  • Pinkgrape

    Det låter ju som att han börjar värma upp för tanken då :) Man kan ju ha en liten borgerlig vigsel, fast med klänning, blomma och ring. Det kan ju dessutom bara vara du som har ring, han behöver ju inte ha det. Samma med kläder, om han får klä sig som han vill, så kan du klä dig som du vill :) Dyrt behöver det ju inte alls bli heller, även om du vill ha klänning, ring och brudbukett :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • bruden

    Ska lägga till att förlova sig hade han inga bekymmer med. Det gick på ett huj Men till giftermål, den resan var seeegdragen men med massor av fina bröllop att se på, mina krokodiltårar och hulkanden så gav han med sig som sagt

  • didis

    En gång i tiden var förlovningen just att man bestämt sig för att gifta sig och - i vilket fall för allmogen - var det då fritt fram att nuppa (de flesta hade nog gjort det redan innan men efter förlovningen var det ingen skam att bli gravid).


    Idag lever förlovningen ett eget liv och har fått ny betydelse. En del är förlovade utan en tanke på att gifta sig, andra gifter sig utan att vara förlovade. Det är med andra ord precis som det ska, ord och företeelser följer med sin tid och förändras (även om den del konservativa inte hänger med ).


    Alltså - numer går det utmärkt att gifta sig utan att vara förlovade först.

  • Pinkgrape

    Min blivande ville vara gift, men han ville att vi skulle viga oss ensamma borgerligt i stadshuset i typ jeans och sedan käka en burgare efteråt :P Efter ett par om och men, så bara tvärbokade han kyrkan en dag och nu gifter vi oss kyrkligt med brudklänning, kostym, väst, kravatt, brudfölje och 3-rätters middag i augusti :P


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • BrudiMaj2012

    Men så härligt att han vill gifta sig iaf ju! Grattis! kan det vara så att han är rädd för att det ska utvecklas till något större än han skulle vara bekväm med? hade jag varit du så hade jag nog pratat om det och sagt att ni kan kompromissa om detaljerna? vi lever ju i mellanmjölkslandet, Lagom är bäst! tycker för övrigt att pinkgrape har tokbra förslag på kompromisser i det här läget!

Svar på tråden Gifta sig utan att förlåva sig?