• stjärna18

Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???

Vi ska gifta oss den 28 Maj och inbjudningarna ska snart skickas iväg. Nu är det så att vi inte vill ha någon av de klassiska klädkoderna utan vill bara att gästerna ska klä sig fint som till en sommarfest. Vill inte tvinga gästerna att ha på sig kostym då det brukar vara väldigt varmt i Maj.
    Någon som har förslag på hur man kan formulera detta på ett lite roligare sätt???

• Svar på tråden Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???
  • Zelmah
    Vi2alltid skrev 2011-01-20 18:02:40 följande:
    Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, om jag får en inbjudan med en "påhittat" klädkod så blir jag galen! Jag får ångest över vad jag ska ha på mig. Kommer jag vara tillräckligt fin? Komme det se för enkelt ut? För vardagligt? Kommer jag vara överklädd? För fin? Hur tolkar de andra klädkoden???

En klädkod kan dessutom säga lite vad för sorts bröllop det är. Du väljer ju kanske "frack" på ett bröllop ute på landet i en bygdegård liksom.

Klädkoder finns av en anledning: det ska underlätta för gästerna! Vill man inte sätta press på gästerna att de måste komma så finklädda så kan man välja kavaj som klädkod. Då kommer förhoppningsvis folk tillräcklig fint klädda för ett bröllop, men utan hål i plånboken.
    Nä absolut ska de ju vara till för gästen. Men om man har god kontakt med sina gäster och kollar av med dem hur de upplever det samt kommunicerar om hur man tänker sig tänker jag att det inte kan vara nån fara. Bla kan man skriva på sin hemsida (som vi ska) lite mer detaljerat vad man menar med sin "kod".

Det finns ingen klädkod som passar vårt bröllop. Casual är för slappt så det vil vi inte skriva. Men vi känner ju våra gäster väl så ingen kommer bli bekymmrad över vårt val av klädsel. De som ev skulle bli det, vet vi, kommer fråga och skulle säkerligen frågat ändå. Men jag har tex en tjejkompis som gärna har skjorta, fluga, hängslen och kostymbyxeshorts och det tycker vi absolut att hon ska ges möjlighet att välja om hon nu skulle vilja det :)  och som sagt vår vän med blommig skjorta. Och min far som hellre knyter slipser som ett pannband efter för några timmar av choking hehe..  vi vill ha laidback helt enkelt :)
    Men alla får göra som det vill tycker jag! Varför ska allt följas till punkt och pricka hela tiden. Självklart ska man ha vett och etikett och ibland behövs formella kodex kring klädsel men man måste kunna få välja lite själv oxå. Glad

Nä nu svävar jag ut igen... kan ju aldrig sluta skriva...
  • Vi2alltid
    Zelmah skrev 2011-01-20 18:15:07 följande:
    Nä absolut ska de ju vara till för gästen. Men om man har god kontakt med sina gäster och kollar av med dem hur de upplever det samt kommunicerar om hur man tänker sig tänker jag att det inte kan vara nån fara. Bla kan man skriva på sin hemsida (som vi ska) lite mer detaljerat vad man menar med sin "kod".

Det finns ingen klädkod som passar vårt bröllop. Casual är för slappt så det vil vi inte skriva. Men vi känner ju våra gäster väl så ingen kommer bli bekymmrad över vårt val av klädsel. De som ev skulle bli det, vet vi, kommer fråga och skulle säkerligen frågat ändå. Men jag har tex en tjejkompis som gärna har skjorta, fluga, hängslen och kostymbyxeshorts och det tycker vi absolut att hon ska ges möjlighet att välja om hon nu skulle vilja det :)  och som sagt vår vän med blommig skjorta. Och min far som hellre knyter slipser som ett pannband efter för några timmar av choking hehe..  vi vill ha laidback helt enkelt :)
    Men alla får göra som det vill tycker jag! Varför ska allt följas till punkt och pricka hela tiden. Självklart ska man ha vett och etikett och ibland behövs formella kodex kring klädsel men man måste kunna få välja lite själv oxå. Glad

Nä nu svävar jag ut igen... kan ju aldrig sluta skriva...
    Absolut ska man få välja själv, bara man vet vad man utsätter gästerna för. Har man verkligen så bra kommunikation med alla gäster? Och tyvärr är det inte många som läser på hemsidan.

Men självklart får man välja så om man vill!
  • Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2011-01-20 15:01:19 följande:
    Vi ska gifta oss på hösten och tänkte bara skriva "höstfärger" som dresscode. Men å andra sidan så vet vi att alla våra gäster kommer ha kostym och minst knälång kjol ändå så det blir väl dresscoden per automatik. Tycker man kan känna av sina gäster lite :)
    OK så gästerna ska helst ha på sig något oranget eller rött eller brunt eller gult?
  • Zelmah
    Vi2alltid skrev 2011-01-20 21:16:30 följande:
    Absolut ska man få välja själv, bara man vet vad man utsätter gästerna för. Har man verkligen så bra kommunikation med alla gäster? Och tyvärr är det inte många som läser på hemsidan.

Men självklart får man välja så om man vill!
    Det beror ju på, vi kommer uppmana folk att det finns viktig info att läsa på hemsidan. Kommer inte ha så mkt info i själva inbjudan då det blir en hel novell med info om vägbeskrivningar hotellförslag o transport mellan ställen o så. Så folk blir tvungna att gå in o kika. Funderar även på att de får OSA via sidan, ännu en anledning att gå in på den.

Faktiskt så har vi god kommunikation med de allra flesta, inte dagligen men hörs då och då med jämna mellanrum och vi har inte en massa avlägsen släkt o så utan har nära kontakt med alla inte minst genom farmor som är spindeln i nätet där allt sprids som en löpeld från den ena till den andra. Så den släkt som inte ens är bjuden kommer veta allt om upplägget ändå hehe. Släkten är de närmaste och våra vänner är de närmaste så jag tror inte att detta kommer att bli ett problem. Vi är liksom tajta med alla vi bjuder, ca 70 gäster blir det så det är ju inte übermånga. Glad 
  • ClaraH
    Zelmah skrev 2011-01-20 18:00:13 följande:
    har aldrig påstått att de klädkoderna betyder samma sak Glad. Det vet jag att de inte gör.  Har enbart sagt att det vid bröllop innebär att man ska ha mörk kostym. Jag vill att man ska kunna ha ljusare kostym om man vill, jag vill att man ska kunna ha en galen skjorta med blommor eller rutig, eller färgad etc... skriver jag klädsel kavaj är påbudet vid bröllop ändå en mörk kostym med vit skjorta. Det är det jag menar, därför spelar det inte så stor roll att man väljer en lägre klädkod så som kavaj istället för  Mörk Kostym vid bröllop om folk googlar på klädkoder och läser dem för att veta hur de ska klä sig, då kommer de ju ändå att klä sig i mörk kostym o vita skjortan liksom... jag vill att det ska vara mer spelrum.

Jag ser gärna lite mer fantasifull klädsel på gästerna :) Vet att några av gästerna också kommer köra med just blommig skjorta under kostymen och det är jag glad för! Glad
    Jag tolkar nog så att i och med att klädkoden Mörk kostym finns så är kavaj hel kostym, men att den särskilt sommartid kan vara ljus, oavsett om det är bröllop eller annan formell tillställning. Man har ju introducerat Mörk kostym för att kunna lätta upp klädkoden Kavaj.
  • förlovadflicka
    Sebastiána skrev 2011-01-20 21:34:08 följande:
    OK så gästerna ska helst ha på sig något oranget eller rött eller brunt eller gult?
    Ja, hela bröllopet går i höstfärger och har läst på flera ställen att man kan skriva just höstfärger så vi tyckte det var lite kul som en detalj :) 
  • Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2011-01-20 22:19:49 följande:
    Ja, hela bröllopet går i höstfärger och har läst på flera ställen att man kan skriva just höstfärger så vi tyckte det var lite kul som en detalj :) 
    Fast jag tycker inte att man ska tvinga gästerna att ha en viss färg.
  • förlovadflicka
    Sebastiána skrev 2011-01-20 22:30:21 följande:
    Vill inte vara otrevlig men jag bryr mig inte så mycket om vad du tycker precis. 
  • förlovadflicka
    Sebastiána skrev 2011-01-20 22:30:21 följande:
    Ok, det var onödigt skrivet av mig, sorry, du menar säkert väl :) Vi ska bara ha närmsta familjen och närmsta fyra kompisarna som gäster, kanske förklarar saken, känns som vi kan tvinga dem ;)
  • lunah

Vi har hittat på en egen blandad klädkod - just för att förenkla för gästerna så mycket som möjligt!
    Vi skiljer på damer och herrar och ger dem egna specifika istället.
    Damer: Högtids- eller cocktailklänning (dvs lång eller kort klänning med "balklänningskänsla").
    Herrar: Mörk kostym.
    Det är en lång historia bakom detta valet, men för att förklara kort så vill vi att våra gäster ska få känna sig extra fina och uppklädda utan att behöva gå ut och hyra en frack. Då önskemålet från flera håll varit just balklänningsfint, så vill vi inte att någon annan kommer i ett linne och kjol från hm.

Jag tycker heller inte att de klädkoder vi har idag är speciellt jämställda. För att kvinnan ska få klä sig i lyxig långklänning måste det vara frack feller annan högtidsdräkt för herrar. But thats just me.

Bröllop 28/5 2011
Svar på tråden Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???