• stjärna18

Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???

Vi ska gifta oss den 28 Maj och inbjudningarna ska snart skickas iväg. Nu är det så att vi inte vill ha någon av de klassiska klädkoderna utan vill bara att gästerna ska klä sig fint som till en sommarfest. Vill inte tvinga gästerna att ha på sig kostym då det brukar vara väldigt varmt i Maj.
    Någon som har förslag på hur man kan formulera detta på ett lite roligare sätt???

• Svar på tråden Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???
  • Sandrina
    "Men tänk också på att ni som brudpar inte ska vara finare klädda än vad ni förväntar er av era gäster. Ska brudgummen ha smoking då blir klädkoden smoking etc."
    Det beror ju på vad man har för bröllop. Men om man en sådan dag vill vara finast så kan man ju välja en klädkod som är precis under det man själv ska ha. Tror det vad Ribbing som sa det en gång! Bra tycker jag! :)
  • knyttan
    Sandrina skrev 2011-01-20 14:06:04 följande:
    Det beror ju på vad man har för bröllop. Men om man en sådan dag vill vara finast så kan man ju välja en klädkod som är precis under det man själv ska ha. Tror det vad Ribbing som sa det en gång! Bra tycker jag! :)
    Nej det tror jag inte! Hon säger ofta att det är hemskt ofint av brudparet att klä sig långt över den nivå de anger för gästerna.
  • Sandrina

knyttan skrev 2011-01-20 14:18:21 följande:
    Nej det tror jag inte! Hon säger ofta att det är hemskt ofint av brudparet att klä sig långt över den nivå de anger för gästerna.

Jag sa inte långt över den nivån om man säger till gästerna, jag sa EN nivå över, bara så att brudparet blir lite finare.

Jag vill i alla fall vara finast på min bröllopsdag! :)

• Zelmah

tycker att vi har får få nivåer på klädkoderna i sverige och det är nog därför många hittar på egna varianter. Det är ju trist att Kavaj på ett bröllop egentligen betyder Mörk kostym bara för att det är bröllop... enligt ettikettdoktorn.se
    Jag vill inte att gästerna ska klä sig i mörk kostym, men om de endast har svart får de ju självklart ta den de har... ingen ska behöva köpa massa nya kläder för att delta på vårt bröllop. Jag tycker i allafall att det fattas en klädkod som ger lite mer spelrum att välja vad man vill ta på sig, jag tycker tex att det är väldigt kul med nån färgglad skjorta eller så men det "får" man ju inte ha vid formella sammanhang som bröllop enligt kodex... Nä vi känner oss helt enkelt tvugna att hitta på en egen klädkod och vi har bollat med lite av våra gäster och de tyckte också att det är den bästa idén, skulle inte alls känna sig obekväma med det sa de. De var snarare glada över det, att det inte var skyhöga krav Glad

vi kommer att skriva såhär på vår hemsida angående klädkoden:
    "Klädkod: Festklädd (det du trivs med och känner dig fin i) "
    "det är inte din klädsel som avgör festen utan din närvaro".

Jag känner mina gäster väl och vet att några kommer komma i kostym andra i udda kavaj o byxa, nån kanske i skjorta m fluga o väst. Jag vill inte att det ska vara kostymtvång då många i vår bekantskapskrets inte är bekväma med det. Men jag vet att INGEN kommer att dyka upp i stentvättade jeans. Det tillhör liksom inte festklädsel. Och om nu någon ändå skulle dyka upp i det så gör det absolut ingenting, i vårt sällskap har alla väldigt blandade stilar och accepterar/respekterar varanda för det.

• 4everwe2

Varför inte bara skriva "sommar fin"?

• Zelmah
    knyttan skrev 2011-01-20 14:18:21 följande:
    Vad Ribbing säger vet jag inte, men enligt andra "etikettexperter" så är det vanligt och allmänt accepterat, t om förväntat att brudparet klär upp sig lite extra. Men vid ANDRA bjudningar så som födelsedagsfester och middagsbjudningar så anses det vara ofint att klä sig finare än/över gästernas klädsel. Då ska man helst ligga lite i underkant för att inte göra någon obekväm.

Men dessa regler tänjs ju allt mer och bland gemene man så följs de nog inte så strikt. Jag har aldrig blivit bjuden till ett 50-årskalas eller en middag med klädkod, känns som de flesta inte är så formella nu för tiden utan fokuserar mer på sällskapet, att umgås och ha kul tillsammans.
  • knyttan

Zelma: Nej, just därför så BEHÖVER man ju inte tvunget sätta en klädkod på sitt bröllop bara för att liksom. Men ska man ha en klädkod så får man ju följa de koder som finns. För annars så finns det ju ingen poäng med att ha klädkod överhuvudtaget. Om det är helt ok att gästerna har på sig vad de råkar få lust med, och alla gäster vet ungefär vad som förväntas av dem i klädväg utan förklaringar - VARFÖR i hela friden sätta en helt egensnickrad???
    Att Kavaj och Mörk Kostym skulle vara samma sak (över lag eller bara till bröllop) är helt enkelt rakt upp och ner FEL. Så är det INTE.

• förlovadflicka

Vi ska gifta oss på hösten och tänkte bara skriva "höstfärger" som dresscode. Men å andra sidan så vet vi att alla våra gäster kommer ha kostym och minst knälång kjol ändå så det blir väl dresscoden per automatik. Tycker man kan känna av sina gäster lite :)

• Zelmah
    knyttan skrev 2011-01-20 14:57:11 följande:
    Zelma: Nej, just därför så BEHÖVER man ju inte tvunget sätta en klädkod på sitt bröllop bara för att liksom. Men ska man ha en klädkod så får man ju följa de koder som finns. För annars så finns det ju ingen poäng med att ha klädkod överhuvudtaget. Om det är helt ok att gästerna har på sig vad de råkar få lust med, och alla gäster vet ungefär vad som förväntas av dem i klädväg utan förklaringar - VARFÖR i hela friden sätta en helt egensnickrad???
    Att Kavaj och Mörk Kostym skulle vara samma sak (över lag eller bara till bröllop) är helt enkelt rakt upp och ner FEL. Så är det INTE.
    Jag vill sätta en klädkod för att slippa att alla ska undra ännu mer och fråga vilken nivån är, gästerna jag talat med tyckte ju själva att det var bra! och för att jag vill ha snäppet under kavaj. om jag vet att mina gäster inte tar illa upp av det, vad är det som är så fasansfullt med det då? Skriver man inte ut klädkod på ett bröllop är det högtidsdräkt (frack) som gäller vid eftermiddagsvigsel och vid förmiddagsvigsel är det mörk kostym som gäller enligt etikettdoktorn Mats Danielsson
    blogg.aftonbladet.se/etikettdoktorn&pageSize=20

Och jag vill ju just inte ha dessa höga klädkoder, därför måste jag ju skriva nåt. ändå. men jag får väl skriva kavaj eller festklädd då så att det inte stör andra. Då kan gästerna välja att gå efter den koden om de känner sig osäkra.

Jag säger inte att Mörkkostym och kavaj är samma men etikettdoktorn säger att kavaj räknas som mörk kostym just vid bröllop eftersom bröllop räknas som en ytters traditionell och formell tillställning. Förr fanns inte kavaj som klädkod. Jag säger bara vad jag läst på etikettdoktorns sida om frågor&svar där han besvarar läsarfrångor om dessa klädkoder. Så då är det han som har fel i så fall.
    står bla annat här, ska försäka hitta den sidan där det står mer precist om bröllopet som formell tillställning...
    blogg.aftonbladet.se/etikettdoktorn&pageSize=20
Svar på tråden Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???