• Sebast­iána
    Äldre 1 Jun 11:49
    7130 visningar
    44 svar
    44
    7130

    Ahhhh!!! Hur tänker folk?!

    Mina kusinbarn (17-18 år), som tackade ja till bröllopet för 2 månader sedan, har nu bestämt sig för att inte komma eftersom det är festival i stan samtidigt!!!! Eh... att det skulle vara festival den dagen har typ alla vetat sedan januari. All mat är beställd (beställde extra mat med tanke på dessa hungriga tonårskillar dessutom). Bordsplaceringen gjord. mm mm. Jag är SÅÅÅ irriterad och arg. Vad är det med folk? Det här är knappast en fest som planerats lite i all hast en eftermiddag. Jag och även min BM och mina föräldrar har lagt ner massor av jobb i minst ett års tid på detta.

    Någon gång måste man lära sig att ta ansvar och stå för sina beslut. De har anmält sig till bröllopet och då måste de stå för det också och gå på festivalen nästa år istället.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 12:02
    Vi gifter oss alltså på lördag!

  • Svar på tråden Ahhhh!!! Hur tänker folk?!
  • Arbeta­ren
    Äldre 2 Jun 19:57
    #31

    Nej absolut inte dumt, du ville ju ha dem med! Däremot tror jag att ni tjänar på att avdramatisera det hela, får ni tag i några eftersläntare så får de sitta på deras platser, får ni inte tag i några låt då namnen stå kvar så delar de som sitter runt på både dricka och mat, eller vem vet kanske någon av dem kommer i alla fall ;) platserna brukar dessutom fungera fint som mingelplatser när folk börjar skruva på sig lite. Vill din mor vara upprörd så kan hon få vara det men be henne hålla det på sin kant för det är synd om det tar energi från dig. Hon kommer ändå fälla glädjetårar när hon ser dig vid vigseln och berätta om ert bröllop som det finaste genom tiderna om några dagar.

  • Äldre 2 Jun 20:37
    #32

    Ojojoj. Så gör man inte! Bröllop vs Festival..... så svårt är det inte spec inte när man redan har svarat att man kommer. Måste vara väldigt ouppfostrade barn!!!!

  • Tårtsm­ula
    Äldre 3 Jun 12:52
    #33

    Alla ni som förespråkar olika former av konsekvensen och snudd på hämd, har ni själva tonåringar i familjen? Minns ni själva hur det var vid den åldern? Det "Arbetarn"skriver håller jag med om till 100 %. Jag säger fortfarande att jag INTE tycker det är okej att dra sig ur. Men herre Gud, finns det inte gränser? Är det så bröllopet ska firas, att rikta uppmärksamhet på tomma platser och ha det som samtalsämne?


     


    Jag uppfattar hela grejen som att du är orolig för att din största dag i livet inte ska respekteras och delas med alla du har tänkt dig. Hade jag varit i din situation hade jag också blivit jätteledsen och besviken. Säkert svurit åt ungdomarna, men jag hade inte börjat hämnas och hänga ut dom.


     


    Någon sa också att de är ett år från myndighet och då ska man också vara vuxen. Myndighetsåldern är inte det samma som att empatin är helt utvecklad. Många i den åldern beter sig som barn och behöver några år till för att bli vuxna även mentalt.


     


    En sista fråga, är det kul att ha gäster som egentligen vill vara någon annanstans?


     


    Hur som helst och även om vi tycker olika kring det här så önskar jag stort lycka till med bröllopet! :)

  • Dejli
    Äldre 3 Jun 13:34
    #34

    Jag har en 18-årig syster med ADHD som hon medicinerar mot. Det är det inte alla som vet om, och inget hon vill skylta med. Dock gör hennes handikapp att hon har oerhört svårt att planera saker i förtid, och hon är impulsiv och svår att planera saker med. Det innebär också att hon får mycket skit för detta och istället drar sig för att tacka ja alls till saker därför att hon vet att hon inte kan hålla ordning på sig själv alla gånger. Det kanske finns saker du inte vet om som påverkar deras beslut?

    Jag håller med Arbetaren och Tårtsmulan om att tonåringar är tonåringar, och även om de allra flesta klarar av att förstå sådana här saker så är livet fortfarande en lek och alla förstår inte allvaret i en sådan här festinbjudan. Kanske blev de påverkade av sina föräldrar att tacka ja. En festival dit alla deras kompisar ska gå och som kanske är sommarens höjdpunkt som alla kommer prata om har iaf jag förståelse för smäller högre än ett bröllop med en massa släkt och människor man inte känner.

    Att tagga dem på de tomma stolarna var det barnsligaste jag hört. Det kommer inte göra att de blir vuxnare på något sätt, och varför ska man skylta med vilka som var frånvarande? Bättre att som du själv sa Sebastiana, låtsas som det regnar. Duka som tänkt eller låt alla på den sidan hoppa upp ett snäpp. Sådana saker som tomma stolar brukar annars lösa sig själv som någon sa, särskilt om det är buffe (vet inte hur ni ska ha det) eller en lång sittande middag med lite pauser så man kan mingla lite emellan mat och efterrätt tex.

    Finns det inte två personer ni skulle kunna tänka er bjuda istället? Även om det blir lite i sista sekunden så kan man alltid förklara läget och säga som så att pga ekonomi/plats så var antalet gäster begränsade men att ni fått sena avbokningar och väldigt gärna skulle vilja bjuda dig. Det hade iaf inte jag blivit sur över utan tyckt det varit roligt att bli påtänkt oavsett anledning, och blir man sur så är det nog ingen man vill ha i sin bekantskapskrets ändå...

  • Dejli
    Äldre 3 Jun 13:49
    #35

    Läste att de satt på kantstolar, så då slapp du ändra för mkt... Lycka till imorgon, och bekymra dig inte mer över det. Det är som om man sjunger fel eller läser fel replik i en pjäs... så länge alla spelar med så är det ingen som märker något!

  • zvarta­liljan
    Äldre 3 Jun 14:01
    #36

    Usch vilken dålig stil, men i dne åldern kan de vara ganska impulsiva och deras föräldrar har säkert skällt ut dom, även om de inte sagt det till er.

    Här har vi en vecka kvar till vigseln och idag meddelade en av sambons nära vänner att han inte kommer, självklart blir vi sura och arga. Anledningen var inget vidare heller. Han fick inte ledigt från jobbet. Han tackade ja till bröllopet för 2 månader sen! Borde han inte kollat med jobbet DÅ och inte NU?!?

    I alla fall...bordsplaceringen är klar och där blev då en tom stol mitt i ett långbord...så jag sa till min sambo att ringa upp någon av de vänner som han bjudit senare till festen, men inte till middagen, o säga att där blivit en tom stol och erbjuda den till honom...sagt o gjort...han blev överlycklig över att få komma på middagen. Mycket trevligare i slutändan att han kommer som blir så otroligt glad, än någon som tydligen inte ens brytt sig om att kolla med jobbet först....

  • Aniara­4
    Äldre 3 Jun 23:49
    #37
    Dejli skrev 2011-06-03 13:34:23 följande:
    Att tagga dem på de tomma stolarna var det barnsligaste jag hört.
    För er som inte förstod första gången att den kommentaren inte var så seriöst menad, så förklarade jag det i ett senare inlägg.  Men eftersom ni inte läste det inlägget lär ni väl inte läsa det här heller, så jag förbereder mig för fortsatta utskällningar från folk som aldrig har haft en hämndfantasi (och bara läser halva tråden).
  • Äldre 11 Jul 08:38
    #38

    Nyfiken i en strut här. Hur gick det i slutänden?

  • Sebast­iána
    Äldre 22 Aug 15:40
    #39
    Ayla skrev 2011-07-11 08:38:31 följande:
    Nyfiken i en strut här. Hur gick det i slutänden?
    De kom, stannade under middagen (varpå de drack upp hälften av den tranbärsjuice som skulle vara till drinkar på festen - men det var väl serveringspersonalens fel) och sen drog de.

    Vi har "talat ut" och det finns inget groll i släkten. Allt kändes bra på själva dagen.
  • Sebast­iána
    Äldre 22 Aug 15:42
    #40
    zvartaliljan skrev 2011-06-03 14:01:38 följande:
    Usch vilken dålig stil, men i dne åldern kan de vara ganska impulsiva och deras föräldrar har säkert skällt ut dom, även om de inte sagt det till er.

    Här har vi en vecka kvar till vigseln och idag meddelade en av sambons nära vänner att han inte kommer, självklart blir vi sura och arga. Anledningen var inget vidare heller. Han fick inte ledigt från jobbet. Han tackade ja till bröllopet för 2 månader sen! Borde han inte kollat med jobbet DÅ och inte NU?!?

    I alla fall...bordsplaceringen är klar och där blev då en tom stol mitt i ett långbord...så jag sa till min sambo att ringa upp någon av de vänner som han bjudit senare till festen, men inte till middagen, o säga att där blivit en tom stol och erbjuda den till honom...sagt o gjort...han blev överlycklig över att få komma på middagen. Mycket trevligare i slutändan att han kommer som blir så otroligt glad, än någon som tydligen inte ens brytt sig om att kolla med jobbet först....
    Deras föräldrar skällde inte ut dem. De får göra lite som de vill. Att tonåringar är impulsiva är en sak men att deras föräldrar tillät det gillade vi INTE!
  • Sebast­iána
    Äldre 22 Aug 15:44
    #41

    Eftersom jag fortfarande är kompis med dem på Facebook vet jag att de varit på ALLA festivaler i södra delarna av landet + någon längre norrut. Den festival som var under vårt bröllop var första festivalen ut tydligen.

  • ElinFa­lk85
    Äldre 22 Aug 16:32
    #42

    Dra dom i örat och ta betalt av dom. någon fason får det vara! om dom inte kan betala själv får väl lilla mamma ställa upp. hade jag gjort något sånt hade min mamma blivit så arg så jag hade gömt mig bakom gardinen. curling hit och dit! låt dom betala för sig!, dessutom om du har beställt extra mat.

  • queene­lin
    Äldre 22 Aug 16:37
    #43

    Jag tycker att det är konstigt att spolingarnas föräldrar inte säger ifrån. Även om jag hade bott hemifrån i två år och var myndig när jag var arton, så hade mina föräldrar sagt ifrån om jag, med kort varsel, ställt in ett bröllop som jag tackat ja till för att gå på festival. Man är ganska egocentrerad i den åldern och kanske fattar de inte vad det innebär att tacka ja till ett bröllop, att det inte är som att låta bli att dyka upp på en förfest, men deras föräldrar borde absolut ha sagt ifrån!

  • Dejli
    Äldre 23 Aug 10:13
    #44
    ElinFalk85 skrev 2011-08-22 16:32:16 följande:
    Dra dom i örat och ta betalt av dom. någon fason får det vara! om dom inte kan betala själv får väl lilla mamma ställa upp. hade jag gjort något sånt hade min mamma blivit så arg så jag hade gömt mig bakom gardinen. curling hit och dit! låt dom betala för sig!, dessutom om du har beställt extra mat.
    Men de kom ju på middagen och de har pratat klart om saken vilket framgår i ett senare inlägg...
Svar på tråden Ahhhh!!! Hur tänker folk?!