• 363
    Äldre 24 Nov 10:55
    24409 visningar
    139 svar
    139
    24409

    För oss med en liten mindre budjet!

    Hej har sett att det dykt upp många trådar med inlägg om att man vill ha tips till ett lite billigare bröllop. Så jag tänkte att här i den tråden kanske vi som inte har så stor budget kan träffas bolla ideer och tips.

    Jag och min M2B är 22 resp 21 år, bägge 2 är studenter och vi har en dotter på 8 månader så ekonomin är lite ansträngd just nu. Men vi har haft mycket motgångar i stortsett under hela de 4 år vi varit ett par och nu när allt börjar ordna upp sej så känns det bara så rätt.
    Vi räknar med att hamna på runt 20-25000 sammanlagt exklusive resan då vi kommer önska oss pengar till den i present.

    Så välkomna hit!:)

  • Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!
  • Semlor­na
    Äldre 20 Feb 13:48
    Brudiframtiden skrev 2011-02-20 13:44:31 följande:
    Gick precis ett steg bakåt i den sk planeringen. Vi hade tänkt hyra en hembygdsgård. Det visar sig nu att den är såld. Var i hela friden ska man nu hitta en liten billig lokal i närheten av den kyrka vi tänkt oss. Suck! Cocktal/mingel eller en mindre middag beroende på hur många vi blir. Funderade på om det kanske blir onstigt med en sån mottagning om man bara är runt 20-30 vuxna personer...?
    Usch så jobbigt. Finns det något förening som har lokal inärheten? Vi ska tex vara i IOGT-lokal vilket är lite otippat sådär.
  • Brudif­ramtid­en
    Äldre 20 Feb 13:51
    Semlorna skrev 2011-02-20 13:48:44 följande:
    Usch så jobbigt. Finns det något förening som har lokal inärheten? Vi ska tex vara i IOGT-lokal vilket är lite otippat sådär.
    Jag vet inte riktigt..ska kolla upp det! Lite surt är det. Tyckte ju vi hade den perfekta lokalen till vår dag!
  • Semlor­na
    Äldre 20 Feb 13:54
    Brudiframtiden skrev 2011-02-20 13:51:19 följande:
    Jag vet inte riktigt..ska kolla upp det! Lite surt är det. Tyckte ju vi hade den perfekta lokalen till vår dag!
    Vissa vandrarhem har fina lokaler också. Ska ni gifta er snart eller har ni lite tid på er? Är platsen/kyrkan viktig och/eller bestämd med gäster redan eller kan ni tänka er att anpassa efter lokal? Själv valde jag lokal först och anpassade kyrkan efter det.
  • Brudif­ramtid­en
    Äldre 20 Feb 14:19
    Semlorna skrev 2011-02-20 13:54:54 följande:
    Vissa vandrarhem har fina lokaler också. Ska ni gifta er snart eller har ni lite tid på er? Är platsen/kyrkan viktig och/eller bestämd med gäster redan eller kan ni tänka er att anpassa efter lokal? Själv valde jag lokal först och anpassade kyrkan efter det.
    Nej det är lååång tid kvar, ca 2 år! Kyrkan är inte jätteviktig. Skulle tom kunna tänka att vigas i festlokalen om den är fin. Har hittat ett ställe men vi vet inte vad det kostar...
  • Gottbl­åbär
    Äldre 20 Feb 15:22

    Jag har tipsat om tygservetter i tipsombrollop.blogspot.com köpte själv vita tygservetter för 2.50 styck :)

  • MiaAnd
    Äldre 20 Feb 18:40

    Vi har börjat planera vår bröllopsresa nu! Känns jättespännande! Jag bokade hotell idag, sen ska vi boka flyg så fort som möjligt. Vi bestämde oss faktiskt för att ordna resan själva, istället för att använda de stora charterbolagen. Dels för att det finns väldigt få resor till vårt resmål (vilket gör att valet av avresedag blir väldigt begränsat) och dels för att det blir billigare. Inte fullt lika smidigt och lyxigt kanske, men för tusenlapparna man sparar kan man ju unna sig lite mer på plats istället. Så det är ett tips till alla andra budget-planerare. Det är värt att kolla alternativen! Men beror såklart på vilken typ av resa man tänkt sig också.

  • masz
    Äldre 21 Feb 12:04

    vi ska ha ett enklare bröllop och tänkte grilla som middah. haha. är det helt galet att grilla på bröllopet? gifter oss 22 aug. Dock om 3 år men försöker planera lite :p
    vi båda älskar grillat men känns som det inte uppskattas av gästerna. hans familj är de som ska ha det bästa av allt och de kommer tycka vi är snåla och si och så

  • Tittsk­i
    Äldre 21 Feb 12:13
    masz skrev 2011-02-21 12:04:54 följande:

    vi ska ha ett enklare bröllop och tänkte grilla som middah. haha. är det helt galet att grilla på bröllopet? gifter oss 22 aug. Dock om 3 år men försöker planera lite :p
    vi båda älskar grillat men känns som det inte uppskattas av gästerna. hans familj är de som ska ha det bästa av allt och de kommer tycka vi är snåla och si och så


    Vi ska ha grillfest!! Alla våra nära säger att dom tycker de ska bll kul. Grillfester funkar alltid!!! =0)
  • Tittsk­i
    Äldre 21 Feb 12:18

    Jo jag har en fråga. 

    Vi ska ha vitt stort tält med långbord och vitta tallrikar och sånt. så blir de för vitt med vit duk?? Jag är sugen på att ha svart duk. sen med någon vit och vinröd dekoration kanske..färg temat är Vinrött, svart och vitt... 

  • Semlor­na
    Äldre 21 Feb 14:16
    Tittski skrev 2011-02-21 12:18:19 följande:
    Jo jag har en fråga. 

    Vi ska ha vitt stort tält med långbord och vitta tallrikar och sånt. så blir de för vitt med vit duk?? Jag är sugen på att ha svart duk. sen med någon vit och vinröd dekoration kanske..färg temat är Vinrött, svart och vitt... 
    Titta på lite bilder på olika dukningar i dom färgerna och se vad du fastnar för är mitt tips. Tror absolut inte det blir för vitt men det är frågan hur ni vill ha det. Vit duk-svart löpare och sen dekoratiner i dom färgerna+rött? Svart duk, vitt porslin och sen dekorationer i det+rött? svart duk, röd löpare osv. Kika lite och se vad som känns mest er!
  • masz
    Äldre 21 Feb 20:12
    Tittski skrev 2011-02-21 12:13:56 följande:
    Vi ska ha grillfest!! Alla våra nära säger att dom tycker de ska bll kul. Grillfester funkar alltid!!! =0)
     härligt. kan du ge lite tips på mat då ;) ?
  • du å ja bäjbä
    Äldre 21 Feb 22:34

    hej!

    jag hänger på här!

    vi ska gifta oss en 18/6 nu i år.. vi ska vara i en hembygdspark och även ha vigseln där..

    våran budget är liten, relativt obefintlig egentligen.. menjag tror nog att det ska gå vägen ändå =) får köpa allt eftersom..

    våran budget kommer ligga runt 15000kr, exklusive klänning och ring,,, lr kanske delvis inklusive..

    ser ni vilken koll jag har??

    vi började faktisk´t planera i tid osv, men så blev min m2b sjuk i höstas och är fortfarande sjukskriven.. så dels har vi ju plockat av bröllopsbudgetet för att klara oss och sen var vi os´äkra på om bröllopet faktiskt skulle kunna bli av i år eller om vi var tvungna att skjuta på det... men nu är vi igång igen =) mycket att göra, kort tid kvar... men med en hel del hjälp får vi ihop det..

    vi hade också tänkt oss buffé men kanske förrätt på tallrik, och en enklare dessert också den på tallrik. bröllopstårta senare och nattamat ännu senare.

    det jag främst nu kollar upp så man kan köpa lite då och då är dekorationer av olika slag.. men när jag har googlat runt så upptäcker jag att mycket har man hemma och som blir urvackert med lite blommor...

    vi funderar också på våra inbjudningskort som vi tänkte skicka iväg nu i veckorna... blir det egentligwen så mycket dyrare att beställa dom? jag tycker ju att kartongpapper etc. i bokhandeln inte är så värst billigt styckvis heller... lr har någon ett bra tips på var man köpa på nätet?

    våra färger ska iaf vara vitt, silver och (ljus) olivgrön, med en avstickande färg.. åt det cerise hållet...

  • Darlin­g Daisy
    Äldre 21 Feb 23:18
    du å ja bäjbä skrev 2011-02-21 22:34:08 följande:
    vi funderar också på våra inbjudningskort som vi tänkte skicka iväg nu i veckorna... blir det egentligwen så mycket dyrare att beställa dom? jag tycker ju att kartongpapper etc. i bokhandeln inte är så värst billigt styckvis heller... lr har någon ett bra tips på var man köpa på nätet?
    Vi har köpt våra inbjudningskort på en Panduro outlet. Betalade 5 kr/st för kort och kuvert. Skrev ut dom i bläckstråleskrivare hemma, skrev adresserna för hand. Köpte även en stämpel som det står wedding på (för 5 kr) och lite färg (15 kr), som vi använt på baksidan av kuverten. 

    Finns det kanske någon kontorsbutik i närheten av er (alltså en sån dit företag åker för att handla typ kuvert, almanackor, papper, pennor osv)? Där brukar man kunna hitta mycket intressant. Inbjudningskorten kan ju se ut lite hur man vill - vill ni hellre lägga pengar på något annat så är det ju helt okej med ett billigare inbjudningskort! (tycker jag i alla fall)
  • MiaAnd
    Äldre 22 Feb 21:35

    Vi köpte också inbjudningskort på Panduro outlet. :) De ska jag sitta och pussla ihop de närmaste dagarna. Ska försöka få iväg dem så snart som möjligt eftersom vi gifter oss mitt i bästa semestertider (16 juli). Har äntligen lyckats få tag i en vigselförrättare idag efter många om och men. De tycker tydligen också om att ha semester... :P

  • Ginggi­rl
    Äldre 23 Feb 14:17
    du å ja bäjbä skrev 2011-02-21 22:34:08 följande:
    vi funderar också på våra inbjudningskort som vi tänkte skicka iväg nu i veckorna... blir det egentligwen så mycket dyrare att beställa dom? jag tycker ju att kartongpapper etc. i bokhandeln inte är så värst billigt styckvis heller... lr har någon ett bra tips på var man köpa på nätet?

    våra färger ska iaf vara vitt, silver och (ljus) olivgrön, med en avstickande färg.. åt det cerise hållet...
    Sen har du ju möjligheten att gå in på VistaPrint som har en mängd desiger och låga priser.
  • Anna Maria
    Äldre 26 Apr 18:17

    Vilken bra och inspirerande tråd!

    Jag är student och min sambo är musiker, så sådär jättestort sparkapital har vi inte. Men även om vi haft en massa pengar över så skulle vi ändå satsa på ett mindre, intimt och mysigt bröllop, då den stilen passar oss bra. Nu har min sambo friat, och vi är fortfarande i förlovningsplaneringsstadiet (kommer förlova oss (dvs växla ringar) i Italien i sommar). Datum för bröllopet är ännu inte bestämt, möjligtvis år 2013, när jag tagit min masterexamen och är 25 år, och min sambo blir 30 år.

    Har redan börjat att fundera på upplägg och budget, då jag känner att man lättare kan klara av att spara när man har ett konkret mål att följa. Vissa saker är redan avklarade, och vissa hoppas jag på att få hjälp med (av föräldrar och som en del av en bröllopspresent).

    Tanken är att vi kommer gifta oss borgeligt i Stockholms stadshus (för oss ett extra speciellt val då vi under vår första dejt vandrade upp i stadshustornet!), antingen själva med två vänner som vittnet, eller med den närmsta familjen. Sedan hade vi tänkt att abonnera en restaurang med middag för ca 20 personer för närmsta familj och vänner. Vi betalar ingen hyra, endast för mat och dricka, med en meny som vi själva är med och komponerar, efter säsong och med ekologiska produkter. Hoppas på att föräldrarna vill ställa upp och betala för middagen som en bröllopspresent till oss.

    Här är vår nuvarande budget:

    Kläder & Accessoarer
    Brudklänning - Vintagefynd, 70% rea, gjord av en skräddare i Danmark - 190kr (klart)
    Festklänning - Hade tänkt mig en fin färgglad klänning till middagen - ca 1000kr (ej klart)
    Kostym - S har redan en fin skräddarsydd kostym med skjorta - 0kr (klart)
    Underkläder - vitt, fint som passar klänningen - ca 500kr (ej klart)
    Skor A - har hittat ett par fina ballerinaskor - 257kr (klart)
    Skor S - S har redan ett par bra finskor - 0kr (klart)
    Smycken - kommer ha pärlsmycken som jag fått av min farmor - 0kr (klart)
    Hårsmycke - fina blomspännen - ca 250kr (ej klart)
    Slips - ny fin sidenslips till S - ca 250kr (ej klart)
    Väska - söt sommrig liten portmonä - ca 500kr (ej klart)

    Ringar
    Förlovningsring A - handgjord i siver/guld med 8x8 mm vit topas - 860kr (klart)
    Förlovningsring S - handgjord i silver/guld - 631kr (klart)
    Vigselring A - handgjord i silver, designad för att passa förlovningsringen - 287kr (klart)

    Skönhet
    Håruppsättning - gör själv - 0kr
    Make-up - gör själv - 0kr
    Manikyr/pedikyr - fransk manikyr/pedikyr hos en elevskola - ca 520kr (ej klart)

    Blommor
    Brudbukett - vill beställa av Fröken tvärsemot (favoritflorist), något enklare men fint - ca 1000kr (ej klart)
    Corsage - Fröken tvärsemot, ska matcha brudbuketten - ca 100kr (ej klart)

    Kort och inbjudan
    Inbjudan - designas och trycks av en vän som är designer - ca 500kr (ej klart)
    Tackkort - designas och trycks av en vän som är designer - ca 250kr (ej klart)

    Fotografering
    Förlovningsfoto - av en lokalt baserad fotograf i Milano (2 1/2h + 100+ bilder på DVD) - 2208kr (klart)
    Bröllopsfoto - vill ha proffesionella bilder som är annorlunda och naturliga i några timmar - ca 6000kr (ej klart)

    Middag
    Restaurang, 20 personer (exkl. dricka) - 7000kr (ej klart, betalas av föräldrar)
    Hyra - gratis - 0kr (klart)

    Bröllopsresa
    Slott i Frankrike/gård i Italien 1v + halv vecka i Paris/Italiensk storstad - ca 20.000 (betalas delvis som bröllopspresent av gäster)

    Så totalt blir vår budget 37.870 för de punkter som ännu inte är klara. Räknar man dock bort middagen (gåva) så blir det 30.870. Och utan bröllopsresa (som delvis blir en gåva) 10.870.

    Tror vi då kan få till ett mysigt bröllop för våra nära och kära, där vi lägger pengar på det som vi verkligen prioriterar - trevlig middag, fina bilder att visa barn/barnbarn och en härligt lyxig resa att minnas livet ut. :)


    A & S
  • MiaAnd
    Äldre 26 Apr 20:15

    Vi var i Tyskland i helgen och köpte alkoholen till festen. Finns fyndöl (plattor där någon enstaka öl gått sönder) till vrakpriser. Vi fyndade ganska många plattor där och behövde bara slänga 15 st burkar. Inte mycket i sammanhanget. 

    Vi gjorde även ett besök i Ullared och köpte fiberväv till dekoration, plastglas, mm. På Panduros outlet hittade vi fina band att dekorera festhäften, mm med. Där sparade vi också en hel del pengar. Dukar blir knoppa-lakan från ikea. 

    Vi känner oss mycket nöjda med helgen!

    Har även hittat en billig frisör och funderar allvarligt på att binda buketten själv. Känns så onödigt att lägga åtskilliga tusenlappar på hår och blommor.  Har köpt en murgröna som ska få stå och växa till sig på balkongen. Vill ha murgröna på borden i festlokalen. Kanske måste köpa ett par plantor till, men det går att hitta billigt. Har även tänkt dekorera med blåbärsris. Alldeles gratis och jättefint! Går att göra mycket roligt med. 

  • Äldre 26 Apr 20:27

    Limousin heldags körning+ fotografering för hela dagen 7000:- :D Bättre kan det inte bli!!!!

  • Amihar­ah
    Äldre 7 Jun 00:36

    Följ min väg till budjet bröllop :)


Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!