• Bröllop201187

Bruka inte gästerna ha?

Nu är det så här att, jag har en liten fråga..

Brukar inte gästerna ha med sig eget ris till att kunna kasta på brudparet?

För dom bröllop jag varit på har det varit så... 

• Svar på tråden Bruka inte gästerna ha?
  • BlackWIngedAngel
    Niini skrev 2011-05-02 18:52:04 följande:
    Jepp, det hör till att man ha med ris själv. Dock är det inte alla som vet det numera så det kan ju b´vara bra att ladda upp med några rispåsar iaf :) O ska man ha nåt annat än ris så måste man ju självklart dela ut det.
    Fast även om inte alla har med sig själva så brukar det alltid finnas tillräckligt och de som har brukar dela med sig till de som har glömt. 

TS: Riset är en typ av lyckönskning till brudparet och därför brukar gästerna stå för det själva.

Jag resonerar som så, att vill de lyckönska oss så tar de med sig ris och vill de inte det så tänker inte jag tvinga dem. :P 
  • In Wonderland

Glöm inte att dubbelkolla med kyrkan att du får kasta ris utanför kyrkan. Vi får inte kansta varken ris eller rosblad så har valt såpbubblor istället.

• Zelmah

vilka olika erfarenheter man tycks ha... av de bröllop som jag varit på där det har förekommit riskastning (90-talet och frammåt) har riset oftast delats ut till gästerna av tärnor, brudnäbbar eller likande. Men de få med riskastning som jag minns så hade de riset i folieknyten. Alltså en fyrkant folie/staniolpapper som man lägger ris i och sen vrider ihop till ett litet knyte. Man behöver alltså inte köpa massa dyra påsar... Men vi ska inte ha nåt ris. Har borgerligvigsel utomhus och kommer således inte ut nånstans ifrån såsom ut på kyrktrappan eller rådhustrappan... så vi skippar riset/sockerhjärtan/puffar.

Jag har aldrig tagit med mig ris till ett bröllop och heller aldrig saknat ris att kasta. Hade ingen aning om att man som gäst "ska" ta med sig ris faktiskt... Men så har iofs majoriteten av de bröllop jag besökt varit på andra platser än i kyrkor... kanske 4 st har varit i kyrkor.

• pärlan 2

Eftersom vi är bönder så har vi valt att göra små påsar med korn i istället för ris. 

• Loche

Jag har aldrig varit på ett bröllop där man delat ut ris faktiskt,,, och jag förutsätter att våra gäster tar med det om dom vill kasta. Och vill dom inte är jag precis lika glad för det faktiskt! ;)

• Bettina

Tänker inte dela ut nåt ris och hoppas faktiskt att alla glömmer sitt ris hemma
    Vill verkligen inte ha ris i behån eller håret hela kvällen. Vill inte att de kastar något på oss över huvudtaget.

• Willowfield
    Bettina skrev 2011-05-03 09:34:29 följande:
    Tänker inte dela ut nåt ris och hoppas faktiskt att alla glömmer sitt ris hemma
    Vill verkligen inte ha ris i behån eller håret hela kvällen. Vill inte att de kastar något på oss över huvudtaget.
    me liky
  • zoldiz

Glöm riset Flört vi ska ha såpbubblor, såna som inte blir fläckar av . Det blir väldigt fint på kort!
    Finns små rör eller burkar att köpa om man har lite över i budgeten.. Jag ska inte köpa till alla 110 men kanske till drygt hälften.

• Bröllop201187

Vi ska använda rispuffar, kollade med kyrkan när vi bokade och dom gick med på rispuffar rosenblad, fågerlfrön =)

• GeneralElectric
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-03 01:19:51 följande:
    TS: Riset är en typ av lyckönskning till brudparet och därför brukar gästerna stå för det själva.
    Är det inte så att riset ska symbolisera en tillönskan om många barn (riskornen får tolkas som små spermier som kommer flygande)..?!
Svar på tråden Bruka inte gästerna ha?