knyttan skrev 2011-01-20 17:28:28 följande:
"Kavaj" är en klädkod som betyder att man ska hel kostym. Som då bör vara i en mörkare färg för det är elegantare så.
"Mörk kostym" är också en klädkod som är snäppet över "Kavaj". Så det är helt enkelt du som hart missförstått att bara för att det står att man ska ha på sig en kostym (i mörk färg) när det står "Kavaj" som klädkod så skulle "Kavaj" och "Mörk kostym" vara samma klädkod. Så är det inte. Nu är ju skillnaderna ganska små, speciellt för män, men för damer så innebär tex mörk kostym att man inte ska ha axlarna bara, kläningen ska vara längre än knäet mm. Jag kan hitta de exakta skillnaderna för män också men just nu har jag inte tid.
har aldrig påstått att de klädkoderna betyder samma sak

. Det vet jag att de inte gör. Har enbart sagt att det vid bröllop innebär att man ska ha mörk kostym. Jag vill att man ska kunna ha ljusare kostym
om man vill, jag vill att man ska kunna ha en galen skjorta med blommor eller rutig, eller färgad etc... skriver jag klädsel kavaj är påbudet vid bröllop ändå en mörk kostym med vit skjorta. Det är det jag menar, därför spelar det inte så stor roll att man väljer en lägre klädkod så som kavaj istället för Mörk Kostym vid bröllop om folk googlar på klädkoder och läser dem för att veta hur de ska klä sig, då kommer de ju ändå att klä sig i mörk kostym o vita skjortan liksom... jag vill att det ska vara mer spelrum.
Jag ser gärna lite mer fantasifull klädsel på gästerna :) Vet att några av gästerna också kommer köra med just blommig skjorta under kostymen och det är jag glad för!