• Etheleglin

För oss med sittande middag

Okej, det svämmar över av buffé-trådar här på forumet så här kommer en tråd bara för oss som ska ha sittande middag.

Var ska ni vara på för typ av lokal?
    Vilken meny?
    Vilka drycker kommer att serveras?
    Vem sköter serveringen?
    Har ni värdpar och/eller toastmaster? 
    Musik?
    Klädkod?
    Annat ni tänker på?

Ni som redan är gifta och har haft sittande middag, finns det några tips ni kan komma med?

Själva ska vi vara på en mindre herrgård. Vi kommer ha trerätters fiskmeny och sedan tårta. Några vänner till mig kommer att servera då det annars är just buffé som gäller på detta stället, vilket vi inte kände passade oss. Vi kommer ha en toastmaster, troligtvis ingen bakgrundsmusik då det nog blir för sorligt men vi ska testa dagen innan så att back-up finns ifall det känns för tyst. Vår klädkod kommer vara "mörk kostym" vilket då innebär långklänning för damerna eftersom vi har ett eftermiddagsbröllop.

• Svar på tråden För oss med sittande middag
  • SnartFruSir

Bullemor, nej det tycker jag inte. Det kan kännas som lite kaka på kaka med både efterrätt och tårta, så det gör man som man vill. Vi vill gärna ha båda, men då försöker vi undvika att smakerna återkommer i både tårta och efterrätt.

2-rätters + tårta är ju som en 3 rätters, fast man skär upp sin efterrätt själv, istället för att bli serverad. Eller, så ska vi göra i alla fall. :)

• Fossing77

Ja, klädkoden är ju oxå intressant. Vi vill inte att det blir för uppstyltat, för det är inte direkt "vi" om man säger så. :) Min fästman pratade om att ha frack, men det ställer ju genast lite krav på gästernas klädsel också. Kommer nog att bli så att vi kör mörk kostym/långklänning. Gifter oss ju i november så kortare klänning kanske inte är så praktiskt med tanke på kylan. ;) Blir intressant att se hur det löser sig. Jag gissar att vi kör smått okonventionellt kanske och hittar på en egen klädkod.

• Luohti
    Bullemor skrev 2011-01-03 13:05:29 följande:
    Vi funderar på att skippa desserten och bara ha förrätt och varmrätt och sen bröllpstårta..
    Vore det jättekonstigt om man gjorde så??
    Tycker inte alls det verkar konstigt, vi är lite inne på samma plan. Vet ju att jag som är rätt liten i maten allmänt inte kommer orka så mycket ;) Ett alternativ som de som fixar menyn till gav är att kanske ha en lättare efterrätt, bara nått sött på maten, kanske en lättare fräsh sorbet?

Va roligt det är att läsa hur alla ska göra! 
  • Luohti
    Etheleglin skrev 2011-01-03 13:22:32 följande:
    Kemist: Det där med klädkoder är lurigt... Jag har en etikettsbok från 40-talet som jag konsulterar ibland och som säger annat. Men vi har valt att faktiskt skriva "mörk kostym / långklänning" och sedan inkludera en utförligare beskrivning av vad vi tänkt oss i info-bladet. Känns bäst gentemot gästerna att vara tydliga med vad vi önskar.

Delar av våra släkter har stenkoll på etikett medan andra inte ens vet vad ordet betyder. På så sätt tänkte vi att detta skulle underlätta för alla, ingen behöver känna sig mer eller mindre klädd än någon annan. 
    Hur ska ni skriva då? En annan fråga är, spelar det nån roll för klädkoden vad brudgummen har på sig? Exempelvis om min M2B väljer att ha smoking men inte vill sätt ribban för högt för de övriga gästerna?
  • Fossing77
    Luohti skrev 2011-01-03 16:54:43 följande:
    Hur ska ni skriva då? En annan fråga är, spelar det nån roll för klädkoden vad brudgummen har på sig? Exempelvis om min M2B väljer att ha smoking men inte vill sätt ribban för högt för de övriga gästerna?
    Precis det funderar jag med på! :)
  • Etheleglin
    Luohti skrev 2011-01-03 16:54:43 följande:
    Hur vi ska skriva? Precis som jag skrev: "Klädkod: mörk kostym / långklänning" i inbjudan, och i infobladet står det vad långklänning innebär för oss, att balklänning ej är okej men att vadlångt är det.

Egentligen så ska brudgum klä sig på samma nivå som gästerna, men det är väl också en sådan där sak som börjar förändras idag. Men om ni vill ha mörk kostym för gästerna så kan ju fortfarande din blivande ha jacket eller nehru utan att kanske hoppet blir för stort? Smoking är ju klädkoden snäppet över kostym, och det tycker jag märks mycket.
  • Lyckliga Tettan
    Etheleglin skrev 2011-01-03 17:22:08 följande:
    Hur vi ska skriva? Precis som jag skrev: "Klädkod: mörk kostym / långklänning" i inbjudan, och i infobladet står det vad långklänning innebär för oss, att balklänning ej är okej men att vadlångt är det.

Egentligen så ska brudgum klä sig på samma nivå som gästerna, men det är väl också en sådan där sak som börjar förändras idag. Men om ni vill ha mörk kostym för gästerna så kan ju fortfarande din blivande ha jacket eller nehru utan att kanske hoppet blir för stort? Smoking är ju klädkoden snäppet över kostym, och det tycker jag märks mycket.
    En undran, Varför är inte balklänning okej?
  • Luohti
    Etheleglin skrev 2011-01-03 17:22:08 följande:

Det har jag alltid undrat, varför ska inte brudgummen få känna sig mycket finare än de andra gästerna som bruden förväntas? Min tärna sa i parti och minut när vi letade klänning till henne att vi absolut inte fick hitta en finare klänning än min brudklänning till henne för jag skulle vara den vackraste under kvällen. Varför ska då inte killen få känna sig snyggast av alla, min kille är lite inne på smoking för han vill vara  agent 007 ;) .
    Men vi vill ju fortfarande inte ställa för höga krav på våra gäster, ingen av dem jag vet kommer ju vilja köpa en smoking som de enbart kommer använda en gång. Så hur tusan ska man formulera sig och vilken klädkod ska man ha? Funderar på att köra gamla hederliga kavaj rätt och slätt och så får folk sen ha vad de vill. förstår du mitt problem?
    Tycker det det är coolt att ni väljer att formulera eran egna klädkod ;) 
  • Tigerfadder
    Luohti skrev 2011-01-03 19:45:00 följande:
    Det har jag alltid undrat, varför ska inte brudgummen få känna sig mycket finare än de andra gästerna som bruden förväntas? Min tärna sa i parti och minut när vi letade klänning till henne att vi absolut inte fick hitta en finare klänning än min brudklänning till henne för jag skulle vara den vackraste under kvällen. Varför ska då inte killen få känna sig snyggast av alla, min kille är lite inne på smoking för han vill vara  agent 007 ;) .
    Men vi vill ju fortfarande inte ställa för höga krav på våra gäster, ingen av dem jag vet kommer ju vilja köpa en smoking som de enbart kommer använda en gång. Så hur tusan ska man formulera sig och vilken klädkod ska man ha? Funderar på att köra gamla hederliga kavaj rätt och slätt och så får folk sen ha vad de vill. förstår du mitt problem?
    Tycker det det är coolt att ni väljer att formulera eran egna klädkod ;) 
    Enl ettikettsregler, så skall de andra vara lika uppklädda som brudparet, dock, ingen annan skall ha en vit klänning den är förbehållen bruden. Dvs brudparet skall inte vara "finare" än resten. Det är enl regler, men, idag gör ju alla som de själva vill
  • SnartFruSir

Min blivande kommer förmodligen ha frack. Så vi går ifrån etikettreglerna på det sättet. Eller, vi tolkar om dem till vår fördel: det skall synas vilka som är brudparet helt enkelt. Sedan är väl det korrekta namnet kavaj, men eftersom det betyder kostym så tycker vi att vi lika gärna kan skriva det. Blir lite tydligare då tycker jag :)

Svar på tråden För oss med sittande middag