• Wille Jr

Barn förstörde bröllopet helt :(

I helgen var vi bjudna på bröllop.
    70 personer var bjudna ,15 st barn mellan 2-12 år var även med.

I kyrkan turades ungarna om att skrika, springa runt i gången eller framme vid altaret.
    Brudparets  2 barn höll låda framme vid prästen så det var inte mkt fokus på bröllopsparet.
    Fina sånger hade de valt ut till solisten, men det hördes knappt av allt  barnskrik.
    Riktigt störigt......
    Skulle aldrig tagit med vår 2 åring till ett bröllop.
    Det är en vuxenfest och ingen fest som barn förstår/uppskattar.

Det var världens goaste mat.
    Men ungarna störde så mkt under middagen så fast att de hade barnflicka samt eget barnbord så tog de över fullständigt.

Alla de som inte hade barn  suckade mest under middagen/talen.
    Föräldrarna sprang hela tiden och matade barnen eller sprang efter dem.
    Brudparet fick ha sin 2 åringen i knäet då ungen vägrade att sitta vid barnborden.
    Åt löjrom med häsnderna ifrån pappas tallrik.
    Under talen/spexen så var ingen speciellt närvarnade, flera tittade åt barnens håll när de höll på att störa sig.

Jag har aldtig haft så tråkigt i hel mitt liv på ett bröllop.
    Hur många gäster som helst störde sig på att barnen var närvarande!
    Hur kan man lägga ner 80 tusen kronor på att hyra ett ställe med så god mat och dryck och sen låta en massa barn förstöra upplevelsen?
    Då är det bättre att man bjuder på barnkalas....
    Inte ens brudparet hann njuta av maten/talen m.m då de var så himla okoncentrerade hela tiden....

• Svar på tråden Barn förstörde bröllopet helt :(
  • jennifaer

Jag hade personligen inte tagit med min son till ett bröllop som jag vet ska bli lång middag, dans och alkohol. Han kommer däremot få vara med på vårt bröllop och de andra barnen också eftersom vårt bröllop kommer vara som en lite större familjemiddag. Hela vårt bröllop kommer vara väldigt familjeorienterat och vi kommer lägga en hel del krut på barnen också och inte bara "stuva undan dem" i ett annat rum. Vi kommer bara servera alkohol till maten och inte ha någon dans men som sagt hade det varit något annat sorts bröllop hade han inte fått vara medGlad och som sagt är det ju inte barnens fel det är föräldrarnas!

• Chicita
    Lebendig skrev 2011-03-13 19:22:59 följande:
    En liten undran bara. Om man nu vill ha med barnen, till vilken glädje är det för dem att att få vara med på ett bröllops när de, iofs tillsammans med andra barn, får sitta i ett annat rum och titta på film eller dylikt med en för många kanske helt okänd person som ser till dem? Har de då det inte bättre hemma med någon när och kär? Att få vara med på vigseln är en sak tycker jag men just festen. Om man ändå planerar att "stuva undan dem" varför ska de då med? Enda undantaget tycker jag är om det hänger på att man som gäst har alla nära och kära som kan passa ett barn med på bröllopet.

Få höra hur ni resonerar, är bara nyfiken.
    Stuva undan? 
    Nej, det är en möjlighet för dom att gå dit om dom har tråkigt där vi är. Dom kan gå emellan, men känner jag barnen rätt så är det roligare att titta på film - än att sitta med dom vuxna.

Om vi inte skulle tillåta barn så skulle vi sitta själva med våra föräldrar i princip. De som har barn reser långt. Dm som har kortast resväg av dom, har 14 mil till oss. Och dom bor inte alltid i samma stad som någon som kan vara barnvakt, förutom de släktingar som också är bjudna på bröllopet. Att inte låta dom komma bara för att dom har fått barn känns inte shysst, speciellt inte som vi träffar dom på andra släktträffar 2 ggr om året minst. 

Det är ju inte så att man låser barnen ute. Man ger dom en möjlighet att slippa "tråkiga vuxna" om dom känner för det helt enkelt...
    Det ger ju också föräldrarna en möjlighet att gå undan med dom mindre barnen en stund om dom blir kinkiga och trötta, men det är för tidigt att åka hem.
    Och med för tidigt menar jag ju inte att vi tvingar folk att stanna kvar. Utan att föräldrarna kanske inte vill åka hem redan efter första omgången med mat... 
  • dobbenochister

Då alla har rätt till sin åsikt så har ju även jag minGlad Jag tycker att det är störigt att en vuxen kallar barn för störiga. Det finns bättre ord enlig mig själv som man kan använda. Att just denna festen blev så är ju tråkigt enbart om brudparet upplevde det tråkig... det är deras dag och de är i huvudsak de som ska vara nöjda.

Gäster tycker alltid en massa oavsett hur man har det, det är alltid vissa som inte är nöjda och har tråkigt. Det blir ju inte bättre än vad man gör det till. Jag håller även inte med att bröllop är enbart en vuxen fest det är väl ändå upp till var och en hur de vill fira sitt bröllop. Jag har varit på en hel del bröllop både med och utan barn och har ALDRIG upplevt det som beskrivs här. Att barn springer i gångarna under vigseln är en sak men att en av deras föräldrar inte då kliver ut med sitt barn och låter det springa av sig där ute istället är en helt annan, visst man missar cermonin men allt handlar ju inte om vad man själv missar på andras bröllop.

För oss har det varit en självklarhet att barn får vara med på vårat bröllop och jag tror inte att det kommer att bli problem då vi vet att föräldrarna är så pass vettiga att det inte skulle låta sin 2 åring härja runt på det sättet. Sedan att det troligen kommer att springa runt barn en del är helt ok för vår del (inte allas men för vår menar jag bara). Men jag kan ju återkomma efter vi gift oss och tala om hur det blev Skrattande

Som sagt alla har rätt till sin åsikt och detta är min Glad

• MrsT2011
    Wille Jr skrev 2011-03-13 19:00:49 följande:
    Det var typ  3 st 2- åringar, sen några 4-5 åringar. Resten mellan 7-12.
    Alla var lika störiga på sitt sätt. Småttingarna skrev i kyrkan och förstörde alla tal/spex m.m under middagen.  Men föräldrarna till de äldre barnen blev  oroliga och reste sig upp flera ggr när barnen helt plötsligt var borta. Det var ett stort ställe och barnflickan kunde inte hålla reda på alla barn.
    Vi åt under 5h, inte tusan kan barn sitta still så länge!

De vuxna kan inte heller släppa loss.

På vårt bröllop  och de som jag varit på ca (15st ) så dansade gästerna redan under middagen.
    Det går inte att jämföra bröllop med och utan barn.
    Vilken skillnad på stäming m.m
    Totalt värdelöst, är så glad att min blivande man delar min uppfattning att barn inte hör hemma på ett bröllop!! Ungarna har tråkigt, föräldrarna har tråkigt, alla övriga gäster har skittråkigt, vem har glädje av att ungarna är med??

Sen tror jag att det blivit värre på senare år också, folk säger ju inte ens till ungarna att vara tysta i kyrkan!! Vad är deras problem, fattar de inte att barn behöver uppfostras??
  • Aleta
    MrsT2011 skrev 2011-03-13 21:26:01 följande:
    Totalt värdelöst, är så glad att min blivande man delar min uppfattning att barn inte hör hemma på ett bröllop!! Ungarna har tråkigt, föräldrarna har tråkigt, alla övriga gäster har skittråkigt, vem har glädje av att ungarna är med??

Sen tror jag att det blivit värre på senare år också, folk säger ju inte ens till ungarna att vara tysta i kyrkan!! Vad är deras problem, fattar de inte att barn behöver uppfostras??
    Tyvärr är det nog så att man inte har tid för sina barn idag. Och när det ska fostras så ska det gå fort. Många stressade föräldrar vänder sig till metoder som de sett på TV typ "Super Nanny". 
    Det alla inte känner till är att vissa av de metoder som har visats på TV är direkt skadliga för barnen och strider mot en massa barnkonventioner. (Metoderna härstammar från USA där man delvis har en annan syn på barnuppfostran.) 

Med mer tid för barnen så tar man med dem när de är små och tränar dem i att hantera olika situationer och ger dem redskap istället för tvinga dem till lydnad. Det finns barnpsykologer som tror att kadaverdisciplin ger vuxna som i normalfallet är trevliga och väluppfostrade, men som i t ex i en krigssituation "bara lyder order" och torterar, begår vidriga brott osv. Helt enkelt för att man inte som barn har fått lära sig att ta eget ansvar.

Läng föreläsning, och egentligen var det väl en retorisk fråga du ställde, eller hur?
    Fast å andra sidan är väl mitt svar mer ett filosoferande än ett svar, så det kanske inte gör så mycket.
    Till alla: Läs gärna "Växa inte Lyda" av Lars H. Gustafsson en helt otroligt bra bok för alla föräldrar!
    (Min man läste den först och tyckte den var fantastisk så jag måste ju så kalrt läsa den med.

Och tillbaks till bröllop:
    Självklart kan ett litet barn som aldrig någonsin har behövt sitta still tidigare inte klara det första gången under ett bröllop som är minst en halvtimme, för att inte tala om en lång middag.
    Vet man att man ska på bröllop med barnen så kan man ju under de månader man har på sig passa på att förbereda dem för vad som kommer och hur de ska uppföra sig. De kommer att klara det galant om man ger dem möjligheten. 
  • Oniq

Som vanligt är alla olika och det gäller även barn och föräldrar. Vissa barn med vissa föräldrar fungerar jättebra på bröllop och formella fester och andra inte.

Det beror på så många olika saker.

Vi har valt barnfritt sånär på vår egen 2,5åring och 1-2 ammande barn (1-2 månader gamla) då det är vad som passar både oss och våra vänner bäst.

Samtliga bröllop jag varit på under det senaste året har barn varit välkomna på och det har fungerat i olika grader. För egen del hade jag det roligast på det bröllop då jag och sambon kunde slappna av och umgås i vetskapen om att vår son hade det gott (mest troligen med glass och bassängbad) och var bortskämd av sin mormor och morfar istället för att tvingas 'uppföra sig' i varma finkläder en av sommarens varmaste dagar. ;)

• Chicita
    Aleta skrev 2011-03-13 21:45:29 följande: 
    Med mer tid för barnen så tar man med dem när de är små och tränar dem i att hantera olika situationer och ger dem redskap istället för tvinga dem till lydnad. Det finns barnpsykologer som tror att kadaverdisciplin ger vuxna som i normalfallet är trevliga och väluppfostrade, men som i t ex i en krigssituation "bara lyder order" och torterar, begår vidriga brott osv. Helt enkelt för att man inte som barn har fått lära sig att ta eget ansvar.
    Håller med dig på den här punkten...
    Min bror som har haft ensam vårdnad om sin dotter sen hon var ett par månader gammal (flickans mamma kidnappade henne mer eller mindre och drog till en kille hon träffat på nätet när dottern var nån månad) var med mig ut tillsammans med lilltjejen på kina och i stort sett överallt där vi var.
    Hon fick lära sig genom hur VI betedde oss i olika situationer.

Sen kom soc in i bilden eftersom mamman ville ha tillbaka dottern.
    Soc påpekade att det kunde vara SKADLIGT för flickan att vara med på restaurang, eller på café, eller på en marknad osv... Hon kunde överstimuleras och det var på tok för tidigt för henne att lära sig att uppföra sig...
    Jamen ingen förväntar sig väl att en liten tjej på under ett år ska kunna "uppföra" sig på restaurang?
    Man går ju till ställen som accepterar barn, och man kanske inte går på en fredag eller lördagskväll när alla vill slappna av och "gå ut och äta" men en tisdagslunch på pizzerian är ju ok liksom...
    Soc rekommenderade att barn inte följde med sina föräldrar på sådana saker innan dom blivit 4 år...
    Inte heller skulle hon behöva lära sig att lägga leksaker i en avsedd låda innan hon var 5 (sa dom på 3-årsmötet)... *suck*

Korkat tycker jag... Hur ska dom kunna lära sig något om dom inte får uppleva det.
    Att mitt i värsta trotsen försöka sätta sig ner och tala om att man inte kastar mat på servitrisen eller gallskriker sig igenom en middag... tja det är inte det lättaste om dom aldrig fått följa med någonstans innan.
    Barn som är med sina föräldrar och utsätts för olika situationer lär sig av sånt även  om dom är för små för att "uppföra sig" just då... 

Visst fick vi vara beredda på att betala snabbt och gå ut om hon var på dåligt humör och det var andra gäster som vi kunde störa. Men om man inte får prova så lär man sig ju inget... tycker jag i alla fall Obestämd 
  • misscat81
    Pendragon skrev 2011-03-13 18:50:29 följande:
    Kan ju förstå att stämningen kan bli lite jobbigare, men å andra sidan vet jag verkligen inte om jag helt har fått fel uppfattning om vad ett bröllop är efter att ha läst vissa inlägg här.

Jag har alltid tyckt att ett bröllop är en familjeceremoni man har med sina nära och kära och vänner därtill.. Att brudparet lovar varandra att alltid älska varann etc men även att familjerna välkomnar varandra. Tycker det är väldigt fel att kalla bröllop en "vuxenfest", dessutom är barn olika och det finns visst de som både förstår -och- uppskattar, oavsett ålder.
    Om barnen är uttråkade kan man ju alltid ordna underhållning för dem.

Och sen, i ärlighetens namn: det beror väldigt mycket på uppfostran också, och att föräldrarna faktiskt inte LÅTER barnen springa omkring i kyrkan etc.
    Idag så har ju de allra flesta alkohol på deras bröllopsfester, och då tycker jag att det är självklart att det bara är för vuxna. Fest med alkohol = vuxenfest. Men har man en alkoholfri fest så är det ju en helt annan sak, men som sagt, det beror ju helt på vad man vill ha för typ av firande.
  • MuBu
    Chicita skrev 2011-03-13 22:04:49 följande:
    Korkat tycker jag... Hur ska dom kunna lära sig något om dom inte får uppleva det.
    Att mitt i värsta trotsen försöka sätta sig ner och tala om att man inte kastar mat på servitrisen eller gallskriker sig igenom en middag... tja det är inte det lättaste om dom aldrig fått följa med någonstans innan.
    Barn som är med sina föräldrar och utsätts för olika situationer lär sig av sånt även  om dom är för små för att "uppföra sig" just då... 

Visst fick vi vara beredda på att betala snabbt och gå ut om hon var på dåligt humör och det var andra gäster som vi kunde störa. Men om man inte får prova så lär man sig ju inget... tycker jag i alla fall Obestämd 
    Håller med dig helt, barn måste få tid att lära sig.

Men jag är fortfarande av åsikten att jag tycker inte barn hör hemma på en bröllopsfest.
    Åtminstone inte på min bröllopsfest. Den vill jag njuta av i vuxet sällskap.
  • SaJo1981

Om jag gick på bröllop som gäst hade jag antagligen INTE tagit med barnen både för deras och min egen skull, men nu i sommar gifter vi oss jag o min m2b och våra tvillinggrabbar som då kommer vara 20månader kommer vara med! Det blir stor fest med ALLA vänner och ALL släkt så det finns ingen möjlighet att lämna bort dom ens om vi velat.....vilket vi inte vill! Sen är dom som många andra redan påpekat skillnad på ungar o unar, det handlar dels om uppfostran o dels om hur mycket myror dom har i brallan! :)

Svar på tråden Barn förstörde bröllopet helt :(