• Wille Jr

Barn förstörde bröllopet helt :(

I helgen var vi bjudna på bröllop.
    70 personer var bjudna ,15 st barn mellan 2-12 år var även med.

I kyrkan turades ungarna om att skrika, springa runt i gången eller framme vid altaret.
    Brudparets  2 barn höll låda framme vid prästen så det var inte mkt fokus på bröllopsparet.
    Fina sånger hade de valt ut till solisten, men det hördes knappt av allt  barnskrik.
    Riktigt störigt......
    Skulle aldrig tagit med vår 2 åring till ett bröllop.
    Det är en vuxenfest och ingen fest som barn förstår/uppskattar.

Det var världens goaste mat.
    Men ungarna störde så mkt under middagen så fast att de hade barnflicka samt eget barnbord så tog de över fullständigt.

Alla de som inte hade barn  suckade mest under middagen/talen.
    Föräldrarna sprang hela tiden och matade barnen eller sprang efter dem.
    Brudparet fick ha sin 2 åringen i knäet då ungen vägrade att sitta vid barnborden.
    Åt löjrom med häsnderna ifrån pappas tallrik.
    Under talen/spexen så var ingen speciellt närvarnade, flera tittade åt barnens håll när de höll på att störa sig.

Jag har aldtig haft så tråkigt i hel mitt liv på ett bröllop.
    Hur många gäster som helst störde sig på att barnen var närvarande!
    Hur kan man lägga ner 80 tusen kronor på att hyra ett ställe med så god mat och dryck och sen låta en massa barn förstöra upplevelsen?
    Då är det bättre att man bjuder på barnkalas....
    Inte ens brudparet hann njuta av maten/talen m.m då de var så himla okoncentrerade hela tiden....

• Svar på tråden Barn förstörde bröllopet helt :(
  • Chicita
    MuBu skrev 2011-03-13 22:14:46 följande:
    Håller med dig helt, barn måste få tid att lära sig.

Men jag är fortfarande av åsikten att jag tycker inte barn hör hemma på en bröllopsfest.
    Åtminstone inte på min bröllopsfest. Den vill jag njuta av i vuxet sällskap.
    Och det är du helt i din rätt att tycka.
    Det fina i lråksången är ju att man får göra som man vill med den här biten.
    Man måste inte bjuda med barn. Glad 

För oss är det naturligt eftersom dom ändå är med på dom andra släktträffarna som ordnas minst två gånger per år på sambons mammas sida. Därifrån nästan alla våra gäster kommer Solig 

Men om vi inte hade haft den vanan och visste hur barnen uppförde sig, tja då skulle vi nog valt barnfritt vi också  
  • MuBu
    Chicita skrev 2011-03-13 22:17:18 följande:
    Och det är du helt i din rätt att tycka.
    Det fina i lråksången är ju att man får göra som man vill med den här biten.
    Man måste inte bjuda med barn. Glad 

För oss är det naturligt eftersom dom ändå är med på dom andra släktträffarna som ordnas minst två gånger per år på sambons mammas sida. Därifrån nästan alla våra gäster kommer Solig 

Men om vi inte hade haft den vanan och visste hur barnen uppförde sig, tja då skulle vi nog valt barnfritt vi också  
    hehe, ja jag har lite "vildare" barn i min släkt.
    En annan faktor är att vårt bröllop kommer vara ganska sent, vigseln kommer att äga rum kl 16:30.
  • Lebendig

Jag håller med i mycket, jag tycker bara att de flesta bröllop inte är planerade för barn. Därmed tycker jag att det blir stora krav på barnen att de ska klara av att "uppföra sig" genom en hel middag. Alla bröllop jag varit på (endast 5 iofs) har varit sittande, långa utdragna bröllop med massa alkohol, förutom ett. Då tycker jag, oavsett hur mycket man älskar barn, att en bröllopsfest är en vuxenfest.

Däremot skulle jag vilja höra av er som har planerat en mer "familjefest", hur har ni gjort/tänkt? Skulle behöva lite idéer från andra eftersom vi troligen kommer få en del barn på vårt bröllop även om jag inte vill.

• TheD
    Lebendig skrev 2011-03-13 22:26:56 följande:
    Jag håller med i mycket, jag tycker bara att de flesta bröllop inte är planerade för barn. Därmed tycker jag att det blir stora krav på barnen att de ska klara av att "uppföra sig" genom en hel middag. Alla bröllop jag varit på (endast 5 iofs) har varit sittande, långa utdragna bröllop med massa alkohol, förutom ett. Då tycker jag, oavsett hur mycket man älskar barn, att en bröllopsfest är en vuxenfest.

Däremot skulle jag vilja höra av er som har planerat en mer "familjefest", hur har ni gjort/tänkt? Skulle behöva lite idéer från andra eftersom vi troligen kommer få en del barn på vårt bröllop även om jag inte vill.
    Vi kommer ha alkoholfritt :) Men vi gör inget extra för de 5 barn som är bjudna. De får vara med och dansa och ha kul som vi andra :) Men sen får vi se om det blir några barn med.
  • jennifaer

Vi kommer ha ganska mycket att "muta" dem med. Leksaker, snacks, se till att de inte hinner bli hungriga innan maten med smoothies när vi andra får fördrink. plats där de kan vara ute och springa av sig energi, sovplats för de minsta, alkohol men bara till maten m.m. det viktigaste tror jag är att se till att de inte blir hungriga och att de inte måste sitta still hela tiden. Sedan brukar de vara duktiga på att leka med varandra om de är fleraGlad
  • Chicita

Vi har inga "fylltrattar" med bland dom som är bjudna. Så vi är inte oroliga för att det blir någon fest som ska vara skadlig för barnen. Ett halvt glas mousserande ungefär (brukar räcka) och lite vin till maten.
    Sen är det bar till självkostnadspris. Förutom alkoholfritt, det får dom dricka gratis och hur mycket dom vill.
    Och gratis är ju gott, så vi förväntar oss att det går åt en hel del av den varan Flört
    Baren är dessutom bemannad av proffs. Jobbarkompisar till mig, som också gått kurs i ansvarsfull alkoholservering. Så dom kommer sätta stopp om nån börjar bli för dragen...

Eftersom de flesta har barn med sig, eller är nära släkt till ett barn som är med så förutsätter vi också att dom tar det lugnt med alkoholen.
    Och det har som sagt inte varit några problem på de andra festerna vi haft eller varit med på.

Däremot kan jag förstå en oro om de flesta som kommer är yngre "partyprissar" som ser bröllopet som en till fest, lite mer påkostad bara. Där man ska "supa skallen av sig" eftersom "det ska vara så"...

Hade vi gift oss för 10 år sen så hade vi nog haft den oron. 
  • SweetPearl

Vi kommer att ha 14 st barn på vårat bröllop nu i maj mellan 11 månader och 14 år. Vi vet att de kan uppföra sig allihop och får de spring i benen så kan de gå ut eftersom vi kommer att vara i ett magasin mitt ute på landet. Vi vet däremot inte hur våran son på 11 månader kommer att uppföra sig, men dottern på 4 år vet vi att hon kan sitta still och vara lugn. Att vi bjuder med barnen är för att de är  syskon, styvsyskon och kusiner till mig (jag blir 24 om det är någon som undrar ).

• MrsT2011

Jag framstod säkert som värsta anti-barnmänniskan i mitt förra inlägg, men faktum är att alla sykonbarn, kusinbarn och vänners barn var välkomna på min 30-årsfest och det gick jättebra! Det var ingen högtidlig ceremoni, ingen bordsplacering, ingen trerätters, bara en kul middag med buffé, några sånger och dans till spotify efteråt. Folk kunde sitta familjevis och mina kusiner kunde passa på att dansa och roa sig eftersom även min faster & farbror var bjudna.

Spannet i ålder var från kusinens ettåring till min 76-åriga mormor, och det blev jättelyckat! Men en bröllopsmiddag innehåller många fler moment för oss, ceremonin i kyrkan och den speciella stämningen där betyder jättemycket (ja vi VET att alla är välkomna till en kyrka, men vi får faktiskt önska en barnfri vigsel), och vi ska precis som i TS exempel ha trerätters, många tal, tjusig restaurang som står för mat och tårta, liveband etc etc. Har ingen lust att betala för barnflicka och vill inte att folk ska gå innan trubaduren ens börjat spela bara för att barnen inte orkar längre.

Alkohol är för mig helt ointressant, det är föräldrarnas ansvar att se till att de själva håller sig lugna och att eventuella tonåringar inte dricker. Vi bjöd på öl, vin och cider på 30-årsfesten, inga problem med det heller!

Kort sagt: Ett mer avslappnat bröllop lämpar sig väl för att bjuda barn, men ett mer traditionellt bröllop lämpar sig inte alls. Önskar alla lycka till hur ni än väljer att göra!
  • TheD

Var har "idéen" om att bröllop är till för att bli full?????? Åk på festival istället ;) Jag tycker inte att fylla och bröllop klingar så bra ihop och det är sorgligt att många anser att bröllop handlar om alkohol. Nu pratar jag om folk från andra håll och inte på BT!!! Min kille sa "det kanske inte kommer några om vi serverar alkoholfritt" och jag öppnade min mun "är det för vår skull de kommer eller drycken?"

Det är så löjligt att alkohol har tagit en så stor roll i det hela. Visst är det fint  med ett glas vin till maten, absolut :) Men nu har det mer med ekonomin att göra och att jag kan må väldigt dåligt när jag är på en fest eller krogen där folk verkligen har druckit för mycket vilket gör att jag hellre dricker vatten en natt uta på stan...

• TheD
    SweetPearl skrev 2011-03-13 22:39:19 följande:
    Vi kommer att ha 14 st barn på vårat bröllop nu i maj mellan 11 månader och 14 år. Vi vet att de kan uppföra sig allihop och får de spring i benen så kan de gå ut eftersom vi kommer att vara i ett magasin mitt ute på landet. Vi vet däremot inte hur våran son på 11 månader kommer att uppföra sig, men dottern på 4 år vet vi att hon kan sitta still och vara lugn. Att vi bjuder med barnen är för att de är  syskon, styvsyskon och kusiner till mig (jag blir 24 om det är någon som undrar ).
    Haha jag är 24 och har kusiner som är smååå :)
  • SweetPearl
    TheD skrev 2011-03-13 22:43:50 följande:
    Haha jag är 24 och har kusiner som är smååå :)
    Det skiljer ju bara 16 år mellan mig och min moster och då blir det ju lätt stora åldersskillnader. Våran bröllopsfest kommer att gå i våran stil, men den kommer att likna många andra fester som har hållts på samma plats. Så jag känner mig inte orolig över att barnen inte kommer att uppföra sig. Det är bara våran son, men får ta med leksaker till kyrkan och blir han gnällig på festen så är det inte hela världen om han får sitta hos oss en stund. Han är ju inte ens 1 år när vi gifter oss, så då kan man inte begära så mycket utav honom tycker jag.
  • Chicita
    TheD skrev 2011-03-13 22:42:13 följande:
    Var har "idéen" om att bröllop är till för att bli full?????? Åk på festival istället ;) Jag tycker inte att fylla och bröllop klingar så bra ihop och det är sorgligt att många anser att bröllop handlar om alkohol. Nu pratar jag om folk från andra håll och inte på BT!!! Min kille sa "det kanske inte kommer några om vi serverar alkoholfritt" och jag öppnade min mun "är det för vår skull de kommer eller drycken?"

Det är så löjligt att alkohol har tagit en så stor roll i det hela. Visst är det fint  med ett glas vin till maten, absolut :) Men nu har det mer med ekonomin att göra och att jag kan må väldigt dåligt när jag är på en fest eller krogen där folk verkligen har druckit för mycket vilket gör att jag hellre dricker vatten en natt uta på stan...
    Många anger ju alkoholservering som en anledning till att barnen inte är välkomna...
    Men det är inte många som höjer på ögonbrynen när någon serverar vin eller öl på en middag hemma (julfirande exempelvis)...

Jag anser att vuxna människor ska klara av att inte överdosera sånt på en fest oavsett om det är bröllop eller inte. Men visst kan det vara en aspekt om det är "partyfolk" som är inne i tankebanorna om att det är coolt att supa Skrikandes 

Jag kan gärna ta ett glas vin eller två, men varannan vatten är ett mantra som aldrig går ur skallen.
    Har aldrig vaknat och varit bakis eller fått nåt fylledille eller sånt heller... SÅ viktig är inte alkoholen för mig.
    Däremot är den en viktig del av hela mat-biten för oss på bröllopet, det hör liksom till med vin till vår sorts mat. Flört  Dock lägger vi en del pengar på alkoholfria viner också. 

Vin och sprit får inte bli en central fråga tycker jag. 
    Man ska fira och ha trevligt. Vilket man lika väl kan göra utan alkohol Glad
    Och om man inte kan lita på att ens gäster klarar av att sköta alkoholen så bör dom inte komma oavsett om det är barn eller inte med 

• MrsT2011
    TheD skrev 2011-03-13 22:42:13 följande:

Precis, det är helt sjukt... Vi dricker alkohol max en gång i månaden och blir fulla max två gånger per år. Och vi är ett barnlöst par som bor mitt i centrala stan! Vi har förvisso fyllt 30, men jag tror inte åldern spelar nån roll, jag vet folk som är 50+ och luktar sprit på jobbet...

Det handlar om vårt intresse för träning &hälsa, om hela vår livsstil, eller som min kloke kärlek sa en gång "vad är det för poäng med att du och jag sitter här och dricker när vi är ensamma?" Vår entrecote smakar precis lika gott med mineralvatten eller cola.

Som tur är verkar våra gäster acceptera att det bjuds på fördrink och vin till maten (ett måste för MIG vid ett sådant högtidligt tillfälle och det är ju MITT bröllop! Blivande mannen dricker öl till maten och det kan gästerna också välja om de vill.) Men alla får betala fullpris i baren efteråt. Vet dock att det i andra kretsar, typ vänners vänner, hade varit helt otänkbart att inte ha fri bar på ett bröllop!! Men vad fan, det är väl extra bra anledning att INTE ha det om nu folk tycker att spriten är halva (hela?) nöjet!!

Man är stressad och nervös så det räcker inför ett bröllop, en av mina närmaste vänner var på ett bröllop där bruden spydde och därefter däckade klockan tio på kvällen. Snacka om fiasko!
  • SnartFruSir

Jättetråkigt att höra om TS erfarehet som gäst på bröllopet. Jag bara undrar vad föräldrarna höll på med? Visst att det fanns en barnflicka med, men det innebär ju inte att föräldraansvaret försvinner då. Klart man går ut ur kyrkan om det blir gråt och tandagnisslan.

Nu sa TS i och för sig att även brudparets barn trilskades, och det kan man kanske inte göra så mycket åt. Men jag undrar lite hur brudparet upplevde sitt eget bröllop? Om de var glada och nöjda så är det huvudsaken enligt mig. Det är ju deras dag!

• Amiharah
    Jag har läst det ni har skrivit och jag känner för båda sidorna. Vi kommer ha barn på vårat bröllop men då vet jag också hur dessa barnen för sig. Jag vet att det finns 3 barn som är lite av det vilda laget men jag kommer skriva på inbjudningarna att om barn under en viss ålder förljer med så är det under föräldrarnas uppsikt. Annars kommer barn med förälder bli tillsagda och gå. Sedan så har vi bestämt att under cermonin och middagen så är barn och vuxna välkomna men när det sedan blir dax för festen är det 15 års gräns.

Och det får folket acceptera.  För vi kände ändå att vi vill ha med barn då det är en familjesak men nära och kära i alla åldrar. men att festen inte lämpar sig för småttingar och jag har stört mig något oerhört på när man går på bröllop och föräldrarna stuvar undan barnen i vagnar medans högmusik är på och försöker desperat få ungarna och sova så de kan fortsätta festa. Sådant gör mig bara arg. Så därför satte vi 15 års gräns. Naturligt vis 18 i baren.

Men om man väljer att ha barn så tänk på hur det fungerar och så om de är lämpliga för en tillställning som ni planerar och gå på det. :) Svårare än så är det inte :)
  • Sebastiána
    Wille Jr skrev 2011-03-13 17:14:19 följande:
    I helgen var vi bjudna på bröllop.
    70 personer var bjudna ,15 st barn mellan 2-12 år var även med.

I kyrkan turades ungarna om att skrika, springa runt i gången eller framme vid altaret.
    Brudparets  2 barn höll låda framme vid prästen så det var inte mkt fokus på bröllopsparet.
    Fina sånger hade de valt ut till solisten, men det hördes knappt av allt  barnskrik.
    Riktigt störigt......
    Skulle aldrig tagit med vår 2 åring till ett bröllop.
    Det är en vuxenfest och ingen fest som barn förstår/uppskattar.

Det var världens goaste mat.
    Men ungarna störde så mkt under middagen så fast att de hade barnflicka samt eget barnbord så tog de över fullständigt.

Alla de som inte hade barn  suckade mest under middagen/talen.
    Föräldrarna sprang hela tiden och matade barnen eller sprang efter dem.
    Brudparet fick ha sin 2 åringen i knäet då ungen vägrade att sitta vid barnborden.
    Åt löjrom med häsnderna ifrån pappas tallrik.
    Under talen/spexen så var ingen speciellt närvarnade, flera tittade åt barnens håll när de höll på att störa sig.

Jag har aldtig haft så tråkigt i hel mitt liv på ett bröllop.
    Hur många gäster som helst störde sig på att barnen var närvarande!
    Hur kan man lägga ner 80 tusen kronor på att hyra ett ställe med så god mat och dryck och sen låta en massa barn förstöra upplevelsen?
    Då är det bättre att man bjuder på barnkalas....
    Inte ens brudparet hann njuta av maten/talen m.m då de var så himla okoncentrerade hela tiden....
    Såhär vill jag INTE ha det på mitt bröllop. Jag har varit på släktkalas där det har varit så och då är det mer OK även om det är tråkigt när folk betättar historier om släkten som ingen hör pga att fyra barn råkat i bråk om några leksaker som de leker med mitt på golvet.
  • awarwen

Vi har en gästlista på ca 120 personer, sen vet jag inte hur många som kommer. Gissar på ca 100.
    Alla gäster är bjudna med sina barn, så det landar väl på cirkus 30 barn/ungdomar.
    Vi gifter oss på midsommarafton kl. 12, så vi kör bröllops-midsommarfest.
    Vi har buffé och gruppbord om ca 10 personer/bord. Barn runt 5 år får sitta med sina föräldrar, barn 5+ får sitta vid 3 barnbord. Ungdomar runt 16 och uppåt sitter med vuxna.
    Vi kommer att planera för både regn och sol, inne och ute. STORT rum kommer att finnas tillgängligt för barn som vill leka, titta på tv, vila m.m.
    Barnborden blir dukade med pappdukar och kritor kommer att ligga vid varje plats.
    Känner ingen som helst oro, van att umgås med barn i alla åldrar och vill ha dem med på vår stora dag.
    Om de skuttar och stojar så gör det ingenting. Alla barn låter mer eller mindre och det stör inte mig.

Ni som känner att det stör er med barn och ni ev skulle bli irriterade gör rätt i att välja bort barnen på er stora dag och den typ av fest som ni väljer.
    Vi vill alla ha glada minnen på vårt egna vis, eller hur?! Solig

• Houdini
    SnartFruSir skrev 2011-03-13 22:58:55 följande:
    Jättetråkigt att höra om TS erfarehet som gäst på bröllopet. Jag bara undrar vad föräldrarna höll på med? Visst att det fanns en barnflicka med, men det innebär ju inte att föräldraansvaret försvinner då. Klart man går ut ur kyrkan om det blir gråt och tandagnisslan.

Nu sa TS i och för sig att även brudparets barn trilskades, och det kan man kanske inte göra så mycket åt. Men jag undrar lite hur brudparet upplevde sitt eget bröllop? Om de var glada och nöjda så är det huvudsaken enligt mig. Det är ju deras dag!
    Precis vad jag funderade på. Brudparet kanske inte alls känner som TS.
  • Aniara4
    awarwen skrev 2011-03-18 11:17:29 följande:
    Ni som känner att det stör er med barn och ni ev skulle bli irriterade gör rätt i att välja bort barnen på er stora dag och den typ av fest som ni väljer.
    Vi vill alla ha glada minnen på vårt egna vis, eller hur?! Solig
    Precis! Er fest låter jättehärlig. En del vill ha tjo och tjim och liv på sin fest, andra vill ha det stillsamt och högtidligt. Vi lutar mer åt det senare, och därför väljer vi att inte bjuda barn.

F.ö. skulle jag vilja ändra rubriken till "FÖRÄLDRAR förstörde bröllopet helt". Barn är som de är, det är föräldrarnas ansvar att se helheten.
  • MLWSWY

Jag kommer se till att de kommer visas film i ett rum bredvid, att de finns målarböcker och sånt! Kommer även se till att varje barn får varsin målarbok och ask med kritor så att igen kan bli sur ifall någon är upptagen :P

Får se hur många barn de blir nu på bröllopet, beror på exakt hur många som kommer bjudas, men för de yngre barnen typ 10 (kommer vara några stycken) kan de var skönt att få ta de lite lugnt i ett annat rum med en film ;)

Fromwellnesstowedding.spotlife.se

Svar på tråden Barn förstörde bröllopet helt :(