Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

    Ahhhh!!! Hur tänker folk?!

    Mina kusinbarn (17-18 år), som tackade ja till bröllopet för 2 månader sedan, har nu bestämt sig för att inte komma eftersom det är festival i stan samtidigt!!!! Eh... att det skulle vara festival den dagen har typ alla vetat sedan januari. All mat är beställd (beställde extra mat med tanke på dessa hungriga tonårskillar dessutom). Bordsplaceringen gjord. mm mm. Jag är SÅÅÅ irriterad och arg. Vad är det med folk? Det här är knappast en fest som planerats lite i all hast en eftermiddag. Jag och även min BM och mina föräldrar har lagt ner massor av jobb i minst ett års tid på detta.

    Någon gång måste man lära sig att ta ansvar och stå för sina beslut. De har anmält sig till bröllopet och då måste de stå för det också och gå på festivalen nästa år istället.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 12:02
    Vi gifter oss alltså på lördag!

  • Svar på tråden Ahhhh!!! Hur tänker folk?!
  • Sebastiána

    De har erbjudit sig att betala, men det är ju inte pengarna som är det värsta. Dels är det tråkigt att det blir en massa hål i bordsoplaceringen, dels känns det som ett hån mot all den ansträngning vi lagt ner. Vi har ju bland annat tänkt på hur vi kan plscera dem så att de ska ha trevligt.

    Vem som tackade ja vet jag inte, men jag antar att man pratar om sånt här i familjen. Den som ringde och meddelade var killarnas mormor!

  • Sebastiána
    Mace skrev 2011-06-01 11:54:45 följande:
    Det är inte säkert att de faktiskt förstår hur stor grej ett bröllop är och hur mycket jobb som ligger bakom.
    Så är det säkert... och det borde killarnas mor (som är gift) och mormor kunna tala om för dem!
  • Sebastiána

    Jag pratade med killarnas mamma för en vecka sedan eftersom jag behövde lite information att ha med i gästpresentationen. Kunde hon inte klckt ur sig då att de inte tänkte komma? Men det har de väl kommit på nu och föräldrarna låter väl dessa "barn" göra som de vill.

    Om de sagt till för en månad sedan ( 1 månad efter OSA) hade det varit OK. Då var inte bordsplaceringen klar och vi hade inte gjort upp det sista med cateringfirman. Att komma idag, 3 dagar innan bröllopet, och säga att man hellre går på festival... det är så oerhört oförskämt och nonchalant enligt mig. Men jag är kanske bara en tråkig tant. Det är kanske så det är nu för tiden.

    Och tänk, min kusin på andra sidan av släkten - 22 år - han är inte ens bjuden på bröllopet (det är ingen på den sidan eftersom vi inhte umgås). Han kan ändå tänka sig att ställa upp och vara bartender.

  • Sebastiána

    Vi tänker låtsas som det regnar (och "officiellt" vet inte jag och min BM någonting) och helt enkelt duka enligt bordsplaceringen så får det bli tomma platser där de skulle suttit.

    Min far talade med deras mor tidigare på dagen... och då blev hon arg och la på luren. Känns lite trist. Jag hade ALDRIG tänkt att vi skulle råka ut för något sånt här och speciellt inte av dessa som jag räknat som mina närmsta släktingar.

  • Sebastiána

    Vad tycker ni? Om de nu inte kommer, ska vi räkna ut totalkostnaden och be dem betala det (de har ju erbjudit sig att betala)? Dvs mat, tårta, musiker, serveringspersonal, gottebord, vin, drinkar, natta mat och vad det nu mer kan vara? Överdriver vi då?

  • Sebastiána
    Aniara4 skrev 2011-06-02 11:45:53 följande:
    Det tycker jag låter rimligt. Se sedan till att fotografera de tomma platserna och lägg ut bilderna på Facebook , och så taggar ni kusinbarnen på de tomma platserna!
    Lite elakt kanske, men lite kul samtidigt . Jag är faktiskt vän med bägge på Facebook... än så länge.
  • Sebastiána
    anne på grönkulla skrev 2011-06-02 11:55:50 följande:
    Ja det gör ni. Jag förstår till fullo att det är otroligt irriterande att de agerar så nonchalant (och tillåts göra det av sina föräldrar) men att hämnas annat än i tanken på folk som ändå står en nära är bara en onödig upptrappning av en totalt onödig konflikt.
    Jag tänkte mest att de ju faktiskt erbjudit sig att betala och då måste de ju få veta vad kostnaden är. De tror väl att det bara kostar ett par hundralappar, men den faktiska totalkostnaden ligger på över 800:-/kuvert.
  • Sebastiána

    Jag har kollat bordsplaceringen och de är placerade på ytterplatser. Puh! Det går inte att ändra bordsplaceringstavla och gästpresentation nu. Detta gjorde jag innan jag lämnade Umeå. Jag har INGA såna grejor där jag är nu.


    Ja, de kanske kan räknas som barn och jag kan förstå att ungdomar inte fattar att man måste ta ansvar för sina beslut men FÖRÄLDRARNA borde veta bättre och tala dem tillrätta!


    Festivalen det gäller är en återkommande festival och att den skulle vara samtidigt som vårt bröllop har i alla fall jag (som inte besöker den) känt till sedan jaguari. Vilka band som ska spela har varit känt i flera månader också.


    De, och jag antar att det är fråga om föräldrarna, har erbjudit sig att betala. Vi har inte krävt det av dem utan bara påtalat att det är nonchalant och att det inte är kiostnaden som är viktig utan all annan planering.

  • Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2011-06-02 15:51:08 följande:
    Jag tycker inte att man borde vara ett barn när man är 17 år, det är ett år ifrån att man är myndig och förväntas vara vuxen, deras ålder är definitivt ingen ursäkt för att vara oförskämd...
    Håller med där. Den äldste bor dessutom hemifrån i veckorna pga studier.
  • Sebastiána
    Vintersol skrev 2011-06-02 16:39:22 följande:
    Jag tycker det är okay att de betalar för sina kuvert om de har erbjudit sig att göra det och vill göra det, men jag tycker det är lite magstarkt att räkna ut deras kostnad för musiker och serveringspersonal. Mat, visst, men övriga saker som nämndes skulle jag själv tycka var lite pinsamt att ta upp.
    Ja, det där tänkte vi lite i affekt. Den kostnaden blir inte större beroende på dem.
  • Sebastiána
    Arbetaren skrev 2011-06-02 19:11:29 följande:
    Ni kan vara ledsna på dem men ni kan inte gärna låta dem betala för sina kuvert! De hade uppskattat chiliconcarne (eller cilisincarne) lika mycket som den mat ni bestämt att lägga pengar på. Se också vad de tvingas välja mellan, det är ganska lätt att tacka ja till ett bröllop som e långt (för en 17-åring) fram i tiden även om det råkar krocka med något annat. Nu har det börjat närma sig och nu vet de vilka av deras goda vänner som kommer ta sig till festivalen och dessutom kanske det är några som de gärna skulle ha som flick eller pojkvänner. Nu är det helt andra förutsättningar för deras val och för mig så skulle det tveklöst luta åt festival om jag var runt 17. Endast plikt eller dåligt samvete från någon som ansett det vara plikt skulle få mig att välja bröllopet ( det skulle tyvärr bli bröllopet på den tiden, och frågan är om de som gifte sig verkligen skulle vilja att jag var där mot min vilja ) Begär inte att de skall förstå hur betydelsefull denna dag är för dig, deras dag är säkerligen betydelsefull också. Jag har vart på mångas bröllop nu, även om jag bara är 35, och ibland saknas det några runt sig vid bordet och ibland inte men vi gäster har en god tendens till att kunna lösa dessa "hål" och ibland är de till och med ersatta av andras respektive som uteslutits eller tillkommit senare. Jag tycker du kan lämna detta till er toastmaster om ni skall ha någon, annars släpp det! En anställd till mig sade: om det är vad du har som problem så har du inga problem! Ni kommer ha en fantastisk fest med alla de som i slutändan kommer.
    Du anser kanske att det var dumt av oss att bjuda dem. Kanske det... i så fall mitt fel som gärna ville ha dem där. Min blivande tyckte att de var för unga (vi har barnfri fest) och min mamma tyckte att de var för ouppfostrade (och får nu vatten på sin kvarn).
  • Sebastiána
    Ayla skrev 2011-07-11 08:38:31 följande:
    Nyfiken i en strut här. Hur gick det i slutänden?
    De kom, stannade under middagen (varpå de drack upp hälften av den tranbärsjuice som skulle vara till drinkar på festen - men det var väl serveringspersonalens fel) och sen drog de.

    Vi har "talat ut" och det finns inget groll i släkten. Allt kändes bra på själva dagen.
  • Sebastiána
    zvartaliljan skrev 2011-06-03 14:01:38 följande:
    Usch vilken dålig stil, men i dne åldern kan de vara ganska impulsiva och deras föräldrar har säkert skällt ut dom, även om de inte sagt det till er.

    Här har vi en vecka kvar till vigseln och idag meddelade en av sambons nära vänner att han inte kommer, självklart blir vi sura och arga. Anledningen var inget vidare heller. Han fick inte ledigt från jobbet. Han tackade ja till bröllopet för 2 månader sen! Borde han inte kollat med jobbet DÅ och inte NU?!?

    I alla fall...bordsplaceringen är klar och där blev då en tom stol mitt i ett långbord...så jag sa till min sambo att ringa upp någon av de vänner som han bjudit senare till festen, men inte till middagen, o säga att där blivit en tom stol och erbjuda den till honom...sagt o gjort...han blev överlycklig över att få komma på middagen. Mycket trevligare i slutändan att han kommer som blir så otroligt glad, än någon som tydligen inte ens brytt sig om att kolla med jobbet först....
    Deras föräldrar skällde inte ut dem. De får göra lite som de vill. Att tonåringar är impulsiva är en sak men att deras föräldrar tillät det gillade vi INTE!
  • Sebastiána

    Eftersom jag fortfarande är kompis med dem på Facebook vet jag att de varit på ALLA festivaler i södra delarna av landet + någon längre norrut. Den festival som var under vårt bröllop var första festivalen ut tydligen.

Svar på tråden Ahhhh!!! Hur tänker folk?!