• Moas

Hur stor kuvertavgift?

Jag undrar bara hur stor kuvertavgift som är okej?
    Vi funderar på att ta mellan 300-350 kr, beroende på hur dyr festen blir.
    Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 19:29
    Inga barn är bjudna.
    Vin eller öl ingår till maten.
  • Svar på tråden Hur stor kuvertavgift?
  • Moas

Vi kommer ju naturligtvis att se detta som gästernas present till oss. Men tyvärr kostar maten ca 300-350 kr per person!
    Vi funderar dock på att dra ner denna kostnad och äta förrätt på själva vigselplatsen!

Vi tjänar inte en krona på denna kuvertavgift. Utan vi står för lokalhyran, underhållningen + att vi tänkte ge varje gäst en drink i baren senare under kvällen!

• ssam
    Moas skrev 2010-11-20 00:32:52 följande:
    Jag undrar bara hur stor kuvertavgift som är okej?Vi funderar på att ta mellan 300-350 kr, beroende på hur dyr festen blir.Är det för mycket?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 19:29Inga barn är bjudna. Vin eller öl ingår till maten.
    Alltså min kusin hade 1000 kr som kuvertavigift...

Man tar ju betalt så mycket som det kostar per kuvert. Svårare än så blir det inte.

• BlackWIngedAngel
    Moas skrev 2010-11-22 18:32:56 följande:
    Vi kommer ju naturligtvis att se detta som gästernas present till oss. Men tyvärr kostar maten ca 300-350 kr per person!Vi funderar dock på att dra ner denna kostnad och äta förrätt på själva vigselplatsen!Vi tjänar inte en krona på denna kuvertavgift. Utan vi står för lokalhyran, underhållningen + att vi tänkte ge varje gäst en drink i baren senare under kvällen!
    Jag får nog hålla med Houdini om att med den kuvertavgiften hade jag förväntat mig att drickan skulle ingå. Personligen hade jag faktiskt inte velat gå på ett bröllop där ALLTING kostade. Visst betalar ni för vissa saker, men det är mer känskan av att gå på ett kalas där man hela tiden betalar som tar udden av det roliga. 
  • Moas

BlackWIngedAngel skrev 2010-11-22 19:56:23 följande:
    Jag får nog hålla med Houdini om att med den kuvertavgiften hade jag förväntat mig att drickan skulle ingå. Personligen hade jag faktiskt inte velat gå på ett bröllop där ALLTING kostade. Visst betalar ni för vissa saker, men det är mer känskan av att gå på ett kalas där man hela tiden betalar som tar udden av det roliga. 

Det beror ju på hur man ser på det!
    Vi bjuder ju på lokal, underhållning, serveringspersonal, efterrätt med kaffe och avec och första drinken i baren efteråt.
    Det gästerna betalar för är maten de äter, drycken de dricker.

• Houdini

Men nu är det ingen fest vilken som helst, jag hade kunnat köpa det upplägget på vilken annan fest som helst men inte på ett bröllop.

Jag blir ju bjuden på bröllop, nej just det jag ska betala för mig så var det.

• min hemlighet

jag hade betalat max 300:-. sen tycker jag precis som många andra att dricka ska ingå hela kvällen i sånna fall.

helt enkelt:

- antingen betalar man en klumpsumma och ALLT ingår

- eller så har man betalbar och bjuder på maten.

• zeki

varför ska du ta avgift? tycker det är helt fel att ta betalt av gäster, har man inte råd med bröllop..så ordna en mindre!

• Emblas Mamma
    zeki skrev 2010-11-22 23:25:25 följande:
    varför ska du ta avgift? tycker det är helt fel att ta betalt av gäster, har man inte råd med bröllop..så ordna en mindre!
    ja men presenter ska man ge?

Varför kan man inte få pengar lika väl som presenter!?!??!

Nu behöver man ju inte ta hutlöst mycket pengar men vissa föredrar en riktig fest framför massa dyrt krimskrams som man ändå inte vill ha!

• BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2010-11-23 06:29:14 följande:
    ja men presenter ska man ge? Varför kan man inte få pengar lika väl som presenter!?!??! Nu behöver man ju inte ta hutlöst mycket pengar men vissa föredrar en riktig fest framför massa dyrt krimskrams som man ändå inte vill ha!
    Man SKA inte alls ge presenter men man brukar göra det. Dessutom behöver inte alla presenter kosta pengar; man KAN faktiskt ge med hjärtat utan att ge med plånboken.

Ett alternativ kan ju vara att önska sig pengar till bröllopsresan t.ex. eftersom folk då har möjlighet att själva ge den summa som de känner sig bekväma med.

Nu var detta lite OT, men jag tyckte att kommentaren behövde ett svar.

• BlackWIngedAngel
    Moas skrev 2010-11-22 22:22:15 följande:
      Det beror ju på hur man ser på det!Vi bjuder ju på lokal, underhållning, serveringspersonal, efterrätt med kaffe och avec och första drinken i baren efteråt.Det gästerna betalar för är maten de äter, drycken de dricker.
    Jo, men vad jag menar är att det är känslan man får när man betalar innan och sedan ska betala i baren igen. Om man vill dämpa den känslan så är det nog antingen eller, som gäller.
Svar på tråden Hur stor kuvertavgift?