• Moas

Hur stor kuvertavgift?

Jag undrar bara hur stor kuvertavgift som är okej?
    Vi funderar på att ta mellan 300-350 kr, beroende på hur dyr festen blir.
    Är det för mycket?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 19:29
    Inga barn är bjudna.
    Vin eller öl ingår till maten.
  • Svar på tråden Hur stor kuvertavgift?
  • Precious Love

350 kr är max i mitt tycke, och då ska det vara riktigt bra mat. :) Vad ingår då, vin till maten?

• danicalifornia

vi kommer ta 200, då blir det middagen och dricka hela kvällen!

• Lucia05

Ja, det är ungefär 300-350 kronor för mycket....

• Emblas Mamma
    Lucia05 skrev 2010-11-20 10:14:49 följande:
    Ja, det är ungefär 300-350 kronor för mycket....
    fattar inte vad du menar? skulle det vara 0 kr eller? :P
  • SophiaM

jag tycker att 250 är max för kuvertavgift, då ska mat och dricka ingå.

• Emblas Mamma

Fast det beror ju självklart på hur dyr middag ni har och hur stor festen är och hur rika era släktingar och vänner är och om dom vill och har råd att lägga pengarna:)

FAST jag tycker inte det är fel att ta 350 kr i kuvertavgift. Men det kanske blir mindre presenter eller ingen från några. Eftersom 350 brukar man ju lägga på presenter och sånt. Många lägger ju mycket mer. Då kan ju gästerna bara dra ner på det om ni tycker festen är viktigare:)

Vi för våran del önskar oss pengar istället och bjuder på festen, då får alla lägga det dom vill :)

Och tänkt på att maten kostar minst 200kr på en restaurang och drickan där är ju inte alls billig. Då kommer man ganska snabbt upp i det priset om man får fri dricka eller vad ni nu hade tänkt.

• dreams come true

Det kan nog vara i dyraste laget, men absolut acceptabelt. Men då hade jag nog som gäst absolut räknat med att ALLT ingår, och att jag inte behöver köpa någon present.
    Fundera bara över om ni är beredda att "släppa" gäster som inte har råd att komma. Det är dyrt med bröllop, även för gäster. Är barn bjudna? Betalar de samma kuvertavgift? I så fall kan man räkna med att en familj med två barn kostar 1400:- sedan tillkommer en eventuell resa om man inte bor i närheten och kläder för fyra personer, vilket INTE är billigt. Och sedan ev. dricka om ni inte bjuder på det under hela kvällen. Och sedan taxi hem från festen om det inte ligger på promenadavstånd från boende. Så för min del, hade det kostat dessa summor och det inte var någon väldigt nära till mig så hade jag nog tagit en ordentlig funderare till om jag hade gått eller inte.
    Men nu har jag ju också räknat med saker som du inte skrivit om, som jag inte vet hur nu gör med.

Jag hade nog tagit en lägre kuvertavgift, bjudit på allt, avböjt presenter och haft en "låg" klädkod. Och angående barn hade jag antingen haft endast en vuxenfest alternativt inte tagit någon avgift för barnen.

• Moirie

Kuvertavgift är ju ett ganska regelbundet diskussionsämne här på BT. Min gissning är att era gäster kommer representera de olika åsikter som kommer upp i trådarna här.

1. Dvs några kommer att tycka att kuvertavgift är en jättebra idé och vara beredda att betala ganska mycket för att få gå på ert bröllop.

2. Andra kommer att tycka att kuvertavgift är bekvämt för då slipper de själva klura ut något bra att ger i er present.

3.Många kommer att tycka att kuvertavgift är ok så länge det inte blir för dyrt.

4.Och sedan finns de det som tycker att kuvertavgift alltid är fel, för att man "borde" bli bjuden på allt på ett bröllop, för att man själv vill välja hur mycket man ger etc.

Mitt tips är att lägga er så lågt som ni kan i avgift och bara ta betalt för den del av kostnaden som ni inte själva har råd att stå för. 

Ett avskräckande exempel: Jag var på ett bröllop där vi gäster fick stå för ganska mycket. Jag tror vi var många som trodde att det hade med brudparets ekonomi att göra, och vi tyckte att det var helt ok att hjälpa till med en del av kostnaden eftersom vi uppfattade att vårt bidrag gjorde bröllopet möjligt. När det visade sig att brudparet lagt ganska mycket pengar på sin utstyrsel och underhållningen så kändes det surt. Om man tar betalt av gästerna för maten men har pengar som man väljer att lägga på annat som hör till bröllopet så blir det fel i mina ögon. Bättre att i så fall önska sig endast pengar i present, om man nu har allt man vill ha eller vill ha råd med ett lite dyrare bröllop. 

200-250 skulle vara min smärtgräns för kuvertavgift.

• JustMeAndMyLove

Det beror helt på vilka som kommer som gäster. Jag har själv ingen för jag har så många vänner som sliter med ekonomin. Många hade inte kunnat kopmma helt enkelt så då har jag det billigare så jag har rpd att bjuda alla :)

Men har man vänner som har råd så tycker jag 350 är bra. Jag vet att det finns de som tar 500kr/person så jag tycker inte det är överdrivet med 350 även om jag själv skulle försökt hålla det till max 300kr

Ta intå åt dig av personer som är anti-kuvertavgift. Man gör precis som man vill, vissa tycker det är fel andra inte, precis som med det mesta här i livet :)

• BlackWIngedAngel
    Emblas Mamma skrev 2010-11-20 10:20:13 följande:
    fattar inte vad du menar? skulle det vara 0 kr eller? :P
    Jag tror att det var precis det som Lucia05 menade. Det finns många som tycker illa om kuvertavgift. 

Oavsett om man tycker det är en bra eller dålig idé så ska man vara medveten om att det är känsligt. En del kanske inte kommer om de inte känner att de har råd eller vill betala. 

Svar på tråden Hur stor kuvertavgift?