• JustMeAndMyLove

    Brudöverlämning - en sansad tråd om ett problem

    Nu är det inte så att jag ber om åsikter kring om brudöverlämning är rätt eller fel för då kommer det finnas 300 svar i den här när jag loggar in igen imorgon ;) Det kan man ta i andra trådar!


    Jag har istället ett problem kring saken:


    Jag har min starka åsikt och en mormor och en syster som är väldigt feministiska på ibland ett nästan "överdrivet" sätt. Jag är själv feminist om än inte lika "insatt" som de.


    Jag har sagt tvärt nej till min sambo trots att vi i början kom överens om att ha en form av överlämning.


    Det uppstod för några månader sedan ett häftigt gräl mellan mig och min svärfar om det här ämnet då han alltid drömt om att få leda fram sin enda dotter. Vi är annars väldigt goda vänner och har en nära kontakt så det var jättetråkigt att vara oense med honom.


    Nu har jag och min sambo kommit till en punkt då jag inte ens kan nämna ordet bröllop utan att hon vill gräla om saken. Hon VILL gå fram med sin pappa eller med sin mamma och pappa och hon tycker det är fruktansvärt orättvist att jag ska komma och bestämma över en sån sak pga nått JAG vill stå för och inte hon!


    Vi har grälat och grälat och hon förstår vad jag säger, hur jag menar att det kommer att tolkas men hon vägrar se det på samma sätt.


     


    Nu börjar jag känna att det är ju vårt bröllop, inte mitt. Jag vill inte ha en sunkig symbolik i vår ceremoni men samtidigt så ser jag ju hur mycket den här saken betyder för min blivande fru! 


    Mellanvägen är att vi gör som vi först tänkt, att vi båda leds fram från sidorna och möts framme vid vigselförettaren. Då blir vi ju överlämnade till varandra.... Samtidigt bär det emot så förbannat. 


    Jag tycker det är jättesvårt för vad jag än gör så blir det på något sätt fel. Min mormor skulle avsky det. Och ärligt så tror jag att min mamma skulle vägra lämna fram mig... 


    Hur ska jag tänka?


     

  • Svar på tråden Brudöverlämning - en sansad tråd om ett problem
  • mattiasFästmö
    turbovampyria skrev 2010-11-07 12:41:29 följande:
    Orsaken är att jag vill se honom stå där framme och att vi ska kunna läsa av varje känsla i varandras ansikte medan jag går emot honom.  
    Vill han också det?
  • JustMeAndMyLove
    SandyDeLuxe skrev 2010-11-06 19:15:59 följande:
    En lösning kan ju vara att du väntar där framme men att hon går in själv.. Ibland känns det som att man väljer ett överlämnande istället för att gå in tillsammans för att det ska bli lite överraskning för brudgummen att se sin brud. Då kan ju detta vara lämpligt.  Men jag tror också att ni måste kompromissa. Visst det kan kännas elakt av dig att vägra pga av att det är ert bröllop men det är ju lika elakt att propsa på att ha överlämning.  Vill din sambo ledas fram för sin pappas skull eller för sin egen skull?  
    Hon vill det nog främst för sin egen skull, helt enkelt har det varit en bild hon sett framför sig när hon drömt om bröllop och hon delar den bilden med sin pappa.

    För mig är det jobbigaste att hon inte tar mig på allvar. Vi har haft en diskussion till om saken och jag inser att jag är tjurig som fan just för att hon inte är femenist. Ärligt viste jag inte att vi stod så långt ifrån varandra politiskt i den frågan. Inför valet tex var vi rörande överens om nästan allt men just hennes syn på femenismen är... lite aftonbladet inspererad om man säger så. 


     


    Jag har en diskussion om just femenism i ett annat forum och det gör mig helt vansinnig att läsa om de här förutfattade meningar folk har kring saken. Det FINNS feminister som helt enkelt borde låsas in, det är jag medveten om. Extrema kvinnor som försöker propagera om att män är skapta för att våldta och utöva annat våld på kvinnor. Jag har själv träffat en tjej från Uppsala som var "den sortens" feminist och det gör mig ursinnig att det är de som får ta plats och synas.


    Diskussionen slutade här hemma med att jag blev förbannad och hon ledsen. Inte en vanlig utgång men jag kände mig hånad och hon kände sig överkörd. *suck*


     


    Har sett några bra förslag här nu! Att gå in alla tillsamans är ju en ide även om det inte är något jag drömmer om, hehe.


     


    Tack igen för alla inlägg!


     

  • turbovampyria

     


    mattiasFästmö skrev 2010-11-07 16:03:23 följande:
    Vill han också det?

    Ja det vill han. Min mb önskemål är att vi inte ska träffas på våran bröllopsdag förrän han ser mig i kyrkan komma gående mot honom. Vi ser det som ett känslofyllt ögonblick för oss båda att göra på det sättet.

  • lmcl
    turbovampyria skrev 2010-11-07 18:09:47 följande:
      Ja det vill han. Min mb önskemål är att vi inte ska träffas på våran bröllopsdag förrän han ser mig i kyrkan komma gående mot honom. Vi ser det som ett känslofyllt ögonblick för oss båda att göra på det sättet.
    Är han engelsman eller amerikan? För det är ju också en amerikansk tradition, att inte ses förrän i kyrkan. Annars kanske han kan gå mot dig, om inte din pappa vill leda dig?
  • turbovampyria

     


    lmcl skrev 2010-11-07 18:20:54 följande:
    Är han engelsman eller amerikan? För det är ju också en amerikansk tradition, att inte ses förrän i kyrkan. Annars kanske han kan gå mot dig, om inte din pappa vill leda dig?

    Nej han är inte engelsman eller amerikan. Han är finsk, men jag tror inte de har sådana traditioner där. Jag tror det bara är en önskan han har för att förgylla ögonblicket mer.

  • Aleta
    Moemoe skrev 2010-11-06 21:24:41 följande:
    Vet inte vad folk har skrivit här innan eller om det går att göra praktiskt, men skulle ni inte kunna gå fram tillsammans allihopa? Om hon nu gärna vill gå fram med sin pappa och du inte vill vänta där framme för symboliken, så skulle ni kunna gå brevid varandra med respektive förälder på armen på er andra sida. Så kan ni ta varandras hand när ni kommer fram, som mini-överlämning typ. Det enda kompromissandet jag kom på, men det kanske också känns konstigt att gå fram så. Men men, ett förslag i alla fall. Hoppas det fixar sig!
    Det där var ett intressant förslag!

    Man kan göra en ny slags procession helt enkelt.


    Kan ni gå in med föräldrarna bakom er istället för marskalker och tärnor?

  • Aleta

    Eller kan ni göra något av den gamla traditionen att lämna över brudbuketten på kyrktrappan?


    Kan ni träffas utanför där ni ska ha ceremonin och hon kommer med sin far fram till dig där och inte inför alla gästerna?


    Det är riktigt tråkigt att hon inte förstår hur viktigt det är med feminism/jämställdhet. Tidningar av typen Aftonbladet/Expressen har verkligen gjort stor skada i frågan.
    Jag vet inte riktigt hur jag skulle hantera en sådan stor skillnad i synsätt. Du kan inte ha en liten minikurs med henne så att hon lär sig lite mer om frågan. Inte just med tanke på brudöverlämning utan på värderingar i vardagen och resten av livet?

  • JustMeAndMyLove
    Aleta skrev 2010-11-08 11:32:49 följande:
    Eller kan ni göra något av den gamla traditionen att lämna över brudbuketten på kyrktrappan? Kan ni träffas utanför där ni ska ha ceremonin och hon kommer med sin far fram till dig där och inte inför alla gästerna? Det är riktigt tråkigt att hon inte förstår hur viktigt det är med feminism/jämställdhet. Tidningar av typen Aftonbladet/Expressen har verkligen gjort stor skada i frågan.Jag vet inte riktigt hur jag skulle hantera en sådan stor skillnad i synsätt. Du kan inte ha en liten minikurs med henne så att hon lär sig lite mer om frågan. Inte just med tanke på brudöverlämning utan på värderingar i vardagen och resten av livet?
    Hm, ja nu har vi ingen kyrktrappa men förstår iden. Gillade också den där iden om att de kan gå bakom. Värt att tänka på!

    Ja synen på feminism är tråkig, för jag vet ju att hon delar mina principer om lika rättigheter. Hon vill bara inte kalla sig feminist. Men en sak som känns bra i det hela är att vi i alla fall har samma syn på barnuppfostran vad gäller genus. Klart man kommer göra en massa fel men vi är i alla fall båda medvetna och det tycker jag känns jätteskönt. 


    Men jag har ett hemligt ess i kort ärmen ;) Och det är min mormor. I jul tänker jag helt enkelt be henne berätta för M om min släkt. Mormor kommer bli överlycklig och M får höra en sann, vacker och stolt feministisk historia :) Hehe

  • Aleta
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-08 11:38:01 följande:
    Hm, ja nu har vi ingen kyrktrappa men förstår iden. Gillade också den där iden om att de kan gå bakom. Värt att tänka på! Ja synen på feminism är tråkig, för jag vet ju att hon delar mina principer om lika rättigheter. Hon vill bara inte kalla sig feminist. Men en sak som känns bra i det hela är att vi i alla fall har samma syn på barnuppfostran vad gäller genus. Klart man kommer göra en massa fel men vi är i alla fall båda medvetna och det tycker jag känns jätteskönt.  Men jag har ett hemligt ess i kort ärmen ;) Och det är min mormor. I jul tänker jag helt enkelt be henne berätta för M om min släkt. Mormor kommer bli överlycklig och M får höra en sann, vacker och stolt feministisk historia :) Hehe
    Heja mormor!
  • Cuddly
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-08 11:38:01 följande:
    Hm, ja nu har vi ingen kyrktrappa men förstår iden. Gillade också den där iden om att de kan gå bakom. Värt att tänka på! Ja synen på feminism är tråkig, för jag vet ju att hon delar mina principer om lika rättigheter. Hon vill bara inte kalla sig feminist. Men en sak som känns bra i det hela är att vi i alla fall har samma syn på barnuppfostran vad gäller genus. Klart man kommer göra en massa fel men vi är i alla fall båda medvetna och det tycker jag känns jätteskönt.  Men jag har ett hemligt ess i kort ärmen ;) Och det är min mormor. I jul tänker jag helt enkelt be henne berätta för M om min släkt. Mormor kommer bli överlycklig och M får höra en sann, vacker och stolt feministisk historia :) Hehe
    Jag gillar att du tar det där med feminism väldigt allvarlig. Låter som att du är envis, men väldigt omtänksam också... Hoppas att ni kommer att få en underbar dag tillsammans.
  • Cuddly

    Underbart att lära känna varandra.. det är nog bra att ni lär känna varandras ursprung och varför ni är som ni är ... Det gör det säkert lättare att föra bättre kommunikation och förhoppningsvis utan att bråka eller gräla :) *lycka till spark i baken*

  • JustMeAndMyLove
    Cuddly skrev 2010-11-08 11:59:40 följande:
    Jag gillar att du tar det där med feminism väldigt allvarlig. Låter som att du är envis, men väldigt omtänksam också... Hoppas att ni kommer att få en underbar dag tillsammans.
    Jo, jag tar det på stort allvar. Jag är uppfostrad så :) Och det är faktiskt som du säger, bara kul att lära känna varandra mer! Till slut kommer vi nog få en underbar dag oavsett hur vi kompromissar, det är jag säker på!

     

Svar på tråden Brudöverlämning - en sansad tråd om ett problem