• stjärna18

Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???

Vi ska gifta oss den 28 Maj och inbjudningarna ska snart skickas iväg. Nu är det så att vi inte vill ha någon av de klassiska klädkoderna utan vill bara att gästerna ska klä sig fint som till en sommarfest. Vill inte tvinga gästerna att ha på sig kostym då det brukar vara väldigt varmt i Maj.
    Någon som har förslag på hur man kan formulera detta på ett lite roligare sätt???

• Svar på tråden Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???
  • stjärna18
    Zelmah skrev 2011-01-20 14:35:33 följande:
    tycker att vi har får få nivåer på klädkoderna i sverige och det är nog därför många hittar på egna varianter. Det är ju trist att Kavaj på ett bröllop egentligen betyder Mörk kostym bara för att det är bröllop... enligt ettikettdoktorn.se
    Jag vill inte att gästerna ska klä sig i mörk kostym, men om de endast har svart får de ju självklart ta den de har... ingen ska behöva köpa massa nya kläder för att delta på vårt bröllop. Jag tycker i allafall att det fattas en klädkod som ger lite mer spelrum att välja vad man vill ta på sig, jag tycker tex att det är väldigt kul med nån färgglad skjorta eller så men det "får" man ju inte ha vid formella sammanhang som bröllop enligt kodex... Nä vi känner oss helt enkelt tvugna att hitta på en egen klädkod och vi har bollat med lite av våra gäster och de tyckte också att det är den bästa idén, skulle inte alls känna sig obekväma med det sa de. De var snarare glada över det, att det inte var skyhöga krav Glad

vi kommer att skriva såhär på vår hemsida angående klädkoden:
    "Klädkod: Festklädd (det du trivs med och känner dig fin i) "
    "det är inte din klädsel som avgör festen utan din närvaro".

Jag känner mina gäster väl och vet att några kommer komma i kostym andra i udda kavaj o byxa, nån kanske i skjorta m fluga o väst. Jag vill inte att det ska vara kostymtvång då många i vår bekantskapskrets inte är bekväma med det. Men jag vet att INGEN kommer att dyka upp i stentvättade jeans. Det tillhör liksom inte festklädsel. Och om nu någon ändå skulle dyka upp i det så gör det absolut ingenting, i vårt sällskap har alla väldigt blandade stilar och accepterar/respekterar varanda för det.
    Du verkar förstå precis vad jag menar =)  Jag kommer nog "låna" ditt förslag om det är okej?!
    Tack för alla tips förutom knyttans =) som jag inte förstår blir så upprörd över detta. Hon/han är ju ändå inte gäst på mitt bröllop som tur är!
  • turbovampyria

Jag vill inte heller ha någon klädkod som kavaj. Jag skrev uppklätt. Därefter är det gästernas val vad de kommer att ha på sig. Ni kan ju också skriva valfri klädsel. Eller fint men sommrigt.

• knyttan

"Kavaj" är en klädkod som betyder att man ska hel kostym. Som då bör vara i en mörkare färg för det är elegantare så.
    "Mörk kostym" är också en klädkod som är snäppet över "Kavaj". Så det är helt enkelt du som hart missförstått att bara för att det står att man ska ha på sig en kostym (i mörk färg) när det står "Kavaj" som klädkod så skulle "Kavaj" och "Mörk kostym" vara samma klädkod. Så är det inte. Nu är ju skillnaderna ganska små, speciellt för män, men för damer så innebär tex mörk kostym att man inte ska ha axlarna bara, kläningen ska vara längre än knäet mm. Jag kan hitta de exakta skillnaderna för män också men just nu har jag inte tid.

• stjärna18
    turbovampyria skrev 2011-01-20 17:28:11 följande:
    Jag vill inte heller ha någon klädkod som kavaj. Jag skrev uppklätt. Därefter är det gästernas val vad de kommer att ha på sig. Ni kan ju också skriva valfri klädsel. Eller fint men sommrigt.
    Också ett bra tips! Tackar!!!
  • Zelmah
    stjärna18 skrev 2011-01-20 17:25:59 följande:
    Du verkar förstå precis vad jag menar =)  Jag kommer nog "låna" ditt förslag om det är okej?!
    Tack för alla tips förutom knyttans =) som jag inte förstår blir så upprörd över detta. Hon/han är ju ändå inte gäst på mitt bröllop som tur är!
    Absolut låna på bara! Glad

Jag tror nog att folk klarar att avgöra hur de kan klä sig! Känner nån sig osäker kan de ju faktiskt fråga. Har vart på tillställningar med olika teman där de vanliga klädkoderna inte varit aktuella och det har funkat fint! Var på ett bröllop med hawaii-tema och då var klädseln "dina finaste sommarkläder" eller liknande och det passade liksom temat... konstigt med frack på hawaiifest liksom :D
  • knyttan

Det stämmer inte heller att klädkoderna ska tydas annorlunda bara för att det är bröllop. Samma sak gäller alltid för respektive nivå oavsett vadslags fest det är.

• förlovadflicka
    knyttan skrev 2011-01-20 14:57:11 följande:
    Zelma: Nej, just därför så BEHÖVER man ju inte tvunget sätta en klädkod på sitt bröllop bara för att liksom. Men ska man ha en klädkod så får man ju följa de koder som finns. För annars så finns det ju ingen poäng med att ha klädkod överhuvudtaget. Om det är helt ok att gästerna har på sig vad de råkar få lust med, och alla gäster vet ungefär vad som förväntas av dem i klädväg utan förklaringar - VARFÖR i hela friden sätta en helt egensnickrad???
    Att Kavaj och Mörk Kostym skulle vara samma sak (över lag eller bara till bröllop) är helt enkelt rakt upp och ner FEL. Så är det INTE.
    Har läst på många ställen, både i bröllopstidningar och på nätet, att man kan hitta på själv visst, det behöver inte vara fel! Om man gör som man vill med allt annat kan man göra det med detta med och det är väl ingenting att haka upp sig på...
  • Zelmah
    knyttan skrev 2011-01-20 17:28:28 följande:
    "Kavaj" är en klädkod som betyder att man ska hel kostym. Som då bör vara i en mörkare färg för det är elegantare så.
    "Mörk kostym" är också en klädkod som är snäppet över "Kavaj". Så det är helt enkelt du som hart missförstått att bara för att det står att man ska ha på sig en kostym (i mörk färg) när det står "Kavaj" som klädkod så skulle "Kavaj" och "Mörk kostym" vara samma klädkod. Så är det inte. Nu är ju skillnaderna ganska små, speciellt för män, men för damer så innebär tex mörk kostym att man inte ska ha axlarna bara, kläningen ska vara längre än knäet mm. Jag kan hitta de exakta skillnaderna för män också men just nu har jag inte tid.
    har aldrig påstått att de klädkoderna betyder samma sak Glad. Det vet jag att de inte gör.  Har enbart sagt att det vid bröllop innebär att man ska ha mörk kostym. Jag vill att man ska kunna ha ljusare kostym om man vill, jag vill att man ska kunna ha en galen skjorta med blommor eller rutig, eller färgad etc... skriver jag klädsel kavaj är påbudet vid bröllop ändå en mörk kostym med vit skjorta. Det är det jag menar, därför spelar det inte så stor roll att man väljer en lägre klädkod så som kavaj istället för  Mörk Kostym vid bröllop om folk googlar på klädkoder och läser dem för att veta hur de ska klä sig, då kommer de ju ändå att klä sig i mörk kostym o vita skjortan liksom... jag vill att det ska vara mer spelrum.

Jag ser gärna lite mer fantasifull klädsel på gästerna :) Vet att några av gästerna också kommer köra med just blommig skjorta under kostymen och det är jag glad för! Glad
  • Vi2alltid

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, om jag får en inbjudan med en "påhittat" klädkod så blir jag galen! Jag får ångest över vad jag ska ha på mig. Kommer jag vara tillräckligt fin? Komme det se för enkelt ut? För vardagligt? Kommer jag vara överklädd? För fin? Hur tolkar de andra klädkoden???

En klädkod kan dessutom säga lite vad för sorts bröllop det är. Du väljer ju kanske "frack" på ett bröllop ute på landet i en bygdegård liksom.

Klädkoder finns av en anledning: det ska underlätta för gästerna! Vill man inte sätta press på gästerna att de måste komma så finklädda så kan man välja kavaj som klädkod. Då kommer förhoppningsvis folk tillräcklig fint klädda för ett bröllop, men utan hål i plånboken.

• Zelmah
    knyttan skrev 2011-01-20 17:36:55 följande:
    Det stämmer inte heller att klädkoderna ska tydas annorlunda bara för att det är bröllop. Samma sak gäller alltid för respektive nivå oavsett vadslags fest det är.
    Det är bara vad jag läst på bland annat de länkar jag la in ovan plus en massa andra ställen.

Men chilla Skrattande

du kanske har läst nåt annat nån annanstans. No hard feelings va?
Svar på tråden Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???