Vi2alltid skrev 2011-01-20 18:02:40 följande:
Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, om jag får en inbjudan med en "påhittat" klädkod så blir jag galen! Jag får ångest över vad jag ska ha på mig. Kommer jag vara tillräckligt fin? Komme det se för enkelt ut? För vardagligt? Kommer jag vara överklädd? För fin? Hur tolkar de andra klädkoden???
En klädkod kan dessutom säga lite vad för sorts bröllop det är. Du väljer ju kanske "frack" på ett bröllop ute på landet i en bygdegård liksom.
Klädkoder finns av en anledning: det ska underlätta för gästerna! Vill man inte sätta press på gästerna att de måste komma så finklädda så kan man välja kavaj som klädkod. Då kommer förhoppningsvis folk tillräcklig fint klädda för ett bröllop, men utan hål i plånboken.
Nä absolut ska de ju vara till för gästen. Men om man har god kontakt med sina gäster och kollar av med dem hur de upplever det samt kommunicerar om hur man tänker sig tänker jag att det inte kan vara nån fara. Bla kan man skriva på sin hemsida (som vi ska) lite mer detaljerat vad man menar med sin "kod".
Det finns ingen klädkod som passar vårt bröllop. Casual är för slappt så det vil vi inte skriva. Men vi känner ju våra gäster väl så ingen kommer bli bekymmrad över vårt val av klädsel. De som ev skulle bli det, vet vi, kommer fråga och skulle säkerligen frågat ändå. Men jag har tex en tjejkompis som gärna har skjorta, fluga, hängslen och kostymbyxeshorts och det tycker vi absolut att hon ska ges möjlighet att välja om hon nu skulle vilja det :) och som sagt vår vän med blommig skjorta. Och min far som hellre knyter slipser som ett pannband efter för några timmar av choking hehe.. vi vill ha laidback helt enkelt :)
Men alla får göra som det vill tycker jag! Varför ska allt följas till punkt och pricka hela tiden. Självklart ska man ha vett och etikett och ibland behövs formella kodex kring klädsel men man måste kunna få välja lite själv oxå.
Nä nu svävar jag ut igen... kan ju aldrig sluta skriva...