Härligt!
Beroende på vad du vill ha och hur långt bort du är villig att frakta gästerna eller låta gästerna frakta sig själva så finns det lite olika alternativ.
Det finns en väldigt vacker herrgård i Rosfors, det tar ungefär 30-45 minuter att köra dit med bil från centrala Piteå. Då får man hyra hela herrgården med serveringspersonal under hela dagen, de sköter dekor (efter era önskemål såklart) och lagar maten efter era önskemål. När vi var där och kollade så sa hon ett ungefärligt förslag på ca 549kr / person (då frågade vi om en blandad kompott med vilt och vegetariska menyer). Och max antal gäster hos dem tror jag var ca 90, men de hade haft sällskap på 30 personer också utan att det för den delen ekat tomt. Alkohol finns att köpa i deras bar. http://www.rosforsherrgard.se/
Linda som vi hade möte med var väldigt trevlig och tillmötesgående!
Restaurang Furuborg på furunäset tar också emot brudpar för bröllopsfester. Nu ringde vi inte om någon ordentlig offert dit, då vi mest ville ringa och kolla om de tog emot för bröllopsfester. Men mannen jag talade med över telefon v frågade mycket frågor och var noggrann med att se till att jag fick svar på alla mina frågor.
Doktorsvillan har jag också varit i kontakt med, en väldigt vacker restaurang som ligger bortanför Furuborg. De har en mysig trädgård och en härlig terass. Dock ger de inga prisuppgifter åt brudpar som gifter sig nästa år förrän i ungefär januari 2013, så där fick jag inte heller några prisuppgifter.
Det finns en loge på Norrstrand, mittemot norrstrandspoolen, som ligger lite avskiljt från vägen och stranden där. Den är superfin, men nackdelen där är att det är utedass(!?). Vet inte vad det kostar att hyra den, då vi ringde till kommunen för att boka fick vi aldrig något svar. För att boka och fråga om Norrstrandslogen ringer man till Piteå Kommun, Kultur & Fritid.
Folkets hus i Bergsviken, Storfors Folkets Hus - heter det, hyr också ut åt brudpar. Tror att det skulle kosta runt 1000 lappen att hyra från fredag eftermiddag till söndag förmiddag (så man hinner städa undan). Då ingick hyra av vinglas, ljudsystem (högtalare, mikrofoner, förstärkare) och bord och stolar. Det finns ett kök där, men det är ju ett folkets hus så både mat och ev. alkohol medtages av en själv.
2Kök arrangerar bröllop. Jag kontaktade dom angående offert, men fick aldrig något svar. De är ganska stora i Piteå när det gäller arrangemang så jag tror inte att svaret uteblev pga oproffsighet utan snarare att de har väldigt mycket att göra under somrarna. Av dem kan man hyra Acusticum, eller delen där restaurangen är. Det är väldigt fint, en mer modernare miljö. Om du inte vill använda dig av deras lokal så kan de hjälpa dig att hitta en annan.
Ottergården i Norrfjärden är också väldigt fint, men vi tyckte det låg för avsides och var lite för litet för våra gäster. Och just nu kommer jag inte ihåg vad det skulle kosta. Men det går att ringa dit och prata med kvinnan som håller i det. Om du googlar Ottergården + Norrfjärden så kommer det fram uppgifter.
Piteå Stadshotell, där fick vi offert på 649 kr / person. Och det verkade vara det billigaste priset som gick att få när jag hade kontakt med dom... Det var lite väl dyrt för oss, så vi tackade nej. Lokalerna där är ju annars också väldigt vackra!
Gästgivargatan i Öjebyn, den gamla prästgården som har blivit festvåning åt restaurang Järnspisen. Min blivande man har varit trubadur på järnspisen under våren så det kändes jätteroligt att få fortsätta ha kontakt med dessa härliga människor! De flesta prisuppgifter för gästgivargatan finns på järnspisens hemsida. Johanna heter kvinnan som vi är i kontakt med, och hon hjälper oss med A L L T. Det är så skönt! Plus att lokalen är superdupervacker! Finns bilder på fejjan från insidan, om du söker på Gästgivargatan.
Grundpriset hos dom är 50kr, vilket är serveringsavgiften - den täcker serveringspersonal, hyra av gården, dukning, städning och dekorering (blommor och ljus eller vad man då vill). Sen kostar maten beroende på vad ni vill äta för något.
Övriga ställen som kan vara värda att ta en titt på, som jag inte har kollat på eller varit i kontakt med är:
Svensbylijda, Fagervik, IOGT, Sjöbodan, Västra Kajen, Jävregården, Foajén på Norrmalmia...
Sen tar det stopp i min hjärna. Det finns säkert massor mer, det finns ju otaliga kvartersgårdar också såklart som är betydligare mindre i pris.
Du kan nog googla och få fram bra information om nästan alla ställen jag har tipsat om. Lycka till, hoppas du hittar något som känns fantastiskt för dig och din blivande man! :) Om du behöver hjälp med något annat, säg gärna till!