• pimory

smak på tårta?

denna djungel med tårta.

vet inte vad vi ska ha för smak på tårtan har inte ens några ideer.

vad ska ni ha för tårta?
    tacksam för all hjälp även bilder :D

• Svar på tråden smak på tårta?
  • 11juni2011
    zvartaliljan skrev 2011-06-03 14:05:11 följande:
    Vi har slutligen bestämt oss för browniebotten, mjölkchokladmousse, chokladbotten, jordgubbsmousse, chokladbotten och täckt med färskost-vit chokladkräm.
    Det där lät galet gott! Får man vara så fräck att fråga om vart du har hittat receptet? Har bara en vecka kvar till mitt bröllop och har fortfarande inte bestämt  vad vi ska ha i tårtan! Just browniebotten och färsost-vit chokladkräm har jag aldrig gjort men det andra har jag gjort och tycker väldigt bra om!

Förresten, va inte du/din man eller nått från sydamerika? Sorry om jag tar fel nu, men du borde känna till manjar/ dulce de leche. Har testat flera tårtor med det i, men har inte lyckats hitta någon bra kombination. Vet du något som det funkar med? Eller är det helt enkelt ingen ide att ha i tårta? Tycker det är så himla gott Och det känns som ett måste någonstans på efterrättsbordet med 100 chilenare inbjudna!
  • zvartaliljan
    11juni2011 skrev 2011-06-03 23:07:02 följande:
    Det där lät galet gott! Får man vara så fräck att fråga om vart du har hittat receptet? Har bara en vecka kvar till mitt bröllop och har fortfarande inte bestämt  vad vi ska ha i tårtan! Just browniebotten och färsost-vit chokladkräm har jag aldrig gjort men det andra har jag gjort och tycker väldigt bra om!

Förresten, va inte du/din man eller nått från sydamerika? Sorry om jag tar fel nu, men du borde känna till manjar/ dulce de leche. Har testat flera tårtor med det i, men har inte lyckats hitta någon bra kombination. Vet du något som det funkar med? Eller är det helt enkelt ingen ide att ha i tårta? Tycker det är så himla gott Och det känns som ett måste någonstans på efterrättsbordet med 100 chilenare inbjudna!
    Vi ska ju ha alfajores, så där kommer dulce de lechen in. Funderade ett tag på att ha det på browniebotten, innan mjölkchokladmoussen, men det blir lite för sött för svenskarna tror jag.
    Annars har jag gjort en chokladtårta med dulce de lechefluff en gång, och den älskade alla. Blandade bara dulce de leche med vispad grädde och bredde ett tunt lager dulce de leche under fluffet också. I andra lagret hade jag bananmousse.

Recept har jag egna, för browniebotten tar jag bara ett brownierecept o har i riktig choklad o gör sen i tårtformar o gräddar lite längre än man gör med vanliga brownies.
    "Min" kräm jag gör är på 200g smält vit choklad som blandas med 200g philadelpia och vispas sen ihop med 150g rumsvarmt smör och ca.1½dl florsocker (beroende på hur söt fyllningen är).
    En annan smörkräm som jag använder ibland som täckning är smör och dulce de leche ihopvispat, funkar fint till de flesta tårtor. Även dulce de leche och philadelphia är supergott ihop faktiskt.
  • Aasa81

Vi ska ha moussetårta med smak av hallon och passionsfrukt. Smaskens:)

• Invincible

Vi har mjölkchokladmousse med lime och kokosmarängbotten. Mums!
    Kommer att se ut såhär ungefär, fast med sugarpaste-rosor på, rosa
    eller gröna band, samt dubbelt så stor. (Är bara ca 30 bakelser på bilden.)

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • pimory
    Invincible skrev 2011-06-04 09:16:25 följande:
    Vi har mjölkchokladmousse med lime och kokosmarängbotten. Mums!
    Kommer att se ut såhär ungefär, fast med sugarpaste-rosor på, rosa
    eller gröna band, samt dubbelt så stor. (Är bara ca 30 bakelser på bilden.)

And tonight we can truly say - Together we are invincible
    snyggt!!! och det lät smaskens oxå!!
  • pimory
    Aasa81 skrev 2011-06-04 07:05:58 följande:
    Vi ska ha moussetårta med smak av hallon och passionsfrukt. Smaskens:)
    lät gott det med.. herregud jag kommer aldrig kunna välja :)
  • 11juni2011
    zvartaliljan skrev 2011-06-04 07:02:13 följande:
    Vi ska ju ha alfajores, så där kommer dulce de lechen in. Funderade ett tag på att ha det på browniebotten, innan mjölkchokladmoussen, men det blir lite för sött för svenskarna tror jag.
    Annars har jag gjort en chokladtårta med dulce de lechefluff en gång, och den älskade alla. Blandade bara dulce de leche med vispad grädde och bredde ett tunt lager dulce de leche under fluffet också. I andra lagret hade jag bananmousse.

Recept har jag egna, för browniebotten tar jag bara ett brownierecept o har i riktig choklad o gör sen i tårtformar o gräddar lite längre än man gör med vanliga brownies.
    "Min" kräm jag gör är på 200g smält vit choklad som blandas med 200g philadelpia och vispas sen ihop med 150g rumsvarmt smör och ca.1½dl florsocker (beroende på hur söt fyllningen är).
    En annan smörkräm som jag använder ibland som täckning är smör och dulce de leche ihopvispat, funkar fint till de flesta tårtor. Även dulce de leche och philadelphia är supergott ihop faktiskt.
    Åh alfajores! Så gott Tusen tack för tipsen och recepten. Det blir fram med bunkar och kondenserad mjölk direkt och testa testa testa
  • zvartaliljan
    11juni2011 skrev 2011-06-04 22:41:27 följande:
    Åh alfajores! Så gott Tusen tack för tipsen och recepten. Det blir fram med bunkar och kondenserad mjölk direkt och testa testa testa
    här har nu bakats 250 kakor och kokat 5 burkar dulce de leche. Imorgon blir det till o fylla kakorna och doppa i choklad. Är så varm o trött nu efter allt bakande *pust*
  • A loves A

Vi har inte bestämt oss helt än, mer än att det blir moussetårtor med kladdkakebotten!
    Det lutar åt mörk choklad- och hallonmousse eller vit choklad- och limemousse. Eller så blir det både och!

• Pinkgrape

Vi är jättetråkiga och har valt en "vanlig" vit prinsesstårta med rosa och svarta dekorationer :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden smak på tårta?