• Hanna05

Tjejer som ska gifta sig i Piteå!

Hej hej!

Jag ska gifta mig sommaren 2012, och undrar ifall det är någon mer som snart ska gifta sig?
    Har ni några tips och ideer på allt möjligt så att man kan dra ner konstnaderna.

Vi har en budget på 50. 000 som jag redan spruckit då jag såg vad min ring & min klänning kostade !! :P

• Svar på tråden Tjejer som ska gifta sig i Piteå!
  • Tezzisen

Här kommer en bild på servettringarna som jag gjort till festen....kommer dock inte ha servetterna som är på bilden.

• aviman

Hej!!
    Vad roligt med Piteå-brudar!

Jag ska också gifta mig här, fast nästa sommar. 29de Juni 2013.
    Längtar som en tok och gör idé-träd hela tiden :)

Vad kul att jag hittade denna tråd! :D 

• Hanna05

Kul med nytt folk! :)

Jag är i full planering, så man har knappt tid att skriva här ...

• Theresebride

Nu börjar det bli dags för att ansöka om hindersprövning, mindre än 4 månader kvar nu :) Hur ni ska ni göra med efternamnet behåller eller byter ni? Jag kommer behålla mitt, men ta min blivandes som mellannamn.

Nästa jag väntar på är ringen. Beställd och betald, beräknad leveranstid är 24-26 april. Ser verkligen fram emot att se hur den ser ut i verkligheten :P Lägger ut bilder när den kommit.

Vad har ni kvar i planeringen?

• Hanna05
    Theresebride skrev 2012-04-09 21:22:57 följande:

Nu börjar det bli dags för att ansöka om hindersprövning, mindre än 4 månader kvar nu :) Hur ni ska ni göra med efternamnet behåller eller byter ni? Jag kommer behålla mitt, men ta min blivandes som mellannamn.

Nästa jag väntar på är ringen. Beställd och betald, beräknad leveranstid är 24-26 april. Ser verkligen fram emot att se hur den ser ut i verkligheten :P Lägger ut bilder när den kommit.

Vart beställer man hindersprövningen?

Jag kommer ta min blivandes efternamn ! Vi har mycket kvar i planeringen, men samtidigt är det mesta klart och mer går inte göra förrän någon månad/dagen innan :)
  • Tezzisen

Både hindersprövningen och efternamns byte finns på Skatteverket och blanketterna skickas in samtidigt, sedan går efternamns bytet igenom efter vigseln när de fått in vigsel bevis från prästen...

• weddingbells
    Theresebride skrev 2012-04-09 21:22:57 följande:

Vi kommer att ta ett helt nytt efternamn och ska skicka in förslagen till Patentverket idag :)
    Vi gifter oss den 13:e juli och har kvar att:

Beställa ringar - ska göras strax före pga graviditeten. Ringen är dock vald.
    Tillverka vigsel- och festprogram - efter OSA datumet
    Boka bröllopsresan - Spahotellet Cape East.
    Boka vigselförrättare - väntar på svar.
    Boka musik till festen - väntar på offert från DJ
    Skriva ansvarsområden för de inblandade
    Beställa blanketter från skatteverket
    Skicka in hindersprövningen
    Bestämma psalmer samt ingångs- utgångsmusik
    Boka servitörer
    Skriva körschema för dagen
    Fordon till kyrkan

Försöker göra bort så mycket som möjligt då vi väntar barn i mitten på maj :)
  • Tezzisen

I helgen var vi på Bordershop och handlade vin, öl, cider osv till bröllopet...känns alltid bra att få pricka av något från listan Glad

Det mesta börjar nu vara klart som vi kan göra på avstånd och om 1vecka går anmälningstiden ut för våra gäster så då vet vi exakta antalet gäster.

Som vi längtar nu!!!

• Tezzisen

Kan knappt förstå att de där 300dagarna innan bröllopet nu är nere i 60dagar, känns så oerhört bra! =)

• Puff

Jag och min fästman ska gifta oss på Fagervik i Svensbyn nu i juli, har bokat kapellet och matsalen där så slipper vi transporten mellan kyrka och festlokal plus att de långväga gästerna kan bo på plats så slipper de tänka på hur de ska ta sig därifrån på småtimmarna sen. Sen är det ju så oerhört fint där tycker jag, och även rätt så billigt boende för de som behöver! :)

Lite tips på att dra ner kostnaderna; Min kära mor har rätt så gröna fingrar så hon ska odla alla blommor till bordsdekorationer etc. hemma i sin trädgård, sen ska vi bara köpa snittblommor från blomsterhandel så ska hon binda brudbuketten till den stora dagen (hon gjorde även min systers brudbukett för några år sedan så hon har fått lite övning, plus att hon ska få en hjälpande hand av bekanta som är florister). Min moster som är grym på att baka ska göra tårtan och så ska vi baka lite småkakor och sånt själva till det.

Vi har bett min faster och farbror att fotografera gästerna och så får alla gäster skriva en hälsning på en tom sida i ett fotoalbum som vi kan sätta in bilderna i sen, personligare än att beställa en fotobok!. Vi har också tänkt att dela ut tomma CD-skivor till alla gästerna under festen så att de kan bränna in de bilder de tagit och skicka till oss sen, då får vi förmodligen med det allra mesta från kvällen :) Då behöver vi inte ha en proffsfotograf med oss hela dagen/kvällen utan bara någon timme på dagen innan och under vigseln. Efter vigseln ska min fästmans syster som är rätt duktig med kameran försvinna iväg med oss en stund och fota lite mer personliga/roliga bilder som kan vara svårt med en fotograf man inte känner, vi tänkte åka till Svensbyliden då det är så fint där plus att det är nära.

Maten tycker dock jag och min blivande make är bland det viktigaste, så vi har bett ett par vi känner och vet är mycket duktiga att laga maten, de ska göra helstekt ren med tillbehör. Det känns mycket viktigt att inte behöva oroa sig över att maten blir bra och framförallt räcker till!

Det bästa tipset för att inte stressa ihjäl sig under planeringen är att be om hjälp av personer man kan lita på. De flesta nära och kära som innehar en talang som kan komma till pass verkar vara positiva till att hjälpa till med den stora dagen :)

Svar på tråden Tjejer som ska gifta sig i Piteå!