• Etheleglin

För oss med sittande middag

Okej, det svämmar över av buffé-trådar här på forumet så här kommer en tråd bara för oss som ska ha sittande middag.

Var ska ni vara på för typ av lokal?
    Vilken meny?
    Vilka drycker kommer att serveras?
    Vem sköter serveringen?
    Har ni värdpar och/eller toastmaster? 
    Musik?
    Klädkod?
    Annat ni tänker på?

Ni som redan är gifta och har haft sittande middag, finns det några tips ni kan komma med?

Själva ska vi vara på en mindre herrgård. Vi kommer ha trerätters fiskmeny och sedan tårta. Några vänner till mig kommer att servera då det annars är just buffé som gäller på detta stället, vilket vi inte kände passade oss. Vi kommer ha en toastmaster, troligtvis ingen bakgrundsmusik då det nog blir för sorligt men vi ska testa dagen innan så att back-up finns ifall det känns för tyst. Vår klädkod kommer vara "mörk kostym" vilket då innebär långklänning för damerna eftersom vi har ett eftermiddagsbröllop.

• Svar på tråden För oss med sittande middag
  • Moemoe

Va roligt att höra hur andra gör! :) Vilken tid på året ska ni gifta er?

Vi kommer också vara på en lite mindre herrgård :) Det kommer börja med brudskål och jordgubbar, sedan tre rätters med anklever baserad förrätt, oxfilé till huvudrätt och sedan mörk chokladtartlett (eller hur det nu stavas). Det blir vin till maten och sedan avec och bröllopstårta efter middagen. Sedan får man shoppa vidare i baren om man vill ha mer att dricka eller snacks, serveringspersonal ingår i kuvärtpriset.

Vi kommer inte ha något värdpar, men toastmaster som är van vid rollen. Vi kommer nog inte heller ha bakgrundsmusik. Vi kommer sitta i en lite mindre byggnad för middagen och sedan gå in i en större för festen efter, så vid middagen tror jag det blir för rörigt med musik, som du sa. :) Vi kommer ha kavaj som klädsel, men det är på eftermiddagen, så om damerna vill ha en lite längre klänning går det också bra. Funderade på mörk kostym, men vi gifter oss på sommaren, så vill herrarna ha en lite ljusare kostym går det bra för oss, så kavaj passade bättre då. :)

• Kemist

Som jag förstått det (t.ex Magdalena Ribbing, http://www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel ) så betyder mörk kostym inte långklänning, oavsett tid på dygnet. Jag menar inte att man inte kan ha hellång klänning, men snarare att det inte är ett påbud. Eller, ska man tro Ribbing i denna artikel jag länkade så ska man inte ha golvlång klänning alls, iofs. Vi ska också ha mörk kostym på vårt bröllop så jag har kollat runt en del om det, och detta är det jag sett om igen. 

Vi har bokat Eriksbergs festvåning i Stockholm (11e juni) och de serverar, lagar, dukar fram och tillbaks etc. De tar hand om blommor och smyckar lokalen också. Vi har fått ett paketpris med fördrink, tre rätter med två glas vin, kaffe och tårta. Funderar på att utöka paketet med avec till kaffet och ett extra glas vin till middagen, men har inte riktigt bestämt.
    Sedan är det bar (ca pris 40 kr/öl), men tror att vi kommer bjuda gästerna på två "enheter" (dvs vin eller öl) till. Vill de kan de använda de två drinkbiljetterna till en drink istället för två öl.
    Funderingarna är var vigseln skall vara, vi gifter oss borgligt men har inte bestämt oss om vi vill använda lokalen (det finns en mindre sal i anslutning med en stor spegel där vigseln kan ske) för den känns inte så somrig. Vi har inte bestämt rätterna eller tårta än heller riktigt.

• förlovadflicka

Vi ska också ha det, vi ska vara på... Ja, vad ska man kalla det, ett fint gammalt hus med slottsinredning? Det fungerar som en restaurang fast det är bara vi som är där så klart, och man måste ha bokat innan. Svårt att beskriva... De tar hand om allting och vi njuter, helt enkelt! Där är jättefint. :) Vi ska också ha trerätters och tårta, blir antagligen någon säsongsbetonad soppa till förrätt, något med kyckling i som huvudrätt och något med choklad till efterrätt. De gör om sin meny nu efter nyår så vet inte vad det finns att välja på riktigt än. 
    Vi ska inte ha alkohol på vårt bröllop då bla min mamma avskyr det och vi inte tycker att det är varken gott eller prisvärt. Så vi ska ha alkoholfri cider, ev kanske alkoholfri champange som välkomst"bål" (Inte bål, min hjärna la av just nu tyvärr :P) .
    Vi ska ha piano, två fioler och cello som spelar under middagen. Vi blir bara fyrtio personer så tror inte att det kommer bli så sorligt och annars tycker jag inte att det gör något då det är bekanta till mig som spelar och inte tar betalt, det gör så mycket för känslan!
    Vi ska inte ha någon formell dresscode, bara "höstfärger" eftersom det är vårt färgtema och vi gifter oss 1/10.
    Vi ska nog ha någon toastmaster, ev någon av BMs bröder. :)

• lovvydovvy

Vi ska ha sittande middag i en lokal vi hyr hela helgen där restaurangkök ingår. Vi kommer att laga mycket av maten innan, dels en kostnadsfråga men framförallt då jag är extremt petig med maten och för att vi ska ha tjälknöl till huvudrätt och gravad lax till förrätt (har ändrat förrätt från soppa till lax) och båda de sakerna tar ju ett par dagar att förbereda :) Sen har vi en kock som fixar ihop allt.

Menyn just nu är gravad lax till förrätt, tjälknöl på älg till huvudrätt (potatisgratäng och vinsås och krispig grönsallad som tillbehör) och sen dessert med äpple då det är säsong för dem då (3:eSep). Funderar på att göra en vit chokladpannacotta eller vit chokladmousse med kardemumma- och citronfrästa äppletärningar i botten.

Funderar en del på serveringspersonal och kommer nog försöka få tag på elever från burgårdens gymnasium som vill ha extrajobb och eventuellt elever från min brors skola (han är lärare).

Vi kommer ha toastmaster som håller ordning på tal och har kontakt med kocken under middagen. har även gett två vänner uppgiften att se till att det händer lite roliga saker under middagen och egentligen hela dagen.

Fri bar hela kvällen, brudskål och inga restriktioner av drickat till maten. Alla vi känner kan hantera alkohol så räknar inte med att folk super som galningar. Har bokat en musiker som spelar live under vigsel och festen för att sedan övergå till att dj:a resten av kvällen tills siste man stupat.

Klädkod är inte bestämd än men jag vill att folk ska kunna ta vad de har i garderoben och inte känna sig tvugna att gå och köpa ngt nytt bara för vårt bröllop så kommer inte bli klädkod som kräver långklänning, frack eller smoking. Funderar på att ha smoking som klädkod bara för att de som har det (en hel del i vår bekantskapskrets har det) ska kunna ha det men skriva att det är helt ok med mörk kostym. Gillar den festliga känslan en smoking-klädkod ger :)

• dreams come true

Vi ska vara i restaurangskolans lokaler. Fina lokalen, restaurangkök, allt porslin och liknande man kan tänka sig behöva.
    Har även kock som ska laga maten, serveringspersonal funderar vi fortfarande över, men ska nog fråga en svågers bror med familj.
    Har än så länge två menyförslag, men det är ju så svårt. Får världens matångest

Förslag 1
    *Gazpacho med parmesan"chips"
    *Timnjanbrässerat lamm med rosmarinsås, färskostfyllda tomater och rostad mandelpotatis.
    *Vit chokladpannacotta med mangoröra/sås

Förslag 2
    *Lammrostbiff med marinerade småtomater, salladsskott, parmesancreme och baguette
    *Halstrad abborre med kräftpotatis och dillolja.
    *Ananascarpaccio med kokosglass och vit choklad.

Och så blir det nog tårta på det, vet inte när vi ska hinna med allt men tårtan känns ju som ett måste.

Dricka har vi inte funderat över ännu, det överlåter vi till kocken. Men fri dricka med karaffer på borden blir det. Och sedan fri bar efter det,

Kommer att ha toastmaster, och han kommer nog se till att hela festen hålls igång, hoppas vi. Vi har höga förväntningar i alla fall

Ingen musik under middagen, och  troligtvis DJ efteråt på "festen"

• SnartFruSir

Vi ska vara i en bygdegård eftersom vi helt enkelt inte hittade en lokal för alla våra gäster (110 personer). Klart att det finns restauranger som rymmer oss alla, men då ska det vara tomt kl 02.00. Vi tycker att festen ska få pågå så länge folk vill och orkar, så därför fick det bli denna:

Men, den kommer att pyntas upp en hel del... Detta är vår inspiration:

Menyn är inte helt spikad ännu men på ett ungefär:
    Skaldjursbakelse med färska räkor, hummer och gravad lax, där serveras 1 glas vitt vin (eller öl/läsk/mineralvatten)
    Grillad oxfilé tournedos med något med potatis, rödvinsås och säsongens primörer, där serveras 1 glas rött vin (eller öl/läsk/mineralvatten)
    Lakritspanncotta, där serveras 1 glas dessertvin
    Bröllopstårta med hallonmousse, chokladmousse och utsida täckt med vit choklad, där kommer vi ha kaffe/té och avec.

Serveringspersonal är inhyrda proffs, som är vana vid större sällskap. De serverar 16 personer var så vi räknar med 8 st. De två som basar kommer dessutom att vara kvar som bartendrar under hela kvällen.

Vi har en toppenbra toastmadame som ser till att allt flyter på bra.

Eftersom vi blir såpass många gäster tror vi att det bara höjer ljudnivån ytterligare att ha bakgrundsmusik, så vår DJ drar igång först efter tårtan.

Vi gifter oss i augusti och tänker att det kan vara för varmt med mörkkostym, så vi har satt bara kostym. Så vill folk komma i linnekostym är det helt okej:) Men det ska vara mer uppklätt än på vanliga kalas och fester helt enkelt.

Efter middagen är det fri bar. Men under middagen har vi det reglerat. Vi känner att det är bäst så. Är det varmt ute kan 3 glas vin ändå bli för mycket för den mest tålige vinkännaren. Min pappa och hans restaurang kommer stå för maten så jag är inte ett dugg nervös för det.

• förlovadflicka

Kan också slänga upp en bild :) Här ska vi vara :)

De fixar blommor och dekorationer gratis btw :)
  • Bullemor

Vi funderar på att skippa desserten och bara ha förrätt och varmrätt och sen bröllpstårta..
    Vore det jättekonstigt om man gjorde så??

• Fossing77

Vi har bokat lokal på First Hotel Grand här i Borås, vi kommer bli ca 90 gäster.

De dukar honnörsbord och sedan runda bord med 7-8 gäster per bord i resten av lokalen. I kuvertpriset ingår dukning med linnedukar, kandelabrar och servetter (vanlig basicdukning alltså), vill vi har mer utsmyckning så ordnar vi det själva. Vi har fått 5 menyförslag än så länge, men inte börjat gräva i dem än. Priset ligger på 3-400 kr för förrätt, varmrätt och kaffe. Tårta köper vi själva och får levererad dit. Vi kör utan efterrätt med tårta istället. :) Dryckesmässigt kommer vi ha vin till förrätt och varmrätt, samt avec till kaffet, därefter blir det bar där gästerna kan handla vidare om mer önskas. :) Efter middagen räknas antalet flaskor som gått åt till maten så betalar man för det som använts.

Serveringen sköts av Grands personal, det ingår i priset. Vi har både personal och lokal fram till 02. Att hyra dj med utrustning genom Grand kostar 4000 kr och det tänkte vi kosta på oss. Då sköter han även mickar till tal och liknande under middagen. :)

Festen blir den absolut dyraste biten av vårt bröllop, men för oss är den det viktigaste (förutom att vi få gifta oss med varandra då så klart). Vi prioriterar absolut att få ha med många vänner och familj, samt att vi slipper göra något själva. Vi ordnar ofta större fester och grejer här hemma och står då i köket hela kvällarna ofta, vilket är helt okej, men under vårt bröllop vill vi slippa det. :) Därför valde vi den här lösningen.

• Etheleglin

Kemist: Det där med klädkoder är lurigt... Jag har en etikettsbok från 40-talet som jag konsulterar ibland och som säger annat. Men vi har valt att faktiskt skriva "mörk kostym / långklänning" och sedan inkludera en utförligare beskrivning av vad vi tänkt oss i info-bladet. Känns bäst gentemot gästerna att vara tydliga med vad vi önskar.

Delar av våra släkter har stenkoll på etikett medan andra inte ens vet vad ordet betyder. På så sätt tänkte vi att detta skulle underlätta för alla, ingen behöver känna sig mer eller mindre klädd än någon annan. 

Svar på tråden För oss med sittande middag