• queenelin

Nattamat/vIckning - Hur tänker ni?

Ni som har bestämt er för att servera nattamat, hur tänker ni kring detta. När är er vigsel och när börjar middagen?

Vår vigsel börjar 15.00 (borgerlig) så jag kan tänka mig att vi är färdigvigda och har skålat klockan innan fyra. Vi går sen ungefär 50 m till festlokalen. När alla har satt sig är klockan 16.30 (?).
    Om man tänker att middagen (buffé) håller på två timmar så är klockan halv sju. Sedan kommer vi ha en betalbar och musik (troligtvis inte liveband).

Hur länge stannar folk? Och hur långt efter middagen tänker man sig att nattmaten ska fram?

Vore jättebra att få höra hur ni andra tänkt kring tider och vilka tankar ni har kring detta.

Vill avsluta med att säga att jag läste en så bra idé på nattamat idag, kanelbullar med iskall mjölk! Så ska vi köra på nattamat kör vi  nog på detta. Både jag och min M2B älskar kanelbullar!

• Svar på tråden Nattamat/vIckning - Hur tänker ni?
  • Zelmah

Kan hända att vigseln blir 15:30 så då blir resten en halvtimme tidigare med. :)

• MondayMorning

SEMLORNA; Ja det är sant, tack så jätte mycket för att du hjälpt mig att reda ut lite..de är ca 5 mins gång väg mellan fikat och kapellet..sen lugnade gubben mig här hemma att de finns hamburge ställe på festivalen som har natt öppet såklart om några vill ha nått mera kan dom gå dit köpa..så vi kom fram till att vi kommer ha smörgåsar till natta mat och kallt grillat kött Mumms =0) Så nu känner jag mig mycket lugnare igen =0)

• Semlorna
    MondayMorning skrev 2011-03-25 18:37:08 följande:
    SEMLORNA; Ja det är sant, tack så jätte mycket för att du hjälpt mig att reda ut lite..de är ca 5 mins gång väg mellan fikat och kapellet..sen lugnade gubben mig här hemma att de finns hamburge ställe på festivalen som har natt öppet såklart om några vill ha nått mera kan dom gå dit köpa..så vi kom fram till att vi kommer ha smörgåsar till natta mat och kallt grillat kött Mumms =0) Så nu känner jag mig mycket lugnare igen =0)
    Så bra, dumt att stressa upp sig i onödan!
  • eigollet

Vi skippade nattamat. Vi vigde oss 16.00.
    Där vi hade vår fest skulle de ha mellan 45 -60 kr per person för nattamat, typ korv m bröd (!). Det tyckte vi blev  på tok för dyrt och ingen saknade det. Festen slutade vid 2.

• Debe
    Moster Stina skrev 2011-03-25 08:14:00 följande:
    Vi kommer att servera pizzabullar.
    Brukar baka sådana till kalas i bland och de går alltid åt som smör i solsken!

Det är väldigt lätt att baka och frysa in.
    Och vill inte alla äta så har man massor kvar i frysen i alla fall.

Blir både jättegott och jättebilligt!
    Kan jag VARMT rekommendera!
    Min mamma brukar göra pizzabullar och frysa in så jag kanske ber henne göra detta åt oss :) Tack för tipset!
  • Ylviz

Nattamat är bra istället för bara alkohol i magen när man somnar, grillad korv blir det. Antagligen tillsammans med en Resorb så baksmällan håller sig borta Skrattande

• MondayMorning
    Ylviz skrev 2011-03-25 23:38:25 följande:
    Nattamat är bra istället för bara alkohol i magen när man somnar, grillad korv blir det. Antagligen tillsammans med en Resorb så baksmällan håller sig borta Skrattande
    Är de sån bakis tablett? 
  • Lev idag
    MondayMorning skrev 2011-03-26 10:11:56 följande:
    Är de sån bakis tablett? 
    Resorb är vätskeersättning. Men superbra att ta innan man går och lägger sig om man druckit en del alkohol :)
    Vi kör resorb också varje morgon när vi är utomlands för att inte riskera uttorkning om man dricker för lite :)
    Ett superbra tips.
  • Margris

Vi tänkte köra med ost och kex fram på nattkröken :)

• Bridezilla11

Vi gifter oss klockan 14. Sedan ska vi bjuda på enkel mat ca kl 16, så alla sitter ned och äter i max 1½ timme kan jag tänka mig. Efter det blir det tårta, och sedan dukar vi fram snacks lite överallt.

Vi har ingen tid då vi måste stänga av musiken/lämna lokale. Så jag kan tänka mig att det blir fest fram till 03 tiden. Då är nattamat ett måste, vilket blir korv med bröd runt midnatt =D

• Cammee

Vi gifter oss kl 15.00, sen kan jag tänka mig att middagen börjar vid 17.30 eller något. Innan vi anländer till lokalen ska vi även ha lite snittar och så för gästerna så det blir mat, mat , mat!
    Sen äter vi buffé, men med alla tal och så blir det nog en lång middag. Mat glada är vi allihopa också så alla äter mycket och länge. Sen är det presentöppning och tårta och dans och liknande. Godisbord!
    Egentligen borde alla vara ganska mätta, men vi känner att vid 2 tiden kan det vara ganska lagom med några korvar.  Dock blir det dyra korvar för lokalen tar lite överpris på korven. Festen håller nog på till 3-4 så det kan behövas lite mat i magen då.

Det med kanelbullar och mjölk lät väldigt gott! Hade nog inte själv  velat ha det eftersom jag tycker att först sprit och sen mjölk.... Det vänder nog i magen lite då... Iallafall på mig :p

• Bondbrud

Vi tänkte ha vigseln runt 16.00. Sen middagen runt 17.30-18.00. Till nattmat beroende på hur många som är kvar o.s.v. blir det smörgåstårta. Behöver inte tillagas! 

• Hanna och Petter

Jag är inte så förtjust i korv med bröd, annars tycker jag det är perfekt som vickning. Framåt natten efter fester brukar jag vilja ha mackor med mycket smält ost så vi tänkte ha varma mackor på bröllopet. Formfranska med typ tomatpurée å färdigskivad ost å organo å så in i varmlufteugnen och sen delade i två "trianglar". Några av de som jobbar på bröllopet kommer va kvar då och kan fixa, förhoppningsvis tar de inte alltför lång tid till 140 gäster... ;) 

• GeneralElectric

Min M2B berättade om ett bröllop han var med och ordnade (som toastmaster) för några år sedan. Festlokalen stängde relativt tidigt (12? vet ej) så brudparet hade bett ett par ur gästerna att fixa en efterfest hemma hos sig. De bodde inte på gångavstånd, men en kort taxiresa räckte för dem som ville fortsätta kalasandet. De som hade efterfesten hade förberett vickning hemma hos sig i förväg!
    Detta tycker jag låter perfekt, så nu funderar vi på om vi har några gäster som vi skulle kunna be stå för något sådant (för gästerna, själva försvinner vi nog iväg innan vår egen fest är slut)... Tror tyvärr inte att någon kommer att anmäla sig frivilligt!

• Josse770

Vi tänkte ha korv med bröd men smörgåstårta lät juh jättegott och jättelätt.

superbra tips!

• blomman

Tänker baka pizzabullar fyllda med tomatsås, lönnebergaskinka, mozarella, färska örter. Det är iallafall vad jag är sugen på på natten, salt och fett! Lägger ihop bullarna till ett brytbröd..snabbt gjort att värma på i ugnen, bra mycket godare än sönderkokta korvar!

• Piiiip

Det vanligaste är väl varmkorv, vi har fått allt från snittar till smörgåsar och ärtsoppa. Allt har varit gott!

Svar på tråden Nattamat/vIckning - Hur tänker ni?