• stjärna18

Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???

Vi ska gifta oss den 28 Maj och inbjudningarna ska snart skickas iväg. Nu är det så att vi inte vill ha någon av de klassiska klädkoderna utan vill bara att gästerna ska klä sig fint som till en sommarfest. Vill inte tvinga gästerna att ha på sig kostym då det brukar vara väldigt varmt i Maj.
    Någon som har förslag på hur man kan formulera detta på ett lite roligare sätt???

• Svar på tråden Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???
  • lunah
    förlovadflicka skrev 2011-01-20 22:43:07 följande:
    Ok, det var onödigt skrivet av mig, sorry, du menar säkert väl :) Vi ska bara ha närmsta familjen och närmsta fyra kompisarna som gäster, kanske förklarar saken, känns som vi kan tvinga dem ;)
    Klart att ni kan tvinga dem! Flört Det FÅR man faktiskt göra när det är nära vänner!

Jag tror att det blir toppen med ert färgtema! 
    Bröllop 28/5 2011
  • Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2011-01-20 22:43:07 följande:
    Ok, det var onödigt skrivet av mig, sorry, du menar säkert väl :) Vi ska bara ha närmsta familjen och närmsta fyra kompisarna som gäster, kanske förklarar saken, känns som vi kan tvinga dem ;)
    OK, då är jag med
  • Zelmah
    ClaraH skrev 2011-01-20 21:58:30 följande:
    Jag tolkar nog så att i och med att klädkoden Mörk kostym finns så är kavaj hel kostym, men att den särskilt sommartid kan vara ljus, oavsett om det är bröllop eller annan formell tillställning. Man har ju introducerat Mörk kostym för att kunna lätta upp klädkoden Kavaj.
    Ja vanligtvis innebär ju kavaj just det du skriver. Men enligt bland annat Mats Danielsson så gäller detta inte vid bröllop då är det den traditionella beskrivningen av kavaj som avses, allstå en mörk kostym

det skriver han bland annat här
    www.mru.se/Klader/kavaj.htm

men jag hade hellere sett att kavaj kunde få innebära den moderna innebörden av kavaj även vid bröllop. Tror väl kanske att de flesta går efter det med men att det kan se lite blandat ut. Vissa med mörk, några med annan ljusare färg. Men det känns som att de flesta som inte använder kostym så ofta enbart äger en svart nuför tiden.. Det är inte så många som har ljusa eller? Mina bröder har bara svarta, samma med flera bekanta och tycker oftast att det är det som männen bär vid bröllop även fast det står kavaj som dresscode. Är det en klassfråga? De som inte är välbärgade har kanske bara en kostym att bära vid högtider som ska funka både vid begravning och fest... svart är tydligen den lägsta nivån på mörk kostym i af. Blå högst, sen mörkgrå och sist svart...

Folk tar väl den kostym de har om de inte äger flera stycken. Hur ser det ut bland era vänner?
  • Pendragon

Vi kommer att skriva "finklädsel" så får folk komma klädda i det dom känner sig fina i, helt enkelt..
    Tycker inte att det måste vra så himla märkvärdigt som kostym och sånt, det finns faktiskt inte alla som har tillgång till såna kläder, och dessutom att behöva ge folk dels en utgift att skaffa kläder att ha på bröllopet och sen eventuell bröllopspresent..

Nej, finklädsel helt enkelt. Man behöver väl inte komma i en reklam-t-shirt eller något men ni förstår nog hur jag menar.

• Chicita

Ojoj... vilka upprörda inlägg över klädkoder Förvånad

Jag tycker att det är viktigt att det framgår TYDLIGT vad som förväntas av en själv som gäst.
    Men sen HUR det är formulerat spelar ingen större roll.
    Det är inte alla som förstår vad "kostym" betyder heller...
    Jag hade en kompis som nästan grät när hon fick inbjudan till ett bröllop och trodde att hon måste gå och köpa sig en kostym...

Alltså det är inte självklart för ALLA.
    Alla är inte pålästa om vett och ettikett på bröllop och andra tillställningar.
    Oftast känner man sina gäster tillräckligt väl för att förstå hur dom kommer att tolka en klädkod, påhittad eller ej.
    Och om någon inte vet så kan dom ju alltid fråga när dom OSA:r

Någon kommer väl gråta blod nu, men vi har 4 (!!!) olika klädkoder på vårt bröllop, som är ett tema-bröllop med medeltiden som inspiration.
    Man får välja Adel, borgare, bönder eller vanlig klädsel.
    Vi har bett de som väljer vanlig klädsel att välja neutrala färger och talat om att stormönstrat och grälla färger är förbehållet gycklarna. Och man ska ange klädsel när man OSA:r eftersom det kommer påverka bordsplaceringen på gästabudet...

Vi ville inte tvinga någon att sy/köpa/hyra kläder om dom inte ville. Men vi har också sagt att vi hellre ser att dom kommer i medeltidskläder än att dom tar med en present.

Vill man att gästerna ska vara "sommarfina" så kan man förtydliga med att det ska vara "festfint men somrigt" eller "kavaj ej nödvändigt - jeans undanbedes" eller något sådant...
    Var tydliga helt enkelt... Sen är det upp till er som gifter er.

• ClaraH
    Zelmah skrev 2011-01-20 23:58:51 följande:
    Ja vanligtvis innebär ju kavaj just det du skriver. Men enligt bland annat Mats Danielsson så gäller detta inte vid bröllop då är det den traditionella beskrivningen av kavaj som avses, allstå en mörk kostym

det skriver han bland annat här
    www.mru.se/Klader/kavaj.htm

men jag hade hellere sett att kavaj kunde få innebära den moderna innebörden av kavaj även vid bröllop. Tror väl kanske att de flesta går efter det med men att det kan se lite blandat ut. Vissa med mörk, några med annan ljusare färg. Men det känns som att de flesta som inte använder kostym så ofta enbart äger en svart nuför tiden.. Det är inte så många som har ljusa eller? Mina bröder har bara svarta, samma med flera bekanta och tycker oftast att det är det som männen bär vid bröllop även fast det står kavaj som dresscode. Är det en klassfråga? De som inte är välbärgade har kanske bara en kostym att bära vid högtider som ska funka både vid begravning och fest... svart är tydligen den lägsta nivån på mörk kostym i af. Blå högst, sen mörkgrå och sist svart...

Folk tar väl den kostym de har om de inte äger flera stycken. Hur ser det ut bland era vänner?
    Mörk kostym är aldrig lika med svart kostym, det är ägnad till begravning. Korrekt Mörk kostym är mörkblå eller mörkgrå. MEN många äger som du säger bara en svart kostym och det är nog inte för att det alltid ska använda den på begravning, utan anledningen är att svart har blivit en modefärg på kostym. Jag tycker nu att det är helt OK att ha svart till både Mörk kostym och Kavaj, jag tycker inte att man kan begära att gästerna ska köpa ny kostym för att gå på bröllop.

Vi har valt klädkod Kavaj och skriver såhär på vår hemsida (men vi ska kanske skriva om det lite så att det passar oss mer.:

Klädsel: Kavaj

Saxat från Magdalena Ribbings spalt i DN.

"Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym"."

• Zelmah
    ClaraH skrev 2011-01-22 13:51:13 följande:
    Mörk kostym är aldrig lika med svart kostym, det är ägnad till begravning. Korrekt Mörk kostym är mörkblå eller mörkgrå. MEN många äger som du säger bara en svart kostym och det är nog inte för att det alltid ska använda den på begravning, utan anledningen är att svart har blivit en modefärg på kostym. Jag tycker nu att det är helt OK att ha svart till både Mörk kostym och Kavaj, jag tycker inte att man kan begära att gästerna ska köpa ny kostym för att gå på bröllop.

Vi har valt klädkod Kavaj och skriver såhär på vår hemsida (men vi ska kanske skriva om det lite så att det passar oss mer.:

Klädsel: Kavaj

Saxat från Magdalena Ribbings spalt i DN.

"Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym"."

Nej precis, jag var väl lite otydlig där i min formulering. Jag menar inte att Mörk kostym innebär svart kostym, bara att det är det de flesta äger nu för tiden. Glömde även tillägga att kritstrecksrandig är den fjärde nivån på Mörk kostym, efter svart (Mats Danielsson, etikettdoktorn igen). Och precis som du säger så tillhör ju den svarta enbart begravningen men att det har ändrats pga modet. Nu för tiden är det ju nästan lättast att få tag i en svart oxå.. Jag tycker det är intressant detta med klädkoder o dess historia. Tänk att bara skjortan kan avgöra om det blir Mörk kostym eller Kavaj. Så som jag fattat det så sänks nivån till Kavaj om du istället för en vit skjorta väljer t ex en ljuslila till din mörkgråa kostym. Tolkar du det likadant? Det finns också variation i beskrivningarna beroende på vem man konsulterar och hur moderna de är i sin etikett-tolkning.

Nåväl, jag tycker att klädkoder är intressant men jag väljer ändå att frångå den, men då är det ju precis som många andra även påpekat bra om man förtydligar vad man menar så att det underlättar. Men förhoppningsvis känner man ju sina gäster väl också. Klientel o umgängen kan ju vara väldigt olika.  Glad Våra vänner är väl lite mer av hippies, rock, popsnören, hipsters o rödgröna o gillar den klädkod vi satt då det ger dem frihet att visa mer av sin personlighet men ändå samtidigt vara uppklädda. Sen finns en o annan militär (mitt i allt) men de kommer ha sina uniformer ändå oavsett. Cool
  • ClaraH
    Zelmah skrev 2011-01-22 15:03:04 följande:
    Nej precis, jag var väl lite otydlig där i min formulering. Jag menar inte att Mörk kostym innebär svart kostym, bara att det är det de flesta äger nu för tiden. Glömde även tillägga att kritstrecksrandig är den fjärde nivån på Mörk kostym, efter svart (Mats Danielsson, etikettdoktorn igen). Och precis som du säger så tillhör ju den svarta enbart begravningen men att det har ändrats pga modet. Nu för tiden är det ju nästan lättast att få tag i en svart oxå.. Jag tycker det är intressant detta med klädkoder o dess historia. Tänk att bara skjortan kan avgöra om det blir Mörk kostym eller Kavaj. Så som jag fattat det så sänks nivån till Kavaj om du istället för en vit skjorta väljer t ex en ljuslila till din mörkgråa kostym. Tolkar du det likadant? Det finns också variation i beskrivningarna beroende på vem man konsulterar och hur moderna de är i sin etikett-tolkning.

Nåväl, jag tycker att klädkoder är intressant men jag väljer ändå att frångå den, men då är det ju precis som många andra även påpekat bra om man förtydligar vad man menar så att det underlättar. Men förhoppningsvis känner man ju sina gäster väl också. Klientel o umgängen kan ju vara väldigt olika.  Glad Våra vänner är väl lite mer av hippies, rock, popsnören, hipsters o rödgröna o gillar den klädkod vi satt då det ger dem frihet att visa mer av sin personlighet men ändå samtidigt vara uppklädda. Sen finns en o annan militär (mitt i allt) men de kommer ha sina uniformer ändå oavsett. Cool
    Jo, jag håller med om det du säger om finhetsnivån på skjorta kontra klädkoden.

Hursomhelst så tycker jag att det är svårare nuförtiden än för bara 20 år sedan, när det gäller att tolka klädkoder. Det har blivit mycket vanligare att uttrycka sin personlighet med kläder och folk verkar vilja det även vid formella bjudningar också. Jag kan tänka med att det om 20 år finns fler "officiella" klädkoder som ligger under Kavaj.
  • Zelmah
    ClaraH skrev 2011-01-22 15:44:27 följande:
    Hursomhelst så tycker jag att det är svårare nuförtiden än för bara 20 år sedan, när det gäller att tolka klädkoder. Det har blivit mycket vanligare att uttrycka sin personlighet med kläder och folk verkar vilja det även vid formella bjudningar också. Jag kan tänka med att det om 20 år finns fler "officiella" klädkoder som ligger under Kavaj.
    Håller med! Förr var det liksom mer givet vad som gällde på nåt sätt. Och jag tror också att det kommer tillkomma ytterligare nivåer under Kavaj. Det verkar ju trots allt finnas ett behov eftersom så många ändå snickrar ihop egna. Och gränser suddas ut mer och modet styr mycket oxå. Nu är det ju till exempel väldigt svårt, näst intill omöjligt att finna en känning -lång som kort- med ärm bara för att ta ett exempel :)
  • Sebastiána
    Pendragon skrev 2011-01-22 13:00:22 följande:
    Vi kommer att skriva "finklädsel" så får folk komma klädda i det dom känner sig fina i, helt enkelt..
    Tycker inte att det måste vra så himla märkvärdigt som kostym och sånt, det finns faktiskt inte alla som har tillgång till såna kläder, och dessutom att behöva ge folk dels en utgift att skaffa kläder att ha på bröllopet och sen eventuell bröllopspresent..

Nej, finklädsel helt enkelt. Man behöver väl inte komma i en reklam-t-shirt eller något men ni förstår nog hur jag menar.
    Jag tycker inte att kostym är särskilt märkvärdigt, det är ju bara kläder. Inte behöver det vara dyrt heller (om man går till Dressman eller HM).
  • förlovadflicka
    Sebastiána skrev 2011-01-22 23:12:58 följande:
    Jag tycker inte att kostym är särskilt märkvärdigt, det är ju bara kläder. Inte behöver det vara dyrt heller (om man går till Dressman eller HM).
    Precis, finns ingen i vår umgängeskrets som inte har en kostym kan jag säga :P
  • Vingilot

Är också ute efter något informellt och avspänt att skriva i inbjudan. Förstår inte hetsen kring klädkod, inte åt något håll. Jag som gäst känner mig inte ett dugg trygg och vägledd av dem. Bara orolig att inte leva upp till brudparets förväntningar.
    Jag vill att våra gäster ska välja det de själva känner sig fina i och trivs bra i (som någon hade skrivit i sitt inlägg tidigare). Sedan kan det vara jeans och skjorta, kostym, frack eller folkdräkt huller om buller.

Varför är det så viktigt för både brudpar och gäster att allt är korrekt? Varför är vett och etikett så laddat?

Ett par stycken här ovan tycker inte att kostym är något märkvärdigt. Nej, kanske inte för de flesta. Jag tror att alla män på vår gästlista har en någonstans längst in i garderoben, men helt säker är jag inte. Och för mig spelar det ingen roll. Det viktiga är att de är där, hela och rena och att de känner sig tillfreds och "känner igen sig själva".
    Men om det verkligen är så att de flesta känner sig osäkra och rädda om det inte finns en vedertagen klädkod i inbjudan får jag väl tänka om. För jag vill ju som sagt få alla att känna sig väl till mods hos oss.
    Ja, kära nån...

• Sackhina
    Jag har varit ganska tydlig i vår inbjudan! Klädkoden är kavaj, men jag valde att skriva en förklaring till det då jag vet att vi har några gäster som varken vet vad kavaj betyder eller hur man tar reda på det! haha, de som har full koll lär ju tro att jag var dum i huvudet när jag skrev det,, men men...
  • MartinaRickard

vi har skrivit valfri klädsel, då vi inte vilel att gäster ska klä upp sig onormalt, eller känna sig påtvingade eller fundersamma över vad det är dom ska ha på sig. Och alla fattar nog ändå att till bröllop tar man på sig det som är fint=)

• Chicita

Man kan ju genom formuleringen påverka hur saker uppfattas.

"Festfin" som klädkod kan ju kännas luddigt. Men om man skriver "Klä dig till fest" så kan det kännas lite rakare.
    Och "Ta på dig något som DU känner dig festfin och bekväm i"  är ju att förtydliga ännu mer.

Man behöver ju inte skriva KLÄDKOD: ____________

Utan man kan baka in det i en mening. Vill man inte ha det så formellt så  behöver ju inte inbjudan vara jätteformell heller.
    Man kan göra jättemycket bara med utformningen av inbjudningskortet 

• Vi2alltid
    MartinaRickard skrev 2011-01-25 05:06:51 följande:
    vi har skrivit valfri klädsel, då vi inte vilel att gäster ska klä upp sig onormalt, eller känna sig påtvingade eller fundersamma över vad det är dom ska ha på sig. Och alla fattar nog ändå att till bröllop tar man på sig det som är fint=)
    som sagt: det finns olika grader av "fint", Det är det som jag tycker blir jobbigt, som gäst, att veta vilken nivå det är
  • förlovadflicka
    Vi2alltid skrev 2011-01-25 18:25:46 följande:
    som sagt: det finns olika grader av "fint", Det är det som jag tycker blir jobbigt, som gäst, att veta vilken nivå det är
    Stod ju innan om folk som misstolkat "kavaj" och kommit i kavaj och jeans! Det tyckte kanske det är finklätt men det tycker verkligen inte jag... 
  • Vi2alltid
    förlovadflicka skrev 2011-01-25 18:41:14 följande:
    Stod ju innan om folk som misstolkat "kavaj" och kommit i kavaj och jeans! Det tyckte kanske det är finklätt men det tycker verkligen inte jag... 
    Nä det är ju jätteilla! Men sådana koder KAN man iaf läsa sig fram till vad de står för.

Tyvärr, står det "bekvämt" eller vad det kan stå så kan det dyka upp folk i jeans eller annat som är ännu värre. Det finns många olika tolkningar om vad som är ok på ett bröllop
Svar på tråden Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???