• Moas

Hur stor kuvertavgift?

Jag undrar bara hur stor kuvertavgift som är okej?
    Vi funderar på att ta mellan 300-350 kr, beroende på hur dyr festen blir.
    Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 19:29
    Inga barn är bjudna.
    Vin eller öl ingår till maten.
  • Svar på tråden Hur stor kuvertavgift?
  • Moster Stina

BlackWIngedAngel skrev 2010-11-23 06:50:44 följande:
    Jo, men vad jag menar är att det är känslan man får när man betalar innan och sedan ska betala i baren igen. Om man vill dämpa den känslan så är det nog antingen eller, som gäller.

På vårt bjudbröllop kommer vi inte ens ha en bar. Har varit på flera bröllop där man bara druckit till maten, och haft jättekul på alla sätt. Dock har det funnits bubbel till tårtan som kommit in sent på kvällen.

Om jag betalade för mig på erat bröllop så skulle jag lätt kunna avstå från vidare förtäring av alkohol.
    Antar att baren kostar fullt vanligt pris. Men om ni däremot har en bar till självkostnadspris (vilket ni kanske inte kan på ert ställe) så skulle jag verkligen inte ha några problem med att hosta upp de extrapengarna.

Och vad ville jag egentligen säga med det här...?

Jag tycker nog inte att det är så farligt att betala för YTTERLIGARE alkohol, om jag nu måste ha det.

Men jag tycker inte att ni skall ta mer än 300 kr ändå i avgift.

Men jag måste säga att idén med att man istället ger pengar till en resa är ju jättebra. Då kan ni ju själva använda pengarna till det ni vill!
    Vissa kanske ger mer, andra mindre...men då har ni glada och nöjda gäster i alla fall.

• Skumboll

Alltid en livlig diskussion kring kuvertavgiftens vara eller icke vara.

För det första känner man väl sina tilltänkta gäster och vet huruvida de skulle vilja och ha råd att betala kuvertavgift eller ej?

Jag har absolut inga som helst problem att betala kuvertavgift, mycket mycket hellre det än att leta present som brudparet kanske inte ens uppskattar. Och jag skulle inte ha några problem att betala eventuell alkohol efter middagen, det är ju knappast tvång att dricka mer än det som bjuds.

Att ta kuvertavgift verkar inte acceptabelt, men att önska sig pengar till resa är däremot okej. För mig är det lite samma sak, att vilja ha pengar för något man inte kan betala själv. Då betalar jag ju hellre för själva bröllopet som jag själv får ta del av.

• BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-11-23 08:51:09 följande:
    Alltid en livlig diskussion kring kuvertavgiftens vara eller icke vara. För det första känner man väl sina tilltänkta gäster och vet huruvida de skulle vilja och ha råd att betala kuvertavgift eller ej? Jag har absolut inga som helst problem att betala kuvertavgift, mycket mycket hellre det än att leta present som brudparet kanske inte ens uppskattar. Och jag skulle inte ha några problem att betala eventuell alkohol efter middagen, det är ju knappast tvång att dricka mer än det som bjuds. Att ta kuvertavgift verkar inte acceptabelt, men att önska sig pengar till resa är däremot okej. För mig är det lite samma sak, att vilja ha pengar för något man inte kan betala själv. Då betalar jag ju hellre för själva bröllopet som jag själv får ta del av.  
    Skillnaden är ju, som jag redan nämnt, att man inte måste ge pengar för att få komma på festen. Och även om man väljer att ge pengar, så kan man själv välja beloppet. Det hade kunnat tänkas vara jämbördigt först om man stod i dörren till festlokalen och godkände presenten innan gästerna fick komma in.
  • BlackWIngedAngel
    Moster Stina skrev 2010-11-23 07:56:53 följande:
      På vårt bjudbröllop kommer vi inte ens ha en bar. Har varit på flera bröllop där man bara druckit till maten, och haft jättekul på alla sätt. Dock har det funnits bubbel till tårtan som kommit in sent på kvällen.Om jag betalade för mig på erat bröllop så skulle jag lätt kunna avstå från vidare förtäring av alkohol. Antar att baren kostar fullt vanligt pris. Men om ni däremot har en bar till självkostnadspris (vilket ni kanske inte kan på ert ställe) så skulle jag verkligen inte ha några problem med att hosta upp de extrapengarna.Och vad ville jag egentligen säga med det här...?Jag tycker nog inte att det är så farligt att betala för YTTERLIGARE alkohol, om jag nu måste ha det.Men jag tycker inte att ni skall ta mer än 300 kr ändå i avgift. Men jag måste säga att idén med att man istället ger pengar till en resa är ju jättebra. Då kan ni ju själva använda pengarna till det ni vill!Vissa kanske ger mer, andra mindre...men då har ni glada och nöjda gäster i alla fall.
    Jag tycker inte heller att det är konstigt att betala för alkohol, hade tyckt att det vore ett bättre alternativ, men det är just när man betalar för maten också som det kan kännas som att man betalar för allt.
  • Skumboll
    BlackWIngedAngel skrev 2010-11-23 16:50:00 följande:
    Skillnaden är ju, som jag redan nämnt, att man inte måste ge pengar för att få komma på festen. Och även om man väljer att ge pengar, så kan man själv välja beloppet. Det hade kunnat tänkas vara jämbördigt först om man stod i dörren till festlokalen och godkände presenten innan gästerna fick komma in.

Fast jag undrar hur vanligt det är att gå på bröllop utan present? 

• Elei

Tycker det låter rätt mycket, om man nu absolut måste ha kuvertavgift (det i sig tycker jag är lite konstigt, men det är en annan fråga). Är man två personer så blir det ju 600-700 kr, vilket säkert är mer än många par hade tänkt att köpa present för.

Vore trist om de med ansträngd ekonomi skulle bli uteslutna ur festen. Vissa kanske hade försökt hitta en fin och personlig present för 150-200 kr för de inte hade haft råd med mer.

• BlackWIngedAngel
    Skumboll skrev 2010-11-23 17:29:41 följande:
    Fast jag undrar hur vanligt det är att gå på bröllop utan present? 
    Och om du läser mening två i samma stycke så står det också att även om man VÄLJER att ge pengar så kan man då själv välja ett belopp som man känner sig bekväm med. 

Jag har även tidigare poängterat att även om de allra flesta har present med sig till ett bröllop, så måste man inte ge en present som kostar pengar.

• Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2010-11-23 06:46:59 följande:
    Man SKA inte alls ge presenter men man brukar göra det. Dessutom behöver inte alla presenter kosta pengar; man KAN faktiskt ge med hjärtat utan att ge med plånboken. Ett alternativ kan ju vara att önska sig pengar till bröllopsresan t.ex. eftersom folk då har möjlighet att själva ge den summa som de känner sig bekväma med. Nu var detta lite OT, men jag tyckte att kommentaren behövde ett svar.
    tycker ändå det är löjligt. man gör som man vill på sitt bröllop och vill inte alla komma och inte hade tänkt ge present så är det ju upp till dom.

för MIN del har jag ALDRIG varit med om någon som inte gett present alls. faktiskt inte.

• lemfi

Vi kommer inte ta kuväravg som vi tänkte först, utan vi kommer att önska oss pengar till bröllopsresan istället. Då kan alla ge det bidrag de har råd med.
    Jag skulle inte betala mer än 500 kr för oss båda, vilket jag tycker att man kunde få en fin present för.
    Man bjuder till bröllop för att man vill dela den dagen och festen med familj och vänner.
    När vi tänkte kuväravg för 250 kr/st så VET jag flera som skulle avstå och det vill inte jag. Då gör jag hellre så att vi önskar oss ett bidrag i stället.
    Bröllop blir man BJUDEN på.
    Vi väljer dock att ha en bröllopsfest med bar och då tar vi självkostnadspris för alkoholen, för det är ett tillägg utöver som man som gäst inte kan räkna med att "få".

• BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2010-11-23 18:58:46 följande:
    tycker ändå det är löjligt. man gör som man vill på sitt bröllop och vill inte alla komma och inte hade tänkt ge present så är det ju upp till dom. för MIN del har jag ALDRIG varit med om någon som inte gett present alls. faktiskt inte.
    Allt detta är OT och det känns som att jag bara upprepar mig. Utan att vara otrevlig vill jag bara fråga; läser du hela inlägget som jag svarar med? För det känns som att jag flera gånger nu har påpekat att ÄVEN om så gott som alla ger presenter, så är skillnaden att när du ger en present så kan du välja det belopp som du själv är bekväm med, alternativt så kan du ge bort en present som inte kostar pengar.
  • Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2010-11-23 19:18:57 följande:
    Allt detta är OT och det känns som att jag bara upprepar mig. Utan att vara otrevlig vill jag bara fråga; läser du hela inlägget som jag svarar med? För det känns som att jag flera gånger nu har påpekat att ÄVEN om så gott som alla ger presenter, så är skillnaden att när du ger en present så kan du välja det belopp som du själv är bekväm med, alternativt så kan du ge bort en present som inte kostar pengar.
    visst är det OT men det är ju upp till var och en om dom vill komma och upp till värdparet hur dom ska göra och hur dom känner sina gäster. Dom kanske ska bjuda 20 stycken och känner alla så väl så att dom VET att gästerna gott och väl har råd och lust att betala den summan. vad vet vi?
    det är ju hur som helst deras bröllop och vi ska ju inte säga till vad dom ska göra och inte göra. Dom känner ju sina gäster bäst själva.

Jag skulle väl till TS kunna säga såhär att jag skulle ha råd och lust att betala 300kr men inte mer. Fast det är ju också beroende på VEM som gifter sig. Är det min bästa vän eller bara en gammal bekant som jag inte träffar? För mina närmaste skulle jag väl kunna betala lite mer och för gamla bekanta som jag inte träffar skulle jag nog betala lite mindre eftersom jag kanske har mindre lust att gå på ett bröllop där jag knappt känner brudparet längre! :)

• BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2010-11-23 19:51:01 följande:
    visst är det OT men det är ju upp till var och en om dom vill komma och upp till värdparet hur dom ska göra och hur dom känner sina gäster. Dom kanske ska bjuda 20 stycken och känner alla så väl så att dom VET att gästerna gott och väl har råd och lust att betala den summan. vad vet vi?det är ju hur som helst deras bröllop och vi ska ju inte säga till vad dom ska göra och inte göra. Dom känner ju sina gäster bäst själva. Jag skulle väl till TS kunna säga såhär att jag skulle ha råd och lust att betala 300kr men inte mer. Fast det är ju också beroende på VEM som gifter sig. Är det min bästa vän eller bara en gammal bekant som jag inte träffar? För mina närmaste skulle jag väl kunna betala lite mer och för gamla bekanta som jag inte träffar skulle jag nog betala lite mindre eftersom jag kanske har mindre lust att gå på ett bröllop där jag knappt känner brudparet längre! :)
    Det jag skrev var ju heller inte ett svar på TS fråga utan en replik på kommentaren om att "alla ger ju presenter i alla fall". 

Naturligtvis känner man sina egna vänner bäst, men TS verkar ju inte veta att det är okej med sina gäster eftersom h*n frågar vad vi tycker. Och mitt svar på den frågan är väl egentligen, ja jag tycker att 350:- för maten och ytterligare betalning av dryck under kvällen är väl mycket. Framförallt är det ju viktigt att TS tänker på att det faktiskt inte bara är en fråga om man VILL betala så pass mycket utan även att vissa gäster kanske inte KAN betala så mycket.

• Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2010-11-23 20:29:14 följande:
    Det jag skrev var ju heller inte ett svar på TS fråga utan en replik på kommentaren om att "alla ger ju presenter i alla fall".  Naturligtvis känner man sina egna vänner bäst, men TS verkar ju inte veta att det är okej med sina gäster eftersom h*n frågar vad vi tycker. Och mitt svar på den frågan är väl egentligen, ja jag tycker att 350:- för maten och ytterligare betalning av dryck under kvällen är väl mycket. Framförallt är det ju viktigt att TS tänker på att det faktiskt inte bara är en fråga om man VILL betala så pass mycket utan även att vissa gäster kanske inte KAN betala så mycket.
    Jag säger bara MIN åsikt precis som du!
  • BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2010-11-23 21:21:37 följande:
    Jag säger bara MIN åsikt precis som du!
    Ja, i andra stycker uttryckte du din åsikt till TS och det har jag inte på något sätt ifrågasatt eller kommenterat, men första stycket var ju snarare en fortsättning på den diskussion som vi har svävat ut i vid sidan av.
  • Sivalinga

Verkar ha varit en livlig diskussion, som vanligt ;)

Vi har valt kuvertavgift på 350 kronor. Undanber oss presenter. Har inte dåligt samvete för de!  Lycka till med bröllopet!

• sirap98

Jag hade inte en anning om att man kunde ta betalt av sina gäster på sitt eget bröllop

Har aldrig varit på ett bröllop och betalt, men det verkar ju ganska vanligt verkar det som

Bröllop augusti 2011
Svar på tråden Hur stor kuvertavgift?