• Hanna05

Tjejer som ska gifta sig i Piteå!

Hej hej!

Jag ska gifta mig sommaren 2012, och undrar ifall det är någon mer som snart ska gifta sig?
    Har ni några tips och ideer på allt möjligt så att man kan dra ner konstnaderna.

Vi har en budget på 50. 000 som jag redan spruckit då jag såg vad min ring & min klänning kostade !! :P

• Svar på tråden Tjejer som ska gifta sig i Piteå!
  • Puff

Just ja, har även hört att det ofta är rea på kostymer etc. efter studenten, ifall att ni inte hittat kläder till honom än. Vi hade turen att hitta en butik här i Östersund där vi bor som hade utförsäljning och 50-70% rabatt på allt i butiken, så hela hans uppsättning (förutom skor) gick på 1800kr :)

• Tezzisen

Vi har letat och letat efter någon som har en bil som kan ta oss från kyrkan och till festlokalen men utan att lyckats....har ni några tips??

• Hanna05
    Tezzisen skrev 2012-05-01 09:59:38 följande:
    Vi har letat och letat efter någon som har en bil som kan ta oss från kyrkan och till festlokalen men utan att lyckats....har ni några tips??
    Det brukar komma ut annonser i tidningen (Pite-tidningen) om folk som gärna kör en, eller hyr ut sin bil. Sen finns ju alltid limousinservice i Luleå! :)
  • nicenetiis

någon som ska gifta sig nästa år?

• aviman
    nicenetiis skrev 2012-08-01 21:08:57 följande:
     när gifter du dej och var??
    8de juni, men vart vi viger oss vet vi inte än. Men festen kommer hållas på gästgivargatan i öjebyn :)
    Vi viger oss borgerligt och har bokat vigselförrättare idag, nu ska vi bara hitta en plats att viga oss på!

Ni då? :) 
  • nicenetiis

har inte bokat kyrkan eller så men det lutar åt den 20 juli i öjebyn men vet som inte vilken festlokal vi ska välja

• nicenetiis

har inte kollat på det än tänkte ta storfors men fick höra att de var så nergånget så nu vet jag inte

• aviman
    nicenetiis skrev 2012-08-01 21:41:49 följande:
    har inte kollat på det än tänkte ta storfors men fick höra att de var så nergånget så nu vet jag inte
    Bor du i Piteå? :)

Om du vill ha en vacker utomhusmiljö kan jag rekommendera Svensbylijda. Vi hade bokat där till 15de juni, men när vi hittade en lokal till datumet som vi helst ville ha (8de) så avbokade vi svensbyn. Det finns även fagervik, men där tror jag inte alkohol är tillåtet - sådant kan vara bra att veta.

Jag vet en massa lokaler i Piteå, så om du vill ha och behöver en massa lokaler är det bara hojta så skriver jag litegrann :) 
  • nicenetiis

skriv gärna de när jag är inflyttad pite bo men bott här i 11 år så har jag inte så stor koll

• aviman

Härligt!

Beroende på vad du vill ha och hur långt bort du är villig att frakta gästerna eller låta gästerna frakta sig själva så finns det lite olika alternativ.

Det finns en väldigt vacker herrgård i Rosfors, det tar ungefär 30-45 minuter att köra dit med bil från centrala Piteå. Då får man hyra hela herrgården med serveringspersonal under hela dagen, de sköter dekor (efter era önskemål såklart) och lagar maten efter era önskemål. När vi var där och kollade så sa hon ett ungefärligt förslag på ca 549kr / person (då frågade vi om en blandad kompott med vilt och vegetariska menyer). Och max antal gäster hos dem tror jag var ca 90, men de hade haft sällskap på 30 personer också utan att det för den delen ekat tomt. Alkohol finns att köpa i deras bar. http://www.rosforsherrgard.se/
    Linda som vi hade möte med var väldigt trevlig och tillmötesgående!

Restaurang Furuborg på furunäset tar också emot brudpar för bröllopsfester. Nu ringde vi inte om någon ordentlig offert dit, då vi mest ville ringa och kolla om de tog emot för bröllopsfester. Men mannen jag talade med över telefon v frågade mycket frågor och var noggrann med att se till att jag fick svar på alla mina frågor.

Doktorsvillan har jag också varit i kontakt med, en väldigt vacker restaurang som ligger bortanför Furuborg. De har en mysig trädgård och en härlig terass. Dock ger de inga prisuppgifter åt brudpar som gifter sig nästa år förrän i ungefär januari 2013, så där fick jag inte heller några prisuppgifter.

Det finns en loge på Norrstrand, mittemot norrstrandspoolen, som ligger lite avskiljt från vägen och stranden där. Den är superfin, men nackdelen där är att det är utedass(!?). Vet inte vad det kostar att hyra den, då vi ringde till kommunen för att boka fick vi aldrig något svar. För att boka och fråga om Norrstrandslogen ringer man till Piteå Kommun, Kultur & Fritid.

Folkets hus i Bergsviken, Storfors Folkets Hus - heter det, hyr också ut åt brudpar. Tror att det skulle kosta runt 1000 lappen att hyra från fredag eftermiddag till söndag förmiddag (så man hinner städa undan). Då ingick hyra av vinglas, ljudsystem (högtalare, mikrofoner, förstärkare) och bord och stolar. Det finns ett kök där, men det är ju ett folkets hus så både mat och ev. alkohol medtages av en själv.

2Kök arrangerar bröllop. Jag kontaktade dom angående offert, men fick aldrig något svar. De är ganska stora i Piteå när det gäller arrangemang så jag tror inte att svaret uteblev pga oproffsighet utan snarare att de har väldigt mycket att göra under somrarna. Av dem kan man hyra Acusticum, eller delen där restaurangen är. Det är väldigt fint, en mer modernare miljö. Om du inte vill använda dig av deras lokal så kan de hjälpa dig att hitta en annan.

Ottergården i Norrfjärden är också väldigt fint, men vi tyckte det låg för avsides och var lite för litet för våra gäster. Och just nu kommer jag inte ihåg vad det skulle kosta. Men det går att ringa dit och prata med kvinnan som håller i det. Om du googlar Ottergården + Norrfjärden så kommer det fram uppgifter.

Piteå Stadshotell, där fick vi offert på 649 kr / person. Och det verkade vara det billigaste priset som gick att få när jag hade kontakt med dom... Det var lite väl dyrt för oss, så vi tackade nej. Lokalerna där är ju annars också väldigt vackra!

Gästgivargatan i Öjebyn, den gamla prästgården som har blivit festvåning åt restaurang Järnspisen. Min blivande man har varit trubadur på järnspisen under våren så det kändes jätteroligt att få fortsätta ha kontakt med dessa härliga människor! De flesta prisuppgifter för gästgivargatan finns på järnspisens hemsida. Johanna heter kvinnan som vi är i kontakt med, och hon hjälper oss med A L L T. Det är så skönt! Plus att lokalen är superdupervacker! Finns bilder på fejjan från insidan, om du söker på Gästgivargatan.
    Grundpriset hos dom är 50kr, vilket är serveringsavgiften - den täcker serveringspersonal, hyra av gården, dukning, städning och dekorering (blommor och ljus eller vad man då vill). Sen kostar maten beroende på vad ni vill äta för något.

Övriga ställen som kan vara värda att ta en titt på, som jag inte har kollat på eller varit i kontakt med är:
    Svensbylijda, Fagervik, IOGT, Sjöbodan, Västra Kajen, Jävregården, Foajén på Norrmalmia...

Sen tar det stopp i min hjärna. Det finns säkert massor mer, det finns ju otaliga kvartersgårdar också såklart som är betydligare mindre i pris.

Du kan nog googla och få fram bra information om nästan alla ställen jag har tipsat om. Lycka till, hoppas du hittar något som känns fantastiskt för dig och din blivande man! :) Om du behöver hjälp med något annat, säg gärna till! 

• nicenetiis

tack för hjälpen vi var inne på storfors folketshus men då fick jag höra att det var så slitet och fult av några arbetskamrater

• aviman

Folkets hus är kanske slitet, men jag tycker fortfarande att det har en viss charm till sig. Åk och kolla, helt plötsligt  hittar du något som kanske ändå är just för dig :) Skapa ett eget intryck av lokalerna :)

När vi berättade att vi hade valt gästgivargatan tyckte mina föräldrar att "men njaaa.... ska ni verkligen ha dom? maten där är faktiskt inte så himla god...", men det sket vi fullkomligt i. Festen är för oss, så vi väljer mat och vart maten ska komma ifrån ;) Gästgivargatan/järnspisen tycker vi har absolut bäst mat i stan, så för oss var det inget tvivel!

Solig 

• nicenetiis

när vi bor i bergsviken så var vårt första val storfors. men nu kanske gästgivaren skulle vara ett bättre val om man får maten på plats och allt. hur var det med egen alkohol där.

• aviman

Järnspisen står för alkoholen, så hos dem får du inte ta med egen alkohol. Tror att ledmärket för lokalerna är att om du vill ta med egen alkohol bör du hitta en lokal som inte hör till en restaurang. T.ex folkets hus, eller svensbylijda, norrstrandslogen, ottergården, foajén på norrmalmia.

Järnspisen caterar ju också, - med eller utan serveringspersonal, så det går ju att vara i folkets hus, köpa egen alkohol men bli serverad mat av järnspisens personal.

Med menyn och så som vi har valt betalar vi ca 500kr / kuvert hos järnspisen. I det priset bjuder vi även gästerna på brudskålen och två vinglas alternativt två öl (50cl). Efter middagen till festen så får gästerna själva köpa sin alkohol i baren som finns där :) Men det går ju säkert att lösa så att gästerna får fri bar för den som vill det, men det kostar säkert en del Glad 

• Theresebride

Nu är vi äntligen gifta :)
Svar på tråden Tjejer som ska gifta sig i Piteå!