• Wille Jr

Barn förstörde bröllopet helt :(

I helgen var vi bjudna på bröllop.
    70 personer var bjudna ,15 st barn mellan 2-12 år var även med.

I kyrkan turades ungarna om att skrika, springa runt i gången eller framme vid altaret.
    Brudparets  2 barn höll låda framme vid prästen så det var inte mkt fokus på bröllopsparet.
    Fina sånger hade de valt ut till solisten, men det hördes knappt av allt  barnskrik.
    Riktigt störigt......
    Skulle aldrig tagit med vår 2 åring till ett bröllop.
    Det är en vuxenfest och ingen fest som barn förstår/uppskattar.

Det var världens goaste mat.
    Men ungarna störde så mkt under middagen så fast att de hade barnflicka samt eget barnbord så tog de över fullständigt.

Alla de som inte hade barn  suckade mest under middagen/talen.
    Föräldrarna sprang hela tiden och matade barnen eller sprang efter dem.
    Brudparet fick ha sin 2 åringen i knäet då ungen vägrade att sitta vid barnborden.
    Åt löjrom med häsnderna ifrån pappas tallrik.
    Under talen/spexen så var ingen speciellt närvarnade, flera tittade åt barnens håll när de höll på att störa sig.

Jag har aldtig haft så tråkigt i hel mitt liv på ett bröllop.
    Hur många gäster som helst störde sig på att barnen var närvarande!
    Hur kan man lägga ner 80 tusen kronor på att hyra ett ställe med så god mat och dryck och sen låta en massa barn förstöra upplevelsen?
    Då är det bättre att man bjuder på barnkalas....
    Inte ens brudparet hann njuta av maten/talen m.m då de var så himla okoncentrerade hela tiden....

• Svar på tråden Barn förstörde bröllopet helt :(
  • Pendragon

Kan ju förstå att stämningen kan bli lite jobbigare, men å andra sidan vet jag verkligen inte om jag helt har fått fel uppfattning om vad ett bröllop är efter att ha läst vissa inlägg här.

Jag har alltid tyckt att ett bröllop är en familjeceremoni man har med sina nära och kära och vänner därtill.. Att brudparet lovar varandra att alltid älska varann etc men även att familjerna välkomnar varandra. Tycker det är väldigt fel att kalla bröllop en "vuxenfest", dessutom är barn olika och det finns visst de som både förstår -och- uppskattar, oavsett ålder.
    Om barnen är uttråkade kan man ju alltid ordna underhållning för dem.

Och sen, i ärlighetens namn: det beror väldigt mycket på uppfostran också, och att föräldrarna faktiskt inte LÅTER barnen springa omkring i kyrkan etc.

• Wille Jr

Det var typ  3 st 2- åringar, sen några 4-5 åringar. Resten mellan 7-12.
    Alla var lika störiga på sitt sätt. Småttingarna skrev i kyrkan och förstörde alla tal/spex m.m under middagen.  Men föräldrarna till de äldre barnen blev  oroliga och reste sig upp flera ggr när barnen helt plötsligt var borta. Det var ett stort ställe och barnflickan kunde inte hålla reda på alla barn.
    Vi åt under 5h, inte tusan kan barn sitta still så länge!

De vuxna kan inte heller släppa loss.

På vårt bröllop  och de som jag varit på ca (15st ) så dansade gästerna redan under middagen.
    Det går inte att jämföra bröllop med och utan barn.
    Vilken skillnad på stäming m.m

• MuBu

Vad oerhört tråkigt att det blev på det viset.
    Men som många skriver så kan det även finnas barn som sköter sig bra!

Men jag tycker att man INTE kan skylla på barnen.
    Det är de vuxnas ansvar att se till att sina barn sköter sig.

Sen är jag av den åsikten att barn inte ska vara med på bröllopsfesten.

• TheD
    MuBu skrev 2011-03-13 19:07:30 följande:
    Vad oerhört tråkigt att det blev på det viset.
    Men som många skriver så kan det även finnas barn som sköter sig bra!

Men jag tycker att man INTE kan skylla på barnen.
    Det är de vuxnas ansvar att se till att sina barn sköter sig.

Sen är jag av den åsikten att barn inte ska vara med på bröllopsfesten.
    :) barn får gärna vara med så länge de sköter sig. om jag hade tre barn och som jag vet är vilda osv så skulle jag inte ta med dem till ett bröllop :) Det är misshandel för andra. Likaså på flygningar till Thailand... Barn som är för små för långflygningar,springer och stör the cabin crew osv...jäkligt irriterande!!!
  • hernameispekka
    Wille Jr skrev 2011-03-13 19:00:49 följande:
    Det var typ  3 st 2- åringar, sen några 4-5 åringar. Resten mellan 7-12.
    Alla var lika störiga på sitt sätt. Småttingarna skrev i kyrkan och förstörde alla tal/spex m.m under middagen.  Men föräldrarna till de äldre barnen blev  oroliga och reste sig upp flera ggr när barnen helt plötsligt var borta. Det var ett stort ställe och barnflickan kunde inte hålla reda på alla barn.
    Vi åt under 5h, inte tusan kan barn sitta still så länge!

De vuxna kan inte heller släppa loss.

På vårt bröllop  och de som jag varit på ca (15st ) så dansade gästerna redan under middagen.
    Det går inte att jämföra bröllop med och utan barn.
    Vilken skillnad på stäming m.m
    Och vi skulle aldrig ha ett bröllop med varken dans eller 5timmars middag. Och jag har varit på massa bröllop som barn. Man satt och ritade, lekte med något i en soffa och sen när klockan blev mycket somnade alla vi barn i sofforna. Nemos problemos! Tror de hade otur + ouppfostrade barn.
  • Lebendig

En liten undran bara. Om man nu vill ha med barnen, till vilken glädje är det för dem att att få vara med på ett bröllops när de, iofs tillsammans med andra barn, får sitta i ett annat rum och titta på film eller dylikt med en för många kanske helt okänd person som ser till dem? Har de då det inte bättre hemma med någon när och kär? Att få vara med på vigseln är en sak tycker jag men just festen. Om man ändå planerar att "stuva undan dem" varför ska de då med? Enda undantaget tycker jag är om det hänger på att man som gäst har alla nära och kära som kan passa ett barn med på bröllopet.

Få höra hur ni resonerar, är bara nyfiken.

• TheD

två av barnen är mina kusiner 4 och 6 år men jag vet inte om min morbor tänker låta barnen följa med. Men det kändes självklart att bjuda dem när det är mina kusiner sen är det min mosters dotter som föddes i december men det är inget spec med det eftersom lillflickan inte har koll på att vi släkt;) Senär det två barn till men det är upp till föräldrarna om dem får följa med eller inte.

Vi kommer inte ha ett rum med lek och film osv utan kommer man till vårt bröllop så är man med :) Om barn inte redan är vana vid att uppföra sig så är det hög tid...Det är aldrig för tidigt anser jag :D

• Aleta

Vad tråkigt!

Men som MuBu skriver, det är knappast barnens fel att de inte kan sköta sig. Det är föräldrarna!

Visst är det skillnad på en fest med och utan barn. Vilken sort man vill ha är ju upp till brudparet.

På vårt bröllop hade vi bara en handfull barn, vi bad alla som kunde att lämna dem hemma. De allra flesta ordnade barnvakt och tur var det! Vi räknade ut att det hade blivit 80 barn annars!  

• Willowfield

Ser nog detta på två sätt.
    Om festen är lugn, middag, tal och lite dans och oerhört lie alkohol då tycker jag barna kan vara med speciellt om det finns utrymme för lite spring och barndans.

Är festen färemot strikt planerad eller det bjuds ganska mycket alkohol och sen dans med bar osv då tycker jag barnen skall stanna hemma. mer eller mindre fulla vuxna är ingen höjdare för ngt barn.
    Jag vet att jan kan vara lite överdrivet stel när det gäller barn och alkohol, min yngsta var 16 innan han såg mig onykter överhuvudtaget. Och då har vi rest en del, åkt färja osv, men jag har alltid krävt att det skall vara mera nyktert än tvärtom när ungar finns i närheten.

Har varit på bröllop med flera barn, egna som andras, men har nog aldrig träffat på sådant som TS skriver.
    Känns som att det är mera uppfostran än ngt annat som talar i detta fall. 

Svar på tråden Barn förstörde bröllopet helt :(