• Fnukie

Gifta, men ändå inte?

Hej

Jag undrar om man får ha en bröllopsceremoni och sen skaffa samma efternamn, men man registrerar sig inte som gifta för att slippa dela ekonomin med varandra? Som gifta finns det ju regler och lagar om ekonomin som jag skulle vilja slippa. Är det någon som hört någon göra så? Ha en ceremoni och byta efternamn, kalla sig gifta men inte har gjort det "lagligt"?

En kompis sa att man kan skriva under någonting också när man ska gifta sig om det ska finnas lagar och regler för ekonomin och försörjningsplikter som gifta, så man INTE blir det. Man har sitt egna men är lagligt gifta ändå. Någon som hört det?

Jag hoppas inte att detta var alldeles för knasiga frågor.

mvh

Fnukie

• Svar på tråden Gifta, men ändå inte?
  • jompen
    Vi2alltid skrev 2010-10-07 21:10:59 följande:
    "Sammanboende ogifta kan inte åläggas någon inbördes underhållsskyldighet"Intressant... detta var nämligen precis vad som hände min kompis vars pojkvän var arbetlös, hon var tvungen att försörja honom, fast hennes inkomst var CSN-lån och alltså skulle betalas TILLBAKA en dag!
    Jag tror att man med underhållsskyldighet menar skyldighet att betala underhåll till den andra om relationen tar slut. Så länge man är ihop och bor ihop är meningen att om den ena kan betala räkningar och annat så man kan gå runt så har den andra inte rätt till soc-bidrag. Absolut inte säker, men det är så jag tolkar det...
  • Sörön10

En kommentar till det där med samboskap etc. Man behöver tydligen inte vara skriven på samma adress för att anses vara sambos. 

Det fick jag väl erfara då min pappa gick bort. Hans yngre flickvän fick alla försäkringspengar efter honom. De hade en varsin lägenhet på samma område. Han var hos henne en del. Dock valde han att ha kvar sitt boende och betala sin hyra etc. Detta trots att han hade minimalt med pengar och levde på existensminimum. Varför kan man fråga...

Ändå räknades han tydligen som sambo. Trots överklaganden fick vi veta att bara för att han setts röka på hennes balkong på kvällar så är de sambos. 

Hon fick pengarna, stack. Köpte dyra saker och skaffade snart en ny man. Också äldre än henne, gammal och skröplig. Fick sedan ett brev där hon av sa sig gravrätten och lämnade över allt på mig. Kul tant. 

Förlåt, kanske OT, men ändå en kommentar till samboskap. 

• JustMeAndMyLove
    Sörön10 skrev 2010-10-10 20:26:39 följande:
    En kommentar till det där med samboskap etc. Man behöver tydligen inte vara skriven på samma adress för att anses vara sambos.  Det fick jag väl erfara då min pappa gick bort. Hans yngre flickvän fick alla försäkringspengar efter honom. De hade en varsin lägenhet på samma område. Han var hos henne en del. Dock valde han att ha kvar sitt boende och betala sin hyra etc. Detta trots att han hade minimalt med pengar och levde på existensminimum. Varför kan man fråga... Ändå räknades han tydligen som sambo. Trots överklaganden fick vi veta att bara för att han setts röka på hennes balkong på kvällar så är de sambos.  Hon fick pengarna, stack. Köpte dyra saker och skaffade snart en ny man. Också äldre än henne, gammal och skröplig. Fick sedan ett brev där hon av sa sig gravrätten och lämnade över allt på mig. Kul tant.  Förlåt, kanske OT, men ändå en kommentar till samboskap. 
    Oj, det låter ju helt sjukt :s

När vi kollade upp saker kring insiminering och adoption så var det viktigt att vara sambos i 6 månader så man var registrerad. Där stod det att man måste vara folkbokförd på samma adress i 6 månader. Men då var det inte info direkt från skatteverket utan på en annan hemsida så då måste de ha haft fel :/

Beklagar det som inträffat.

• JustMeAndMyLove
    BlackWIngedAngel skrev 2010-10-10 20:22:37 följande:
    Jag vet hur det är. Man läser lagen och tänker, ja men det här är ju solklart och sedan dyker man på praktiska exempel fulla med undantag och motsägelser. Testamenten är en sådan sak. Man får lära sig tidigt att som sambos ska man testamentera till varandra, för att den andre inte ska bli utkastad från hus och hem om något händer. Och det tänker man sig ju är självklart; Om jag dör så ärver min sambo. Men då kommer ju nästa grej. Vad händer om vi dör så gott som samtidigt? Ett par som vår lärare berättade om, omkom i en bilolycka, men eftersom de dog i samma bilolycka så fick man obducera dem för att konstatera vem som dog först, eftersom den sist avlidnes släktingar skulle ärva alltihop. 
    Var det ett fall i Sverige?? Låter ju helt vansinnigt.

Innser återigen att så fort jag har några tillgångar att räkna med, hus, sparpengar, etc blir det till att skriva ett riktigt testamente.

har ett gäng riktiga asgamar i min släkt som på något sätt alltid lyckas ärva större delarna av det som efterlämnas. Om det beror på dyra advokater eller att de andra inte orar bråka vet jag inte. Men sjukt är det i alla fall.

• BlackWIngedAngel
    JustMeAndMyLove skrev 2010-10-11 19:43:46 följande:
    Var det ett fall i Sverige?? Låter ju helt vansinnigt. Innser återigen att så fort jag har några tillgångar att räkna med, hus, sparpengar, etc blir det till att skriva ett riktigt testamente. har ett gäng riktiga asgamar i min släkt som på något sätt alltid lyckas ärva större delarna av det som efterlämnas. Om det beror på dyra advokater eller att de andra inte orar bråka vet jag inte. Men sjukt är det i alla fall.
    Jodå, det var i Sverige. Varför skulle det inte kunna vara det? 

*hm* Vet inte om du missuppfattade mig nu, men dessa människor var alltså sambo och de HADE testamenterat till varandra. Det var just det som var problemet. Om man testamenterar till sin sambo, rakt av, så ärver ju först sambon och sedan SAMBONS släkt om sambon dör. I det här läget var ju man ju tvungna att obducera för att konstatera vems familj som var arvsberättigad. 

När de skrev testamentena så ville de ju ge varandra arvet, men jag tror inte att någon av dem menade att ge hela sitt arv till den andres släkt om partnern var död. 

• Sörön10
    JustMeAndMyLove skrev 2010-10-11 19:39:40 följande:
    Oj, det låter ju helt sjukt :s När vi kollade upp saker kring insiminering och adoption så var det viktigt att vara sambos i 6 månader så man var registrerad. Där stod det att man måste vara folkbokförd på samma adress i 6 månader. Men då var det inte info direkt från skatteverket utan på en annan hemsida så då måste de ha haft fel :/ Beklagar det som inträffat.
    Tack. 

Ja, sjukt var det verkligen. Överklagade och fick strida. Fick inte ut något annat än en sjukskrivning/depression och en "in i väggen-upplevelse". Ett och ett halvt år på piller och men för livet av den historien. Men men! :/ (usch vad jag lät girig, men det är inte så jag menar).

Är glad att jag iaf inte behöver riskera träffa henne på pappas grav mera! Såg henne senast en månad efter begravningen. Trots att vi bodde på en liten ort. Hon hade väl vett att hålla sig undan och tur var väl det! 

Menar bara att TS måste se till att ha skriftligt på allt, som NI vill ha det! Man kan inte lita på nåt system. 

• JustMeAndMyLove
    BlackWIngedAngel skrev 2010-10-11 22:42:31 följande:
    Jodå, det var i Sverige. Varför skulle det inte kunna vara det?  *hm* Vet inte om du missuppfattade mig nu, men dessa människor var alltså sambo och de HADE testamenterat till varandra. Det var just det som var problemet. Om man testamenterar till sin sambo, rakt av, så ärver ju först sambon och sedan SAMBONS släkt om sambon dör. I det här läget var ju man ju tvungna att obducera för att konstatera vems familj som var arvsberättigad.  När de skrev testamentena så ville de ju ge varandra arvet, men jag tror inte att någon av dem menade att ge hela sitt arv till den andres släkt om partnern var död. 
    Ja, nej förlåt, jag missuppfattade inte men bara skrev det jag tänkte från det ena till det andra. Kom bara att tänka på att en sån där sak skulle min advokat-farbror kunna kräva bara så där mitt under begravningsmiddagen. 

Jag tyckte bara det var så sjukt att tolka ett testamente så, att sambons släkt ska ha allt även om jag förstår hur de kom fram till det.

• BlackWIngedAngel

JustMeAndMyLove skrev 2010-10-12 05:10:42 följande:
    Ja, nej förlåt, jag missuppfattade inte men bara skrev det jag tänkte från det ena till det andra. Kom bara att tänka på att en sån där sak skulle min advokat-farbror kunna kräva bara så där mitt under begravningsmiddagen.  Jag tyckte bara det var så sjukt att tolka ett testamente så, att sambons släkt ska ha allt även om jag förstår hur de kom fram till det.

Jo arvsföljden ser ju ut så och bouppteckningsmannen har ju skyldighet att följa den.

• 1700tal

anne på grönkulla skrev 2010-10-10 14:51:00 följande:

Får se om jag kan få detta med citering att fungera.. Jo, byta efternamn kan man göra vare sig man är gift eller inte. Om din sambo har ett sånt namn som t ex Lindström eller Larsson kan du ta det ändå, utan att behöva gifta er för det om det bara är en önskan att heta samma sak.

• 1700tal

Nehej, citering fungerade inte... Konstigt. Nåja, hon undrade vad jag menade när jag sa att man ibland kan ta den andres namn utan giftermål och hur det kunde gå till.

• anne på grönkulla

1700tal skrev 2010-10-12 17:30:24 följande:
    Nehej, citering fungerade inte... Konstigt. Nåja, hon undrade vad jag menade när jag sa att man ibland kan ta den andres namn utan giftermål och hur det kunde gå till.

Det finns tyvärr inte en chans att man kan få ta vilket namn som helst som man inte själv har familjeanknytning till, utan att vara gift med nån som heter det. Inte ens Svensson kan man byta till utan att antingen själv ha en familjeanknytning till, eller gifta sig till.

Här kan man läsa om namn och namnlagar:

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820670.htm

Svar på tråden Gifta, men ändå inte?