• Etheleglin

För oss med sittande middag

Okej, det svämmar över av buffé-trådar här på forumet så här kommer en tråd bara för oss som ska ha sittande middag.

Var ska ni vara på för typ av lokal?
    Vilken meny?
    Vilka drycker kommer att serveras?
    Vem sköter serveringen?
    Har ni värdpar och/eller toastmaster? 
    Musik?
    Klädkod?
    Annat ni tänker på?

Ni som redan är gifta och har haft sittande middag, finns det några tips ni kan komma med?

Själva ska vi vara på en mindre herrgård. Vi kommer ha trerätters fiskmeny och sedan tårta. Några vänner till mig kommer att servera då det annars är just buffé som gäller på detta stället, vilket vi inte kände passade oss. Vi kommer ha en toastmaster, troligtvis ingen bakgrundsmusik då det nog blir för sorligt men vi ska testa dagen innan så att back-up finns ifall det känns för tyst. Vår klädkod kommer vara "mörk kostym" vilket då innebär långklänning för damerna eftersom vi har ett eftermiddagsbröllop.

• Svar på tråden För oss med sittande middag
  • Etheleglin
    Lyckliga Tettan skrev 2011-01-03 18:35:00 följande:
    En undran, Varför är inte balklänning okej?
    För att balklänning hör till en "högre" klädkod och vi vill att alla ska vara klädda på samma nivå.
    Luohti skrev 2011-01-03 19:45:00 följande:
    Det har jag alltid undrat, varför ska inte brudgummen få känna sig mycket finare än de andra gästerna som bruden förväntas? Min tärna sa i parti och minut när vi letade klänning till henne att vi absolut inte fick hitta en finare klänning än min brudklänning till henne för jag skulle vara den vackraste under kvällen. Varför ska då inte killen få känna sig snyggast av alla, min kille är lite inne på smoking för han vill vara  agent 007 ;) .
    Men vi vill ju fortfarande inte ställa för höga krav på våra gäster, ingen av dem jag vet kommer ju vilja köpa en smoking som de enbart kommer använda en gång. Så hur tusan ska man formulera sig och vilken klädkod ska man ha? Funderar på att köra gamla hederliga kavaj rätt och slätt och så får folk sen ha vad de vill. förstår du mitt problem?
    Tycker det det är coolt att ni väljer att formulera eran egna klädkod ;) 
     Fast... Du har vit klänning som enda attribut du har ensamrätt på som brud, sedan ska alla vara lika "fina" för att underlätta umgänget under tillställningen.

Men! Åter till ämnet - sittande middag.

Vår meny skapade stället efter att vi hade slängt ur oss några av våra favoriträtter:
    Västerbottenpaj - med kalixrom och någon sallad
    Lax - örtbakad, med potatis och ärtor/bönor på något sätt med ett tjusigt namn
    Haägen-Dazs Jordgubbsglass - med chokladfondue och fruktsallad
    Tårta - något friskt, kanske mousse

Det var jätteskönt att bara säga en råvara och att de skapade rätten kring den sedan. Inte så mycket att tänka på. 
  • lovvydovvy
    Luohti skrev 2011-01-03 16:54:43 följande:
    Hur ska ni skriva då? En annan fråga är, spelar det nån roll för klädkoden vad brudgummen har på sig? Exempelvis om min M2B väljer att ha smoking men inte vill sätt ribban för högt för de övriga gästerna?
    Min kille funderar på att ha smoking och i så fall har vi det som klädkod men förtydligar att det är helt ok med mörk kostym istället för smoking. Tar man mörk kostym kan ju inte de som har en smoking använda den enligt etikettboken.
  • Oberon

Vi kommer inte ha en fullstor efterrätt utan tittar på tryfflar eller liknande och sedan tar vi tårtan ganska snabbt efter vi har brutit bord, så det blir själva efterrätten. Vi vill få middagen och det formella "överstökat" hyfsat snabbt så att alla kan slappna av lite mer, mingla och umgås istället. Vi blir cirka 75 personer och många av dessa träffar vi inte speciellt ofta så vi vill hinna träffa alla.

• Kemist

Ethegleglin: Jag håller helt med om att man ska vara så specifik som möjligt, så ingen ska känna sig utanför eller för uppklädd. På min systers bröllop hade de klädkoden kavaj, för de ville att männen skulle kunna välja att ha ljus kostym på sig ifall de skulle välja det (sommarbröllop). Problemet är att stora delar av de äldre männen inte visste vad det betydde och hade inte heller kollat upp det, så många hade vanliga byxor (vissa jeans) och kavaj. Min syster och vi andra blev inte ledsna eller så, men jag tror att de kände sig lite nerklädda (hörde några av dem prata om att "ja, men det stod ju kavaj..."). Så det kan ju bli fel med kavaj-koden, och därför vill vi ha mörk kostym. Den går ju inte riktigt att misstolka, eller möjligen för tjejerna då för flera har frågat om detta med längden på klänningen. Vill man då att de ska ha långklänning tycker jag att det är en utmärkt idé att skriva ut det. Min systers man hade faktiskt smoking vilket ju bryter mot klädkoden, men samtidigt är det ju brudparets fest och de bestämmer! Min kille kommer att ha en tredelad kostym, vi ska ut och titta idag och se om han faller för något. 

Allas mat låter bra. Vi måste ringa lokalen snart, vi fick en meny som priset är baserat på, men de hade glömt att min kille är allergisk mot fisk och skaldjur och hade med båda på menyn... De bad direkt om ursäkt och så, men har inte fått nån ny, så vi måste nog höra av oss och diskutera det. Man bokar tårta via dem med (tror att de tar dem från Chokladfabriken, men jag kan ha fel), så vi måste prata med dem om det. Vi funderade ett tag om vi verkligen ville ha efterätt, eller om det blir lite mycket med att ha det och tårta, men så kom vi fram till att det var en bra idé att använda sig av tårtan för att några av gamlingarna ska stanna nån timme extra.
    Vi kommer vara 60 - 70 personer och hoppar bakgrundsmusik. Står mellan att ha ett klassiskt E-bord och runda bord, tycker att det är svårt att bestämma.

• förlovadflicka
    Kemist skrev 2011-01-04 11:32:53 följande:
    Ethegleglin: Jag håller helt med om att man ska vara så specifik som möjligt, så ingen ska känna sig utanför eller för uppklädd. På min systers bröllop hade de klädkoden kavaj, för de ville att männen skulle kunna välja att ha ljus kostym på sig ifall de skulle välja det (sommarbröllop). Problemet är att stora delar av de äldre männen inte visste vad det betydde och hade inte heller kollat upp det, så många hade vanliga byxor (vissa jeans) och kavaj. Min syster och vi andra blev inte ledsna eller så, men jag tror att de kände sig lite nerklädda (hörde några av dem prata om att "ja, men det stod ju kavaj..."). Så det kan ju bli fel med kavaj-koden, och därför vill vi ha mörk kostym. Den går ju inte riktigt att misstolka, eller möjligen för tjejerna då för flera har frågat om detta med längden på klänningen. Vill man då att de ska ha långklänning tycker jag att det är en utmärkt idé att skriva ut det. Min systers man hade faktiskt smoking vilket ju bryter mot klädkoden, men samtidigt är det ju brudparets fest och de bestämmer! Min kille kommer att ha en tredelad kostym, vi ska ut och titta idag och se om han faller för något. 

Allas mat låter bra. Vi måste ringa lokalen snart, vi fick en meny som priset är baserat på, men de hade glömt att min kille är allergisk mot fisk och skaldjur och hade med båda på menyn... De bad direkt om ursäkt och så, men har inte fått nån ny, så vi måste nog höra av oss och diskutera det. Man bokar tårta via dem med (tror att de tar dem från Chokladfabriken, men jag kan ha fel), så vi måste prata med dem om det. Vi funderade ett tag om vi verkligen ville ha efterätt, eller om det blir lite mycket med att ha det och tårta, men så kom vi fram till att det var en bra idé att använda sig av tårtan för att några av gamlingarna ska stanna nån timme extra.
    Vi kommer vara 60 - 70 personer och hoppar bakgrundsmusik. Står mellan att ha ett klassiskt E-bord och runda bord, tycker att det är svårt att bestämma.
    Alltså, det är konstigt med människor, de har inget vett... Om det står en dresscode så kollar man väl upp den så att det verkligen betyder det man tror, även om det verkar självklart.... Man går väl inte på bröllop i jeans, om det nu inte skulle vara något brudparet har sagt...
  • Etheleglin
    Kemist: Ja, när man själv är gäst så uppskattar åtminstone jag tydlighet.

Vi funderade först på att ha Frack eller Smoking som dresscode, eftersom många av våra vänner redan har (främst) frack och frackklänningar. Men släkten har det inte. Därför blev det mörk kostym. Samtidigt så ville vi behålla känslan som fås av damer i långklänning, så detta kändes som en bra kompromiss. Vi vill inte att någon ska komma i kort klänning eller byxdress, det har man på så många andra fester.

Du får gärna skriva vad ni serverar för meny istället sedan, när ni vet. Det är så roligt att höra om andras.

förlovadflicka: Fast just kavaj är en av de mest missförstådda klädkoderna. Därför kan det vara bra att ha en förklaring i informationsbladet. Troligtvis är det också därför fler och fler väljer att skriva "kostym" istället. 
  • Etheleglin
    Oberon: Tryfflar var en smart idé! Vi vill också ha en liten efterrätt, så vi komponerade en som kan serveras i pytteformat utan att det ser konstigt ut; en äggkoppsstor ckokladfondue, en liten suffléform med frukt samt en liten kula glass på själva tallriken.

Jag tycker att efterrätten har en funktion i att göra middagen lite längre. Det kan vara svårt att hinna med alla tal annars, då blir det för många avbrott i maten. Med en extra rätt så får man en timma till, vilket blir alldeles lagom för oss med. 
  • Fossing77
    Etheleglin skrev 2011-01-04 00:51:53 följande:
    För att balklänning hör till en "högre" klädkod och vi vill att alla ska vara klädda på samma nivå.
    Luohti skrev 2011-01-03 19:45:00 följande:
    Det har jag alltid undrat, varför ska inte brudgummen få känna sig mycket finare än de andra gästerna som bruden förväntas? Min tärna sa i parti och minut när vi letade klänning till henne att vi absolut inte fick hitta en finare klänning än min brudklänning till henne för jag skulle vara den vackraste under kvällen. Varför ska då inte killen få känna sig snyggast av alla, min kille är lite inne på smoking för han vill vara  agent 007 ;) .
    Men vi vill ju fortfarande inte ställa för höga krav på våra gäster, ingen av dem jag vet kommer ju vilja köpa en smoking som de enbart kommer använda en gång. Så hur tusan ska man formulera sig och vilken klädkod ska man ha? Funderar på att köra gamla hederliga kavaj rätt och slätt och så får folk sen ha vad de vill. förstår du mitt problem?
    Tycker det det är coolt att ni väljer att formulera eran egna klädkod ;) 
     Fast... Du har vit klänning som enda attribut du har ensamrätt på som brud, sedan ska alla vara lika "fina" för att underlätta umgänget under tillställningen.

Men! Åter till ämnet - sittande middag.

Vår meny skapade stället efter att vi hade slängt ur oss några av våra favoriträtter:
    Västerbottenpaj - med kalixrom och någon sallad
    Lax - örtbakad, med potatis och ärtor/bönor på något sätt med ett tjusigt namn
    Haägen-Dazs Jordgubbsglass - med chokladfondue och fruktsallad
    Tårta - något friskt, kanske mousse

Det var jätteskönt att bara säga en råvara och att de skapade rätten kring den sedan. Inte så mycket att tänka på. 
    Men åh! Att jag inte tänk på västerbottenpaj!! Jag älskar sån, det vill jag oxå ha till förrätt ju! Tack för inspirationen. ;)

Hur gör ni med allergier? Min sambos bror dör (allvarligt!) av tomat och hans mamma av fisk, nötter och lite annat. Vi behöver verkligen säkerställa att ingen av dessa råvaror ens kommer i närheten av det som de ska äta, annars ligger de risigt till.
  • 1700tal

Vi ska också ha sittande middag. Vi ska vara på ett litet slott som vi har för oss själva lör-sön och vi blir 79 pers (maxantal).

Vi har även vi klädkod mörk kavaj. Konstigt att den koden skulle finnas med i en etikettbok från 40-talet eftersom det är en ganska ny klädkod här i Sverige, knappt ej godkänd/riktig klädkod om man ska var noga. Har också läst på om vad som gäller och vi kör på mörk (ej svart) kostym med vit skjorta och slips och för damerna klänning som är minst knälång men inte golvlång och sjal eller jacka/kofta i kapellet. Vi beskriver det i infoblad och på bröllopshemsida så alla vet vad som gäller men poängterar samtidigt att har man bara svart kostym så behöver man naturligtvis inte gå och köpa en mörkgrå.

Damerna förutsätter jag har lättare att följa koden korrekt. Med golvlång menas ju aftonklänning, alltså hellång typ balklänning eller galaklänning. Nästan hellånga klänningar (där skorna syns) är helt ok. De flesta köper nog en ny klänning till ett bröllop (det har de flesta av mina kvinnliga släktingar gjort hittills) och vill man inte köpa nåt nytt har de flesta något knälångt i garderoben... Jag själv har iaf ett par finare klänningar i garderoben som bara används till bröllop, dop osv. Det är nog fler män som saknar en mörk kostym än kvinnor som saknar en knälång klänning.

Förr oss är klädkoden ganska viktig eftersom vi gifter oss på ett slott, även om det är ett litet och inte så pampigt sådant. Det ska vara lite "extra" och för en enda dag vi vill slå på stort!

Tror gästerna uppskattar en angiven klädkod. Sist vi var på bröllop jag och blivanden (hans släkting) stod "valfri" och det var blandat med svarta kostymer och jeans (!) tjejerna hade vita kläder, kortkort och visade magen blandat med en del av oss som hade fina klänningar och frisyrer. Inget var ju liksom "fel" klädsel men det blev väääldigt konstigt. Då bestämde jag och blivanden så vi skulle ha tydlig klädkod, för gästernas skull. Sen om mörk kostym är si eller så spelar ju ingen roll om man beskriver för gästerna vad det innebär, det är nog det viktigaste.

Serveringspersonal blir det här oxå - vi har inget val, det är krav från slottets sida. Cateringfirmar hyr ut personal och de beräknade 4 personer på våra 79 gäster. Hoppas de inte får springa benen av sig då.

Vi skippar nog oxå efterrätten, är lite ambivalent i den frågan. Förrätten brukar vara godast och tårta blir det ju, så det kanske räcker?

Hur gör ni andra med övernattning? Har era lokaler rum eller hotellverksamhet?

• SnartFruSir
    förlovadflicka: Fast just kavaj är en av de mest missförstådda klädkoderna. Därför kan det vara bra att ha en förklaring i informationsbladet. Troligtvis är det också därför fler och fler väljer att skriva "kostym" istället. 
    Det är precis därför jag skrev att vi tänkte skriva kostym istället för kavaj. Tar man för givet att man vet vad klädkod kavaj är så kollar man inte upp det. Och säger någon "kavaj" till mig så tänker jag direkt på det enstaka plagget, inte att det innebär att man kan ha kostym i olika fäger.
Svar på tråden För oss med sittande middag