• Aylas

    Rätt att neka ammande mamma vin?

    För er som inte läst artikeln i aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12984002.ab) ska jag dra historian kort; en mamma satt på en bar med en vännina och sitt spädbarn. Hon ammade barnet och skulle därefter beställa in sitt andra glas vin. Bartendern nekade med motivering att de inte serverade mammor som ammar, barens policy.

    Så debatten drog igång, diskriminerar baren mamman, är mamman oansvarsfull som dricker alkohol med sitt barn i närheten eller har var och en rätt på sitt sätt...

    För att göra det tydligt; livsmedelsverket avråder inte ammande mammor att dricka alkohol (dock max 2 glas vin / vecka) då det är en mycket liten mängd som övergår i bröstmjölken.

    Så vad tycker ni, rätt eller fel att neka mamman vinet?

    För tydlighetens skull ber jag att man respekterar varandras åsikter då ämnet kan var känsligt och personligt!

  • Svar på tråden Rätt att neka ammande mamma vin?
  • dfk

    Aleta, såg inte ditt inlägg. Det är ju skönt att höra att det rör sig om en minimal mängd dock! Jag har alltid trott att det går direkt ut i modersmjölken och att det ändå har en större påverkan på barnet.

  • MrsT2011
    dfk skrev 2011-05-07 12:50:22 följande:
    Aleta, såg inte ditt inlägg. Det är ju skönt att höra att det rör sig om en minimal mängd dock! Jag har alltid trott att det går direkt ut i modersmjölken och att det ändå har en större påverkan på barnet.
    Precis, därför tycker jag det är bra att livsmedelsverket och BVC rekommenderar nolltolerans mot alkohol under graviditet men ett glas åt gången (typ en gång i veckan) under amning.
  • Hotlena

    Jag förstår att bartendern nekade, även om jag inte tycker att det är rätt. Jag har en kompis som är bartender och deras regler blir bara hårdare och hårdare. Om de serverar någon som inte borde ha blivit serverad och denna lämnar krogen och dör (somnar i en snödriva, faller i en sjö etc) så är det bartenderns ansvar. Då kan hon bli fälld för dråp. Och det är inte lätt att bedöma när någon är för full för att få köpa en till öl. Folk reagerar fruktansvärt olika på alkohol. En del börjar sluddra direkt, andra tappar lätt balansen och en del märks det knappt alls på. Vars har det egna ansvaret tagit vägen? Det är ju numer förbjudet att sälja till någon annan än den som beställer i baren. Jag får inte köpa två öl, en åt mig och en åt min karl, för att bartendern omöjligt kan veta att jag inte ska dricka båda själv och då kan dom inte ha koll på hur full jag blir. Hallå?!
    En på hennes jobb fick dryga böter för att han serverade 8 drinkar till ett bord där det bara satt 6 personer när civilpolisen var där och spanade. Nu har det gått för långt. Visst släng ut folk som inte kan sköta sig och är för fulla och bråkiga, men dom kan ju inte bevaka en hela vägen från nykter till kalas för att bedöma vart gränsen går, på varenda människa! Det är inte lätt att vara bartender idag...
    Och här blir det då samma sak med barnet. Skulle mamman, på grund av att hon druckit det andra glaset vin, råka skada barnet på något sätt så skulle det säkerligen bli bartendern fel. Jag skulle oxå ha nekat. Fast jag tycker det är fel.
     

  • Margris

    Det är mycket man skulle vilja säga i  den här debatten men jag vill inte skapa dramatik. Personligen tycker inte jag att det är någon stor uppoffring att avstå alkohol en kort period av mitt liv medan barnet/barnen är små, vad handlar det om 6 mån till 1 år?
    Nu har jag tonåring också och de här åren har vindrickandet varit nästan obefintligt. Dels för att jag vill föregå med gott exempel och visa att man kan ha kul utan att dricka alkohol och sedan har man ju "jour" varje helg, man vet aldrig vad som kan hända med tonåringar och sen är det en massa skjutsande och hämtande : ) 

  • MrsT2011
    Margris skrev 2011-05-07 17:03:35 följande:
    Nu har jag tonåring också och de här åren har vindrickandet varit nästan obefintligt. Dels för att jag vill föregå med gott exempel och visa att man kan ha kul utan att dricka alkohol och sedan har man ju "jour" varje helg, man vet aldrig vad som kan hända med tonåringar och sen är det en massa skjutsande och hämtande : ) 
    Helt rätt av dig! Jag fattade aldrig när jag själv var i tonåren varför det ALLTID var mina föräldrar som körde oss på nätterna. Hur kunde mina vänners föräldrar vara så oansvariga att det föredrog att ungen tog svarttaxi så att de kunde dela en flaska vin hemma i soffan?
  • Aleta
    prinsessanogrodan skrev 2011-05-07 11:12:16 följande:
    Jag tror att anledningen till att hon blev nekad ett andra glas är att OM något skulle hända efter det, OM mamman blir mer än salongsberusad på vinet och OM hon då inte klarar av att ta hand om barnet och OM det händer barnet något....så skulle säkerligen just den baren få en massa skit för att de inte nekat henne att köpa mer vin. Jag tror att bartendern var rädd för att få skit om han/hon inte nekat mamman att köpa mer vin.
     Även för en erfaren bartender kan vara svårt att avgöra hur mycket en person tål, det är så individuellt och beror även på hur man ätit och druckit just den dagen och även på hur van man är att dricka alkohol och en bartender har ett visst ansvar för att de som serveras alkohol inte får för mycket i sig.
    Som jag ser det så är inte problemet dricka lite vin när man ammar eller inte dricka vin alls när man ammar utan att när man har druckit så har man inte samma koll som man har när man inte druckit, det var väl kankse något sånt som bartendern tänkte på?
    I så fall ska det inte säljas någon alkohol till föräldrar överhuvudtaget.
  • Aleta

    Huruvida man tycker att det ska avstås från vin eller inte är egentligen en annan fråga. 

    Förresten så kan man väl ha åldersgräns på krogen, då släpper man väl inte in bebisar? 

  • Piggelin1

    Bara en liten kommentar & tillika fundering i diskussionen - varför skriver ingen om fäderna? Ok, nu var det inte tal om detta i artikeln, men eftersom alkoholen inte går över i mjölken mer än i extremt små mängder, så handlar det ju enbart om huruvida man är berusad när man tar hand om sin bebis.
    Med andra ord - varken småbarnsmödrar eller -fäder ska i så fall dricka alkohol  alls, för fäderna tar ju minst lika mkt hand om bebisarna som mamman - eller? Kan inte låta bli att tycka att det är rätt irriterande att just DEN biten är det ingen som skriver om eller diskuterar... Varför skuldbeläggs bara mammorna liksom?

  • MissNina
    Aylas skrev 2011-05-06 15:32:15 följande:
    För er som inte läst artikeln i aftonbladet (www.aftonbladet.se/wendela/barn/article129840...) ska jag dra historian kort; en mamma satt på en bar med en vännina och sitt spädbarn. Hon ammade barnet och skulle därefter beställa in sitt andra glas vin. Bartendern nekade med motivering att de inte serverade mammor som ammar, barens policy.

    Så debatten drog igång, diskriminerar baren mamman, är mamman oansvarsfull som dricker alkohol med sitt barn i närheten eller har var och en rätt på sitt sätt...

    För att göra det tydligt; livsmedelsverket avråder inte ammande mammor att dricka alkohol (dock max 2 glas vin / vecka) då det är en mycket liten mängd som övergår i bröstmjölken.

    Så vad tycker ni, rätt eller fel att neka mamman vinet?

    För tydlighetens skull ber jag att man respekterar varandras åsikter då ämnet kan var känsligt och personligt!
    Jag tyckte inte att det va rätt av bartendern att neka kvinnan vin pga amming! En bartender ska inte vara partisk! En vuxen kvinna/man gör sina egna val. Inte hans ensak om hon ammar eller ej!
    Men det är min åsikt.
  • MrsT2011
    Piggelin1 skrev 2011-05-16 17:58:00 följande:
    Bara en liten kommentar & tillika fundering i diskussionen - varför skriver ingen om fäderna? Ok, nu var det inte tal om detta i artikeln, men eftersom alkoholen inte går över i mjölken mer än i extremt små mängder, så handlar det ju enbart om huruvida man är berusad när man tar hand om sin bebis.
    Med andra ord - varken småbarnsmödrar eller -fäder ska i så fall dricka alkohol  alls, för fäderna tar ju minst lika mkt hand om bebisarna som mamman - eller? Kan inte låta bli att tycka att det är rätt irriterande att just DEN biten är det ingen som skriver om eller diskuterar... Varför skuldbeläggs bara mammorna liksom?
    Precis det jag också funderade över i ett av mina inlägg! Krogpersonal vet inte ett skit om huruvida folk riskerar att tappa sina bebisar i golvet på fyllan, och kan därmed inte neka någon att köpa på grund av nån sorts omtanke om bebisen. I så fall skulle de ju förhöra varenda packad slipskille på after worken om hans familjeförhållanden och sedan hindra honom från att natta sina barn när han kommer hem!
Svar på tråden Rätt att neka ammande mamma vin?