• Pinkgr­ape
    Äldre 5 May 00:53
    5032 visningar
    27 svar
    27
    5032

    Vår bröllopshemsida! Ris och ros önskas!

    Nu vill jag bli klart med dessa inbjudningar och allt som hör till. Därför har jag nu påbörjat snickrandet av en bröllopshemsida. Jag har ju dock aldrig gjort något likt detta förut och vet inte riktigt hur saker och ting borde vara.

    www.mikaelochcamilla.com/

    Gå gärna in och kika och kom med förslag på förbättringar och sådant vi kanske inte tänkt på.
    Inbjudningarna är ännu inte skickade, så har ett par dagar på mig att snickra på den innan våra gäster hittar dit.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-05 00:54
    Allt, som tex menyn, är inte inskriven ännu men kommer inom kort.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 10:30
    JAG EFTERSÖKER NU TIPS PÅ HUR MAN FÅR TILL EN BRA PRESENTATION AV OSS, BRUDPARET! :D
  • Svar på tråden Vår bröllopshemsida! Ris och ros önskas!
  • Äldre 5 May 12:14
    #11
    Pinkgrape skrev 2011-05-05 11:32:27 följande:
    Jag vill gärna få med lite mer personlig touch på sidan, men sådant tänkte jag att jag och sambon kan fixa tillsammans sen ikväll när han kommer hem, eller till helgen :)

    Information om barn under kvällen och även om baren finns med :) Barn är välkomna om så önskas, men att vi även tar kuvertavgift för barnen och att dricka finns att köpa i hotellets bar under kvällen. Ja, även att baren tar kort och stänger kl.01.00 :)

    Vi har inga gäster som behöver boende, vi har det bra på så sätt hehe
    Men vi vet dock att OM någon gäst skulle behöva boende, så fixar de rabatt på hotellet vi ska ha middagen på :) Fast det behövs ju som sagt inte :P

    Ska kolla in er sida :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Men perfekt... då är ni ju i stort sett klara med den Solig
    Att få det lite personligt kan vara att skriva om varandra, hur man träffades, eller vad man tyckte första gången man såg den andre... eller annat sånt personligt och privat.
    Och även språket.
    Om man inte är en person som använder strikta regler för svenska språket annars, så ser det bara konstigt ut om man helt plötsligt skriver "väldigt korrekt" Obestämd
    Jag blandar talspråk och skriftspråk. Jag är egentligen en petimeter när det kommer till skriven svenska och jag bara älskar typ "avigsidan.se" och dom andra sidorna med samma stuk.
    Men jag har lärt mig att slappna av när jag chattar eller skriver på något forum mm. 

    De som kommer till er sida ska ju känna igen er i det som står. Så skriv mer från hjärtat än från hjärnan så kommer ni dit.
    Ni har en riktigt bra grund Glad
  • Pinkgr­ape
    Äldre 5 May 12:33
    #12
    Chicita skrev 2011-05-05 12:14:55 följande:
    Men perfekt... då är ni ju i stort sett klara med den Solig
    Att få det lite personligt kan vara att skriva om varandra, hur man träffades, eller vad man tyckte första gången man såg den andre... eller annat sånt personligt och privat.
    Och även språket.
    Om man inte är en person som använder strikta regler för svenska språket annars, så ser det bara konstigt ut om man helt plötsligt skriver "väldigt korrekt" Obestämd
    Jag blandar talspråk och skriftspråk. Jag är egentligen en petimeter när det kommer till skriven svenska och jag bara älskar typ "avigsidan.se" och dom andra sidorna med samma stuk.
    Men jag har lärt mig att slappna av när jag chattar eller skriver på något forum mm. 

    De som kommer till er sida ska ju känna igen er i det som står. Så skriv mer från hjärtat än från hjärnan så kommer ni dit.
    Ni har en riktigt bra grund Glad
    Jamen precis :) Det är så jag tänker också, att man kan fylla på med lite sådant. Det där är ju som sagt bara en grund, men skönt att höra att sidan är bra som det redan :)

    Haha jag är väldigt noga med hur jag skriver, överallt förutom på forum och liknande. Därför får jag en liten konflikt inom mig när jag ska skriva såna där saker, men jag tänker att det blir som det blir :) Jag vill ju att det ska vara tydligt, så det inte blir några missförstånd.

    Men som sagt, att göra den lite mer personlig är något vi kan jobba med under helgen :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgr­ape
    Äldre 5 May 23:38
    #13

    *puffpuff*

    Någon som har förslag på vad man kan skriva om oss, brudparet?
    Vi vill inte ha med någon historia om hur vi träffades och förlovade oss.
    Utan vi tänker mer en lite rolig, men ganska kort presentation.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 6 May 03:49
    #14

    En sak jag tänkte på är hur du kan stryka lite i språket. Du har skrivit:

    Under kvällen kommer hotellets bar vara öppen och där kan man inhandla vad man önskar dricka, även alkoholfria alternativ finns. Något som kan vara bra att veta angående detta, är att baren tar kort och stänger kl.01.00.

    och det blir mer rakt på sak och hälften av texten med samma information om du skriver:

    Under kvällen är hotellets bar öppen. Där kan ni köpa det ni önskar dricka; alkoholfria alternativ finns. Baren tar kort och stänger kl. 01.00.

    Formuleringen ”Något som kan vara bra att veta angående detta, är att...” är ju helt onödig! Allt som finns med på sajten är ju tänkt att vara saker som kan vara bra att veta.

    Sedan tänkte jag på att det är lite tråkigt att ni avslöjar menyn. Men när jag såg att ni tar kuvertavgift tänkte jag att det är ganska bra, så att man vet bättre vad man liksom får för pengarna.

  • Genera­lElect­ric
    Äldre 6 May 03:59
    #15

    Jo, en sak till. Om jag skulle ta ut kuvertavgift (och detta är inte tänkt att bli ett inlägg i debatten för eller emot kuvertavgifter!) så skulle jag lägga upp det ungefär som ni gjort och skriva:



    Ni som vill äta middag tillsammans med oss infinner er på Hotell Aurum kl.17.00.
    Då blir det mer positivt: att alla som får inbjudan till bröllopet är välkomna på vigseln och kan sedan välja att därutöver vara med och äta en gemensam måltid för självkostnadspris (typ).
    Istället för det mer negativa: att alla som får inbjudan är välkomna på bröllopet – men bara om man betalar (som jag fick känslan av genom en inbjudan med kuvertavgift som jag fick nyligen. 
    Då känns alternativet att enbart vara med om vigseln som snålvarianten; bättre om vigseln är grunden/det viktigaste och att festen är en skojig bonus (även om man får betala för den, men då som en bröllopspresent till er att ni får festen). Hoppas ni förstår vad jag menar...
    Detta tycker jag att ni har gjort rätt på er sajt! Möjligen kan ni renodla det ännu mer.

    Tar hotellet verkligen samma kostnad för barnens meny som för de vuxnas?
  • Pinkgr­ape
    Äldre 6 May 10:56
    #16

    En anledning till at vi avslöjar menyn är för att, precis som du skriver, de ska veta vad de betalar för och för att det ska bli enklare för gästerna att höra av sig om relevanta allergier. Vi har tex ingen fisk eller skaldjur på menyn och då känns det onödigt att få 10 mejl från folk som är allergisk mot det. Samt visa på att det kommer serveras kött, så att de som är vegetarianer får en chans att veta det.

    Vi kommer inte ta samma kuvertavgift för barn som vuxna, men vi har inte fått svar från hotellet ännu om vad den menyn kostar. Det får vi i eftermiddag och då kommer vi fylla i det. Som sagt, inbjudningarna är inte skickade ännu, så ingen av våra gäster borde ha hittat till sidan :P

    Den är under uppbyggnad :D


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgr­ape
    Äldre 6 May 10:56
    #17

    Men som sagt, vill gärna ha lite förslag på hur man kan göra en bra presentation av brudparet?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 6 May 15:26
    #18
    Pinkgrape skrev 2011-05-06 10:56:10 följande:
    En anledning till at vi avslöjar menyn är för att, precis som du skriver, de ska veta vad de betalar för och för att det ska bli enklare för gästerna att höra av sig om relevanta allergier. Vi har tex ingen fisk eller skaldjur på menyn och då känns det onödigt att få 10 mejl från folk som är allergisk mot det. Samt visa på att det kommer serveras kött, så att de som är vegetarianer får en chans att veta det.
    Aha, smart!

    Förr oss är det tvärtom – vi har inte fått massor av mail om vegetarianism och fisk och allergier (vilket vi uppmanade folk att skicka information om i infoladet). Bara något enstaka, och rent statistiskt borde det nog vara minst tio. Så vi får uppmana folk att skicka sådana när vi gör ett nytt utskick, så att de inte hör av sig i sista minuten...
  • EllaBe­lla
    Äldre 6 May 16:14
    #19
    Pinkgrape skrev 2011-05-06 10:56:41 följande:
    Men som sagt, vill gärna ha lite förslag på hur man kan göra en bra presentation av brudparet?
    Man skulle kunna "intervjua" varandra, alltså att var och en får svara på frågor som

    * Har du några dolda talanger?
    * Vad föll du för hos xx?
    * Vem bestämmer över tv-dosan?
    * Köttfärssås eller fiskbullar?
    * Vad ville du bli när du var liten?
    * Vad skulle du göra om du vann 100 000:- 
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 6 May 16:46
    #20
    Pinkgrape skrev 2011-05-06 10:56:41 följande:
    Men som sagt, vill gärna ha lite förslag på hur man kan göra en bra presentation av brudparet?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Lägg in en massa bilder av er två tillsammans!
  • Genera­lElect­ric
    Äldre 6 May 16:47
    #21

    Fortsättning på ovanstående:

    Kanske har hemsidan en funktion för ett bildspel? Ni får utrymme att berätta en hel del om er och era intressen i bildtexterna, samtidigt som det går relativt lätt både att fixa och – för gästerna – att läsa.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 6 May 18:09
    #22

    Tyvärr har vi nästan inga bilder på oss faktiskt. De flesta bilderna är från sjukhustider med vår dotter och det känns inte så roligt att lägga upp :/

    Men en intervju sådär skulle nog vara bra :)

    Vi har dessutom fått svar från hotellet. Finns ingen speciell barnmeny och deras kuvert kostar lika mycket. Riktigt dåligt tycker jag, men inte så mycket att göra något åt.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgr­ape
    Äldre 7 May 10:30
    #23

    *PUFFAR*


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • EllaBe­lla
    Äldre 7 May 11:20
    #24
    Pinkgrape skrev 2011-05-06 18:09:45 följande:
    Vi har dessutom fått svar från hotellet. Finns ingen speciell barnmeny och deras kuvert kostar lika mycket. Riktigt dåligt tycker jag, men inte så mycket att göra något åt.
    Men de måste ju åtminstone kunna göra mindre portioner och ge rabatt på kuverten för barn? Så vet jag att flera restauranger gör i vår stad, som inte har barnmenyer, när man vill äta med barnen. Ett barn äter ju aldrig lika mycket som en vuxen :-/ 
  • Pinkgr­ape
    Äldre 7 May 11:47
    #25
    EllaBella skrev 2011-05-07 11:20:04 följande:
    Men de måste ju åtminstone kunna göra mindre portioner och ge rabatt på kuverten för barn? Så vet jag att flera restauranger gör i vår stad, som inte har barnmenyer, när man vill äta med barnen. Ett barn äter ju aldrig lika mycket som en vuxen :-/ 
    Nepp, tydligen inte. Som sagt, det är tråkigt och vi tycker det är konstigt, men vi kan inte göra något åt den saken. Det är inte vårt hotell och inte vi som sätter priserna. Vi kommer ju vackert behöva betala 350kr för vår dotter.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Oonah
    Äldre 25 May 11:50
    #26

    Skriv en kort text om varandra! :)

    Jag skrev till exempel kort om hur min m2b är som person, vad han gillar i livet och vad jag föll för hos honom. Min m2b skrev en liknande text om mig.

    Jag tycker det blir mer personligt än en lista. 

    Lycka till! 


    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Pinkgr­ape
    Äldre 25 May 14:49
    #27
    Oonah skrev 2011-05-25 11:50:19 följande:
    Skriv en kort text om varandra! :)

    Jag skrev till exempel kort om hur min m2b är som person, vad han gillar i livet och vad jag föll för hos honom. Min m2b skrev en liknande text om mig.

    Jag tycker det blir mer personligt än en lista. 

    Lycka till! 
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
    Tack för tipset, men min blivande är inte direkt en man av ord :P Han ville helst inte skriva något på sidan och själv orkar jag aldrig läsa igenom folks kärleksförklaringar till varandra, så vi valde att hålla det kort och enkelt. Det är sådana vi är :P Nu är ju sidan även uppvisad för alla, då inbjudningarna gick ut förra veckan, så jag hoppas att de ska tycka den är okej :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Vår bröllopshemsida! Ris och ros önskas!