• Aylas

    Rätt att neka ammande mamma vin?

    För er som inte läst artikeln i aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12984002.ab) ska jag dra historian kort; en mamma satt på en bar med en vännina och sitt spädbarn. Hon ammade barnet och skulle därefter beställa in sitt andra glas vin. Bartendern nekade med motivering att de inte serverade mammor som ammar, barens policy.

    Så debatten drog igång, diskriminerar baren mamman, är mamman oansvarsfull som dricker alkohol med sitt barn i närheten eller har var och en rätt på sitt sätt...

    För att göra det tydligt; livsmedelsverket avråder inte ammande mammor att dricka alkohol (dock max 2 glas vin / vecka) då det är en mycket liten mängd som övergår i bröstmjölken.

    Så vad tycker ni, rätt eller fel att neka mamman vinet?

    För tydlighetens skull ber jag att man respekterar varandras åsikter då ämnet kan var känsligt och personligt!

  • Svar på tråden Rätt att neka ammande mamma vin?
  • Chicita
    MrsT2011 skrev 2011-05-16 18:37:18 följande:
    Precis det jag också funderade över i ett av mina inlägg! Krogpersonal vet inte ett skit om huruvida folk riskerar att tappa sina bebisar i golvet på fyllan, och kan därmed inte neka någon att köpa på grund av nån sorts omtanke om bebisen. I så fall skulle de ju förhöra varenda packad slipskille på after worken om hans familjeförhållanden och sedan hindra honom från att natta sina barn när han kommer hem!
    Nej visst vet vi "inte ett skit om vad dom gör när dom kommer hem".
    Eller om dom tänker sätta sig bakom ratten när dom går från krogen...
    Eller något annat heller.

    MEN lagen säger att du som serverar har det ansvaret, att du ska veta sånt. Eller i alla fall kunna förutsäga sådant.

    Om man då ser en mamma amma ett barn, så kan man ju utan någon större hjärngympa anta att hon har ett spädbarn.
    Och man vet att hon redan har druckit ett glas vin.
    Och statistiken säger att ammande mammor tål mindre...
    Så därför nekar man det andra glaset vin. Speciellt om hon visar något litet tecken på berusning (vilket jag inte vet om det var fallet här).

    Bartendern hade kunnat få fängelse om mamman hade tappat barnet och det hade skadat sig...

    När man står i baren ska man neka alla som är mer än salongsberusade enligt den nya lagen.
    Vilket ju inte ser som man vet...
    Men som bartender kan man faktiskt få fängelse om man inte nekar. Eller om man låter någon beställa mer än en öl i taget osv...
    Sjukt hårda regler.

    JAG vill i alla fall inte riskera fängelse för att en mamma vill ta med sitt barn på krogen och dricka vin...
    Oavsett vad jag sen personligen tycker om reglerna
  • Vi2alltid
    Emblas Mamma skrev 2011-05-17 21:14:33 följande:
    Ahaa..! Då har jag lärt mig något nytt idag! Har alltid grott det var tvärtom :P
    hehe!
  • Vi2alltid

    Jag har en annan undran...  den här kvinnan fick ett glas vin, men blev nekad det andra med ett skäl som visserligen saknar en vetenskaplig förklaring men som ändå var en logisk förklaring....  Att hon blev så rasande förbannad att hon gick till tidningen och kände sig diskrimnerad så kan jag inte låta bli att undra varför det där andra vinglaset var så fruktansvärt viktigt att man lägger energi på att hetsa upp sig över det och gå till tidningen.

    Det är möjligt att man kan se det som diskriminerande mot gruppen mammor, men samtidigt skrämmer det mig lite att det i vårt samhälle är så viktigt att intaga alkohol....

  • Vintersol

    Helt fel att göra så tycker jag. Missriktad moralpanik som skuldbelägger mammor.

    Förstår inte riktigt liknelsen mellan att köra bil och att amma. Det centrala resonemanget som jag ser det är att barnet inte påverkas genom bröstmjölken om modern druckit ett par glas vin. Det finns väldigt många studier på detta så det är ganska vedertaget. På samma vis finns det studier som visar att alkholpåverkan har negativ effekt på körningsförmågan, vilket stödjer att man inte får dricka och kör bil.

    I min mening ska man inte dricka så mycket alkhol att man riskerar att tappa barnet eller göra andra klantiga saker på grund av alkoholpåverkan, men risken att barnet tar skada genom bröstmjölken finns i princip inte.

    För övrigt tycker jag det borde vara mer vettigt att neka föräldrar/gravida från att köpa cigaretter för där finns tydliga samband mellan passiv rökning och effekter på barnet/fostret. Om man nu skulle argumentera för att individen själv inte kan göra ett val i sådana frågor...

  • Iku
    Vi2alltid skrev 2011-05-17 21:23:09 följande:
    Jag har en annan undran...  den här kvinnan fick ett glas vin, men blev nekad det andra med ett skäl som visserligen saknar en vetenskaplig förklaring men som ändå var en logisk förklaring....  Att hon blev så rasande förbannad att hon gick till tidningen och kände sig diskrimnerad så kan jag inte låta bli att undra varför det där andra vinglaset var så fruktansvärt viktigt att man lägger energi på att hetsa upp sig över det och gå till tidningen.

    Det är möjligt att man kan se det som diskriminerande mot gruppen mammor, men samtidigt skrämmer det mig lite att det i vårt samhälle är så viktigt att intaga alkohol....
    Jag tror inte hon gick till tidningen för att det är så viktigt för henne med alkohol, snarare för att det är viktigt för henne att få ta sina egna beslut, och slippa bli omyndigförklarad av en bartender.
  • Chicita

    Och så tar vi det igen...

    Bartendern gjorde rätt enligt de gällande lagar och regler som finns. Han/ hon kunde ha fått fängelse om en observatör varit där.
    Börja med att försöka förstå den biten...

    Sen kan man diskutera om lagen är rätt eller fel.
    Men vi som jobbar i bar är inte ute efter att jävlas med någon om vi nekar denne att dricka mer. Vi vill bara inte hamna i fängelse. För sån är lagen...

    Som bartender kan jag få fängelse om jag lämnar ut två öl till en helt nykter person, som sen tar den andra ölen med sig till sin överförfriskade kollega som jag inte såg för att dom satt i ett mörkt hörn i lokalen.
    Jag kan till och med bli bötfälld och eventuellt frihetsberövad om jag säljer en öl till denna nyktra person, men att den personen lämnar ölen till någon som är överförfriskad... 

    Lagen är helt skruvad...
    Som bartender/ serveringspersonal så har du ansvar för att inte någon blir för full.
    Det är till och med ditt fel om någon köper en öl av dig i nyktert tillstånd och sen går in på toan och halsar ur en fickplunta. För det "borde du ha märkt / förstått" Skrikandes 

    Så lägg inte ansvaret på bartendern och säg att denne gjorde fel.
    Ifrågasätt om "reglerna för ansvarsfull alkoholservering" är ok istället...
    Hur borde reglerna se ut egentligen? DET vore något att ta upp i pressen, istället för att skuldbelägga en bartender som handlar efter de regler han / hon har att gå efter... 

  • Vintersol
    Chicita skrev 2011-05-18 09:39:01 följande:
    Och så tar vi det igen...

    Bartendern gjorde rätt enligt de gällande lagar och regler som finns. Han/ hon kunde ha fått fängelse om en observatör varit där.
    Börja med att försöka förstå den biten...

    Sen kan man diskutera om lagen är rätt eller fel.
    Men vi som jobbar i bar är inte ute efter att jävlas med någon om vi nekar denne att dricka mer. Vi vill bara inte hamna i fängelse. För sån är lagen...

    Som bartender kan jag få fängelse om jag lämnar ut två öl till en helt nykter person, som sen tar den andra ölen med sig till sin överförfriskade kollega som jag inte såg för att dom satt i ett mörkt hörn i lokalen.
    Jag kan till och med bli bötfälld och eventuellt frihetsberövad om jag säljer en öl till denna nyktra person, men att den personen lämnar ölen till någon som är överförfriskad... 

    Lagen är helt skruvad...
    Som bartender/ serveringspersonal så har du ansvar för att inte någon blir för full.
    Det är till och med ditt fel om någon köper en öl av dig i nyktert tillstånd och sen går in på toan och halsar ur en fickplunta. För det "borde du ha märkt / förstått" Skrikandes 

    Så lägg inte ansvaret på bartendern och säg att denne gjorde fel.
    Ifrågasätt om "reglerna för ansvarsfull alkoholservering" är ok istället...
    Hur borde reglerna se ut egentligen? DET vore något att ta upp i pressen, istället för att skuldbelägga en bartender som handlar efter de regler han / hon har att gå efter... 
    Men här handlade det ju inte om huruvida hon var full (eller hade fulla personer i sitt sällskap som hon kunde tänkas ge sitt glas till), motiveringen var att hon ammade. Från vad jag förstått var detta inte någon policy stället hade, utan bartendern handlade på eget initiativ.
  • Chicita
    Vintersol skrev 2011-05-18 10:42:11 följande:
    Men här handlade det ju inte om huruvida hon var full (eller hade fulla personer i sitt sällskap som hon kunde tänkas ge sitt glas till), motiveringen var att hon ammade. Från vad jag förstått var detta inte någon policy stället hade, utan bartendern handlade på eget initiativ.
    Och som jag skrev i det tidigare inlägget så säger statistiken att ammande mödrar är mer lättpåverkade än de som inte ammar.
    Och oavsett om man ammar eller inte, så om man har ett litet spädbarn med sig så har man troligtvis (rätt enkelt att anta det i alla fall) nyss fått barn. Vilket innebär att man troligtvis inte har druckit så mycket under det senaste året och därför också är mer lättpåverkad.

    Vilket återknyter till bartenderns ansvar att inte sälja sprit till någon som han/ hon bedömer inte kan klara av ett glas vin.
  • jennifaer
    Chicita skrev 2011-05-18 14:40:30 följande:
    Och som jag skrev i det tidigare inlägget så säger statistiken att ammande mödrar är mer lättpåverkade än de som inte ammar.
    Och oavsett om man ammar eller inte, så om man har ett litet spädbarn med sig så har man troligtvis (rätt enkelt att anta det i alla fall) nyss fått barn. Vilket innebär att man troligtvis inte har druckit så mycket under det senaste året och därför också är mer lättpåverkad.

    Vilket återknyter till bartenderns ansvar att inte sälja sprit till någon som han/ hon bedömer inte kan klara av ett glas vin.
    Haha förlåt att jag skrattar men oj det är faktiskt lite synd om dig som måste sitta och skriva sak om och om igen! Men jag fattar i alla fall vad du menar och jag kommer ha samma problem inom mitt framtida yrke, folk förstår inte riktigt vilka rättigheter man har och vilka man inte har och vilka konsekvenser det faktiskt kan få. Och om det är så att bartendern skulle ha riskerat sitt jobb genom att ge henne det glaset vin eller gjorde allmänt bedömningen att hon inte verkade klara det så ska han ju så klart inte ge henne det om han/hon kan få skit för det sen. Att han/hon ändå fick skit för det sen på ett annat sätt är ju väldigt olyckligt dock när han uppenbarligen bara gjort sitt jobb.
  • MrsT2011
    Chicita skrev 2011-05-18 14:40:30 följande:
    Och som jag skrev i det tidigare inlägget så säger statistiken att ammande mödrar är mer lättpåverkade än de som inte ammar.
    Och oavsett om man ammar eller inte, så om man har ett litet spädbarn med sig så har man troligtvis (rätt enkelt att anta det i alla fall) nyss fått barn. Vilket innebär att man troligtvis inte har druckit så mycket under det senaste året och därför också är mer lättpåverkad.

    Vilket återknyter till bartenderns ansvar att inte sälja sprit till någon som han/ hon bedömer inte kan klara av ett glas vin.
    Men ingenstans i dina inlägg förklaras det som hela debatten handlar om: Hur tusan barpersonalen kan behandla en ammande mamma på samma sätt som en överförfriskad person? Ingen blir överförfriskad av två glas vin! Som du själv skriver: "När man står i baren ska man neka alla som är mer än salongsberusade enligt den nya lagen." Alltså: Hon har druckit ETT glas och beställer ett till, hon är knappast MER ÄN salongsberusad.

    Regelverket har inga sådana specialregler för ammande kvinnor, i så fall hade ju (som redan nämnts) tobakslagen sedan länge innehållit ett förbud mot att sälja cigaretter till gravida och folk med barnvagn.
    Ju mer jag läser desto märkligare blir försvaret av bartenderns beteende.

    Jag tycker fortfarande att det luktar dålig ursäkt från krogens sida, typ att ammande kvinnor inte passar i deras bild av den perfekta gästen, på samma sätt som vissa krogar portar folk med gympaskor.
  • Chicita
    jennifaer skrev 2011-05-18 14:45:18 följande:
    Haha förlåt att jag skrattar men oj det är faktiskt lite synd om dig som måste sitta och skriva sak om och om igen! Men jag fattar i alla fall vad du menar och jag kommer ha samma problem inom mitt framtida yrke, folk förstår inte riktigt vilka rättigheter man har och vilka man inte har och vilka konsekvenser det faktiskt kan få. Och om det är så att bartendern skulle ha riskerat sitt jobb genom att ge henne det glaset vin eller gjorde allmänt bedömningen att hon inte verkade klara det så ska han ju så klart inte ge henne det om han/hon kan få skit för det sen. Att han/hon ändå fick skit för det sen på ett annat sätt är ju väldigt olyckligt dock när han uppenbarligen bara gjort sitt jobb.
    Tycker det är lite lika med många yrken...
    Jag kan få skit i hotellreceptionen för att gästen har bokat fel datum eller fel rumstyp när dom bokade på nätet...
    När jag jobbade i matvarubutik så kunde jag få skäll i kassan för att jag tog priset som stod på varan eller som var inlagt i systemet när den som handlade hade sett att pastan minsann skulle kosta något annat (ett annat märke eller en annan sorts pasta i det märket dom hade tagit) osv...

    Jag pratade med lite kollegor inifrån pubben här som också gått samma utbildning (lagstadgad utbildning) i ansvarsfull alkoholservering. Och dom säger samma sak som jag har skrivit.
    Dom hade också nekat eftersom det är vad lagen säger att vi ska göra. Sen tycker vi personligen att det är en dålig lag som skapar massa bråk i onödan
  • Diamanten90

    Det kommer lika många % alkohol i mjölken som mamman får i blodet=nästan ingenting. Så jag tycker att det var fel av bartendern. Men mamman ska ju inte dricka allt för mycket när hon tar hand om ett barn. Så man kan se det på flera sätt.


    junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • Chicita
    MrsT2011 skrev 2011-05-18 15:00:03 följande:
    Men ingenstans i dina inlägg förklaras det som hela debatten handlar om: Hur tusan barpersonalen kan behandla en ammande mamma på samma sätt som en överförfriskad person? Ingen blir överförfriskad av två glas vin! Som du själv skriver: "När man står i baren ska man neka alla som är mer än salongsberusade enligt den nya lagen." Alltså: Hon har druckit ETT glas och beställer ett till, hon är knappast MER ÄN salongsberusad.

    Regelverket har inga sådana specialregler för ammande kvinnor, i så fall hade ju (som redan nämnts) tobakslagen sedan länge innehållit ett förbud mot att sälja cigaretter till gravida och folk med barnvagn.
    Ju mer jag läser desto märkligare blir försvaret av bartenderns beteende.

    Jag tycker fortfarande att det luktar dålig ursäkt från krogens sida, typ att ammande kvinnor inte passar i deras bild av den perfekta gästen, på samma sätt som vissa krogar portar folk med gympaskor.
    Jag har ju sagt det flera gånger...
    Barpersonal ska kunna "förutsäga" vad som händer om denna person tar ett glas vin till.
    Statistiskt sett så är en nybliven mamma mer lättpåverkad än andra, och blir då troligtvis märkbart påverkad efter mer än ett glas vin.
    Det behöver hon inte bli, men statistiken säger att hon blir det. Och därför ska man neka...

    Det är en skitkass lag.
    Och du får tycka vad du vill om hur bartendern gjorde.
    Men enligt de lagar och regler som finns så gjorde denne rätt.
    Om du inte vill förstå, eller om du faktiskt inte förstår vad jag menar, vet jag inte.
    Dock orkar jag inte fortsätta diskussionen.

    Jag blev bara irriterad på att bartendern döms ut av de som inte vet vilka regler som gäller och som heller inte verkar bry sig, utan bara ska tala om hur fel det är och hur dum denne bartender var.
  • Dannedo

    Om en pappa suttit med sin lila bebis på krogen tror jag nog folk hade reagerat... Om jag jobbade i en bar skulle jag inte känna mig bekväm med att servera till en förälder med väldigt litet barn. Alla ni som tycker att bartendern inte har något att göra med mammans alkoholvanor så har ni faktiskt fel. Det har inte med översitteri att göra, det har att göra med det ansvar som ges en när man serverar alkohol. 

  • Vi2alltid
    Iku skrev 2011-05-18 09:08:44 följande:
    Jag tror inte hon gick till tidningen för att det är så viktigt för henne med alkohol, snarare för att det är viktigt för henne att få ta sina egna beslut, och slippa bli omyndigförklarad av en bartender.
    Nä, jag förstår som sagt att det kan kännas så, samtidigt får man ju sätta saker i lite perspektiv... Barn far väldigt illa av föräldrar som dricker alkohol, och även om det var överdrivet att sätta stopp efter ett glas vin så är ju frågan vart gränsen ska gå...

    Nu var det inte här så farligt, men mer och mer i vårt samhälle tyder på att alkoholen har en viktig roll i våra liv, och det är det som skrämmer mig
  • Moster Stina

    Tänk att det kan vara så in i bomben viktigt att få ta sig just två glas vin, fast man har med sig ett spädbarn!

    Och jag kan ju bara säga att JAG blir mycket påverkad av två glas vin. Det går verkligen inte att generalisera, och påstå att INGEN blir överförfriskad på den mängden.

    Stackars bartender !

    Jag vill bara dra parallellen till folk som sätter sig och kör bil FAST de har druckit under dagen/kvällen/morgonen.
    Och så åker de dit med hög promillehalt trots allt, och så ska det argumenteras om att de ju inte kände av alkoholen något längre osv...stackars stackars dem!
    Det är så himla idiotiskt att själv, som alkoholpåverkad försöka avgöra om man känner att man är påverkad eller inte. Varför inte bara göra som nog de allra flesta....inte köra alls efter intag av alkoholdryck.
    För var skall gränsen egentligen gå...
    -Jamen jag drack ju bara en öl.
    -Ja men jag har ju bara druckit två starköl, och det var för mer än en timme sen.
    -Ja några öl har jag satt i mig, och lite vin, men jag är så van vid att dricka så alkoholen har nog redan försvunnit...

    Jag vet i alla fall att MITT omdöme försvinner efter några glas vin, eller öl.  I början känner jag jättetydligt av att jag är påverkad. Sen glömmer jag på något vis av det.
    Jag skulle ALDRIG sätta mig bakom ratten när jag druckit!

    Men det var en annat ämne...ursäkta...men det engagerar mig så mycket. Tycker bara att den stackars nekade mamman i detta fall, om det nu varit så viktigt...väl hade kunnat dricka sitt glas hemma istället.
    Hon valde ju själv att dricka på ett ställe där bartendern har plikt att neka vissa....

  • shakynose

    Självklart gjorde bartendern rätt!

    Jag är mycket tacksam över att barpersonal någon gång i forntiden omyndigförklarat både mig och mina nära vid olika tillfällen. Och naturligtvis så ska man inte kunna sitta med en bäbis på krogen och beställa in glas efter glas utan att någon opponerar sig. Så tycker jag.

Svar på tråden Rätt att neka ammande mamma vin?