• Etheleglin

För oss med sittande middag

Okej, det svämmar över av buffé-trådar här på forumet så här kommer en tråd bara för oss som ska ha sittande middag.

Var ska ni vara på för typ av lokal?
    Vilken meny?
    Vilka drycker kommer att serveras?
    Vem sköter serveringen?
    Har ni värdpar och/eller toastmaster? 
    Musik?
    Klädkod?
    Annat ni tänker på?

Ni som redan är gifta och har haft sittande middag, finns det några tips ni kan komma med?

Själva ska vi vara på en mindre herrgård. Vi kommer ha trerätters fiskmeny och sedan tårta. Några vänner till mig kommer att servera då det annars är just buffé som gäller på detta stället, vilket vi inte kände passade oss. Vi kommer ha en toastmaster, troligtvis ingen bakgrundsmusik då det nog blir för sorligt men vi ska testa dagen innan så att back-up finns ifall det känns för tyst. Vår klädkod kommer vara "mörk kostym" vilket då innebär långklänning för damerna eftersom vi har ett eftermiddagsbröllop.

• Svar på tråden För oss med sittande middag
  • 1700tal

Oj, såg att jag bara läste sida 1 och inte 2 när jag svarade. Ursäkta om jag skrev nåt som nån annan redan skrivit och för att jag tjatade vidare om klädkoden när trådstartaren uppmanad att gå tillbaka till ämnet sittande middag!

• SnartFruSir
    1700tal skrev 2011-01-04 13:13:05 följande:
    Hur gör ni andra med övernattning? Har era lokaler rum eller hotellverksamhet?
    Vi skriver med i informationsbladet vilka alternativ som finns och priser. Men gärsterna får själva bestämma var och hur de ska bo och betala för detta själva. Däremot kommer vi att bussa alla gästerna från kyrkan till lokalen, så vi kommer tipsa gästerna att de gärna får åka pendeltåg ner om de absolut inte vill ta med sig bilen till festen. Vår kommun är gulliga nog att spärra av hela kyrktorget (där parkeringarna finns) inför lite större bröllop, så det kan bli lite taskigt med parkering annars.
  • Fossing77

Vi har festen på First Hotel Grand så rum finns att boka för de som så önskar. :)

• 1700tal
    SnartFruSir skrev 2011-01-04 13:26:49 följande:
    Vi skriver med i informationsbladet vilka alternativ som finns och priser. Men gärsterna får själva bestämma var och hur de ska bo och betala för detta själva. Däremot kommer vi att bussa alla gästerna från kyrkan till lokalen, så vi kommer tipsa gästerna att de gärna får åka pendeltåg ner om de absolut inte vill ta med sig bilen till festen. Vår kommun är gulliga nog att spärra av hela kyrktorget (där parkeringarna finns) inför lite större bröllop, så det kan bli lite taskigt med parkering annars.
    Wow, vad speciellt att spärra av torget. Det måste vara ovanligt.. Vilken snäll och tillmötesgående kommun ni bor i!

Jo, våra gäster får också betala sina rum själva och de måste inte alls bo på slottet. Däremot är det billigare per bädd än att åka in till Linköping och bo på hotell och då är det 45 bilresa till stan. En del åker nog hem, några med många barn och hundar osv som måste följa med kommer vi erbjuda att låna våra hus. Men hälfen av gästerna är långväga så vi hoppas de vill övernatta på slottet. Det kostar 350 kr/bädd och det är helt ok tycker jag..
  • Novanna
    förlovadflicka skrev 2011-01-03 11:20:32 följande:
    Kan också slänga upp en bild :) Här ska vi vara :)

De fixar blommor och dekorationer gratis btw :)
    Förlovad flicka, är det Svarta örnshuset i Halmstad ni ska vara på?
    Vad tar de per kuvert där och vad ingår? Vi har bara pratat med Wapnö än så länge
  • förlovadflicka
    Novanna skrev 2011-01-04 13:53:03 följande:
    Förlovad flicka, är det Svarta örnshuset i Halmstad ni ska vara på?
    Vad tar de per kuvert där och vad ingår? Vi har bara pratat med Wapnö än så länge
    Ja, det är det :) Det finns meny på deras hemsida men för och efterrätterna ligger på ca 100 kr och huvudrätterna ca 200. Servering, dekoration och allt ingår i huvudrättspriset. Han var jättetrevlig när vi var där :) Det är billigare än wapnö är jag rätt säker på :)  Jag vet inte priserna för alkohol då vi ska ha alkoholfritt. :) Kolla hemsidan och ring :)
  • 1700tal

Förlovadflicka - det är en jättefin lokal det där! Vilka vackra väggar och glasväggar!

Här är vål matsal. Det är ett E och honnörsbordet är längst bort vid fönstren:

• Etheleglin
    Fossing77 skrev 2011-01-04 12:57:10 följande:
    Men åh! Att jag inte tänk på västerbottenpaj!! Jag älskar sån, det vill jag oxå ha till förrätt ju! Tack för inspirationen. ;)

Hur gör ni med allergier? Min sambos bror dör (allvarligt!) av tomat och hans mamma av fisk, nötter och lite annat. Vi behöver verkligen säkerställa att ingen av dessa råvaror ens kommer i närheten av det som de ska äta, annars ligger de risigt till.
    Vi har, turligt nog, inte så många allergier alls. En nöt, en laktos och några diabetiker.

Nötter kommer bara att finnas i vissa praliner på kakbuffén efter tårtan, laktos går att avhjälpa med en tablett och diabetikerna tar insulin som till en vanlig måltid - vår mat är ganska fet men inte speciellt söt/kolhydratsrik.

En smart grej är att märka ut deras placeringskort för att då underlätta serveringen. Tex om alla placeringskort är vita - gör några i en annan färg för allergikerna. Eller om man vill vara diskretare så sätt tex en rosett på placeringskorten för dem. Detta är även ett bra sätt att märka ut vegetarianer eller andra som får specialmat. Sedan får ni bara inte glömma att berätta hur de är utmärkta för personalen.

1700tal: Angående övernattning så gör vi inget speciellt. De flesta bor i närheten, och de som har längre bor hos familj eller vänner i området som de kan bo hos. Erat pris lät väldigt bra, hoppas att många utnyttjar det.

Någon annan undrade kring transport mellan vigsel och middag: Vi kommer att gifta oss på plats så vi får ingen transport annat än dit och hem. Och alla kommer samåka dit på något vis, det löser sig alltid. Det var även skönt eftersom vi bara vill kunna smita ut för att ta några porträtt mellan vigsel och middag utan att det behöver ta allt för många minuter. 
  • Fossing77
    Etheleglin skrev 2011-01-04 21:01:54 följande:
    Vi har, turligt nog, inte så många allergier alls. En nöt, en laktos och några diabetiker.

Nötter kommer bara att finnas i vissa praliner på kakbuffén efter tårtan, laktos går att avhjälpa med en tablett och diabetikerna tar insulin som till en vanlig måltid - vår mat är ganska fet men inte speciellt söt/kolhydratsrik.

En smart grej är att märka ut deras placeringskort för att då underlätta serveringen. Tex om alla placeringskort är vita - gör några i en annan färg för allergikerna. Eller om man vill vara diskretare så sätt tex en rosett på placeringskorten för dem. Detta är även ett bra sätt att märka ut vegetarianer eller andra som får specialmat. Sedan får ni bara inte glömma att berätta hur de är utmärkta för personalen.

1700tal: Angående övernattning så gör vi inget speciellt. De flesta bor i närheten, och de som har längre bor hos familj eller vänner i området som de kan bo hos. Erat pris lät väldigt bra, hoppas att många utnyttjar det.

Någon annan undrade kring transport mellan vigsel och middag: Vi kommer att gifta oss på plats så vi får ingen transport annat än dit och hem. Och alla kommer samåka dit på något vis, det löser sig alltid. Det var även skönt eftersom vi bara vill kunna smita ut för att ta några porträtt mellan vigsel och middag utan att det behöver ta allt för många minuter. 
    Smart tips! Det ska jag absolut lägga in i planeringen. Känns inte så fint att ha ihjäl folk på sitt bröllop ;) Skämt å sido... Kanonbra idé :)
  • Etheleglin
    Fossing77 skrev 2011-01-04 21:09:25 följande:
    Smart tips! Det ska jag absolut lägga in i planeringen. Känns inte så fint att ha ihjäl folk på sitt bröllop ;) Skämt å sido... Kanonbra idé :)
    Ja, det är lite värre när det är allvarliga allergier det handlar om. Hoppas du kommer på något bra sätt att märka ut dem.
  • Fossing77
    Etheleglin skrev 2011-01-07 21:51:18 följande:
    Ja, det är lite värre när det är allvarliga allergier det handlar om. Hoppas du kommer på något bra sätt att märka ut dem.
    Får sätta röd hatt på dom annars.. ;)
  • petitemoi

Hej alla.
    Vi skall också ha sittande middag. Har hyrt ett slott nere i skåne, där vi skall ha vigsel och bröllopsfesten och det hela. Vi har många långväga gäster så många kommer sova på slottet då där även finns en hotelldel.

Även vi sover där på bröllopsnatten så då känns det nästan som man lyckas dra ut på festligheterna lite då alla övernattande gäster äter frukost tillsammans i matsalarna dagen efter:)

Vi kommer ha trerättersmiddag med dessert och tårta, vin ingår till maten och avec till dessert men jag funderar på att kanske ha fri tillgång på öl och vin vet inte vad ni tycker? vill inte behöva snåla om någon vill ha ett glas vin till känns dumt. Men jag vill dock inte ha fri bar med sprit, är rädd att någon går över styr då.

Annars ingår servering och duktning och städning och det hela, dem ställer i ordning vigselrummet till oss och allt:) Så jag måste säga att jag är helnöjd.

Vi skall duka med runda bord. Jag har bara varit på ett bröllop med det innan och jag som gäst tyckte det var oerhört trevligt för det blev att alla runt bordet pratade med varandra istället för att man bara pratar med den som sitter bredvid en.

Men! Kan man ha runda bord och ett avlång honnörsbord till brudparet och isåfall vem skall sitta vid det förutom vi? Hjälp

Kul och höra hur alla andra skall ha det:)

Lääängtar

• Etheleglin
    Fossing77 skrev 2011-01-07 22:28:08 följande:
    Får sätta röd hatt på dom annars.. ;)
    Haha! Kalasbra ju!
  • SnartFruSir
    petitemoi skrev 2011-01-08 10:19:04 följande:
    Men! Kan man ha runda bord och ett avlång honnörsbord till brudparet och isåfall vem skall sitta vid det förutom vi? Hjälp

Kul och höra hur alla andra skall ha det:)

Lääängtar
    Klart du kan ha ett avlångt bord och sedan runda bord "framför" eller likanande. Jag har skilda föräldrar, så jag har en bonusfamilj att knö in. Men på vårt honnörsbord kommer vi att sitta

Min styvmamma, hans pappa, min mamma, han, jag, min pappa, hans mamma, min styvpappa

Jag har även varit på bröllop när man skippat föräldrarna, men haft sina tärnor och marsalkar/bestmen där istället. På min mammas och styvpappas bröllop, så hade min styvppappas pappa precis gått bort, men då tog min styvpappas gudfar rollen på honnörsbordet istället.
  • Liina86

Vi ska vara på en herrgård och ha trerätters middag plus tårta och vickning. Vi bjuder på dryck till maten men sen får gästerna betala själva i baren på kvällen.

Vi hoppas också att många av våra gäster kommer sova över på herrgården och dela en härlig frukostbuffé med oss.

Angående klädkod så har vi kavaj och har på vår bröllopshemsida skrivit såhär för att klargöra för gästerna: 

Klädkoden för dagen är kavaj.

För herrarna innebär detta mörk eller ljus kostym, ljus skjorta och slips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.

För damerna är en finare klänning, byxdress eller kjol passande. Kjollängden ska inte vara kortkort men inte heller hellång. Gärna ljusa sommarfärger eller enligt bröllopets färgtema, i detta fall mörklila. Färger som ska undvikas är helvitt och helsvart.

Då vigseln är tänkt att vara utomhus på en gräsmatta om vädret tillåter kan det vara något att tänka på, kanske speciellt när det gäller damernas skoval.

Brudgummen kommer följa klädkoden men lyxa till det med en snygg väst och en skjorta med snygga manschettknappar

• Biscuit

Kul tråd, har inte läst alla inlägg så jag ber om ursäkt i förväfg om detta blir upprepning på något sätt.

Har ett annat tips om hur man märker ut veg/allergiker som kanske inte är riktigt lika tydligt men brukar funka bra för personalen som egentligen är de enda som behöver veta vilka som ska ha specialmat. Skriv ut en extra karta över bordsplaceringen och sätt i köket/serveringsgången. Då kan man desutom skriva tydligt veg/nöt all./laktos osv. Har jobbat på några bröllop och det är nog lättare med en karta än med ett placeringskort som kan hamna lite varstans på bordet under kvällen.

Vi kommer ha festen i ett orangeri med catering. Tänkt oss trerätters och sen tårta. Har inte tänkt oss någon bakgrundsmusik då vi har ganska livliga familjer och vänner så obekväm tystnad tror jag knappt finns i deras ordföråd. Men en toastmaster är nog just därför ett måste, någon som kan styra upp folket och som ser till att det inte blir en 5 timmars middag.

Har ni några tips på bordsdekor? Jag skulle vilja ha ljushållare i "fattigmans silver", är det någon som vet hur man kan göra sådana själv, blir lite dyrt att köpa 40-50 st.

• Etheleglin

Petitemoi: Självklart funkar det bra med honnörsbord och sedan småbord omkring. Hur ni väljer att placera folk är dock upp till er, ni känner era gäster bäst. Att ha det så brukar dessutom se väldigt fint ut.

Liina86: Ja, det är nog bra att förtydliga klädkoderna lite. Inte alla vet vad som betyder vad.

Biscuit: Jag har fyndat billiga ljusstakar lite här och där som jag sedan klär in och pyntar enligt vårat färgtema. Ljust silver vet jag inte hur man gör bäst, men kanske skulle du kunna hitta massa olika silverljusstakar på loppis och använda? Beror ju lite på ert tema om det blir bra med missmatchning eller om det bör vara likadana. 

• petitemoi

Tack för svar!

Jo men då kan jag ju ta ett avlång honnörsbord och runda bord därefter, känns dock alltid skönt o höra folks åsikter för ibland känns det som man bara sitter och tänker på saker om och om men inte blir klok på vad som fungerar bäst.

Håller med andra om att det är en trevlig tråd, känns som man får lite helheltsinspiration inför upplägget av sitt bröllop:)

• Kemist

Nu har vi varit i kontakt med lokalen (Eriksbergs catering och festvåning), och färdigställt menyn! Eftersom min sambo är allergisk mot fisk och skaldjur är det något vi undviker. Det blir en trerätters middag och kaffe/te med avec och tårta senare på kvällen. Menyn ser ut som följer (och är typ oförståelig):

Potage Vichyssoise med rökt fårfiol, kuvertbröd

Helstekta hjortracks med Barolovierge, auberginecaviar, ört- och olivoljeslungade primörer med nypotatis

Variation på Mälarörabarber, vit kardemummaglass & liten kaka

Så, om jag har förstått allt rätt, är det en liten soppa till förrätt med tunna skivor av saltat/rökt fårkött till. Huvudrätten är hjort med en aubergineröra och stekt potatis (haha, vad osnyggt det lät). Efterrätt är det en rabarberkompott med glass och kaka. Ska nog bli toppen tror jag!
    Alla säger till mig att det blir för mycket dricka med tre glas vin till middagen, men det tycker inte jag riktigt. De tänker väl att man isåfall (med fördrink) hunnit dricka fyra enheter innan dansen ens börjat. Några har varnat för att de inte tror folk kommer dricka upp allt vin till middagen, och att det är dumt att vi betalar förmycket. Vi betalar 40 kr/person för vinet, så vi får se.
    Men för fördrink och"snacks", trerätters, tre glas vin, kaffe/te, 3 cl avec och tårta för 60 personer så kostar det 49 200 kr (inkl. moms). Jag tycker det är ett bra pris, de gör i ordning lokalen med blommor och levande ljus, tygservetter, dukar etc. Det verkar mycket erfarna, de berättade förut att de aldrig egentligen går ut med reklam utan allt är word of mouth. Väldigt trevliga med, vi är väldigt nöjda hittills (fast vi har ju inte haft festen än iofs).

Sen är det bar till självkostnad efter, men hade tänkt att vi bjuder på två enheter där. 
Svar på tråden För oss med sittande middag