• Bröllop201187

Bruka inte gästerna ha?

Nu är det så här att, jag har en liten fråga..

Brukar inte gästerna ha med sig eget ris till att kunna kasta på brudparet?

För dom bröllop jag varit på har det varit så... 

• Svar på tråden Bruka inte gästerna ha?
  • GeneralElectric
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-03 15:55:14 följande:
    Visst är det en önskan om tillväxt i familjen. Dock avser den både barn och rikedomar så jag skulle att riset symboliserar just tillväxt snarare än små spermier.
    Det låter bra, vi vill gärna ha både barn och rikedomar!
  • BlackWIngedAngel
    GeneralElectric skrev 2011-05-05 06:29:12 följande:
    Det låter bra, vi vill gärna ha både barn och rikedomar!
    Vi med! Glad
  • majflicka

Vad olika erfarenhet vi har. Jag har iaf varit på 9 bröllop och samtliga har varit i kyrkan och innehållt ngn slags "slänga ngt på brudparet" (i brist på bättre term, jag är inte verbal idag, trötter Flört) varav 6 har varit ris och inte varit med om att ngn av gästerna öht ngn gång tagit med sig ngt eget att slänga utan det har alltid varit tärnor/närmsta vännerna som delat ut. Kanske är olika lokal/vänn-tradition... Men jag tycker således iaf inte att man kan räkna med att gästerna har tagit med utan vill man ngt ska kastas får man se till att man tagit dit det.

• Aniara4

Jag har också varit på ett antal bröllop och ALDRIG varit med om att brudparet försett gästerna med ris eller något annat. För mig känns det fel, eftersom det är gästernas lyckönskan till brudparet, nästan som om man skulle förse dem med gratulationskort som de skulle skriva på och lämna tillbaka...

Å andra sidan var det faktiskt några år sedan jag var på bröllop senast, så det är väl kanske en ny trend som har kommit iom att kyrkor har börjat ha synpunkter på riskastandet (ur städnings- och råttperspektiv då, för att inte befästa myten om fåglarnas magar). Ris har väl de flesta hemma, men bröllopsbubblor som inte fläckar kläderna kräver ju lite mer förberedelser, och då är det kanske mer praktiskt om det tillhandahålls av brudparet eller kanske hellre värdparet.

• fialia
    BlivandeFru2011 skrev 2011-05-02 19:28:24 följande:
    Alla bröllop jag har varit på har man fått rispåse i kyrkan av kyrkovärdarna. Vi kommer därför göra rispåsar till samtliga gäster så att det finns. De kostade inte många kronor (tror vi betalade 50:- för 200 påsar) så vi känner att det inte är något vi behöver snåla på. Sen om folk har med sig, så får de då själva avgöra vilket de vill kasta. =)
    Var köpte du dessa?
  • M Berg

jag har köpt 60 förpackningar med såpbubblor.. dessa kommer våran toastmaster och toastmadame att dela ut.... ( några blir kvar till festen så barnen har ngt att göra + att jag tänkte ta lite bubbelbilder vid festlokalen å)

jag tycker ris fastnar i håruppsättningar, åker in i kläder osv... ne... JAG uppskattar inte ris som brud.

dock vet jag att till syrrans bröllop tog mormor med ris

• themandys

Visst är det tradition att gästerna tar med sig eget ris, men iallafall jag (och nog många med mig) glömmer lätt bort det i stressen att hitta rätt skor, beställa taxi och få med present med mera ;)

Så vill ni att gästerna kastar ris är det nog bra att själva ta med det och be om att till exempel best man delar ut det innan vigseln.

• GeneralElectric

Vi ska låta en sjuåring – ev fler barn, isåfall barn till kompisar som ändå tar med dem till kyrkan – dela ut ris. Toastmaster m fl har mycket nog att tänka på ändå!

• Smuppra
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-03 15:55:14 följande:
    Visst är det en önskan om tillväxt i familjen. Dock avser den både barn och rikedomar så jag skulle att riset symboliserar just tillväxt snarare än små spermier.
    Hm. Måste bara få inflika att även om det skulle föreställa spermier, så är de inte små spermier utan jättegigantiska! Och nu lämnar vi detta ^^

Men barn och rikedom låter ju inte så illa. Vill ha både barn och pengar i framtiden
    MB ogillar dock tanken på ris. Och är inte heller sugen på såpbubblor. Så vi får se om folk har med sig ris och isf får de kasta, men vi tänekr inte uppmana till det. Jag har däremot inget emot ris, det hör ju till
  • På rosa moln

Jag skulle förmodligen inte tänka på att ta med mig eget ris ifall jag blev bjuden på bröllop (varken jag eller min pojkvän har tänkt på det på de två som vi har gått på tillsammans såhär långt åtminstone) - dels för att jag inte hade vetat om brudparet hade velat ha ris kastat på sig eller kanske hellre rosblad, konfetti, såpbubblor eller någonting helt annat, dels för att jag hade räknat med att det skulle finnas pynt på plats ifall brudparet önskar få någonting kastat på sig. 

• På rosa moln

Själv så hoppas jag lyckas övertala min älskade till att välja rosblad som kastmaterial på vår stora dag, tycker att det har sett väldigt vackert ut på de bilder jag har sett - men skulle någon ha med sig ris att kasta på oss så kommer jag inte att bråka så mycket över det heller ;)

Svar på tråden Bruka inte gästerna ha?