• litet hemligt bröllop

Bjuda pappa med familj?

Jag har inte haft någon bra relation med min pappa och har inte pratat med honom sen tidigt i våras. Både vill och inte vill bjuda honom på kalas/bröllopsmiddag. Egentligen vill jag inte alls men samtidigt vet jag inte om jag orkar ta konflikten som kommer bli om han får veta att vi gift oss utan att bjuda. Även om det är hemligt bröllop! Vi ska bjuda familjerna enbart till vad de tror är födelsedagskalas men det är bröllopsmiddag och då har vi gift oss på dagen. Suck! Hur hade ni gjort? Finns det någon i samma situation?

• Svar på tråden Bjuda pappa med familj?
  • litet hemligt bröllop

lobotomi hade verkligen varit något, på honom alltså ;) haha

"Ingen kan klandra dig för det beslut du har tagit, det är inte du utan han som har valt den situation ni är i just nu." denna meningen tackar jag för, det är just detta jag är rädd för.. att folk ska tycka jag är knäpp som inte bjuder min pappa. Ärligt talat så skulle jag hellre ha med min mammas ex som hon levde med många år som ställde upp mycket mer än min egen pappa någonsin gjort och antagligen någonsin kommer göra. Men denna inbjudan är inte möjlig av flera anledningar, tyvärr.

Är så trött på att hålla uppe en bra fasad utåt när allt bara är skit mellan oss. Enda gemensamma vi har är lite dna, ingenting annat!!

"hur kan man som vuxen kvinna inte bara göra fuck you fingret och vända klacken till till en vuxen man som uppenbarligen fullkomligt skiter i att vara ens pappa" Det är en stor fråga som jag önskar att jag hade svar på och som jag verkligen skulle vilja göra. Vill bara be honom dra så långt bort som möjligt..

Gick i terapi för att bearbeta mina känslor kring min pappa oxå och det påverkar ju inte honom men jag har någorlunda lärt mig att acceptera att jag aldrig kommer ha den relation som den lilla flickan i mig önskar och mina framtida barn kommer aldrig ha en ordentligt morfar. Tur man har andra oerhört omtänksamma och underbara människor runt en!!

Telegram är en bra idé ;)

• Lev idag

L8PR skrev 2010-12-03 16:38:37 följande:
    Du är min idol! Så jäkla start börja en tråd att skriva om detta. Jag har självfallet suttit och gråtit över förtvivlan kring att bjuda eller att inte bjuda min far. Det gör mig så förbannad att inte ens när jag och min liv kärlek ska ha vår livs lyckligaste dag så kan jag inte vara 100% lycklig på grund av min totalt korkade frånvarande pappa som är som gubben i lådan. Hux flux dyker han upp i telefonen och kåter som att vi träffades förra veckan. Senast jag hörde från honom bar 1 år och 18 månader sedan (ja ni fattar någon har missat att ringa sin dotter på hennes födelsedag eller önska god jul eller informera att en släkting har dött eller höra hur jag har det eller osv). Hur fan funkar han? Hur kan man ha ett barn och totalt skita i att inkludera barnet i sin nya familj? Hur kan man som pappa inte vilja gå över eld och vatten för att ha en bra relation med sitt barn. Och största frågan av allt, hur kan man som vuxen kvinna inte bara göra fuck you fingret och vända klacken till till en vuxen man som uppenbarligen fullkomligt skiter i att vara ens pappa (så som man vill att en pappa ska vara med minimum i alla fall att man enligt mig hörs av minst en gång i månaden och att det inte bara är en själv som måste ringa). Jag blir så jäkla ledsen asså. Det som gör mig mest ledsen är för att jag verkligen önskade att jag kunde skita i att bjuda honom men jag har ju levt med denna sjuka relation i nästan hela mitt liv och ärligt jag vet inte vad jag ska ta mig till. Lobotomi kanske Terapi ja typ 3 år men det hjälper ju inte mig för jag kan inte förändra honom utan jag kan bara förändra mitt sätt att förhålla mig till honom. Tänker att jag borde bara träffa honom och säga precis som det är. Jag är så pass besviken och sårad över hur vår relation är så jag känner mig inte bekväm med att ha honom med på vårt bröllop. Men det finns en liten tjej inom mig som tror och hoppas fortfarande att han ska bli min pappa som han var innan han gifte om sig. Jag är smart nog att inse att han inte kommer att bli detta men hjärtat vill inte riktigt hänga med. Sedan läser jag här att vi är flera med pappor som inte förtjänar att vara med på vår stora dag. Ärligt vi borde skicka ut ett telegram till våra pappor där det står du har helt enkelt inte blivit bjuden för att du inte har vad som krävs för att få komma till din dotters bröllop. Du har haft ungefär 30 år på dig att skapa en relation men är ett totalt misslyckande inom området. Lycka till med ditt liv som världens sämsta pappa. Tack för att du såg till att göra min mamma gravid så jag fick växa upp till att träffa en man som aldrig kommer bli som du!

Fan va bäst skrivet.
    Och sant på alla delar!

• JustMeAndMyLove

Jag har haft en stormig kontakt med min pappa. Det har varit allt från vanliga bråk till att polisen fått blandas in om och om igen. Han stack efter ett tag och var borta i många år för att sen dyka upp, oanmäld på parkeringen utanför mitt tillfälliga boende hos hon som sen blev min sambo. Han har en tendens att alltid vilja överaska folk. Han var heller inte särskilt trevlig mot M, som jag just börjat dejta. Hon blev ärligt talat väldigt rädd för honom.

Hur som helst har det gått ett bra tag och jag fick ett meddelande över msn. Jag sa som det var, att jag inte tänkte ge honom mitt telenr för jag mådde helt enkelt dåligt när han ringde. Jag ville inte höra hans röst. Han blev otroligt ledsen och efter en lång diskussion över msn sov jag på saken och dagen efter tänkte jag (återigen) att han kanske ändå förändrats den här gången.

Jag skrev till honom att jag tänker ge honom en ärlig chans. Att vi drar ett streck över allt och bara lär känna varan igen. Vi pratade varje dag på msn ett tag. Och när jag bestämde mig för att jag var beredd att prata med honom så skickade jag mitt mobilnr.

Det har gått tre veckor och jag har inte hört ett ord, varken via msn eller telefonen. Det som gör mest ont är att jag berättade att det just var det som var en av orsakerna till att jag är så arg på honom. Hans sätt att bara försvinna. Han lovade att aldrig göra om det.

DNA gör inte en förälder. Blodsband är en myt, det finns inget känslomässigt eller några föräldrainstinkter i blod. Jag önska bara att jag själv kunde lära mig det nån gång.

• litet hemligt bröllop

fy fan, förstår att du blir besviken. man är så naiv, har själv varit i samma sits förra året.. bjöd ner dem på semester och de kom hit men sen dess har det varit som det brukar, jag som får höra av mig och nu har jag fått nog.

Försök att inte bry dig om honom, vet att det är svårt men någonstans måste man acceptera och försöka gå vidare. Man mår bättre utan såna människor.

• L8PR
    litet hemligt bröllop skrev 2010-12-03 22:37:23 följande:
    lobotomi hade verkligen varit något, på honom alltså ;) haha   "Ingen kan klandra dig för det beslut du har tagit, det är inte du utan han som har valt den situation ni är i just nu." denna meningen tackar jag för, det är just detta jag är rädd för.. att folk ska tycka jag är knäpp som inte bjuder min pappa. Ärligt talat så skulle jag hellre ha med min mammas ex som hon levde med många år som ställde upp mycket mer än min egen pappa någonsin gjort och antagligen någonsin kommer göra. Men denna inbjudan är inte möjlig av flera anledningar, tyvärr.   Är så trött på att hålla uppe en bra fasad utåt när allt bara är skit mellan oss. Enda gemensamma vi har är lite dna, ingenting annat!!   "hur kan man som vuxen kvinna inte bara göra fuck you fingret och vända klacken till till en vuxen man som uppenbarligen fullkomligt skiter i att vara ens pappa" Det är en stor fråga som jag önskar att jag hade svar på och som jag verkligen skulle vilja göra. Vill bara be honom dra så långt bort som möjligt.. Gick i terapi för att bearbeta mina känslor kring min pappa oxå och det påverkar ju inte honom men jag har någorlunda lärt mig att acceptera att jag aldrig kommer ha den relation som den lilla flickan i mig önskar och mina framtida barn kommer aldrig ha en ordentligt morfar. Tur man har andra oerhört omtänksamma och underbara människor runt en!!   Telegram är en bra idé ;)
    Vet du vad, jag har faktiskt tänkt att bjuda mammas ex, han har varit mer pappa till mig än min egen pappa. Ja ringde ju honom i princip först när min pojkvän friat och han svarade precis så en "pappa" ska svara.

Så jäkla konstigt det här men vem man vill bjuda och vilka man typ får lov att bjuda. Det är ju ens egen fest men det är i princip dålda regler och andra människors önskningar om vika som ska bli bjudna. Tror att detta krockar otroligt eftersom bröllop är en gammal tradition som möter vår tid där familjebilden inte direkt ser lika dan ut. Tydligast verkar det vara i just bröllops situationen. Alla andra fester kan man typ mörka deltagar antalet men ett bröllpp verkar det totalt kört att göra en mörkning. Som sagt, gör mig förbannad för de man får dåligt samvete för att man inte vill bjuda är ju uppenbarligen släktingar som pga dna har en fri invit till ens bröllop. Sicket dilemma asså.

• JustMeAndMyLove
    L8PR skrev 2010-12-03 23:14:22 följande:
    Vet du vad, jag har faktiskt tänkt att bjuda mammas ex, han har varit mer pappa till mig än min egen pappa. Ja ringde ju honom i princip först när min pojkvän friat och han svarade precis så en "pappa" ska svara. Så jäkla konstigt det här men vem man vill bjuda och vilka man typ får lov att bjuda. Det är ju ens egen fest men det är i princip dålda regler och andra människors önskningar om vika som ska bli bjudna. Tror att detta krockar otroligt eftersom bröllop är en gammal tradition som möter vår tid där familjebilden inte direkt ser lika dan ut. Tydligast verkar det vara i just bröllops situationen. Alla andra fester kan man typ mörka deltagar antalet men ett bröllpp verkar det totalt kört att göra en mörkning. Som sagt, gör mig förbannad för de man får dåligt samvete för att man inte vill bjuda är ju uppenbarligen släktingar som pga dna har en fri invit till ens bröllop. Sicket dilemma asså.
    Jag håller med och vi har slopat alla regler kring vilka man ska och inte ska bjuda. Vi vill ha en dag med de vi älskar. tex kommer jag inte bjuda min pappa eller hans del av släkten, men en man vi träffat i en vecka från London kommer vi deffenetivt att bjuda. Han är en härlig, varm gammal man som vi satt i timmar och drack vin och pratade med en hel vecka här i Norge. 

Blir det en konflikt efteråt med släkten kan de lösa den själv. Jag tänker inte försvara mig eller bråka. Bråka kan de göra på varan om de vill. Jag kommer inte vara med på det.

• litet hemligt bröllop

det där är helt sjukt, lite därför vi gifter oss i hemlighet för att slippa allt tjaffs om vem och vilka som ska bjudas och vilka som MÅSTE bjudas.. så himla skönt att bara dra gränsen till familjerna :) Då kan ingen emotsätta sig det sen för då är det redan gjort ;)

Tycker absolut att du ska bjuda din mammas ex om du har möjlighet :)

• litet hemligt bröllop
    JustMeAndMyLove skrev 2010-12-03 23:18:58 följande:
    Jag håller med och vi har slopat alla regler kring vilka man ska och inte ska bjuda. Vi vill ha en dag med de vi älskar. tex kommer jag inte bjuda min pappa eller hans del av släkten, men en man vi träffat i en vecka från London kommer vi deffenetivt att bjuda. Han är en härlig, varm gammal man som vi satt i timmar och drack vin och pratade med en hel vecka här i Norge.  Blir det en konflikt efteråt med släkten kan de lösa den själv. Jag tänker inte försvara mig eller bråka. Bråka kan de göra på varan om de vill. Jag kommer inte vara med på det.
    Man vill inte behöva försvara sin egen bröllopsdag, man gifter ju sig för kärleken mellan partner och inte för släktens skull.
  • cityalven

har läst hela tråden nu och kom att tänka på din pappas fru. När jag gick hos kurator för min relation till min pappa så var ju ett av de större spökena hans fru. Det var hon som bråkade med mig och läxade upp mig för att man inte ska vara si och så och inte göra pappa ledsen aldrig pappa själv.

Jag fick lära mig världens bästa sak. Att jag är tillräckligt stor för att inte ta skit. Blir det bråk när jag är hemma hos pappa, då går jag. Vilken tid på dygnet som helst. Jag vet att jag FÅR lämna allt, ta mina saker och gå ut genom dörren. Det har lugnat mig oerhört och gjort det svårare för min pappas fru att starta bråk för att hon inte har någon liten gnista/känsla att slå mot. Likadant om de ringer... du behöver inte ta skiten, lägg på luren och dra ur kontakten. Visst, det är ohövligt. Men det är lika ohövligt att ringa och bråka och väldigt fegt av din pappa att inte ta det själv. Det du bestämmer är bestämt med en väldigt bra anledning! 

• litet hemligt bröllop

Har verkligen kommit till en punkt där jag inte orkar alls mer och känner att det är nog. Dem ska inte få komma åt mig igen! Lägga på luren är jättebra.. ska verkligen anstränga mig för att göra det. Orkar inte med dem (läs henne).

• litet hemligt bröllop

Hmm.. ingen reaktion än.. skumt.. men väldigt skönt

nu är jag en gift kvinna med världens bästa make ♥

• cityalven

Stort stort grattis till er båda!

• L8PR
    litet hemligt bröllop skrev 2010-12-13 05:31:08 följande:
    Tack :)
    GRattiiiiiiis! Hur gick det? Slapp du pappa?
  • litet hemligt bröllop

det gick underbart och jag slapp pappa Har som jag skrev längre upp, inte fått någon reaktion alls.. vilket förvånar mig extremt mycket.. syrran har grattat men var glad

• L8PR
    litet hemligt bröllop skrev 2010-12-19 22:32:10 följande:
    det gick underbart och jag slapp pappa Har som jag skrev längre upp, inte fått någon reaktion alls.. vilket förvånar mig extremt mycket.. syrran har grattat men var glad
    Shiit vad bra Hurra för dig!
  • litet hemligt bröllop

Dock har vi fått mindre bra reaktioner från delar av sambons familj =( en vecka efter!!

• L8PR

Asså det är såå drygt när folk är surisar.

Svar på tråden Bjuda pappa med familj?