• pimory

smak på tårta?

denna djungel med tårta.

vet inte vad vi ska ha för smak på tårtan har inte ens några ideer.

vad ska ni ha för tårta?
    tacksam för all hjälp även bilder :D

• Svar på tråden smak på tårta?
  • Mirjami

Vi ska ha en liten 2-bitarstårta bara, respen blir cupcakes. Tårtan är för att jag och gubben ska kunna dela något.
    Den ska ha chokladbotten, hallon emellan och täckas med vit frosting, samma som till cupcakesen nedan.

Cupcakesen blir vanliga chokladmuffins som gröps ur, fylls med färska hallon och sen spritsas högt och snyggt Vanliljfrosting på, av typ cream cheese.

Jag brukar göra godis av äggvita och florsocker som vispas kraftigt, som en blandning mellan maräng och kristyr. Sen färgar jag, smaksätter med essens och sritsar ut mönster på bakplåtspapper. På några timmar är det torrt och kan förpackas i tex cellofansturar.

Till detta ska jag färga massan limegrön, ha i lite vaniljessens och skridsa små fjärilar. Dessa kommer sen att sättas på tårtan och cupcakesen.

Så helheten blir enkel som sjutton, men kommer se mer avancerat ut. Sen dekoreras det lite runt om med blommor, samma som i brudbuketten. Några fina grässtrån som i buketten och några vita ätbara pärlor. Eller gröna, men det har jag inte hittat!

Mitt enda problem är våningsfat som passar! Ska utannonsera på förstasidan i forumet efter det!

• pimory
    Mirjami skrev 2011-07-12 11:53:06 följande:
    Vi ska ha en liten 2-bitarstårta bara, respen blir cupcakes. Tårtan är för att jag och gubben ska kunna dela något.
    Den ska ha chokladbotten, hallon emellan och täckas med vit frosting, samma som till cupcakesen nedan.

Cupcakesen blir vanliga chokladmuffins som gröps ur, fylls med färska hallon och sen spritsas högt och snyggt Vanliljfrosting på, av typ cream cheese.

Jag brukar göra godis av äggvita och florsocker som vispas kraftigt, som en blandning mellan maräng och kristyr. Sen färgar jag, smaksätter med essens och sritsar ut mönster på bakplåtspapper. På några timmar är det torrt och kan förpackas i tex cellofansturar.

Till detta ska jag färga massan limegrön, ha i lite vaniljessens och skridsa små fjärilar. Dessa kommer sen att sättas på tårtan och cupcakesen.

Så helheten blir enkel som sjutton, men kommer se mer avancerat ut. Sen dekoreras det lite runt om med blommor, samma som i brudbuketten. Några fina grässtrån som i buketten och några vita ätbara pärlor. Eller gröna, men det har jag inte hittat!

Mitt enda problem är våningsfat som passar! Ska utannonsera på förstasidan i forumet efter det!
    men shit vad duktig du är som gör det själv :)
    är grymt snyggt med cupcakes oxå..
    har fortfarande svårt att bestämma hur tårtan ska vara, men är iallafall inne på en" våningstårta" hm heter det så? haha
    vi ska även ha färska bär i typ hallon eller jordgubbar.. men sen då???? vitchokladmouse eller vanilj kräm är vi inne på oxå , fasiken vad svårt det är..
  • Mirjami
    pimory skrev 2011-07-13 22:18:51 följande:
    men shit vad duktig du är som gör det själv :)
    är grymt snyggt med cupcakes oxå..
    har fortfarande svårt att bestämma hur tårtan ska vara, men är iallafall inne på en" våningstårta" hm heter det så? haha
    vi ska även ha färska bär i typ hallon eller jordgubbar.. men sen då???? vitchokladmouse eller vanilj kräm är vi inne på oxå , fasiken vad svårt det är..
    Jag bestämde mig för en ändring igår då jag såg Leila bakar i Frankrike! Hon gjorde en typ marängtopping! Den med lite vaniljessens borde bli gott, får provbaka och se vad som är godast.

Och duktig? Det är inte svårt alls, gör bara typ vanliga muffins, gröper ur och fyller och sen spritsar. Tårtbottnarna görs av samma smet som till cupcakesen, hallonmoussen köper jag i pulverform, hallonen köper jag också färdigplockade. Sen är det bara att sätta samman allt och spritsa snyggt.

Det pilligaste är godisarna, men de går på nolltid också om man har en sån där assistent som vispar (elektrisk, inte gubben alltså ha ha).

Varför tar du inte typ någon mousse, typ vit choklad som du skrev, på ett lager och så bär på. Sen på med nästa botten, en annan mousse och sen andra bär på innan nästa botten läggs. Blir fint i snitt när man skär tårtan också! Ovanpå kan du ta egenligen vad som helst. Om du ska ha marsipan eller sockerdeg på så behöver du inte bre så tjockt. Glöm inte att pensla sockerdeg med smält, avsvalnat, saltfritt smör eller kokosfett! Annars smälter det av fyllningen.

Snyggaste tårtan får du om du spritsar fyllningen i en ring utefter bottnens kant och sen fyller. Då rinner det inte ut lika lätt över kanten. Och TRYCK INTE på nästa botten utan lägg försiktigt på den. Likaså lager för lager. Om man gör den spritsade ringen av lite tjockare mousse så håller sig fyllningen ännu bättre på plats och tårtan blir "fylligare".

Åh vad baksugen jag blev nu, hi hi!
  • pimory
    Mirjami skrev 2011-07-14 11:13:42 följande:

Det pilligaste är godisarna, men de går på nolltid också om man har en sån där assistent som vispar (elektrisk, inte gubben alltså ha ha).

haha inte gubben.. hehe

jag ska som tur är inte göra tårtan själv.. är ett bageri som ska göra den men jag måste bestämma hur den ska se ut och hur den ska smaka.. suck..

om jag skulle baka själv så blir jag bara besviken att det inte blir så perfekt som jag vill..

• Amejuli

Hej på er.

Tror inte jag har skrivit här innan.

Vi ska ha sockerkaksbottnar som är saftade med fläderlag, i lagren mellan blir det rabarberkompott, hallongrädde och vit chokladmousse.

Överst blir det vit marsipan med bruna prickar i chokladpasta med rosa rosor överst. Lite likt den här:

• Tessann

Vi hade rårörda hallon på ena lagret och vit chokladmousse på det andra, supergott!!

• förlovadflicka

Vi ska ha rabarber/jordgubbsmousse och mörk chokladmousse tillsammans med kladdkakebotten och chokladbotten. Ingen av oss brukar gilla tårta så mycket över huvud taget men det var så otroligt gott när vi provsmakade! Se till att beställa från ett ställe där man får komma och provsmaka, så värt det!

• lindahhh

hur lång tid innan borde man beställa tårtan?

• förlovadflicka
    lindahhh skrev 2011-08-06 09:15:19 följande:
    hur lång tid innan borde man beställa tårtan?
    Det beror på varifrån man beställer. Beställer man från typ city gross eller något behöver man inte beställa så långt i förväg, men vi beställde från ett ställe som bara gör tårtor. Så de är ju ganska fullbokade på lördagar eftersom de är så duktiga också, så vi bokade hm... när bokade vi? Kollade mejlen, vi bokade 12/2 och vi gifter oss 1/10 :)
  • Fröken Söt
    förlovadflicka skrev 2011-08-06 09:22:00 följande:
    Det beror på varifrån man beställer. Beställer man från typ city gross eller något behöver man inte beställa så långt i förväg, men vi beställde från ett ställe som bara gör tårtor. Så de är ju ganska fullbokade på lördagar eftersom de är så duktiga också, så vi bokade hm... när bokade vi? Kollade mejlen, vi bokade 12/2 och vi gifter oss 1/10 :)
    Vi knep den andra tiden på samma bageri (hon tar bara två bokningar samma dag), vi bokade för ungefär två veckor sedan.
  • Fröken Söt

Vi ska ha citronmousse och jordgubbsmousse på kladdkakebotten, tror det blir kanon! Tårtan kommer att täckas med 50/50 sugarpaste och marsipan, är inte helt såld på sugarpaste så det kändes som en rimlig kompromiss.

• förlovadflicka
    Fröken Söt skrev 2011-08-06 11:08:44 följande:
    Vi knep den andra tiden på samma bageri (hon tar bara två bokningar samma dag), vi bokade för ungefär två veckor sedan.
    På tårtmagi? :)
  • Nikkita
    förlovadflicka skrev 2011-08-06 09:12:24 följande:
    Vi ska ha rabarber/jordgubbsmousse och mörk chokladmousse tillsammans med kladdkakebotten och chokladbotten. Ingen av oss brukar gilla tårta så mycket över huvud taget men det var så otroligt gott när vi provsmakade! Se till att beställa från ett ställe där man får komma och provsmaka, så värt det!
    Mmmm, va gott det låter Glad Jag har oxå tänkt mig en tårta med kladdkakebotten. Jag gillar inte alls tårtor med torr botten & en massa sylt mm i, för det blir bara "geggigt" (tycker jag)! Men det känns som en bra kompromiss att köra kladdkaketårta. Vet du om det bageriet kör ut till Malmö om man betalar extra?
  • förlovadflicka
    Rebekka 2012 skrev 2011-08-06 16:53:37 följande:
    Mmmm, va gott det låter Glad Jag har oxå tänkt mig en tårta med kladdkakebotten. Jag gillar inte alls tårtor med torr botten & en massa sylt mm i, för det blir bara "geggigt" (tycker jag)! Men det känns som en bra kompromiss att köra kladdkaketårta. Vet du om det bageriet kör ut till Malmö om man betalar extra?

Jag vet inte, du kan kolla med dem :) tartmagi.se

Grejen med kladdkakebotten är att den väger ganska mycket. Så ska man ha en våningstårta så kan man bara ha det i botten av varje våning och ha fluffigare botten i resten av våningen :)

• Chicita

Jag gjorde precis en tårta med rabarber/jordgubbsmousse och stracciatellamousse med vanilj-sockerkaksbottnar...
    TheD gifte sig i går och hon provsmakade den innan (hennes mamma bad mig fixa en födelsedagstårta med de smakerna förut)...

Hoppas bara att restaurangen klarade av att ta hand om tårtan över natten. Men det lär jag få höra annars *S*
    TheD var med och dekorerade, så det är ett gemensamt arbete:

• förlovadflicka

Chicita: Åh vad fint! Vad duktiga ni är! :)

Svar på tråden smak på tårta?