• Äldre 29 Mar 15:16
    18062 visningar
    96 svar
    96
    18062

    Adoption trots möjlighet att få egna barn

    Jag har på några forum det sista sett en hel del trådar om par som adopterar trots att de (troligtvis, för man vet ju aldrig) kan få egna barn. Många verkar tro att de par gör det utav välgörenhet och bara vill "dra sitt strå till stacken", vilket resulterar i att barnet kommer känna att det står i tacksamhetsskuld till föräldrarna.

    Detta håller jag verkligen inte med om! Bara för att man adopterar ett barn trots att man kan få själv måste det väl inte vara som någon slags välgörenhet? Man kan väl längta lika mycket efter ett barn men ändå välja att adoptera? Vad tycker ni?

    En annan fråga också: Själv vill jag nog egentligen både adoptera och skaffa biologiska barn, men många verkar tycka att det kommer få det ena eller båda barnen att känna att de inte duger eftersom man skaffade ett nytt biologiskt eller adopterat... Vad tycker ni?


    Why is it that, as a culture, we are more comfortable seeing two men holding guns than holding hands?
  • Svar på tråden Adoption trots möjlighet att få egna barn
  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 30 Mar 19:26
    #81

    Ärligt talas så håller jag med både Emblas mamma och äppelkärna, jag tycker också att det varit otrevlig stämning o vissa inlägg och jag förstår mycket väl att Emblas mamma tog illa upp, det hade jag också gjort. Konstigt nog har det hackats på komentar hon skrev till mig och jag skrev tillbaka till henne och ingen kan läsa in i mitt svar att jag tog illa upp för det gjorde jag inte. Jag tycker hon var gullig och omtänksam.

    Jag har skrivit några komentarer här jag med men konstigt nog verkar de ha blivit ignorerade.


    passionsblomman skrev 2011-03-30 18:11:46 följande:
    Emblas mamam, du behöver inte hojta "för sista gången" för jag har inte påstått att det var det du tog illa vid dig av. Ser du inte det?! Det här är ett ypperligt exempel på hur du går igång helt utan orsak! Jag såg däremot ditt svar till Ore förut idag, och undrade om det var en av anledningarna till att du pratar om hela tråden som en med väldigt dålig stämning. Det säger du att du inte gör, men att du inte svarat henne är ju inte sant. Du svarar henne helt utifrån antagandet att det hon vidare säger i sitt inlägg skulle vara riktiat mot dig. 
    Du måste lära dig skilja på vad som är vad i inläggen hördu! Jag säger inte det du tror att jag gör!

    Det är ju ett supersvårt och fruktansvärt laddat ämne som diskuteras här. nog måste väl vem som helst som ger sig in i en sådan tråd både begripa och förutsätta att det kommer att vara laddat och fullt av känslor och oilka upplevelser/uppfattningar?
    Det är inte samma sak som att man är hätsk eller otrevlig. Lite engagemang och passion i diskussionerna får man vä ändå tåla om det inte ska bli så trist att man dör uttråkningsdöden?

    Här får jag säga att det är kul med engagerade personer-som du Emblas mmamma. men det är viktigt med nyanser också.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Måste bara fråga vad menar du med att Emblas mamma hojtar?? Jag kan inte se i hennes svar att hon hojtar.

    Sen är det så här många gånger upplever jag att ibland är det svårt att bara läsa ut vad en person menar i sina komentarer, det är mycket lättare att prata personligen med någon för då hör man ju hur rösten låter och man ser ansiktsuttryck osv. Så ja det är väldigt lätt att missförstå varandra när man sitter så här och skriver. Men som sagt jag förstår Emblas mamma och förstår att hon tar illa upp. Menar man inget illa så kan man ju skriva förlåt det var inget illa menat mot dig, hon var ju även ärlig och sa att hon tog illa upp.
  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 30 Mar 19:27
    #82
    Emblas Mamma skrev 2011-03-30 19:07:32 följande:
    Åh det hr med ägg har jag inte ens sätt!
    Det är dock intressant - jag skulle gärna donera ägg, men är inte ens säker på att jag får. Man måste väl vara fri från massa grejer i så fall? Det tror jag dock att jag är men man vet aldrig.
    Dessutom kanske det är en jobbig process som gör ont? Känner tyvärr ingen som gör det..!

    Är det vanligt med att få en annan kvinnas ägg?
    Eller finns det för få?

    Jag tror personligen jag skulle föredra att försöka med en annan kvinnas ägg, det kanske är lite känsligt, men det är ju ändå i min mage den lille växer! :)
    Men just att det är min mans sperma i en annan kvinnas ägg - jo lite lustigt känns det ju.
    Både rätt och fel!
    Jag tror inte att man får göra det i Sverige (men jag är inte helt säker).   =)
  • Emblas Mamma
    Äldre 30 Mar 19:53
    #83
    moonlightgirl skrev 2011-03-30 19:27:50 följande:
    Jag tror inte att man får göra det i Sverige (men jag är inte helt säker).   =)
    jaså! det är därför man aldrig hör något!
    Rätt synd egentligen! Är det samma sak med sperma då?
    Borde ju vara det såklart :)
  • Äldre 30 Mar 19:55
    #84
    queenelin skrev 2011-03-29 16:36:18 följande:
    Bättre att lägga pengarna för provrörsbefruktning på psykologhjälp för föräldrarna att acceptera sin barnlöshet (vilket är en stor tragedi, det förstår jag också) och sedan hjälpa dem att adoptera ett barn.
    Det här är det jag själv reagerat klart starkast på i hela tråden. Det för att jag tycker det är oerhört naivt på så många plan och vad jag tycker i saken har jag redan skrivit om.

    Moonlightgirl, jag tror både du och Emblas mamma utgår från att kommentarerna om att man inte vill ha de peppiga exemplen på att det minsann kan gå ändå, skulle handla enbart om vad just hon skrev till just dig. Så är det inte.
    Det är en reflektion som kanske börjar i att det ens kommer upp-så som det alltid alltid alltid gör, och tankar man själv får utifrån det. Att du inte tog illa upp är ju bra, men det betyder inte att företeelsen är något som ingen annan har med att göra-inte i en tråd på ett öppet forum. Där kan vem som helst reflektera vidare över sådant som sägs.

    Angående tonfall, så är "Nu säger jag för sista gången!" en sådan typ av utrop som i mina öron oftast hänger ihop med både skärpa och höjd röst. Man tar i, helt enkelt. Det är ingen enorm sak och inte heller att jag använder ordet "hojta".

    Mina tankar och råd till Emblas mamma har dessutom inte sin grund enbart i vad hon sagt till dig, utan har med helhetsintryck att göra. Ett man kan ha skaffat sig under månader i olika trådar. Det där med att säga "förlåt jag menade inte så" jojo! Det finns det anledning att göra även från det hållet ibland, men då brukar det mer låta som att man borde fatta själv att "jag menar ju inte så, jag bara säger det för att jag är arg". Kräver man nyanserade inlägg och varsamhet i uttrycken från andra, så får man nog leva upp till det själv också.

    Och en sak till: visst kan man bli sårad av saker som sägs, det blir ju jag med, men bättre än att lägga tonvikten på hur ledsen man personligen bli, är ju att komma med egna argument och exempel som kanske kan visa på en annan vinkel eller mana till eftertanke. Det här ämnet som är uppe nu, har många, många vinklar man kan se saker ur. Ju fler som kommer med sina, desto större chans till en nyanserad bild.

    Man får förresten donera och ta emot ägg i verige, upp till 38 år, eller om det är 39.
    Skulle jag vilja pröva även det, så måste jag vända mig utomlands. Danmark och Estland tror jag bla är länder där man får försöka högre upp i åldern.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 30 Mar 23:14
    #85

    Skulle mycket vänligt men ändå bestämt be om att samtalet och diskussionen i tråden återgick till dess ursprungliga syfte. Eventuella personliga dispyter kan väl tas via pm är ni snälla. Glad


    Why is it that, as a culture, we are more comfortable seeing two men holding guns than holding hands?
  • Äldre 31 Mar 00:44
    #86
    NeutronStar skrev 2011-03-30 23:14:48 följande:
    Skulle mycket vänligt men ändå bestämt be om att samtalet och diskussionen i tråden återgick till dess ursprungliga syfte. Eventuella personliga dispyter kan väl tas via pm är ni snälla. Glad
    Why is it that, as a culture, we are more comfortable seeing two men holding guns than holding hands?
    Du kan ju alltid försöka Flört Läste lite av det sista och du verkar ändå medveten om den aktivitet som kan råda i vissa trådar..... Glad Får hoppas!
  • Äldre 31 Mar 00:51
    #87

    OMG 7 sidor bara från den 30 mars!!!!!!  Jag tänkte jag skulle läsa från början till slut men jag gav upp. Koncentrationen på ämnet verkar försvinna efter ett tag...

  • Smuppr­a
    Äldre 31 Mar 01:03
    #88

    Försökte detsamma theD. Men tråden är infekterad och jag vågar knappt skriva något här. Jag skrev iaf 50 sidor ensam om adoption i gymnasiets projektarbete. Jag läste på en del. Då kände jag enbart en adopterad, idag umgås jag med många. Jag känner ett par som är ofrivilligt barnlösa men vi pratar aldrig om det. Vill de så lyssnar jag men det är inte upp till mig att avgöra. Jag är bekant med ett par som valt att adoptera. Jag har en kusin som med sin man fick en son men sedan ville det sig inte. Efter 10 år av försök fick de en son till, och Året därpå en dotter. De fick ständigt höra om det inte var dags för syskon, som om de inte tänkt tanken själva, och nu tror inga som känner dem att alla tre barnen är deras gemensamma. Jag har med andra ord lite erfarenhet kring detta men ändå har jag ingen fast åsikt kring adoption trots möjlighet att få biologiska barn. Jag skulle aldrig döma någon som adopterat trots detta, jag har faktiskt inget med det att göra. Att sno plats i kön för de ofrivilligt barnlösa, det har jag ingen åsikt om just nu iaf. Jag opererads två gånger på 6 månader för mindre medfödda men inte livshotade missbildningar häromåret. Jag kunde lika gärna avstå till förmån för de som hade mycket svårare åkommor och större behov av hjälp. Jag tog plats i vårdkön iaf. Kanske dum liknelse men klockan har Passerat 01.00. Nåja, god natt och hoppas jag inte vaknar till en massaker

  • Äldre 31 Mar 01:07
    #89
    Smuppra skrev 2011-03-31 01:03:45 följande:
     Kanske dum liknelse men klockan har Passerat 01.00. Nåja, god natt och hoppas jag inte vaknar till en massaker
    Det märker duFlört Natti natti!
  • Liina8­6
    Äldre 31 Mar 11:25
    #90
    moonlightgirl skrev 2011-03-30 19:27:50 följande:
    Jag tror inte att man får göra det i Sverige (men jag är inte helt säker).   =)
    Det är tillåtet sen 2003 men bara på universitetssjukhusen och bristen på donatorer är stor. Däremot är det fortfarande inte tillåtet i Sverige med surrogatmammor vilket jag tycker är dumt.
  • Liina8­6
    Äldre 31 Mar 11:31
    #91
    Liina86 skrev 2011-03-31 11:25:16 följande:
    Det är tillåtet sen 2003 men bara på universitetssjukhusen och bristen på donatorer är stor. Däremot är det fortfarande inte tillåtet i Sverige med surrogatmammor vilket jag tycker är dumt.
    Tänkte bara tilläga några saker

    Äggdonation täcks inte av vårdgarantin utan man får betala själv och äggdonatorn får inte ta betalt förutom omkostnader som resor och utebliven arbetsinkomst.

    Man får heller inte ett ägg donerat om man redan har barn så man kan bara få ett barn med äggdonation i Sverige. Många par åker dock utomlands om de vill ha ett syskon till sitt första barn.

    Känner man någon som är villig att donera ett ägg så kan man få dens ägg men sjukhuset rekommenderar att inte göra så utan att blanda. Alltså en kompis till mig donerar ett ägg till ett annat barnlöst par och jag får ett ägg av deras kompis. Helt anonymt.
  • Äldre 31 Mar 11:36
    #92
    Liina86 skrev 2011-03-31 11:25:16 följande:
    Det är tillåtet sen 2003 men bara på universitetssjukhusen och bristen på donatorer är stor. Däremot är det fortfarande inte tillåtet i Sverige med surrogatmammor vilket jag tycker är dumt.
    En annan sak som jag undrar om det inte borde bli tillåtet, är att donera embryon.

    Alltså så här:

    Om jag gör en ivf-behandling och får fram mmånga fina embryon, så fryses alla utom ett ner. Man kan alltså göra nya försök om det första embryot inte fäster, och man kan i fem år spara embryona i frysen för syskonfösök. Det är ju både helt fantastikst att det ens går, och jättebra för paret, som då slipper hela den jobbiga hormonbehandlingen vid en helt ny ivf.

    Men om man sedan blivit gravid, och vet att man inte kommer att ggöra fler försök, så får man alltså inte donera dessa nedfrysta embryon så att ett annat par får chansen.
    Ägg -ja
    spermier -ja
    men embryon-nej

    Den etiska biten är väl helt enkelt efter forskningen och vetenskapen, som det ofta blir, men nog tycker jag att jag borde kunna få donera embryona vidare. Idag förstörs de bara.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Telis
    Äldre 31 Mar 11:52
    #93
    Liina86 skrev 2011-03-31 11:31:14 följande:
    Tänkte bara tilläga några saker

    Äggdonation täcks inte av vårdgarantin utan man får betala själv och äggdonatorn får inte ta betalt förutom omkostnader som resor och utebliven arbetsinkomst.

    Man får heller inte ett ägg donerat om man redan har barn så man kan bara få ett barn med äggdonation i Sverige. Många par åker dock utomlands om de vill ha ett syskon till sitt första barn.

    Känner man någon som är villig att donera ett ägg så kan man få dens ägg men sjukhuset rekommenderar att inte göra så utan att blanda. Alltså en kompis till mig donerar ett ägg till ett annat barnlöst par och jag får ett ägg av deras kompis. Helt anonymt.
    Äggdonation täcks inte av vårdgarantin i Sverige på det sättet att man kan kräva behandling inom tre månader. Men om man uppfyller kraven (ålder, stabilt förhållande, inga sjukdomar som HIV, syfilis osv och om man inte gjort IVF på landstingets bekostnad) så kostar inte äggdonation i Sverige något utöver medicinen.

    Man får göra syskonförsök i Sverige om man har nedfrysta embryon kvar sedan tidigare och om man betalar själv.
  • Liina8­6
    Äldre 31 Mar 13:58
    #94
    Telis skrev 2011-03-31 11:52:08 följande:
    Äggdonation täcks inte av vårdgarantin i Sverige på det sättet att man kan kräva behandling inom tre månader. Men om man uppfyller kraven (ålder, stabilt förhållande, inga sjukdomar som HIV, syfilis osv och om man inte gjort IVF på landstingets bekostnad) så kostar inte äggdonation i Sverige något utöver medicinen.

    Man får göra syskonförsök i Sverige om man har nedfrysta embryon kvar sedan tidigare och om man betalar själv.
    Ok, är inte helt insatt i pengabiten av detta =)

    Det jag menade med syskon var om man ville ha en "ny" äggdonation. Har man kvar från förra gången så går det ju bra.
  • Aleta
    Äldre 31 Mar 15:32
    #95
    passionsblomman skrev 2011-03-31 11:36:40 följande:
    En annan sak som jag undrar om det inte borde bli tillåtet, är att donera embryon.

    Alltså så här:

    Om jag gör en ivf-behandling och får fram mmånga fina embryon, så fryses alla utom ett ner. Man kan alltså göra nya försök om det första embryot inte fäster, och man kan i fem år spara embryona i frysen för syskonfösök. Det är ju både helt fantastikst att det ens går, och jättebra för paret, som då slipper hela den jobbiga hormonbehandlingen vid en helt ny ivf.

    Men om man sedan blivit gravid, och vet att man inte kommer att ggöra fler försök, så får man alltså inte donera dessa nedfrysta embryon så att ett annat par får chansen.
    Ägg -ja
    spermier -ja
    men embryon-nej

    Den etiska biten är väl helt enkelt efter forskningen och vetenskapen, som det ofta blir, men nog tycker jag att jag borde kunna få donera embryona vidare. Idag förstörs de bara.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Det där var en intressant fråga som man skulle kunna spinna vidare på.
    Verkligen synd att de förstörs! 
    Vet man exakt på vilka grunder det inte är tillåtet?

    Det skulle vara intressant att veta hur man tänker om sina embryon. Skulle många vara villiga att donera dem (om det var tillåtet) eller vill man inte tappa kontrollen över dem så att man hellre låter förstöra dem?
    (På ett plan skulle man kunna tala om preadoption. Det är ju redan ett embryo, om det får fortsätta växa så blir det ett barn.)
  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 2 Apr 21:33
    #96
    Liina86 skrev 2011-03-31 11:25:16 följande:
    Det är tillåtet sen 2003 men bara på universitetssjukhusen och bristen på donatorer är stor. Däremot är det fortfarande inte tillåtet i Sverige med surrogatmammor vilket jag tycker är dumt.
    Jaha ok, ja att det inte är tillåtet med surrogatmamma det vet jag men att det var tillåtet med äggdonation viste jag inte.  =)
Svar på tråden Adoption trots möjlighet att få egna barn