• queenelin

Nattamat/vIckning - Hur tänker ni?

Ni som har bestämt er för att servera nattamat, hur tänker ni kring detta. När är er vigsel och när börjar middagen?

Vår vigsel börjar 15.00 (borgerlig) så jag kan tänka mig att vi är färdigvigda och har skålat klockan innan fyra. Vi går sen ungefär 50 m till festlokalen. När alla har satt sig är klockan 16.30 (?).
    Om man tänker att middagen (buffé) håller på två timmar så är klockan halv sju. Sedan kommer vi ha en betalbar och musik (troligtvis inte liveband).

Hur länge stannar folk? Och hur långt efter middagen tänker man sig att nattmaten ska fram?

Vore jättebra att få höra hur ni andra tänkt kring tider och vilka tankar ni har kring detta.

Vill avsluta med att säga att jag läste en så bra idé på nattamat idag, kanelbullar med iskall mjölk! Så ska vi köra på nattamat kör vi  nog på detta. Både jag och min M2B älskar kanelbullar!

• Svar på tråden Nattamat/vIckning - Hur tänker ni?
  • Kattpoet

SKall sägas  vid 22.00 lämnade vi  festen på mitt bröllop för att vi var så himla trötta.  Hur orkar ni andra hålla igång en hel dag, det är ju inte som om man har sovmorgon på bröllopsdagen eller att ens nerver har låtit en sova hela natten.

• Lev idag
    Kattpoet skrev 2011-03-25 08:19:56 följande:
    SKall sägas  vid 22.00 lämnade vi  festen på mitt bröllop för att vi var så himla trötta.  Hur orkar ni andra hålla igång en hel dag, det är ju inte som om man har sovmorgon på bröllopsdagen eller att ens nerver har låtit en sova hela natten.
    Det beror nog på hur man är själv. :)
    Jag skulle nog börja bli trött runt 01 nånståns medans min blivande skulle kunna fortsätta till 7 på morgonen om det är så :) haha
  • queenelin

Tack för alla tips!

Självklart är inte nattamat något måste. Jag själv äter ofta och lite, så jag får lätt blodsocker fall om jag inte blir "gödd" var tredje/fjärde timme. Å andra sidan har jag alltid en powerbar i väskan när jag är bortbjuden som jag smyger i mig, så jag förväntar mig aboslut inte att bli gödd.

Vad jag hoppas på är att alla dansar av sig middagen och då blir man ju lätt lite hungrig.

Det verkar som att 3-4 timmar efter middagen är lagom för vickning. Jag tror att vi, om vi bestämmer oss för att servera detta, satsar på bullar och mjölk. Nämde det för min M2B igår och han sken upp och började nästan drelga lite...

Tack för alla bra svar!

• awarwen

Vi ska ha en megagrill och låta ett vildsvin snurra runt där Skrattande Sen ställer vi upp flera tunnor där man kan grilla majskolv och korv. Ställer upp ett litet bord med diverse tilltugg. Tid? Hm... vet inte än... vi viger oss redan kl. 12.00 så det tål att tänka på vad som blir "nattamatstid".

• MondayMorning

nu fick jag lite små panik här *haha* kan ni hjälpa mig reda ut lite..

våran vigsel är 14.00
    sen blir de bara fika med bröllops cupcake efter de och någon öl säg vid 15.00 
    sen ska vi grilla på kvällen, vi kommer inte bröllopstårta el nått då utan bara grillat med sprit som efterrätt..

vilken tid bör vi då grilla? för vi lär ju knappast hinna äta nått innan på dagen? alla lär ju va hungriga..så om man tänder grillen vid 17.30? sen natta smörgåsar el nått vid 01?

förlåt jag låna din tråd här,.,men fick lite små panik när jag insåg att vi måste ju ha de eftersom vi vigs så tidigt...el??? 

• Semlorna
    MondayMorning skrev 2011-03-25 14:10:43 följande:
    nu fick jag lite små panik här *haha* kan ni hjälpa mig reda ut lite..

våran vigsel är 14.00
    sen blir de bara fika med bröllops cupcake efter de och någon öl säg vid 15.00 
    sen ska vi grilla på kvällen, vi kommer inte bröllopstårta el nått då utan bara grillat med sprit som efterrätt..

vilken tid bör vi då grilla? för vi lär ju knappast hinna äta nått innan på dagen? alla lär ju va hungriga..så om man tänder grillen vid 17.30? sen natta smörgåsar el nått vid 01?

förlåt jag låna din tråd här,.,men fick lite små panik när jag insåg att vi måste ju ha de eftersom vi vigs så tidigt...el??? 
    Är det inte bättre att grilla först och äta sött sen? Jag mår lätt illa om jag äter sötsaker när jag behöver mat. Ska ni gifta er på ett ställe och sen äta någonannanstans? Isf låter en timme mellan vigselns början och fika väääldigt optimistiskt. Vi räknar med att vigas 13.30 och äta vid 16.30-17.00
  • MondayMorning
    Semlorna skrev 2011-03-25 15:43:56 följande:
    Är det inte bättre att grilla först och äta sött sen? Jag mår lätt illa om jag äter sötsaker när jag behöver mat. Ska ni gifta er på ett ställe och sen äta någonannanstans? Isf låter en timme mellan vigselns början och fika väääldigt optimistiskt. Vi räknar med att vigas 13.30 och äta vid 16.30-17.00
    Tyvärr måste vi ta fikan först, för vi har folk som ska åka efter fikat, grillfesten kommer gå rätt vild till med massa motorcyklar mm på dagen är de alltid lite lugnare där..så därför sa vi att vi tar enkel fika direkt efteråt så folk kan hålla de lite nykt till de lite äldre och de som känner sig lite obekväma åkt hem...

Ja de kanske är optimistiskt?? vi vet inte helt hur kort vigsel vi ska ha än..men den kommer bli 15 min ca tror vi..men om man tar 1,5 timme... 
  • Semlorna
    MondayMorning skrev 2011-03-25 16:15:41 följande:
    Tyvärr måste vi ta fikan först, för vi har folk som ska åka efter fikat, grillfesten kommer gå rätt vild till med massa motorcyklar mm på dagen är de alltid lite lugnare där..så därför sa vi att vi tar enkel fika direkt efteråt så folk kan hålla de lite nykt till de lite äldre och de som känner sig lite obekväma åkt hem...

Ja de kanske är optimistiskt?? vi vet inte helt hur kort vigsel vi ska ha än..men den kommer bli 15 min ca tror vi..men om man tar 1,5 timme... 
    Okej, ja men då får ni försöka få i er nått mitt på dagen så ni inte svimmar mitt i allt ;) Hur lång tid ni behöver ha mellan vigsel och fika beror på hur lång tid vigseln tar, om ni ska grattas efter vigseln, hur lång restid det är till fikaplatsen (om ens något), om ni ska skåla osv. Kanske räcker en timme. Ville vara påpeka att det låter tight. Om ni har fika vid 15-15.30 någonstans borde ni kunna grilla vid 18-19 och ha nattamat till 00-01?
  • elingillberg

Hej! Tänkte dela med mig av en rätt komisk vickningsmat.. :)
    Vi tänkte ställa ut vår toastmaster i trädgården (juli) i en hörna som vi döpt till "Toastmaster" helt enkelt (med en bit kartong eller ngt) och så ska han få toasta färsigbredda och "fyllda" toasts.. !

Han tycker detta ska bli skitkul egtersom han också har samma humor som vi..
    Gott och roligt alltså.

Glöm bara inte att ha jordad förlängningssladd om ni vill göra detta! =)

KRAM

• Zelmah

vi ska absolut ha vickning. Ett måste för min del iaf! Alla bröllop jag har varit på har haft det och det har vart mkt uppskattat o folk blir lite hungriga av all alkohol och efter dans o allt. Nu har iofs dessa bröllop pågått länge, typ till 3-4 på natten (vi är alla festprissar i vår släkt o bland vänner) så då har det faktiskt varit absolut nödvändigt med lite matpåfyllning för de flesta. Särskilt för mig som hellre äter lite o ofta än mkt o sällan. Jag äter mig aldrig kräkmätt så jag blir gärna hungrig igen vid 12-snåret. En matig vickning är ett måste för mig då jag ogillar sötslisk.. skulle börja gråta om jag fick bullar o godis istället för korv haha! Plus att jag vill kunna stanna länge på festen o inte dra iväg på stan för att leta upp en korvmoj ;)
    Bra nattamat som har varit på bröllop tycker jag är bullens pilsnerkorv m bröd, grillat kycklingspett, pizzabullar, pizzaslice, wraps, räkbaguette m.m

vår mat tider blir nog ca
    vigsel ~16:00
    brudskål 16:20~30
    åker till lokalen
    mingel m. sushi o dricka 17:00
    buffé + efterrätt 18:00
    dans 21:30?
    tårta, kaffe o avec 22:00
    nattamat 12~01
    fest fram till 3-4

jag lär uppskatta nattamaten för jag hinner nog inte äta så mkt vid buffén (äter så sakta...sist bröllop vi var på så hann jag knappt äta upp eftersom vi var sista bordet som tog mat. Alla andra var såklart klara sen länge.) Hoppas vår middag blir lååång så jag hinner äta ordentligt :)

Svar på tråden Nattamat/vIckning - Hur tänker ni?