• plin
    Äldre 15 Mar 15:19
    14213 visningar
    51 svar
    51
    14213

    Vad hade ni gjort annorlunda?

    Vi är mitt uppe i planeringen av vårt bröllop och börjar bli lite nervösa.

    Vi planerar att ha buffé och laga maten själva med hjäpl av nära och kära. sen ska vi anställa någon att sköta buffén på bröllopsdagen och hålla snyggt och fylla på mat.

    men som rubriken antyder. kan inte ni som nu är visa av erfarenheten komma med era tips? 

  • Svar på tråden Vad hade ni gjort annorlunda?
  • Elinm
    Äldre 4 Jun 15:06
    #41

    En del nämnde att de inte ville ha presentöppningen på bröllopsfesten?! Jag kan förstå ert resongemang, men jag skulle nog aldrig själv välja att inte öppna dem. Som gäst, vill jag gärna se uppskattningen/glädjen i mottagarens ansikte när de öppnar paketen. Men sen kanske det beror på traditioner inom min familj, att öppna medans gästerna är närvarande. Har varit på en del bröllop i mitt liv, inte jättemånga men en del, och då har man alltid varit med vid paketöppningen, antingen samma dag, under "minglandet" så att de gäster som vill se kan göra det, övriga kan mingla & bubbla. Eller så har det varit dagen efter, men då har det betonats att alla gäster sover över.. Men det är ju en smaksak....och smaken är olika..

  • Anneli­256
    Äldre 10 Jun 16:07
    #42

    vårt bröllop gick över förväntan helt sagolikt.. om jag nu ska fundera på vad som blev fel så hade jag bla "överköpt mig på bordsdekorationer" tänk på att när väl talrikar glas bestick och servetter kommer på plats så finns det inte jättemycket plats över. Vi hade även köpt speglar som vi ställde blockljus på och stenar med olika texter. Förrutom detta så hade "hon som stod för lokalen" hon hade satt ut små vaser med en vacker ros i (detta hade vi inte räknat med) dessutom så hade vi ballongdekorationer på borden. Vi hade köpt murgröna för att ha på borden. Vi valde att inte lägga ut murgrönan för det blev helt enkelt för mycket.Slutresultatet blev jättebra men vi hade kunnat spara flera hundra på att tänka efter lite :)


    En annan sak var foto utanför kyrkan. Hade velat ha några foto med barnen, min makes små barn var bara med på själva vigseln. Så där blev bara ett kort med dom tyvärr, innan dom åkte hem. Ett tips är att planera sådant lite i förväg med en vän som fotar eller annan fotograf.


    Dessutom så köpte vi för mycket alkohol, hade nog tre flaskor whiskey över, 8 av nio liter vodka... fem flak öl och tre flak cider säkert sex liter vitt vin. Antagligen så var det pga lokalen låg lite utanför så att en del var tvugna att köra bil. Godis i mängder.. kakor i mängder. Vi hade trerätters middag åt vid sju ung när väl tårta och atits så fanns det inte utrymme för godis chips o annat snacks. Men visst det är ju klart bättre att det blir massor över än att folk står och tittar efter mer. Men nu står vi här med massor..- grannens ungar blev glada när dom fick massa godis iaf :) Det är dock lite typiskt mig att överplanera sådant.


    en annan sak var festhäftet, sångerna vi valt hade visserligen välkända melodier men med bröllopsrelaterad text, det var svårt för folk att hänga med. Hade nog valt några få enkla sådana och sedan andra välkända allsånger istället så hade det nog blivit lite mer goooooo i sången :)


    Bara småsaker, inget som jag hänger upp mig på (förrutom dom där missade korten) men kan kanske vara ett tips till andra bröllopsplanerare :)

  • Nickla­sBetta­n
    Äldre 10 Jun 17:27
    #43
    Anneli256 skrev 2012-06-10 16:07:24 följande:

    Dessutom så köpte vi för mycket alkohol, hade nog tre flaskor whiskey över, 8 av nio liter vodka... fem flak öl och tre flak cider säkert sex liter vitt vin. Antagligen så var det pga lokalen låg lite utanför så att en del var tvugna att köra bil. Godis i mängder.. kakor i mängder. Vi hade trerätters middag åt vid sju ung när väl tårta och atits så fanns det inte utrymme för godis chips o annat snacks. Men visst det är ju klart bättre att det blir massor över än att folk står och tittar efter mer. Men nu står vi här med massor..- grannens ungar blev glada när dom fick massa godis iaf :) Det är dock lite typiskt mig att överplanera sådant.


    Hur många gäster hade ni på ert bröllop? Vi sitter precis och räknar på alkoholåtgång. Vi kommer att ha öppen bar för 75 gäster, vilket blir ganska mycket att handla :)

    //Bettan 
  • Äldre 13 Jun 11:34
    #44
    Oll Moddy skrev 2011-07-11 23:05:33 följande:
    Se till att ni inte har några uppgifter själva bröllopsdagen - ALLS! Det ni ska fokusera på är att gifta er. Jag är världens kontrollfreak i vanliga fall men släppte verkligen allt så till den grad att jag glömde mina underkläder hemma som jag kom på när jag skulle ta på mig klänningen, haha!!

    Lycka till! 
    Haha, love it! Jag är också kntrollfreak utan dess like, men ska försöka att släppa allt sånt när vi gifter oss. Kanske sätter ett påminnelsealarm om trosorna bara ;)
  • Viii
    Äldre 13 Jun 13:31
    #45
    NicklasBettan skrev 2012-06-10 17:27:15 följande:
    Hur många gäster hade ni på ert bröllop? Vi sitter precis och räknar på alkoholåtgång. Vi kommer att ha öppen bar för 75 gäster, vilket blir ganska mycket att handla :)

    //Bettan 
    Om du handlar på systembolaget så borde du kunna lämna tillbaka om de blir över.
    De sa de på systemet här i stan att de gick bra att göra iaf när vi pratade med dom :) 
  • chrpe
    Äldre 16 Jul 08:22
    #46

    Puffar upp denna tråd. Vad hade ni gjort annorlunda, ändrat på, behållt?

  • Magnus­Fru
    Äldre 16 Jul 09:14
    #47

    Hade inte gjort något annorlunda
    Allt var precis som vi tänkt oss fast ännu bättre! Vi visste att vi skulle känna kärlek och lycka och glädje men det var ännu mer känslomässigt och mer lycka och kärlek och glädje än vi kunnat ana
    Vi hade planerat och tänkt och funderat noga innan så det inte skulle bli stressigt. Vi styrde upp hela dagen så det fanns luft i schemat ifall det skulle hända något oförutsett. Vi såg till att det inte var något att göra de sista 3 dagarna innan bröllopet, vi var lediga och passade på att försöka komma ner i varv och sova ordentigt och ta in att vi skulle gifta oss. Vi var glada, pigga, utvilade, förväntansfulla och avslappnade när bröllopsdagen kom

  • Mmmari­a
    Äldre 27 Sep 00:54
    #48

    Vi hade ett fantastiskt lyckat och roligt bröllop i lördags.


    Det vi borde tänkt på att:


    - Stryka smokingskjortan några dagar tidigare. Min blivande man strök sönder skjortan kl 12 på bröllopsdagen och fick köpa ny i ilfart. Stressigt och dyrt.


    - Borde ha provlyssnat på sångerskan som skulle sjunga vid vigseln. Hon var duktig på piano, men kass på sång. Falskt och hemskt. Vi kunde bara skratta åt eländet.


    - Bett någon packa ihop allt (ombyten, smycken som inte användes, mellanmål, dekorationer mm) samt paketen på kvällen så att vi bara kunnat packa in allt i taxin. Nu blev det lite jobbigt mitt i natten när festen var slut.


     

  • Nudax
    Äldre 6 Oct 21:36
    #49
    Saker vi hade ändrat:

    * Haft två toastmasters/madams istället för en, för att "säkra upp" om den enda är trött/inte på humör just den dagen =P

    * Lyssnat på magkänslan om en del gäster. Är man orolig över att någon särskild inte kan bete sig kan den förmodligen inte det heller, även om det känns i hjärtat att neka en nära släkting t.ex. så är det ens dag och den kommer bara en gång.
  • jaghet­erelle­n
    Äldre 6 Oct 21:51
    #50

    - Av någon anledning så blev det ett missförstånd medans vi var kvar vid kyrkan och fotade. Vi hade bestämt att om vädret tillåter så skulle det finnas snittar/tilltugg samt kaffe och dryck utanför lokalen fram tills vi kom, dock hade det visst missförståtts av vissa så enligt några gäster så fick de inte komma in i lokalen ALLS, och det blåste snålblåst och var typ 15 grader, så gästerna var frusna när vi kom, nästan två timmar senare...så där hade man kunnat se till att det inte hade blivit ett sånt missförstånd!

    - Vi köpte för mycket öl och annan alkohol till festen. Men som någon annan skrev - hellre för mycket än för lite. Har man för lite så kan man inte göra mycket åt det där och då. Dock hade vi köpt lite för mycket cola, och för lite sprite och fanta...tänkte inte på att folk ville blanda med vodka. Därmed blev det även en del vodka över.

    Men annars så funkade allt som det skulle :)

  • Äldre 7 Oct 10:36
    #51

    Musiken. Vi hade Spotify och hade gjort en spellista innan som vi tyckte var bra, men sedan började folk ändra. Jag skulle velat haft en DJ istället som kunde känna av vad folk ville ha. Tyvärr är det inte alltid en garanti att få bra musik. Jag har vari på två bröllop i år på DJ. Det ena med jättebra dansmusik, varierat och med låtar som man oftast kände igen. Det andra med enbart brudgummens musiksmak tror jag (bruden gick fram och önskade någon ABBA-låt).

    PÅ nästa jämna födelsedag kommer jag att ha en DJ.

Svar på tråden Vad hade ni gjort annorlunda?