ClaraH skrev 2011-01-22 13:51:13 följande:
Mörk kostym är aldrig lika med svart kostym, det är ägnad till begravning. Korrekt Mörk kostym är mörkblå eller mörkgrå. MEN många äger som du säger bara en svart kostym och det är nog inte för att det alltid ska använda den på begravning, utan anledningen är att svart har blivit en modefärg på kostym. Jag tycker nu att det är helt OK att ha svart till både Mörk kostym och Kavaj, jag tycker inte att man kan begära att gästerna ska köpa ny kostym för att gå på bröllop.
Vi har valt klädkod Kavaj och skriver såhär på vår hemsida (men vi ska kanske skriva om det lite så att det passar oss mer.:
Klädsel: Kavaj
Saxat från Magdalena Ribbings spalt i DN.
"Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:
Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.
Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym"."
Nej precis, jag var väl lite otydlig där i min formulering. Jag menar inte att Mörk kostym innebär svart kostym, bara att det är det de flesta äger nu för tiden. Glömde även tillägga att kritstrecksrandig är den fjärde nivån på Mörk kostym, efter svart (Mats Danielsson, etikettdoktorn igen). Och precis som du säger så tillhör ju den svarta enbart begravningen men att det har ändrats pga modet. Nu för tiden är det ju nästan lättast att få tag i en svart oxå.. Jag tycker det är intressant detta med klädkoder o dess historia. Tänk att bara skjortan kan avgöra om det blir Mörk kostym eller Kavaj. Så som jag fattat det så sänks nivån till Kavaj om du istället för en vit skjorta väljer t ex en ljuslila till din mörkgråa kostym. Tolkar du det likadant? Det finns också variation i beskrivningarna beroende på vem man konsulterar och hur moderna de är i sin etikett-tolkning.
Nåväl, jag tycker att klädkoder är intressant men jag väljer ändå att frångå den, men då är det ju precis som många andra även påpekat bra om man förtydligar vad man menar så att det underlättar. Men förhoppningsvis känner man ju sina gäster väl också. Klientel o umgängen kan ju vara väldigt olika.

Våra vänner är väl lite mer av hippies, rock, popsnören, hipsters o rödgröna o gillar den klädkod vi satt då det ger dem frihet att visa mer av sin personlighet men ändå samtidigt vara uppklädda. Sen finns en o annan militär (mitt i allt) men de kommer ha sina uniformer ändå oavsett.