• Bröllop201187

Bruka inte gästerna ha?

Nu är det så här att, jag har en liten fråga..

Brukar inte gästerna ha med sig eget ris till att kunna kasta på brudparet?

För dom bröllop jag varit på har det varit så... 

• Svar på tråden Bruka inte gästerna ha?
  • Bettina

Åh, gud...då vill jag inte att de kastar ris hehe
    Vi har redan åtta barn gemensamt :-P

• Hotlena
    Bettina skrev 2011-05-03 09:34:29 följande:
    Tänker inte dela ut nåt ris och hoppas faktiskt att alla glömmer sitt ris hemma
    Vill verkligen inte ha ris i behån eller håret hela kvällen. Vill inte att de kastar något på oss över huvudtaget.
    Som någon skrivit tidigare så kan ni ju dela ut såpbubblor åt gästerna, så slipper ni riset! =)

Jag har heller aldrig varit med om att man tar med ris själv som gäst. De bröllops jag varit på så har det antingen delats ut eller så har det varit såpbubblor och då har dessa delats ut.  
  • BlackWIngedAngel
    GeneralElectric skrev 2011-05-03 12:08:43 följande:
    Är det inte så att riset ska symbolisera en tillönskan om många barn (riskornen får tolkas som små spermier som kommer flygande)..?!
    Visst är det en önskan om tillväxt i familjen. Dock avser den både barn och rikedomar så jag skulle att riset symboliserar just tillväxt snarare än små spermier.
  • krest

Jag har aldrig varit på bröllp då man tar med sig eget ris. det är ju verkligen till brudparet själva om de vill ha det eller inte. det kan ju inte nån annan bestämma.

• BlackWIngedAngel
    krest skrev 2011-05-03 15:59:52 följande:
    Jag har aldrig varit på bröllp då man tar med sig eget ris. det är ju verkligen till brudparet själva om de vill ha det eller inte. det kan ju inte nån annan bestämma.
    Uppenbarligen gör folk olika, men traditionellt sett så har det varit upp till gästerna att ta med sig eget ris. Det är först på senare år när kyrka och brudpar har börjat ha synpunkter på vad som ska kastas som vissa brudpar ordnat saker själva.

Jag minns bröllop från när jag var barn och mamma packade med en påse ris och jag har aldrig gått på bröllop utan det. Det senaste bröllopet vi var på var det enda där brudparet hade gjort rispåsar. Men där fanns också gäster som inte var så erfarna av bröllop alls.
  • blåklocka

Vi har köpt såpbubblerör på panduro till våra gäster som ska vara med på den borgliga vigseln

• mikaela86

Vi kommer att ha såpbubbler, men såg någonstans att man kan ha solrosfrön med skalet kvar just för fåglarnas skull!!

• BlackWIngedAngel
    mikaela86 skrev 2011-05-03 20:13:27 följande:
    Vi kommer att ha såpbubbler, men såg någonstans att man kan ha solrosfrön med skalet kvar just för fåglarnas skull!!
    Att fåglarna skulle ta skada är en seglivad myt enligt Svenska ornitologer. Det finns tydligen inte ett enda fall rapporterat om att någon fågel faktiskt skulle dött utan tvärtom så består många fåglars kost av ex ris vilket gör att deras kroppar bryter ner detta naturligt. 

Det finns däremot kyrkor som inte tillåter ris p.g.a. nedsmutsningen och risken för råttor. I dessa fall är solrosfrön precis lika illa så då är det bättre att hitta något annat alternativ. Såpbubblor kan vara ett sådant, men vissa "bröllopsbubblor" ger tyvärr fläckar fastän tillverkaren lovar annat. Det kan därför vara en god idé att höra med andra här på BT som använt bubblor med lyckat resultat. 
  • Joffan

En sak som är bra att tänksa på är att trappan ut ur kyrkan blir väligt hal om gästerna kastar ris, hörde om ett par där brudgummen halkade och slog sig så illa att han avled...

• Loche
    Bettina skrev 2011-05-03 12:12:32 följande:
    Åh, gud...då vill jag inte att de kastar ris hehe
    Vi har redan åtta barn gemensamt :-P
    Hahahaha,,, samma här! :D
    Fast jag tror inte det hjälper hur mycket ris de kastar i alla fall,,, blir inga fler barn här,,, kanske kan riskornen symbolisera barnbarn istället? ;)
Svar på tråden Bruka inte gästerna ha?