• Moas

Hur stor kuvertavgift?

Jag undrar bara hur stor kuvertavgift som är okej?
    Vi funderar på att ta mellan 300-350 kr, beroende på hur dyr festen blir.
    Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 19:29
    Inga barn är bjudna.
    Vin eller öl ingår till maten.
  • Svar på tråden Hur stor kuvertavgift?
  • Emblas Mamma
    BlackWIngedAngel skrev 2010-11-20 19:29:28 följande:
    Jag tror att det var precis det som Lucia05 menade. Det finns många som tycker illa om kuvertavgift.  Oavsett om man tycker det är en bra eller dålig idé så ska man vara medveten om att det är känsligt. En del kanske inte kommer om de inte känner att de har råd eller vill betala. 
    nej vissa kanske inte har råd med för höga summor,

men man ger ju alltid gåvor vid bröllop, har aldrig varit med om någon som inte ger. och det brukar vara för några hundralappar.

Då kan man ju skippa gåvorna om man inte har råd. för ingen ska ju kräva att man kan betala både ock :)

Men vill man ha kuvertavgift så vill man. Då är det ju onödigt med kommentarer som påpekar att det är illa. Det vore ju en annan sak om TS frågat om vi tyckte det var okej eller inte med kuvertavgift :)

jaja.. jag tycker man gör som man vill och sen får man väl räkna med att inte alla har råd. så är det ju bara!

• Houdini

Fastt jag måste ju bara tillägga att men kan väl för böveln inte räkna med att folk ska betala kuvertavgift och ge present?

Presenten blir ju att man betalar för sig.

eller hur girig får man vara bara för att man gifter sig?

Och presenten är inte obligatorisk heller även om många verkar tro det.

• JustMeAndMyLove
    Lucia05 skrev 2010-11-20 10:14:49 följande:
    Ja, det är ungefär 300-350 kronor för mycket....
    Extremt icke relevant svar på TS fråga. 

Vill man diskutera kuvertavgiftens vara eller inte vara kan man starta en egen tråd om det.

• BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2010-11-20 19:33:35 följande:
    nej vissa kanske inte har råd med för höga summor, men man ger ju alltid gåvor vid bröllop, har aldrig varit med om någon som inte ger. och det brukar vara för några hundralappar. Då kan man ju skippa gåvorna om man inte har råd. för ingen ska ju kräva att man kan betala både ock :)   Men vill man ha kuvertavgift så vill man. Då är det ju onödigt med kommentarer som påpekar att det är illa. Det vore ju en annan sak om TS frågat om vi tyckte det var okej eller inte med kuvertavgift :) jaja.. jag tycker man gör som man vill och sen får man väl räkna med att inte alla har råd. så är det ju bara!
    Visst brukar folk ge gåvor, men då brukar man själv bestämma summa man ger för. Man behöver ju inte ge bort saker som kostar något om man har dåligt med pengar. Sedan nämnde du att de flesta ger för några hundralappar, vilket nog är norm, men 350:- per person blir mycket mer än ett par hundralappar om man är en stor familj.

Visst gör man som man vill, men man måste tänka på dessa faktum innan.

• Emblas Mamma
    Houdini skrev 2010-11-20 19:44:41 följande:
    Fastt jag måste ju bara tillägga att men kan väl för böveln inte räkna med att folk ska betala kuvertavgift och ge present?Presenten blir ju att man betalar för sig.eller hur girig får man vara bara för att man gifter sig?Och presenten är inte obligatorisk heller även om många verkar tro det.
    nej, håller fullständigt med om det!

Dom som vill och har råd kommer säkert ge present också, men man ska inte alls räkna med det. Jag hade inte gett present om vi betalade 700 kr för oss två. Det är i det högsta laget för mig för en present med så.. me nvi är ju olika..

därför tycker vi det är bättre att önska sig pengar så kan ju alla få lägga vilket bidrag dom vill lite anonymt och hemligt. För mig spelar det ingen roll om någon ger 100 kr och någon 5000. Jag tycker inte pengarna är viktigt. Det viktigaste är att alla har råd att komma:)

• Linna77

Vi hade kuvertavgift på vårt bröllop och då hade vi 250 kronor. Maten gick på 200 kr per person och när man då räknade in dryck till maten hamnade vi på 234 kronor. Rundade då av till 250 kronor.
    Vi hade sedan skrivit i vår inbjudan att alla presenter undanbads och det var just att de kunde komma som vi ville.
    Kaffe tårta och dryck på själva festen stod vi för själva och det hade vi också preciserat i inbjudan. Det var alltså bara själva middagen de betalade för. Musik hade vi spotify och klänningen hade jag köpt på rea.
    Det här med kuvertbröllop hade vi diskuterat i vänkretsen tidigare och då tyckte alla att det var ok, men när inbjudan gick ut var det tydligen inte annat än fel med allt.
    Alla kom dock på festen och alla verkade tycka det var kul. ( vi har tidigare betalat mellan 200-250 kronor per person på andra bröllop inom vänkretsen)

300 är nog vad jag själv hade kunnat sträcka mig till att betala för ett kuvert och då hade jag räknat det som att det var själva presenten, inte att jag skulle betala 300 OCH en present.

• Runi

Vi kommer ha 250 kr och det är absolut max i mina ögon. Tänker man par då så blir det 500. Har pratat med de flesta som kommer bjudas om det och de tycker det är helt okej. Det täcker i stort sett all mat och dryck för både middagen och festen och då ska det finnas dricka i mängder då bådas familjer/vänner tycker om det ;) Vi kommer inte ha några barn på festen heller så det blir max 500 kr "per par" 

Men med kuvert har vi också sagt att vi INTE vill ha några presenter utan det faktum att vi kan ha festen utan att behöva tänka på vilka vi har råd att bjuda blir presenten i sig. 

• Houdini

Och all dryck skulle jag förvänta mig att den ingår.
    Alltså även all dryck på festen om det nu är öl vin eller drinkar eller vad ni hittar på.

Jag skulle ärligt dra öronen åt mig om jag skulle betala +300 och brudparet inte avsäger sig presenter och/eller vill att jag själv ska betala drickat själv p festen.

Då blir definitivt mina tankar "varför ha en fest om man inte har pengar överhuvudtaget"

Tro mig jag förstår dilemmat bröllop pengar jag och minm2b skulle ha gift oss för länge sedan om inte det här med pengar kommit emellan.
    Nu blit det ett Thebröllop och sen middag på resturang för familjen där var och en står för sin egen nota. Men alla vet ju våt ekonomiska situation så..

• Moster Stina

Om ni skall ha kuvertavgift så SKA ni avsäga er alla former av presenter!
    Allt annat är VÄLDIGT dålig stil!
    OCH man skall absolut inte TJÄNA något på sina gäster.
    Nu citerar jag bara Magdalena Ribbing, men hon vet ju en del!

Men jag och min sambo hade nog gått på ert bröllop om det kostat MAX 250 kr per person.
    Resa och hotell kostar ju också en del, om det hade behövts. Och kanske hade vi hellre gett er en gåva som är personlig och egengjord, än köpt prylar för ett visst belopp.
    Men det är vi, det. Andra tycker annorlunda såklart.

Nu ska ju inte tråden handla om kuvertprisets vara eller inte vara.
    MEN om priset blir högt så rynkas det MER på näsor än annars. Det får man räkna med förstås.
    Men 350 kr tycker i alla fall jag är för mycket! 250 kr -ok!

F ö hörde jag en bekant beklaga sig över att hon och hennes kompis fördelsedagsfest, gick back med 500 kr. (man betalade per person)
    500 kr tycker i och för sig JAG att det kan man väl bjuda sina vänner på, ÄVEN om de får betala inträde.

• Stora damen

Vi funderade över detta också, men kom fram till att det ju är omöjligt att sätta ett pris för man vet ju inte hur mycket folk har möjlighet att lägga. Därför gjorde vi så att vi bjuder på all mat själva och önskar oss pengar till vår bröllopsresa. På det sättet har gästerna själva möjlighet att lägga så mycket de tycker är rimligt. För oss spelar det ju ingen roll om de betalar vår bröllopsresa eller maten! ;p

Svar på tråden Hur stor kuvertavgift?